Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2019

Veteranbilskärleken ökar, Svedinos och andra minnen

Av Malin wiper - 8 augusti 2019 10:15


     

Kärleken till Veteranbilar har ökat i Sverige och jag är inte förvånad. Jag är glad att ha fått växa upp under 1950, 1960- och 1970-talet för då var det full fart men ingen stress som nu. Dom bilar vi nu beundrar var en vanlig syn på gatorna. Mina föräldrar har ägt både en Volvo Duett, en Austin A40 och jag har även för mig att dom hade en DKW. Själv har jag haft en Volvo 145 i början av 1970-talet och den var svart och hade varit en polisbil så den var utrustad med både larm och annat. Köpte den på ÖB. På 1980-talet hade jag  en Saab 96 V4. Sen hade min sons pappa och jag en Austin Healey Sprite. Den bilen åkte vi ända till Amsterdam med. Jag hann inte vara med så mycket på raggartiden för snabbt som ögat blev man hippie och mods. 

 

                                                       


Några små bilder på mig bredvid vår Austin Healy Sprite. Har skrivit om detta förut. Då ville jag vara "Hippie" med skinnklänning och pannband. En gång i början av 1970-talet åkte vi förbi Svedinos Flyg- och bilmuseum i Halmstad/Falkenberg. Samlingarna skapades och drevs av Lennart Svedfelt även känd under artistnamnet Svedino. Vi gick in och kollade runt på museet och träffade Svedino som blev imponerad av vår gula Austin och vill köpa den men vi var inte beredda på att göra oss av med den då. Svedino dog 1993 i en ålder av 69 år. Klicka här för läsa lite historia ang detta. Det blir lite gammal skåpmat nu i och med att jag har slut på bilder och fantasi. Man tänkte aldrig på att bilarna på gatorna då skulle bli så populära många årtionden senare och även modet. När sen 1980-talet dök upp då var det afrofrisyr eller hockeyfrilla som gällde

 

    

Ett klipp från Svedinos Bil- & Flygmuseum

 

                                         animated-aeroplane-image-0057 

             

Här ser ni mina föräldrars Austin A40 och mamma ser man i bilfönstret. Lillsyrran i sittvagnen och hon är mer än 10 år yngre än mig. Gissar att det är pappa som tar bilden då vi varit på utflykt och vad jag minns så var både jag och brorsan med också

 

 

Jag hittade denna bild i ett gammalt album. Den föreställer mina föräldrar, jag och brorsan. Bakom oss en läcker gammal veteranbil. Minns att vi åkte upp till Umeå med denna och hälsade på min mormor och morfar som bodde där. När denna bild tas så är vi framme i Umeå. Kan ej se vad det är för bilmärke och jag tror att dom lånade bilen av nån för jag minns inte att vi hade en sån bil. Bilden är märkt av tidens tand för den är från 1957. 

 

           animated-black-and-white-image-0383                          animated-black-and-white-image-0383                            animated-black-and-white-image-0383                          animated-black-and-white-image-0383                  

 

Min mans föräldrar köpte en Volkswagen bubbla 1963 och det var 1961 års modell. Sen köpte dom en Volvo 244. När dom ledsnade på den så köpte dom Toyota Corolla och den bara rullade på lång tid.            

 

Klicka här för att se ett inlägg från 2017 hos Mels Garage 

 

                       animated-black-and-white-image-0296               animated-black-and-white-image-0296               animated-black-and-white-image-0296               animated-black-and-white-image-0296

 

I dag vet vi inte vad vi skall göra för vädret är så ostadigt och nu börjar det bli så tryckande igen. Det är bara 17 grader men känns mycket varmare. Vi får se om vi kommer iväg nånstans men vi borde fortsätta städa hemma. Rastlösheten smyger sig på och det är jobbiggare utan bil att ta sig dit man vill. Vi får se vad som händer. Nu får ni ha en så fin dag som möjligt ni som tittar in till mig. 

 

 

#Veteranbilar #Austin #Skinnklänning #Lillsyrran 

 
 
Inger Rozén

Inger Rozén

8 augusti 2019 10:21

Härlig bild på din familj.
Ja min farfar hade butiken i Bålsta.Där träffades mamma och pappa.Tusen kramar.Inger

http://ingerroznchintoh.bloggo.nu

Malin wiper

8 augusti 2019 10:33

Ja du det är minnen så det stänker om det. Vad kul att din farfar drev butik. Så romantiskt att din mamma och pappa träffades där ;)

Tusen kramar tillbaka från
Malin

 
Ama de casa

Ama de casa

8 augusti 2019 13:14

Vilka jättefina gamla bilder du visar är! Gillar din hippie-look :-)

Här i trakterna är det bilträffar första och sista söndagen varje månad som vi brukar besöka ibland. Kul att kolla på dom välskötta gamla åken :-)

http://amacasa.wordpress.com

Malin wiper

8 augusti 2019 13:50

Det känns så surrealistiskt att det var för så länge sen. Kul att du gillar hippie looken ;)

Vad kul att ni har så många bilträffar. Det är ju ett rent nöje att besöka såna.

Ha en fin torsdag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards