Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2019

Av Malin wiper - 14 juni 2019 13:45

 

Några dagar före Hallsta Cruising såg jag denna fina MERCEDES-BENZ  från 1973. Eftersom den sen även var med på cruisingen så döljer jag inte registreringsskylten


 

Härligt varje gång man ser en veteranbil

 

                                    


                                                                                  Mbk medic

   

Orginalfälgar, så snyggt. Jag hittade fler bilder jag tagit från Hallsta Cruising så dom kommer som bildspel så fort jag fixat till bilderna och även i rätt storlek

 

 

Efter det så föll blicken på denna Softglider som är en elmoped. Det är första gången jag ser en sån. Det har dykt upp så många olika fordon dom sista åren

 

      

   

Läcker väska framtill med leopard som dekoration. 


                                                        


 

Den hade en exra sadel så det fanns plats för två. Här åker det häftiga paret iväg på sin Softglider

 

Nu är det snart dax för min mans besök på Vårdcentralen. Han har ingen feber så det har inte blivit så allvarligt än. Vi tog en promenad i förmiddags för vi måste ändå röra på oss så mycket vi kan. Nu har solen kommit fram så vi lär få varmare och det blåser inte lika mycket. Ha det bra gott folk

 

     

Här får ni nåt att skratta åt. Galenskaparna med Mor i skutan. Sanslöst roligt och hur kommer dom på allt?. Vilket ordvrängeri och fantasi. Jag letade musik på Youtube och dök på detta gamla klipp som håller än i dag

 

                       animated-laughing-image-0021



#Mercedes #Softglider #Galenskaparna

Av Malin wiper - 14 juni 2019 08:45


     

I dag har min man och jag varit gifta i 28 år och vi träffades i Hällefors dit Mr T flyttat från Trollhättan och jag från Göteborg. Sen möttes våra ögon på en fackföreningskurs och det sa klick. Vi gifte oss borgerligt på kommunhuset och det var kommunalrådet Hasse som vigde oss

 

                                             animated-heart-image-0654

 

Klicka här för att se när vi firade silverbröllop. Klicka här för att se fler bilder från Nynäsgården där vi firade silverbröllop Att vi inte varit gifta längre beror på att vi träffades sent i livet. Klicka här för att se vart vi åkte dan efter. Sen tog vi en tur till Barbro flyttat tillbaka till Nynäshamn från Vaggeryd

 

      

Vårt bröllopsfoto har kristallpappers-struktur så det ser ut lite som en målning. Det har hållit sig fint genom åren och det var en känd fotograf i Hällefors som tog bilden 


Nu hoppas vi på att kunna fira 30 år om 2 år för det får bli vårt guldbröllop. 

 

                       animated-wedding-ring-image-0005                                    animated-wedding-ring-image-0005

 

       

Så här ser vi ut numera 28 år senare. Jag är numera mot lite rödblonda hållet och min man är gråhårig. Jag gillar denna bild som syrran tog på oss förra sommaren då dom var hit

 

        

                                     Steg för hälsa 

Min man hade fått återfall på sin divertikulit (inflammerade tarmfickor) så han åt penicillin för två månader sen. Nu har det redan kommit tillbaka så han har ringt vårdcentralen för det måste stoppas i tid annars blir han liggande på sjukhus med dropp. Att operera kan misslyckas och då får man ständig värk och sitt liv förstört. Jag är lite orolig nu men han fick en tid i dag 14.10 på Vårdcentralen. Vi kan inte fira dagen med mat eller fika för han måste gå på välling hela dan för att vila tarmarna. Han har legat inne för inflammerade tarmfickor ca 7 gånger. Första gången detta dök upp var 2006.  

 

Vet inte vad som händer nu så dyker jag inte upp mer på bloggen i dag så vet ni varför. Hoppas ni får en jättefin fredag så här före helgen

 

      

En av min mans favoriter är David Allan Coe så jag sätter in detta klipp med låten Would You Lay with me som är en av hans favoritlåtar med David.  

 

 #Bröllopsdag #Thorleifs #Divertikulit #David

Av Malin wiper - 13 juni 2019 13:00

      

Nu har jag gjort ett nytt bildspel innehållande veteranbilar som inte kom med i det förra. Jag har haft 1200 Dpi men nästa gång skall jag ha större upplösning för bilderna blev inte tydliga tillräckligt i bildspelet. Är skärmen jättestor så behöver man ha 1920 HD. Jag orkar inte göra om alla bilder igen så det får duga så här denna gång men nu har jag lärt mig mer så det blir bättre framöver. 

 

 

Jag tar med några bilder på bilar som inte kommit med förut. Det ser ut som en Corvette men jag är inte säker

 

   

 

Det var rena rama folkfesten 8 juni.

 

                                                  

    

Detta är en CADILLAC SEDAN DE VILLE från 1960

 

      

The Hep Stars med Cadillac men denna gång med massor av Cadillac bilder till musiken. Jag har sett The Hep Stars 2 gånger ena gången på Sundsvalls Folkets Park där man dansade loss till orginalbandet. Andra gången för några år sedan på Bergets Dag i Taberg. Då var det bara Svenne Hedlund kvar från orginalbandet 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från Bergets Dag i Taberg 2010 då jag fotat bandet och fick sen en autograf

 

    

En STUDEBAKER SKYWAY CHAMP från 1946 

 

Vi har varit ute på lite äventyr i Hallsta Centrum och regnet hade lite uppehåll och luften var så skön då pollen och allergener spolats bort. Nu är vi hemma och min man skall steka lax med tillbehör så det är bara att sätta sig vid dukat bord. Sen tar jag hand om disken, bra fördelning..  . Önskar er en fortsatt skön dag  

 

#Bildspel #Veteranbilar #Studiebaker #Cadillac

Av Malin wiper - 13 juni 2019 08:45

 

Igår 16.00 promenerade vi bort till grillplatsen som inte låg långt ifrån vår bostad. Där bjöd Hallstahem på grillad korv, dricka och kaffe. Dom hade satt upp ett partytält och det var tur för det började regna. Det är första året Hallstahem börjat med detta att bjuda hyresgästerna på grillat. Generöst gjort och ett bra initiativ


 

Jag tog en bild på det glada gänget från Hallstahem

 

                                


                                                                     Grilltång från Grillhouse

 

Här grillas det korv för fullt

 

                   animated-barbecue-image-0065                                          animated-barbecue-image-0065


 

Korven var jättegod och kändes inte bränd än om det ser ut så på bilden. Bra smak och mysigt att stå där och äta men vi var bland dom första så vi kom inte i kontakt med nån. Dom höll på från 16-18 men jag vet inte hur mycket folk det kom när regnet öste ner. Vilken otur dom hade att det just då skulle regna 


 

Detta är Lotta Hansson som är samordnare för stambytet. Jimmy är områdesansvarig och har bland annat hand om vårt hus. Jättevänliga och trevliga personer som vi samtalade en stund med. Det gick att ställa frågor och vi tog upp detta med utebelysningen och det skall tydligen bli bättre. Jimmy har arbetat med belysning förut men nu är han ny på detta jobb

 

                               


                                                        A startup story

Som ni ser så har lite barn dykt upp och för att få korv och dricka

 

                                                           

 

Efter ett tag dök det upp fler folk men sen blev det för mycket regn så vi gav oss av hemåt. Kul att det ordnas lite och Hallstahem verkar bry sig om sina hyresgäster. En sak är att dom lyssnat på folk vad gäller hyreshöjningen efter renoveringen av badrum och toalett är att dom 1000 kr i höjning delas upp på tre år så man inte får allt på en gång.

Tack Hallstahem för att ni tog detta initiativ med att bjuda era hyresgäster på grillfest..  

 

 

Det börjar blomma för fullt på många balkonger och denna var jättefin

 

     

Regntunga skyar med härliga Björn Skifs. Passande låt till vädret men så bra att man kan hitta på saker som livar upp då. Detta är en gammal låt från början som sjungits in av många. Klicka här för att läsa bakgrunden till låten 

 

                                  


                                                                                Lightin the box

I natt vaknade jag av åskknallar som var rätt kraftiga och regnet öste ner. Just nu regnar det inte men är rätt kallt med sina 11 grader och blåst. Det som är bra är att luften blir så ren och lätt att andas. Fast jag hoppas det inte blir en sommar som regnar bort utan har varierande väder. Min nacke är bättre i dag i och med att jag inte sitter lika länge vid datorn fast jag verkar ändå få nästan lika mycket gjort. I dag skall vi städa, stryka tvätt men ändå ta en promenad. Det får bli ett oskrivet blad så får vi se vad som händer. Hoppas ni mina kära bloggbesökare får en så fin dag som möjligt. Sköt om er och ha det så bra

 

 

#Hallstahem #Korv #Lotta #Björn

Av Malin wiper - 12 juni 2019 18:00



                 

 

När min son var hit i helgen så såg vi filmen Hunter Killer som är en action thriller från 2018. Sonen hade med sig filmen som han nyss köpt. För regin står Donovan Marsh. I rollerna ser man Gerald Butler, Gary Oldman, Jacob Scipio, Corey Johnson, Adam James, Common, Adam James, Henry Goodman, Colin Stinton, Michael Nyqvist mfl


                                    

Den oprövade ubåtskapten Joe Glass söker i norra ishavet efter en amerikansk ubåt i nöd, när han upptäcker en hemlig militärkupp mot den ryska presidenten, något som hotar världsordningen. Med sitt och sin besättnings liv på spel måste de ta sig igenom fiendens vatten och samtidigt samarbeta med en Navy Seal-trupp för att rädda presidenten och stoppa ett nytt världskrig.

 

                          Submarines - GIFMANIA

 

Vill ni se en spännande och välgjord action thriller så kan jag varmt rekommendera denna. Det var en bra historia som grep tag i oss alla tre. Spänningen var på topp hela tiden och den var inte helt osannolik. Inte bara action hela tiden utan tempot varierade utan att bli tråkigt. Ibland var det så spännande så jag måste blunda.  Blev verkligen positivt överraskad av denna film som jag aldrig hört talas om. Vill inte berätta mer för som min son säger så kan det vara bra att inte veta allt innan man ser en film. Bra skådespelare också som gjorde sina roller rättvisa

 

Jag ger filmen 4 ubåtar av 5 möjliga i betyg. Klicka här för att höra The Beatles med Yellow Submarin  

 

animated-submarine-image-0020animated-submarine-image-0020animated-submarine-image-0020animated-submarine-image-0020

       

Trailern     


Det regnar här men har blivit lite varmare. Vi besökte grillplatsen i dag där Hallstahen bjöd sina hyresgäster på grillad korv och dricka. Det skriver jag om i morgon. Nu önskar jag er en skön och vilsam kväll

 

                                    

 


#Hunter #Donovan

Av Malin wiper - 12 juni 2019 13:00


                          

 

En häftig CHRYSLER från 1962. Gillar den annorlunda grillen. Här följer lite fler bilar jag fotade på Hallsta Cruising 8 juni. 

 

 

PLYMOUTH SAVOY från 1957


  

Mintgrön MERCURY från 1955. Den rondellen har fått många finbesök


 

En 1950-talsblå bullig snygg BUICK 52 HD RIVIERA från 1952. Ni kan tänka er vad vi njöt av alla skönhetsupplevelser den dan

 

      

 

Blåsvart elegans i form av en PONTIAC BONNEVILLE COUPÉ från 1966

 

 

PONTIAC BONNEVILLE från 1965. Härligt att kunna titta ut och känna vinden i rondellen

 

               animated-car-image-0434               animated-car-image-0434               animated-car-image-0434


Gult är inte fult som ni ser här. Bilmärket är CHEVROLET IMPALA från 1960. Tjusig gul juvel med fina vingar


 

Klassiska rena linjer och en behaglig blågrå färg som passar ypperligt till bilen


 

Bevingad och vacker i sin långa glans


Vitaste vit med passagerare som hade vita spetsparaplyer

 

                                                                       

                                       Partykungen

 

Här ser ni en CHRYSLER NW YORKER SEDAN från 1962. Mönsterrand på sidorna och färgen är lite metallic-rosa brun

 

 

En sista snygging får plats i inlägget. Jag har många fler men det blir nog ytterligare ett bildspel på dom bilarna.

 

      

Wanda Jackson med Let's have a party. En låt som gick het på skivtallrikarna i början av 1960-talet. Hon har varit aktiv från 1955-2019

 

                              Celebrations - GIFMANIA               Celebrations - GIFMANIA                 Celebrations - GIFMANIA             

 

Jag har ändrat mina rutiner och gör inte inläggen klara direkt utan delar upp på tre. Först gör jag klar bilderna i photoshop, sen fixar jag utfyllnad, efter det länkar och musik. Då sitter jag inte för länge vid datorn utan får mer gjort hemma och ute. I dag är jag bättre i nacken på grund av både kyla, rörelse, avslapping och min mans magiska händer som masserade. Fick ändå ta en ipren i går kväll.  Tack för att ni tittar in till mig. Sommaren kom av sig lite för det blåser och är bara 11 grader varmt. Hoppas det inte blir regn till i eftermiddag då Hallstahem bjuder på grillfest. Sköt om er och ha en så bra dag ni kan. Kram från Malin

 

 

                     

 

#Cruising #Chrysler #Buick #Spetsparaplyer # Wanda

Av Malin wiper - 12 juni 2019 07:45

 

Denna häftiga Kings S7 från 1959 är också en favorit som jag såg på Hallsta Cruising. Den räknas som MC bil

 

                    animated-car-image-0038                    animated-car-image-0038                  animated-car-image-0038                    animated-car-image-0038

 

  

Jag säger som Birgitta: Rasande elegant...  

 

  

Min man stod och fixade med kameran för att också få underverket på bild. Känns lite ubåt i sin droppform från sidan. Klicka här för att se en i röd färg

 

     

Jag lyckades filma i all hast när MC bilen for ut från parkeringen bakom OKQ8.  

 

                     animated-car-image-0446                                     animated-car-image-0446 

      

Hittade ett helt klipp med MC bilar. Så häftigt! Klicka här för att komma in på MC-Bil-Klubben. Det är så kul att så mycket från förr bevarats till framtiden för allt var så snyggt och tidlöst under några årtionden. Ny generationer verkar ta till sig detta och gör nåt av det. Jag beundrar alla er som tar sig an alla dessa fordonstyper som vi får njuta av.

 

                              animated-thank-you-image-0027 

 

Detta är ett inlägg jag fått klart innan nackproblemen så jag tidsinställde inlägget för att det inte skall bli gapande tomt i bloggen. Ha det bra och sköt om er så ses vi snart igen.

 

 

#Kings #MC-Bil-Klubben

Av Malin wiper - 11 juni 2019 12:07


    

Jag har gjort ett bildspel på en del av dom veteranbilar jag fotade i lördags på Hallsta Cruising. Det har tagit sån tid för jag har besvär med nacken och då får jag besvär med dimsyn så jag har suttit med icepåse på nacken. Har fått göra ihordning bilderna i omgångar Har inte kunnat sitta så länge vid datorn. 

 

 

Denna bil förekommer i bildspelet och den såg för läcker ut i och med att dom använt sig av en lastbil för att sätta dit en camper baktill. Har aldrig sett nåt liknande. Märket är INTERNATIONAL 1600 från 1965. Den blir en av mina favoriter i årets Hallsta Cruising

 

                                                                                     

 

Jag kan varken blogga nåt mer i dag eller besöka era bloggar för jag måste få nacken att fungera igen. Jag återkommer så fort jag blir bättre. Min man gjorde bindvävsmassage på rygg och nacke och det släppte lite men så fort jag sitter vid datorn så blir det sämre. Sköt om er och ha en jättefin tisdag. Varm hälsning från Malin

                           

 

#Hallsta #Bildspel #International #Nacken

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards