Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 december 2019

Nästomte från Jul Ljus, ett härligt minne och Annie Lennox

Av Malin wiper - 7 december 2019 13:30

 

När detta inlägg kommer in så har vi besök av min mans bror så jag bloggar inte utan har satt in detta tidsinställda inlägg. Det känns så härligt att sitta och äta frukost på mornarna nu då det lyser så fint i alla fönster. Nu är det verkligen inte långt till jul men i år har vi förberett oss lite mer så vi har hamstrat och köpt i förväg så inte allt blir i sista sekunden. Ändå brukar det vara nåt man har glömt men i år har vi skrivit en lapp med punkter.  

 

 

Jag gillar verkligen våran "Nästomte" från Jul Ljus i Hok. Vi köpte den nåt år innan vi flyttade hit.

 

 

Vi har två såna här juliga tomteflickor som vi också köpt på Jul Ljus. När jag ser dom så kastas jag tillbaka till då jag var ca 11-14 år och bodde med mina föräldrar på Köpmangatan i Sundsvall. Jag hade nån liknande kappa men inte fullt så klockad. På den tiden så var butikerna stängda på julskyltningen och alla fönster var täckta med papper så man inte skulle få se nåt innan just den dagen. När dom sen avtäcktes och man fick se allt fint och pyntat så var det så spännande och festligt. Man gick omkring med sina föräldrar och tittade i alla skyltfönster. Sen fanns det tält uppsatta på torget och där stod kvinnliga lottor och sålde glögg och varmkorv. Det var även en del levande musik och jag kan fortfarande känna snön som knakade under mina fötter och kylan som var närmare 30 grader och snön som föll. Det var så otroligt vackert och då umgicks man på ett annat vis i och med att det varken fanns datorer eller mobiler

 

                                                       


Efter det så tog föräldrarna med oss barn till Stadshusrestaurangen för god mat och då låg på borden vita välstrukna dukar och tygservetter. Levande musik var också ett inslag som fanns på restauranger på den tiden, ofta med en trio eller kvartett. Det var servering vid borden och maten var otroligt god. Jag kan fortfarande känna den festliga juliga känslan. Vi hade samma tradition flera år framåt tills vi blev lite äldre och ville gå ut ensam på stan. Det var inte så stressat då som nu utan alla bara gick lungt omkring och njöt av skyltsöndagen. Klicka här för att se en bild från julskyltningen i Sundsvall 1960

 

animated-star-image-0071 animated-star-image-0071 animated-star-image-0071 

 

Ända sen vi barn var små så klädde vi granen tillsammans med föräldrarna men jag vet inte hur det blev sen för syrran är ju 10 år yngre än mig så jag flyttade ju hemifrån och hon många år senare. Jag kan även känna känslan då man tappade en glaskula som skulle sitta i granen för dom var ju av tunnt glas på den tiden. Då blev man skamsen..  . Då var det rött, grönt blått, vitt, guld, silver som gällde på julen och äkta gran. Det har hänt mycket sen dess. Klicka här för att se vilket hus vi bodde i från det jag var 11 år tills jag var 19 år 

 

                                                       

                                                                 Kattstallet                                           

 

Nu har vi nästan pyntat klart men precis som förra julen så fattas saker som vi inte hittar. Vi hade såna där hängande mobiler i dörröppningarna och dom har jag inte hittat så vi förstår inte vart dom tagit vägen. Även andra saker som vi sparat har vi inte fått fram så vi måste gå ner i källaren och kolla om nån kartong finns där                                    

 

 

Halmbockens grisljusstake från ia finns tack och lov kvar, den kommer från Halmbocken. Ljuset har kommit lite på sniskan på bilden

 

 

Förra året köpte jag denna tomte på scooter. På ena sidan sätter man in ett värmeljus och det strålar ut i öppningar i tomten i form av stjärnor. Bakom står en låda med värmeljus som jag fick av annelie ett år. Den är verkligen fin och till stor hjälp i och med att man har allt på samma ställe och bara fyller på med värmeljus

 

           animated-star-image-0147          animated-star-image-0147          animated-star-image-0147          animated-star-image-0147          animated-star-image-0147          animated-star-image-0147

 

      

Annie Lennox med Universal child 

 

Det är så mysigt i trappuppgången nu då vi har fått dom nya lägenhetsdörrarna. Sen är belysningen mycket bättre i och med byte av lampor. Hoppas ni har en härlig lördag mina fina besökare. Jag är så glad att ni tittar in. 

 

 

#Nästomte #Skyltsöndagen #Pyntat #Halmbocken #Tomte #Annie #Trappuppgången

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards