Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 juli 2019

Westerlundska Gården Enköping del 2 och rusanda Panfili

Av Malin wiper - 23 juli 2019 08:00

 

Här kommer del 2 från Westerlundska Gården i Enköping. Då hade vi kommit in i huset från den vackra trädgården. Det var jättevackert även inuti. En monter med lite minnen från Dr Westerlund

 

Klicka här för att se del 1

 

 

Är det dåligt väder så kan man även sitta inne i detta fina rum som har minst 4 långa bord


   

Så var vi då inne på Dr Westerlunds mottagning. 

 

                                             


 

Då var det gamla telefoner som gällde och att skriva för hand eller på nån gammal skrivmaskin

 

Klicka här för att komma in på en sida där det skrivs om en blomma som fått namnet efter Dr Westerlund. Den blomman renar luften

 

                               


                                                 Auctionnet

 

Så här såg det ut med instrument och glasflaskor på den tiden.

 

 

I mitten ser man en flaska som det står "Eter" på och det var min största mardröm som barn. Jag är så gammal så jag var med på den tiden då man blev sövd med eter inför en operation. När jag var 6 år gammal så åkte jag ambulans med påslagna sirener och fick även blodtransfusion i och med brusten blindtarm. Då blev jag sövd med eter och dom satt en mask över hela ansiktet och sen skulle man räkna till hundra. Man blev så konstig och såg en massa saker som var skrämmande innan man somnade och det luktade så otäckt. Jag hade även var i öronen samma år och dom tog även bort körteln bakom näsan så jag blev sövd ett antal gånger. Bara nåt eller några år senare så togs eter bort och det kom  narkos. 

 

  

 

Detta är själva undersökningsrummet. Dr Westerlund särade inte på kropp och själ utan såg hela människan och brydde sig mycket om det psykiska så han behandlade båda delar och inte bara med medicin. 

 

                           

                                                           Stara  

 

Undersökningsrummets andra sida 

 

 

En stor målning med motiv av Dr Westerlund. När han dog så var det en fantastisk uppslutning som följde begravningen på nära håll. I appen som sonens arbete fixat så kan man se en film från begravningen än om kvaliten inte var så bra på den tiden 


 

Dr Westerlunds klädhängare för sina egna ytterkläder

 

                             


                                                                       Hattkrok

  

I den här sängen sov Dr Westerlund och den är inte stor så han var rätt kort i rocken trots att han ser längre ut på bild

 

Klicka här för att se Enköping från ovan. Klicka här för att se Enköping En Stadssymfoni

 

     

Jules Massenet- Meditation from Thais for violin and piano. På fiol Rusanda Panfili. På piano Donka Angatscheva. Så vackert och stämningsfullt 

 

                           

I går fick vi i alla fall ett kraftigt regnfall men sen kom solen åter. Vi är lite slöa nu efter en intensiv helg så vi tar det lugnt och gör bara det vi orkar. Hoppas ni får en bra tisdag 

 


#Westerlund #Mottagning #Eter #Porträtt #Säng #Rusanda

 
 
Annelie

Annelie

23 juli 2019 10:29

Vad mysigt det är när de sparar allt och gör museum av det, helt otroligt vilka dåliga instrument de hade på den tiden, men de gjorde ju ändå sitt jobb, ja både läkarna och instrumenten.

Ha en finfin tisdag min vän.. // Kramar Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

23 juli 2019 12:30

Instrumenten såg lite otäcka ut ;) vi har det bättre nu på det viset.

Ha en jättefin tisdag själv
kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards