Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 december 2019

Rödbetssallad, Marmelad och Elvis

Av Malin wiper - 11 december 2019 08:48

 

God morgon! hoppas ni har sovit gott. Jag kände mig lite däckad i morse så det blev ytterligare en sovmorgon. Bilden ovan tog jag när vi var ute och åkte med elbilen sist. Nu är jag däremot på banan igen och skall åstakomma lite hemma för nu närmar sig julen med stormsteg. Snön håller på att försvinna och vi har varmgrader igen och lite regn i luften. Rena rama bergodalbanan. 

 

  animated-truck-image-0045 

 

 

Vi satt och myste i går på eftermiddagen med två smörgåsar var till kaffet. Det blev över rätt mycket pålägg efter helgen då svågern var på besök. 


                  animated-christmas-tree-decorations-image-0055

 

 

Vi hade massor av skinka kvar så den ena smörgåsen hade vi rödbetssalladen på som synes ovan. Den innehåller creme fraiche. Det är ICA: egna och den är väldigt god. Sammetslen men med en utpräglad rödbetssmak, krispig och 57% rödbetor. Den kan jag varmt rekommendera till julbordet

 

 

Sen hade vi lite brieost kvar och på den la vi pepparkaksmarmeladen vi köpt hos Hagas Vintage Benshammar. ICA hade ett tillfälligt parti skinka för 39 kr/kg och den var färdigkokt. Vi skivade den i lagomt tunna skivor på vår skärmaskin. Den var väldigt god och passade oss som vill ha lite torrare skinka som dom var förr då våra föräldrar kokade skinka. Det var rätt små skinkor och dom verkar vara slut nu men vi skall köpa en större skinka till jul och min man vill koka och griljera den själv. Jag är inte själv så förtjust i julskinka numera så jag äter mest av sillen och lite annat på julbordet. Förra året åt jag ingen skinka alls. Vörtbrödet är från Håkans Hembageri och supergott med honungsglaserad ovansida


 

Så här ser pepparkaksmarmeladburken ut och den innehåller: gula plommon, kardemumma, kanel, lime, honung, råsocker mm. Den är helt hemmagjord och smakar ljuvligt gott på ost av alla slag och säkert även på en pepparkaka. 

 

            animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119           animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119


Nu är det onsdag och helgen närmar sig med stormsteg. Vi ligger lågt fram till 20 december då vi skall gå på bio med min son. Det finns mycket att göra hemma och jag skall i år göra egna köttbullar efter ett recept jag såg på Aftonbladet. Länkar till det efter att jag testat receptet. Annars har jag själv ett recept på kryddiga julköttbullar

 

               

Så här ser det receptet ut. Det är ett kalorisnålt recept men man kan göra om det efter tycke och smak. Nu måte jag få nåt gjort så jag önskar er en härlig onsdag och tackar så mycket för att ni tittade in till mig

 

      

Eftersom det blivit lite mer regntungt igen så passar denna låt med Elvis, Kentucky Rain 

 

    

Posters från Etsy

 

#Däckad #Smörgåsar #Skinka #Marmelad #Elvis

 
 
wiolettan

wiolettan

11 december 2019 11:28

Det var inte bara "lite däckad" av bilden att döma.
Fint ni har det där vid fönstret då ni äter på de, till synes, goda mackorna.
Vi har inte köpt någon julskinka ännu. För min personliga del blir det inte mycket med skinka, men den ska ju finnas på julbordet.
Tack för tipset med rödbetssalladen, den låter god och kanske är värd att prövas hos oss.
Julköttbullarna verkar också goda, men 0,5 st ägg, funderade jag över, verkar inte mycket.
Elvis, en av mina favoritsångare.
Kram och trevlig tisdag.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

11 december 2019 12:24

;) det har du rätt i och det var meningen att jag skulle försöka vara lite rolig ;)

Vi har så stora fönster i denna lägenhet så det blir rätt mäktigt. Bra utsikt och fint ljusinsläpp. Då är du som mig att inte vara så begeistrad i skinka.

Det var verkligen en god rödbetssallad. Receptet på köttbullarna är en magervariant och dom är för 2 personer. Det blir ett ägg för 4 personer. Jag sätter in det andra receptet jag sett när jag testat dom för dom är nog ännu godare.

Elvis är en av mina favoriter också, han är tidlös

Ha en fin onsdag själv
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards