Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2019

Av Malin wiper - 10 september 2019 07:30


                         

 

Än blommar det i rabatterna och bänkar får stå kvar ett tag till. Ordlös bildsvit

                                          

 

   

  

 

 


  

      

  

 

Jag är lite bättre i nacken i dag i och med behandlingsmetoder jag tar till så jag är inte lika yr nu och det är guld värt.

 

                                 


                                                                                         Elle

 

Vi har haft återkommande regn och luften är så skön att andas så jag trivs verkligen i höstvädret. Ha nu en härlig dag och sköt om er. Kram från Malin

 

     

Willie Nelson med September Song

             

               Best animations

 

 

#Blommande #Willie

Av Malin wiper - 9 september 2019 14:00


                 


 

Jag har sett filmen Angel of MineHDMT. Det är ett drama, mystery, thriller från 2019 i regi av Kim Farrant. I rollerna ser vi Noomi Rapace, Yvonne Strahovski, Luke Evans, Richard Roxburgh, Rob Collins, Finn Little, Rachel Gordon, Emily Gruhl, Annika Whiteley, Tracy Mann mfl

 

En kvinna som sörjer över dottens död tappar verkligheten när hon börjar tro att hennes dotter fortfarande kan leva. Jag kan inte berätta mer om handlingen för man skall se denna film utan att veta för mycket. 

 

                                   

                                                                                 Icollector

 

Noomi Rapac äger denna film hon har sån inlevelse, närvaro och känsla så hon blir formligen personen hon spelar. Vilken fantastisk skådespelare hon är och hon går in i sina rollkaraktärer fullt ut. Sen måste jag få berömma barnskådespelarna som är suveräna också. Dessutom är manuset så bra skrivet så det blir verkligen en kvalitetsfilm. Jag satt som på nålar för den var så spännande och man kunde gissa men inte veta fullt ut hur den skulle sluta. 

 

Jag kan inte annat än ge den 4 änglar i betyg av 5 möjliga

 

animated-angel-image-0345animated-angel-image-0345animated-angel-image-0345animated-angel-image-0345

 

     

Trailern 

 

                              


                                                  Biografstolar från Sparta System 

 

#Angel #Kim

Av Malin wiper - 9 september 2019 07:30


      

Jag kom inte ut nåt i går för min nackskada gjorde sig lite mer påmind och jag fick plötsligt en jobbig yrsel. Hade tänkt ringa upp flera personer som jag inte pratat med på ett tag men det fick jag lägga ner. Jag fick ta till kyla, Ibemutin och  sen gjorde min man bindvävsmassage  över hela ryggen och nacken. Det lättade lite men jag fick även ta till avslappningsövningar. Jag har levt med detta i 29 år så jag är van men ibland blir det lite för mycket. Jag tror att jag suttit för långa stunder vid datorn igen.

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Grannen i Beck Ingvar Hirdvall blir actionfigur. När jag bodde i Göteborg och en dag gick genom Nordstan så såg jag Ingvar med sin son och gick direkt fram och frågade om hans autograf. Han var jättetrevlig och skrev direkt på min lapp som jag räckte fram. Tyvärr hade jag inte autografblocket med mig. Jag kom ihåg att jag tyckte han var supersnygg och rodnade lite. Detta skedde nån gång på andra halvan av 1970-talet

 

     

Så här ser hans autograf ut

 

                                


                                                           Medtryck 

      

Det är tydligen ett skämt. En actionfigur med nackkrage..  

 

Hoppas ni får en bra och givande måndag kära ni som tittar in. Jag har skrivit om en film för några dagar sen så jag har ett färdigt inlägg som kommer in lite senare men nu är det vila och behandling som gäller

 

Klicka här för att läsa om ett riktigt bottennapp. Mycket vill ha mer och dom som har lite får ännu mindre. 

 

              

               Animerad av Vicke 

 

#Nackskada #Ingvar 

Av Malin wiper - 8 september 2019 14:00

    

Efter stambytet i vår lägenhet har avloppet blivit mycket bättre. De elaka dofterna har försvunnit och vattnet rinner undan med fart. Innan stambytet gurglade och kluckade det i diskho-avloppet flera minuter efter vattnet sakta runnit undan. Vi försökte med olika medel rensa i avloppet men det gick inte att få till det. På den tiden när vi hade villa i Vaggeryd fick vi stopp i duschavloppet så vattnet fyllde upp hela toagolvet. Jag tittade in när gubben min öppnade golvbrunnen och hajade till, det såg ut som om en stor råtta satt fast där. Jag skrek Hjälp! som i skämtteckningarna och kände hur håret reste sig på skallen. Min man kontrade med att det är ingen råtta utan mest ditt eget hår som drogs upp ur golvbrunnen. Det var jag som var den grå råttan..  . Det gick lätt att få bort och avloppet funkade bra sen. Det hade blivit besvärligare om stoppet varit i ledningen längre ner.

 

                    animated-rat-image-0008          animated-rat-image-0008          animated-rat-image-0008

 

Min svärmor och hennes syster delade på sin mammas undantagsstuga i Kåbdalis. Där hade rötter växt in i avlopps röret som låg på 4 meters frostfritt djup. Att gräva upp och byta till nya rör tog tid. Att hälla ut fett i diskhon kan skapa en mycket hård beläggning som till slut kommer att orsaka stopp i avloppet, samma problem som kolesterol orsakar i blodomloppet. Topps, bindor och papper från hushållsrullar samt tandpetare och mellanrumsborstar ställer till det. Som tur är finns det professionell hjälp att få när man inte klarar stoppet själv. Den moderna tekniken klarar att fixa det mesta av problemen men det är inte gratis.

 

 

 

Ett litet klipp från rengöring av vår vägghängda toalettstol i badrummet..   . 

 

 

#Avloppet

Av Malin wiper - 8 september 2019 08:45

 

Jag såg en Volkswagen Lupo 1,4 från 1998 i dag och den hade sån snygg grön färg. En sån bil skulle passa oss perfekt i storlek. Bilen tillverkades mellan 1998-juli 2005 och den har bara två dörrar. Klicka här för att läsa om bilen i ViBilägare. Klicka här för att se ett klipp på Lupo. Priset på en sån begagnad bil är mellan 10.000-20.000 kr i alla fall där jag kollade upp men det kan variera

 

                                


                                                                                  ebay 

     

Vi skall inte köpa nån bil än men det är kul att se sig omkring och få en uppfattning hur det ser ut på begagnade-marknaden så man inte gör samma fel som förra gången. Det funkar inte längre att två bilar går ur tiden under 1,5 år.


   

Vi promenerade iväg till Ankis Fyndbod i går och då hade dom fått in en gammal radio av märket Dux. Det stod 300 kr på prislappen. Tönk när såna här fanns i hemmen och dom var stora som en möbel. Klicka här för att se en som ser snarlik ut. Dux Radio AB tidigare Dux Telefon- och Radiofabriks AB, varen svensk tillverkare av telefoner och radioapparater. Företaget grundades 1926 av Hilding Ljungfeldt på Blekingegatan 61 i Stockholm. Dom tillverkade kristallmottagare, och blev senare Sverigest största tillverkare av radioapparater. 1934 såldes det till Philips och blev en del av Svenska AB Philips. Från 1940-talet skedde produktionen av radioapparater och senare TV-apparater i Philips fabrik i Norrköping. Tillverkningen las ner 1979 


 

Dök sen på en Centrum radioapparat där prislappan var 500 kr. Det är alltid spännande att gå i på en second hand för ibland dyker det upp gamla saker som det är kul att få kolla in


 

Jag såg en kaftanliknande klänning på Ankis och tog fram den för att fota. Den var så speciell i både form, mönster så jag kollade lite extra och såg då på etiketten att den är skapad av designern Katja of Sweden. Hon föddes 1920 i Ekeby socken och dog 2017. Hon var en svensk modedesigner som blev känd just som Katja of Sweden. Hon hette från början Karin Ingegerd Hallberg. Klicka här för att se hennes djärva mönster. Klicka här för att komma in på Fröken Retro och läsa mer om Katja


 

Så här ser etiketten ut i klänningen. Klänningen var väldigt välbevarad och såg faktiskt ut som den nästan var oanvänd. Jag har sett att det nu börjar bli modernt med långa klänningar igen och speciellt såna som går ner på mitten av vaden. Klicka här för att se när dom invigde Katja of Sweden utställningen. Klicka här för att se en sko hon designat. Klicka här för att se en stövel hon designat. Klicka här för att komma in på Instagram där hon är representerad

 

        

       

Katja of Sweden Minnenas Journal

 

     

Chantal Chamberland med Smoke gets In your eyes. Klicka här för att läsa hennes biografi. Jag har aldrig hört talas om henne men jag gillar hennes röst och man hittar mycket då man är ute och söker på nätet

 

Mina ögon söker sig ut i solen och den höga luften. Hoppas ni får en underbar dag med både fart och vila 

 

#Volkswagen #Ankis #Dux #Centrum #Katja #Chantal

Av Malin wiper - 7 september 2019 13:00

                       

 

Här kommer lite bilder från dagens promenad i duggregn. Den blir ordlös

 

       

Jag ber om ursäkt för att jag frestar dig igen Vicke..    

 

                

       

Kenta Gustafsson med låten Sitter i ett duggregn. När jag var 17 år gammal så gick jag en kurs hos posten i Sundsvall och efter det fick jag arbete i Stockholm på Postbanken Girobokföringen. Min ungdomsväninna Monica hade då flyttat med sin familj från Sundsvalla till Nyköping. Hon kom och hälsade på mig i Stockholm och vi gick ut på lite klubbar i Gamla Stan och hade jätteroligt. En gång då vi gick hemåt genom en park så dök det upp två snygga killar och det var Kenta och Stoffe (har skrivit om detta förut en gång). Dom blev intresserade av oss men vi blev lite rädda och tordes inte för vi hade hört talas om dom och var rädda för att råka illa ut. Vi stod ändå en stund och pratade med killarna och jag kom ihåg att dom log och skrattade och skämtade. Kenta blev bara 54 år gammal och Stoffe blev bara 28 år på grund av en narkotikaöverdos. Tyvärr dog min kompis Monica i cancer endast 40 år gammal och lämnade efter sig man och två barn

 

       

Kenta och Stoffe

 

Klicka här för att läsa om filmen "Dom kallar oss Mods". Klicka här för att höra låten som han är mest känd för. Djupt tragiskt att det gick så illa för killarna. Klicka här för att läsa lite mer

 

                                        


                                                                                Drivers.se

 

Det är ömsom regn och sol just nu och luften är så skön att andas in så jag mår jättebra i dag. Vi skulle ha åkt med bussen till Åsby men den kom inte i tid så vi stannade i centrum istället och gick omkring och bara myste.. Ha nu en fortsatt fin dag mina härliga besökare. Tack för att ni tittade in


#Promenad #Kenta 

Av Malin wiper - 7 september 2019 09:00


 

I Västerås i går så tog vi även en fika på Systrarna Ericsson Bakeryshop & Cafeteria. Jag tog en kavring med ägg och kaviarkräm medans min man tog en smörgås med ost och skinka. Vi satt där ett tag och myste och tittade på folk 


Deras räksmörgåsar ser fantastiska ut med en jordgubbe i mitten och en tomat på en pinne


   

Undrar hur dessa mäktiga gräddiga godsaker smakar. Dom har kaffebröd som dom är ensamma om och säkra kort som dom haft sen jag var till dom första gången. Då fanns Cafét i en annan Galleria

 

                                               


                                                                            Conrad

  

Muffins med fyllning och hög bränd vacker maräng


 

Två andra bakverk som ser mumsiga ut


  

På en parkering stod en gul taxi med denna motivmålning av blommor. Tala om att lysa upp tillvaron

 

 

Tavlan till vänster föreställer skådespelerskan Audrey Hepburn. Den fanns där förra gången vi var dit men nu var den såld. Jag tänker alltid på filmen Breakfast at Tiffany's när jag ser henne. Klicka här för att läsa om Audrey Hepburns arbete för Unicef. Hon dog 1993 i en ålder av 63 år

 

     

En scen ur filmen Breakfast at tiffany's. Det är en viss känsla i den scenen som sätter sig i kroppen och jag får minnen långt tillbaka då jag var på väg hem från nån fest eller dans i Göteborg. Allt var stilla och nåt magiskt smög sig på. Då kunde man promenera hem genom stan utan att vara rädd för att bli överfallen


 

När vi var på väg mot bussen på ett ställe där vi börjat gå på eftersom man går igenom ett fint idylliskt område såg jag denna sport t-shirt hänga på en ledstång. Antar att det är en tvättstuga i källaren. När man håller på med foto så ser man sig mer omkring och upptäcker saker i sin omgivning

                                                  animated-american-football-image-0034


  

Hoppas ni får en ljus och harmonisk dag. Vi vaknade lite sent så det tar lite tid för oss att komma ut. Jag är så rastlös så jag klarar inte av att vara inne hela dan. Det skall bli en dag med lätt regn och just nu blåser det inte och det känns skönt då man bör ha med sig paraply.

 


#Systrarna #Motivmålning #Sport

Av Malin wiper - 6 september 2019 18:00

 

I dag kom ett paket med ett armband jag beställt från Pisans Smycken. Min bloggvän sen många år. Jag tyckte det var så läckert med händer mellan pärlorna och hon vet vilken handledsstorlek jag har så armband har alltid blivit perfekta. Jag har väldigt smala handleder i förhållande till min numera frodiga kropp  

 

                                        


                                                                                              Chanti 

 

Hon skickar alltid med fina kort och fint skrivet inuti med en handstil som jag skulle vilja ha, supersnygg helt enkelt

 

                                  


                                                     Price Runner 

 

Såg en smyckehållare hos Myrornas second hand i dag i Västerås. Jag har redan en hängare jag är nöjd med och även ett smyckeskrin. Priset på den ovan var 25 kr

 

 

Jag fotade även en skivspelare som ser gammal ut men är nyproducerad

 

  

En rolig kuddformad sengångare var lagd i en manchesterfotölj. Jag är så förtjust i sengångare sen jag såg den animerade filmen Zootropolis. Min favoritfilm i genren animerade filmer

 

    

Shakira med ett av soundtracken till Zootropolis- Try Everything

 

             

God kväll mina härliga bloggbesökare. Hoppas ni får en festlig kväll


#Armband #Myrornas #Sengångare #Shakira

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards