Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 maj 2019

Av Malin wiper - 23 maj 2019 13:00


                       

     

Jag har sett en film på Svt play som heter Medan vi lever och det är en komedi, drama från 2016. För regin står Dani Kouyaté. I rollerna ser vi: Josette Bushell-Mingo, Adam Kanyama, Richard Sseruwagi, Marika Lindström, Sten Ljunggren, Philip Lithner, Anna Blomberg, Mårten Klingberg mfl

 

               video cameras - GIFMANIA                                  video cameras - GIFMANIA

 

                           

 

Efter 30 år i Sverige bestämmer sig Kandia, en afrikansk kvinna i femtioårsåldern, för att flytta tillbaka till Gambia. Sonen Ibbe är precis på väg att slå igenom som hiphop-artist i Sverige, men bestämmer sig för att försöka hämta hem sin mamma. Det visar sig dock snart att mötet med hemlandet inte alls blir som de tänkt sig. Medan vi lever berättar en universell historia om identitet i rörelse, en berättelse om förnekelse och om att acceptera sig själv och andra som de är. Det är en glädjefull men bitterljuv syn på att "leva tillsammans" i en förvirrad värld. En film av Dani Kouyaté.

 

                        

Jag tyckte om filmen för den berörde och skådespelarna tog sig an sina rollkaraktärer rätt bra. Av kritiker har filmen fått 2-3 i betyg. En sak som den tar upp är att man måste få upp saker till ytan och reda ut dom innan det är för sent. Att detta skall vara så svårt har jag funderat mycket på. Annars ligger det där under och gror och förstör lite av tillvaron. Om man tar upp saker och det blir en katastrof så är det väl inte hela världen för då har man i alla fall försökt. Ni förstår vad jag menar om ni ser filmen. 

 

Av mig får filmen 3 hörlurar av 5 möjliga i betyg

 

      

                    Macskal

 

    

Trailern till filmen

 

Eftersom det regnade i dag så promenerade vi bara omkring i centrum. Gjorde en del ärenden och köpte mer än vi tänkt. Det är bra att vi håller oss här och lär känna stadskärnan bättre och även alla butiker. Det slutade regna efter ett tag och luften är härlig nu. Vi fixar lite hemma och gör sånt vi inte hunnit med på grund av promenader och för mycket tid vid datorerna. Vi måste korta ner datortiderna för vi är lite besatta och det är inte bra för kroppen. Jag har börjat sätta en klocka på ringning och då måste jag upp och göra nåt annat. Nu skall min man göra en korvsoppa och det ser jag fram emot. Vi skall testa olika soppor för man håller sig mätt länge och magen mår bra. Ha nu en fortsatt fin torsdag

 

                                       


                                               Retroprylar

#Lever #Dani

Av Malin wiper - 23 maj 2019 08:45



 

I dag vaknade vi till välbehövligt regn och 14 grader varmt. Det lättade verkligen upp och när jag gick ut på balkongen så var luften så skön att andas in. Vi har planterat 3 pelargoner i tre krukor som ni ser på bilden men när vi köpte dom var det för kallt att sätta ut dom. Dom blommade för fullt och när jag kunde sätta ut dom så hade alla dött men det finns fler knoppar men dom verkar inte slå ut. Vi har ytterligare 6 balkongväxter vi måste köpa in. Blommar inte dessa pelargoner så får vi köpa nåt annatt. När jag sitter här och bloggar så är det så tyst i huset så man nästan kan höra en knappnål falla (gammalt uttryck)

 

     

Här kommer en klassiker med B.J Thomas Raindrop Keep Falling On My Head. Han är en amerikansk populär sångare som är känd för sina hitlåtar från 1960-talet och 1970-talet. Denna låt är skriven av Burt Bacharach och Hal David och är mest känd med Dionne Warwick

         

 

 

Ytterligare en smörgås i min mans anda. Han blandar friskt och här hårt bröd med massor av potatissallad som måste göras av med. Ovanpå detta kaviar

 

  

Så här såg hans smörgås ut som jag visade upp i april. Kavring toppad med tomatsalsa, potatissallad och på toppen stekt lax. Allt är rester och själv skulle jag inte kunna äta med så mycket pålägg så för mig är det lite faschinerande


 

I går åt vi min mans supergoda laxsoppa som man mår jättebra i magen av. Skålen var sprängfylld med soppa så det räckte även till eftermiddagen så vi åt bara soppa i går. 

 

                                          


Holm

 

Så här ser det ut när man slevat upp soppan på djuptallrik. Nu har vi fastat några dagar efter 18.00 och vi mår mycket bättre. Vi hade en benägenhet att fika efter 18.00 och då går man inte ner i vikt hur man än gör, inte jag i alla fall. Vi åt inte godis på ca 7 veckor men åt på kvällarna så vi gick inte ner så mycket och på slutet gick vi upp igen. Vi dricker även mer vatten och det märks verkligen. Vi bantar inte utan lägger bara om matscehmat lite och det fungerar. Jag har inte det där sötsuget längre som jag hade förut så nu kan jag ta en chokladbit nån gång då och då men en med högre cacaohalt och inte en hel kaka som förut. Det känns jättelättande. Nu har vi dessutom börjat röra på oss mer och till veckan börjar vi på gymmet igen

 

 

Hoppas ni får en blomstrande dag. Sköt om er och tack för att ni tittade in

 

              


#Regn #Thomas #Smörgås #Laxsoppa

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards