Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 juni 2019

T-Ford, bältesskärare, Öregrund och Down at he sea-side

Av Malin wiper - 9 juni 2019 14:30

 

I fredags vid 09.00 tiden dök min son upp här hos oss i Hallsta. Han hade hyrt en bil av märket Peugeot 308 så vi hade tänkt åka till Öregrund under dagen. Min son och hans pappa har seglat in där några gånger med pappans segelbåt och gått omkring i vackra Öregrund och även ätit på ett av dom fina restaurangerna. Därför är det nostalgi för honom och han ville visa oss hur det såg ut. Vi har ju aldrig varit dit. Sonen stannade kvar i 2 nätter så vi hann även på på Hallsta Cruising i lördags och även se några filmer. Min son åkte hem efter lunchen i dag och nu försöker jag få ihop det första inlägget. Vi har haft det toppen och hunnit jättemycket. I detta inlägg skriver jag om vad vi upplevde på vägen dit och sen kommer bilder från Öregrund

 

Öregrund är en tätort i norra Roslagen och är en del av Östhammars Kommun och Uppsala län. Orten hade 1555 invånare i slutet av 2010. Den är därmed en av Sveriges minsta före detta stälder

 

  

När vi nästan var framme i Öregrund så såg vi denna båt från vägen och bromsade in för att fota. Dom har satt på överdelen av en T-Ford så det såg så häftigt ut. Såna bilar tillverkades från 1908 till 1926

 

  

Båte blev väldigt orginell på grund av den fantasin med överdelen

 

  

På lite närmare håll. Tyvärr kunde jag inte fota nåt från bilen på grund av att dom flesta låga nya bilar har så lutande låga rutor. Missade många sevärdheter men man kan ju inte hålla på och stanna och gå ut hela tiden då vi åkte 18 mil dit. Då hade vi kommit hem för sent på kvällen.

 

 

Sonen hade en sån här grej i sin ryggsäck som jag inte sett förr. Det är en bältesskärare som man använder om nåt händer och man inte får av sig säkerhetsbältet och då man man skära sig loss. Vart har jag varit i hela mitt liv som inte känner till att såna fanns..  Hade ju då köpt en för länge sen

 

  

Sen började vi närma oss Öregrund och där såg vi en liten fyr med en eka vid sidan

 

                 animated-lighthouse-image-0020                                                       animated-lighthouse-image-0020 

 

 

När vi parkerat så gick vi denna väg ner mot huvudgatan i Öregrund

 

 

Här ser man havet längst fram

 

         

 

Det är väldigt fina sten och trähus som dom bevarat 

 

 

Vi gick in på en sidogata där det fanns en Gårdsbutik. Vi gick inte in för vi ville inte frestas av att köpa nåt i onödan och vi var även så hungrig och ville vidare till hamnen 

 

 

Fin skylt på ett hus. 

 

 

Min man och min son

 

 

I ett av skyltfönstren fanns en hög med modellbilar men det var endast denna jag fick med på bild för det glänste så i fönstret

 

 

Jag såg en guldig Volkswagen från 1958 på en parkering en bit från Öregrunds centrum

 

I nästa inlägg kommer bilder från hamnen och även där vi åt. Hoppas ni alla haft en fin helg med roliga händesler och även lite vila. Ha en fin söndag

 

      

 

#Peugeot #T-Ford #Bältesskärare #Fyr #Öregrund #Gårdsbutik #Son #Modellbilar #Volkswagen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards