Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2019

Av Malin wiper - 18 juni 2019 08:00

 

Nu är magen så dålig så jag tar en bloggvila och kommer tillbaka så fort jag mår bättre. Hoppas ni har det bra och får en fin fortsättning på veckan. 

 

      

Sophie Zelmani med It Knows med vackra bilder och hennes lugnande vackra stämma 

 

                              

 


#Bloggvila #Sophie

Av Malin wiper - 17 juni 2019 13:00

 

Innan min man blev dålig så var han till Ankis Fyndbod Loppis med lite saker som vi skulle göra oss av med. Där hittade han en lampa till sovrumsfönstret med glaskupa och träinfattning. Den kostade bara 40 kr men vi fick den gratis på grund av att vi lämnat in så mycket där. Det finns en etikett där det står "handmade" och man bara lyfter upp glaset från träställningen när man vill rengöra lampan. Det ryms bara tre krukor i fönstret och en av dom passar inte in för den förra ramlade i golvet också så vi skall köpa en ny dit. Klicka här för att se hur förra lampan såg ut

 

     

Så här ser den ut uppifrån och den passar mycket bättre än den förra och nu kan vi dra upp persiennerna utan att lampan följer med. Vi har två  lampor sen förut med cylinderformat glas så det blir mer en enhet nu i sovrummet. Vi har handlat mycket på second hand genom åren och då bidrar man lite till miljön. Dessutom går det att hitta fynd och alla saker har ju sålts som nya nån gång. Jag har hittat saker, kläder och annat som varit helt oanvända

 

      

Ett klipp där man får se hur dom återanvänder hårdplast för att tillverka en parkbänk.  

 

 

Min man var och tog varanprov på Vårdcentralen i dag och sen var han och köpte en blomväxt som vi skall ha på balkongbordet. Till den valde han denna kruka också. Han köpte detta på Åsby Floristen i Hallsta centrum och jag tycker han gjorde ett bra köp. Blomman heter Lindernia grandiflora och den får inte torka ut. Den har lila små blommor. 

 

Lindernia grandiflora är en tvåhjärtbladig växtart som beskrevs av Thomas Nuttall. Lindernia grandiflora ingår i släktet Lindernai och familjen Linderniaceae och inga underarter finns listade i Catalouge of life

                         

 

Det blev jättefint på bordet men väldigt vitt så antingen köper vi en liten duk med färg och lägger under eller går till färghandeln och köper självhäftande plast till bordsskivan i en liten färgton. Det är ju mest vi som sitter där och tar en fika emellanåt

 

 

Nu börjar måsungarna växa upp som jag följt med kameran ett tag. Dom är nu nere på marken för plåttaket är för varmt och då får dom gå omkring själva. Måsparet flyger över och vaktar dom så det är inte värt man kommer nära. En man var på väg att ta upp måsungarna för att sätta upp dom på plåttaket ingen men då blev det fart på måsparet så han fick springa undan. Jag ropade till mannen att han skulle låta bli ungarna och låta dom vara på marken. Visst kan man hjälpa dom men bara när det verkligen behövs. 

 

Klicka här för att se måsen och måsungarna på plåttaket när jag fotade 1 juni. Ni får scrolla längre ner på sidan. Klicka här för att se när måshanen/honan häckade 

                                        animated-bird-image-0538  

Nu förstår jag att jag har magkatarr för jag har varit nervös för en massa saker och känner att jag inte räcker till. Efter min utbrändhet och nackskada är jag inte riktigt samma person och nu har jag flera dilemman att lösa. Det har gjort att magen pajat och jag får gå på diet och även ta till avslappningsmusik som brukar göra att man går ner i varv och mår bättre. Går det inte över så måste jag gå till läkaren. 

 

   

Ha nu en fortsatt fin solig måndag 

 

     

Laleh gör låten till poesi så jag  får gåshud. Laleh kommer till Varberg 12 juli. Synd att man inte kan gå på alla konserter numera för dom är för dyra för vår nuvarande ekonomi. Vi har till och med dragit ner på fika ute för man måste ju alltid lägga undan lite till en buffert om nåt händer. 

 

 

#Ankis #Lampa #Måsungarna #Magkatarr #Laleh

Av Malin wiper - 17 juni 2019 07:15


 

En Volvo Duett jag fotade 28 maj 2018 i Borgåsund. Bilen är från 1968. Mina föräldrar hade en sån ett tag men den var mörkblå med grå inslag. Klicka här för att läsa lite mer om Volvo Duett. Klicka här för att se en sån Volvo Duett som mina föräldrar hade och den var med på Hallsta Cruising 2018 då jag passade på att fota den och många andra bilar. Klicka här för att se en röd Volvo Duett som jag fotade i Enköping 2018


Klicka här för att se en tjusig Cadillac Deville från 1966 som jag fotade i juli 2018. Klicka här för att se lite mer häftigt i Veteranväg. Klicka här för att se lite bilder från Hallsta Cruising 2018

 

      

Vilket fint klipp

 

 

Den här bilen fotade jag i juni förra året och det är en volvo och lite uppbyggd på taket

 

 

I går såg jag denna lilla behändiga sportbil MAZDA MX 5 från 1991 

 

                                        


                                                                  The Home Depot 

 

Jag visade den här kameran i bloggen som min son köpt och då skrev jag att det var en systemkamera. Det är det inte utan en Bridge Kamera från Nikon

 

     

En rock "duett" med Tina Turner & Chuck Berry

 

 

Då var det dags att gå ut och möta en ny vecka igen och jag hoppas den har lite kul att bjuda på. Ha det bra gott folk. Själv börjar jag få lite bloggtorka men rätt som det är så har jag bilder och upplevelser igen. Jag skall gå på kurs hos min man och vidareutveckla mig i bildspel så jag får det att bli rätt på slutet och även variera tiden som bilderna visas mm. Alla är barn i början

 

 

 #Volvo #Mazda #Bridge #Tina 

Av Malin wiper - 16 juni 2019 13:00


 

Vi tog en fika ute på balkongen i dag men vi har ju inte kvar nåt från förra lägenheten så det blir lite spartanskt. Vi köpte det vita bordet förra året men allt pynt är borta och det går ändå inte att ha så mycket där i och med att balkongen är långsmal. Sen är det fönster och två balkongdörrar i vägen. Vi skall köpa en liten krukväxt att ha på bordet och även köpa självhäftande plast och sätta fast på bordsskivan så det tål lite. Det passar bra att min man har en t-shirt där det står "Italia" eftersom vi drack varsin cappuccino

 

                                      


                                                                                        Kimbo

 

Vi njöt av varsin liten kopp cappuccino och myste med fågelkvitter i bakgrunden. 

 

 

Sen kom jag att tänka på att vi hade två campingstolar som går att fälla ihop sparade från bilen. Dom är större och mycket bekvämare att sitta i så vi valde dom till balkongen istället. Dom har tillhört nån husvagn/husbil och vi köpte dom billigt på Läkarmissionens second hand. Bordet som står ihopfällbart till vänster skall vi ha kvar tills vi förhoppningsvis har bil igen. 

 

                     

Så här såg det ut då vi hade bil och kunde ta med oss stolar och bord ut. Bilderna är från september 2018

 

                             

Klickbilder från vår förra balkong som var i ständig förändring. Inget finns kvar av detta så vi rensade rejält innan vi flyttade till Hallsta. En del ångrar jag att vi gjorde oss av med men när man flyttat så ofta som oss så blir det att man ändrar om och byter saker. Nu är vi lite mer försiktiga och laid back. Klicka på bilderna så blir dom större. När vi hade vårt egna hus så hade vi uteplatser lite överallt. 


 

Nu börjar det blomma i två av blomlådorna men vi trodde vi köpte för få blommor i varje men nu börjar massor av knoppar att komma upp. När det såg tomt ut så köpte vi nåt slags blommande gräs och satt i och nu har dom fått små blå blommor. Vi har ju haft mest cericefärgade och lila blommor i lådorna men ville ha nåt annat i år. Fast det blev inte så snyggt som vi haft förut så vi går nog tillbaka till nåt åt röda, lila eller cerice nästa år i lådorna

 

                     animated-bee-image-0129                                                 animated-bee-image-0129


 

     

Kate Wolf med Medicine Wheel 

 

animated-bee-image-0103Jag surrar vidare och önskar er en fortsatt fin sommardag

 

 

#Cappuccino #Solifer #Balkong #Blomlådorna #Kate

Av Malin wiper - 16 juni 2019 08:45

 

CADILLAC DE VILLE från 1967     


Jag sätter in lite fler bilder från Hallsta Cruising. Jag har inte varit ute och fotat på några dagar så jag sätter in det jag har i bildarkivet. Min man mår lite bättre nu men han äter bara flytande än så länge så magen får vila. Mitt senaste bildspel från Cruisingen blev mycket bättre på grund av att jag ändrade måtten till större och bildspelet kan ses både i bloggen och på höger menyrad en bit under min presentationsbild


    

CADILLAC DE VILLE från 1967                


   

CHEVROLET från 1970


 

En trehjuling stod och lyste som en sol mot en stolpe. Märket var Skeppshult och jag har själv haft en cykel i det märket och den var så stabil och stod emot allt. Tyvärr fick jag sluta cykla då ländryggen sa ifrån. 

 

 

Ett par barngummistövlar stod på en trapp med krukväxt som dekoration. Kul att bli lite överraskad av folks fantasi och kreativitet

 

 

Jag rundade kvarteret och där såg jag en barnsko sittande på en stolpe. Ser man sig omkring så kan vadsomhelst dyka upp. 

 

                                    

                                   


Jag kunde inte gå ut mer i går efter vår korta utflykt för magen krånglar igen så nu är vi två med magbesvär. Jag misstänker att det är abstinens eftersom jag trotsat mitt sötsug och sockerberoende i några veckor. Humöret går även upp och ner och jag har väldigt svårt just nu. Fast jag har bestämt mig för att uthärda. Det som lugnar ner mig lite är hemmagjord cappuccino som blir som bomull i magen. Sen äter jag välling som middag precis som min man gör nu. Jag vet dom som fått ta in på hälsohem i 3 månader för att bli av med sockerberoende. Detta har gjort att jag har fått en släng av magkatarr och magen är som en ballong. Jag börjar krympa ihop lite för kläderna sitter mycket bättre men detta är ingen snabbantning utan en livsförändring på sikt. Jag vill må så bra som möjligt den tid jag har kvar och inte riskera högt blodtryck och andra åkommor. 

 

                                                    

 

Typiskt att allt detta skall hända nu då min mans bror fyller jämna år och har hyrt bil. Han har även tagit ledigt i några veckor och åker runt och ser sig omkring. Vi kommer inte att kunna följa med förrens hans födelsedag 20 juni. Vi tar en dag i sänder och gör det vi kan. Det verkar bli en fin söndag och vinden har stillat sig lite. Fåglarna kvittrar ikapp och himlen är magiskt vacker, som en akvarell. Hoppas ni får en vilsam söndag mina kära besökare. Tack för att ni tittade in

 

    

En minnesbild från 2018 då vi hade bil och kunde åka ut på små vägar och mysa 

 

   Nu kvittrar jag vidare och gör det bästa jag kan av dagen

 

    

Ane Brun med You'll never walk alone. Gerry And the Pacemakers cover

 

 

#Hallsta #Cadillac #Skeppshult #Barngummistövlar #Minnesbild #Ane

Av Malin wiper - 15 juni 2019 13:00

  

En dag på vår promenad fick jag syn på denna bil som jag nyss fotat på ett annat ställe. En Pontiac Boneville från 1959. Lång tjusig i  lite nougatbrun/guldig metallic. När jag fotade den då så fick jag ingen bild från sidan så det var kul att den dök upp igen


Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrev om bilen 4 juni

 

                 

  

När man är ute och promenerar så händer det alldid nåt och här träffade vi en trevlig matte med sin hund Hugo. Jag har haft en morbror som hette Hugo. Först var hunden på sin vakt och skällde men sen förstod den att vi var snälla så vi fick klappa honom jättelänge. Sen pratade vi en stund med kvinnan och det var jättetrevligt. Hon kom ursprungligen från Kalix och min man är ju född långt uppe i norrland så det blev ett långt trevligt samtal


 

Vackra prästkragen stod i gräset och lyste upp


 

Det blommar så vackert lite överallt nu så promenader gör att man får fina synintryck


 

Ute på en gräsmatta stod denna stora kruka med sommarblomster

 

 

Vi tog fika med oss och gick på en kortare promenad för min mans feber har gått ner lite. Han fick äta välling innan vi gick och ut hade vi med oss te. Han kan inte dricka kaffe på ett tag nu för magen skall vila. Jag tog bara med mig två små kex med ost och leverpastej. Vi fikade i en liten parkoas som jag fotat förut.  

                                   

                                                                            Teepublic 

     

Marc Broussard med Paradis. Han är en sångare och låskrivare från USA. Hans stil beskrivs som bayou soul, en blandning av funk, blues, R & B, rock och pop. Ha en fortsatt fin lördag

 

                     

 

#Pontiac #Hugo #Prästkragen #Fika #Marc

Av Malin wiper - 15 juni 2019 07:45


                 

                  via GIFER

När min man kom till läkaren för sina inflammerade tarmfickor (divertikulit) i går så tyckte han det var bra att han kom in så snabbt för på bara nån timme sen han tog tempen så hade febern stigit till 37,8 och sänkan var 55. Normalvärdet för sänka är under 10. Nu har han fått antibiotika igen och blir det inte bra och fortsätter krångla så skall läkaren skriva ut en remiss för större undersökning. I min mans papper står det att han gått ner i vikt och det tyckte läkaren var jättebra för det kan också bidra i längden till att magen blir bättre. Tyvärr har han ett stort bråck på magen som gör att än om han går ner i vikt så försvinner inte magen helt. Om han går ner mer i vikt så kan dom operera bort bråcket. Vi har ju lagt om kosten helt och läkaren sa att han skulle äta flytande några dagar och sen mosa grönsaker och potatis och även äta passerade soppor. Han har fått sänka insulinet eftersom vi sköter oss så bra. 

 

                     

                Divertikulit

 

Min man la sig redan 17.00 i går och somnade som en stock tills klockan var 20.00 då han måste ta en till tablett antibiotika. Jag satt mig och såg en gammal film med en hemmagjord cappuccino. Det såg så mysigt ut på gården i går för dom hade satt ut flera bord i rad och sen satt det massor av folk där och åt nåt gott. Barnen lekte i parken så det kändes verkligen som fredag och sommar. Nu blir det lugna gatan här ett tag tills penicillinet verkat. Sommaren verkar ha kommit nu för solen var uppe tidigt. 

 

            

Här ser ni Emil som tagit examen och avverkat första klassen i skolan. På bilden bredvid står hans syster Ingrid. Två jättefina barn som även fått en liten bror som heter Gustav. Barnens pappa är son till min mans mellanbroder och hans fru uppe i norrland. Grattis Emil och kram till er alla tre

 

                   animated-balloon-image-0023                                                       animated-balloon-image-0023

 

 

Med denna katt som vi såg under trädgårdsmöbler önskar jag er en somrig och härlig lördag 

 

     

Summer Breeze med Seals & Croft

 

#Divertikulit #Emil #Seals

Av Malin wiper - 14 juni 2019 19:00

        

Jag fick bilder över från då jag fotade på Hallsta Cruising 8 juni så jag har gjort ytterligare ett bildspel

 

Det har helt plötsligt blivit nåt fel på ljudet i bildspelet för det knastrar. Det kan vara störningar på youtube så jag väntar tills i morgon för att se om det låter bättre. När jag satt in klippet så lät det bra

 

 

I bildspelet dyker denna läckra motivlackade CHEVROLET SUBURBAN från 1964 upp. Häftig färgkombination och detaljer. Ha en skön fredagskväll

 


#Cruising #Bildspel #Chevrolet

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards