Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 september 2019

Av Malin wiper - 5 september 2019 12:30


 


I går såg jag uppdrag Granskning på SVT play och programmet gick under namnet Marikas Kamp. Önskade att jag inte såg det på kvällen för det påverkade mig så mycket och var så sorgligt och skrämmande. Jag visste ju att det är dåligt ställt inom psykvården men nu fick man det verkligen svart på vitt.

 

                      

      

Det hon och dom som man såg i detta program fick utstå finns det ingen ursäkt för. Politikerna har helt tappat tråden i denna misär. Att vara psykiskt sjuk är verkligen en sjukdom också och huvudet tillhör ju kroppen så jag fattar inte hur dom bara kan slänga ut folk på gatan när det inte funkar för dom att bo i vanliga lägenheter. Det skulle för länge sen ha byggts stödboenden med tillgång till personal. Bara att uppleva Marikas situation var som en käftsmäll och jag blev så ohyggligt berörd och även arg.

 

                    animated-black-and-white-image-0477               animated-black-and-white-image-0477               animated-black-and-white-image-0477               animated-black-and-white-image-0477

 

Marika hade bott på gatan i 8 år men fått lägenhet men det funkade inte för hon levde om och folk kom och skrek utanför och man kan förstå att det inte funkar för folk måste få sova för att kunna gå och jobba dan efter. Därför passar inte vanliga bostäder till denna grupp.

      

Jag har en närstående som bor i ett hus där socialen köpt en lägenhet till en alkoholist med prykiska problem. Folk i huset blev störda hela tiden och trots störningsjour och annat så hände inget utan det gick mer än ett år men då tog dom in personen på torken.

 

                           

 

Han hade förstört hela lägenheten så den måste helt renoveras men efter en kort tid var han tillbaka igen och samma visa upprepade sig och en massa kompisar stod och skrek och hotade utanför. Socialen köper in sig för dyra pengar och då vill inte bostadsbolagen ha bort dessa personer för det ger klirr i kassan. Förr satt denna grupp av människor inspärrade på mentalsjukhus med allt hemskt det innebar. Nu utomhus men i samma misär för "Öppen Ridå"

 

Det går inte att ta in folk på torken några veckor och sen skicka ut dom och tro att allt är bra. Det vill till längre vård med psykolog, speciella boenden när personerna sen kommer ut så måste det finnas en kontaktperson som följer upp allt. Det glöms bort att dessa personer är människor precis som vi andra men har lite allvarligare psykiska problem och dom måste då får riktig hjälp direkt. Det är pengarna som styr fick man reda på när dom intervjuade berörda personer från socialen och andra ställen. Ett av förvaringsställena som var sista utposten var helt bedrövligt där folk levde i misär med grönmögel, skadeinsekter mm utan nån passning alls utan bara utslängda långt utanför nåt samhälle. 

 

                          

 

Jag kan verkligen rekommendera er att se programmet. Jag tycker detta är brottsligt och dom ansvariga borde bli stämda. 

 

                                

 

#Uppdrag #Marikas  

Av Malin wiper - 5 september 2019 08:00


 

I går åkte vi in till Västerås med bussen för vi kände oss båda rätt pigga och utsövda. Jag gillar att gå igenom såna här ställen där det ligger plattor och det finns pelare. Det blir en speciell känsla i kroppen och det finns fler såna ställen i Västerås som jag fotat. Jag är lite svag för pelare i många former. Sen har dom satt några bänkar emellan pelarna så det sitter lite folk och vilar, läser eller bara spanar. Det händer nåt med ljuset från dom grå och vita stenplattorna

 

     

Billy and The Kids som vi även såg på grillfesten live

                   animated-radio-image-0079 

Joe Allan Ericsson som vi träffade på Grillfesten hos Hyresgästföreningen sänder live i kväll på Hallsta Sura Närradio 103,7. Sändningen går under namnet Joe Allan's Rockabilly Natc och börjar 19.00 Jag kommer att lyssna och njuta

 

         

Vi gick in på Brynolf Bagare och delade på en leverpastejsmörgås för den var så stor. Gillar när leverpastejen är skuren tunnt och att dom har råksiktsbröd som är en klassiker och denna var superb


    

Nu var det min tur att få sitta bredvid skulpturen av pojken i brons. Klicka här för att se vad jag skrev ang detta i ett inlägg


 

Jag såg en sten framför en skola i Västerås som halvlåg i en blomrabatt. På stenen en dikt av Tomas Tranströmer och han har blivit en av mina favoriter i och med några dikter jag läst och en av dom har jag på baksidan av mina visitkort och det lyder: Tills ljuset hann upp mig och vek ihop tiden. Synd att solens strålar dolde en del av stenen. Så här står det på stenen:

 

                               Trött på alla som kommer med ord, ord men inget språk
                               for jag till den snötäckta ön.
                               Det vilda har inga ord.
                               De oskrivna sidorna breder ut sig åt alla håll!
                               Jag stöter på spåren av rådjursklövar i snön.
                               Språk men inga ord.


 

I ett skyltfönster såg jag dessa tuffa solglasögon från Lewis. När jag ser dom övre bågarna och mig själv i glaset så kom jag att tänka på min bortgångne bloggvän Stevie. Han såg alltid när ens ansikte kommit med på ställen som man inte var beredd på. Saknar honom till tusen och jag tänker ofta på honom. Vi hade varit bloggvänner länge och sen även på fb..   


 

Elspark finns det lite överallt att hyra. Jag skulle inte känna mig trygg och säker på en sån och det har ju hänt en del olyckor

 

 

Ibland blir man så trött så att luta sig tillbaka en stund gör gott..  . Vad jag saknar att cykla 

 

 

En Ringduva ser förvånad ut och håller på att gå ur bild

 

 

"Mannen på taket" en bild jag tog från bygget jag följer i centrum. 

 

 

Det är några som odlar solrosor i vårt bostadsområde och dom börjar bli riktigt höga

 

 

Nu breder jag ut mina tentakler likt en bläckfisk och önskar er en fantastisk torsdag

 

          

Mäktiga bläckfiskar 

 

#Pelare #Brynolf #Skulpturen #Tomas #Solglasögon #Solrosor #Bläckfiskar

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards