Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 december 2019

Åsby Hem & Trädgård, Rosenkalla och dricksfontän

Av Malin wiper - 29 december 2019 09:00


 

Innan vi åkte och lämnade tillbaka bilen i fredags så tog vi en sväng till Åsby Hem & Trädgård. Såg denna flaska som var inlindad i fuskpäls med ett brosch som dekoration och en snygg diamantliknande champagnekork. Kändes lite nyårsafton när jag såg flaskan. Det fanns såna pälsstycken att köpa till sin champagne/vinflaska. Bilden blev inte bra för blixtljuset räckte inte till

 

                 animated-champagne-image-0044                                      animated-champagne-image-0044


 

Jag fotade lite blommor men mycket av julsaker mm har jag redan fotat så vi gick igenom där rätt snabbt


  

 

Rosenkalla har ju blivit min nya favoritblomma så vi skall köpa två stycken till köksfönstret. För där har två blommor dött för oss. Jag trodde förr att alla rosenkallor var röda eller vita men det finns en stor variation av dessa både i färg och form. Det uttrycksfulla i blommorna faller mig i smaken och även det lite oförutsägbara. Rosenkalla har även luftrenande egenskaper precis. Det har även svärmorstunga som vi har flera av 

 

   

      

Mitt bildspel "Rosenkalla" där jag fotade på Åsby Hem & Trädgård för ett tag sen


   

Här ser man den givna formen som fått en extra litet kupat blad längst upp. Dessa blommor överraskar mer än men tror

 

       

Växterna som renar din inomhusluft


 

Vi åkte förbi Viksängs centrum där det finns ett litet köpcentrum vi varit till förut. På gårdsplanen framför butikerna så står denna vattenfontän som jag tror är en sån man drack ur förr. Eller också är det bara en utsmyckning och vatten rinner ner från kranen för det är som en frusen pöl nu där cigarettfimpar och annat fastnat. När jag var barn så fanns det dricksvattenfontäner utspridda i centrala stadsdelar. Dit gick man och drack så fort man blev törstig så man behövde aldrig ha nåt vatten med sig ut. Även inne på apotek, skolor och andra ställen fanns dom. En naturlig del i vardagen. Klicka här för att se några exempel på drickfontäner av den gamla typen. Man trycker på en knapp och en stråle vatten kommer upp så det är bara att gapa stort

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bilden på en dricksfontän. Klicka här för att se en pelarmodell. En liknande sån fanns när jag gick i mellanstadiet men den var i vitt porslin

 

Klicka här för att se när vi var till Viksäng sist. Klicka här för att se när jag fotade i en blomsterbutik på Viksängs Centrum. Klicka här för att se vilka butiker det finns där


 

Bänkarna står en bit ifrån och det ser ju inte vintrigt ut precis. Hade man ett underlag med sig så hade man kunnat slå sig ner. Ha en fin söndag

 

#Åsby #Rosenkalla #Viksängs #Dricksfontän

 
 
Bittan

Bittan

29 december 2019 12:05

Hej! God fortsättning!
Igår så skrev jag äntligen några rader på min blogg.
Skönt att julhelgerna är över även om vi har haft det bra med min släkt under julafton och annandagen. Fina julklappar du fick jag fick av min man pyjamas och en myströja. Av mina barnbarn en power bank och tofflor. Från våra systerdotter en amaryllis
Idag skall vi åka och handla mat.
Ha nu en bra fortsättning på söndagen!
Kram från Bittan

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

29 december 2019 13:36

Tack snälla du. Då skall jag titta in till dig. Härligt att du och din familj haft det bra i jul. Det har vi också men det är skönt att bara få slappa nu. Du fick ju också toppenfina julklappar

Vi var nyss ute och handlade lite som fattades i matväg.

Ha en bra fortsättning själv på dagen

Gott slut på det gamla året önskar jag dig och din familj

kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards