Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2019

Av Malin wiper - 18 mars 2019 09:15



 

Vi har ett jättefint bageri här i Hallsta som heter Håkans Hembageri och nu har dom fått nya ägare. Det stod att läsa i VLT 7 mars. Nick Westman och Camilla Larsson tar över och kommer att förvalta känslan av lokalt bageri och skynda långsamt fram. Klicka här för att komma in på Håkans Hembageri facebook


 

Detta är en bild av Håkans Bageri jag tog 2017. Klicka här för att se vad jag skrev om dom i juni 2017

 

                                


                                                                  Brödkavlar

 

Vi åkte iväg mot Enköping för att träffa min son i går men vi fick vända för luften gick ur oss båda så det tog bara stopp. Vi sover dåligt och alla bekymmer på sista tiden tar ut sin rätt så hjärnan är övertrött. När vi sen kom hem så började min mage krångla igen och magkatarrkänslorna sköjde över mig så jag fick ta Omeprazol och sen gå till sängs. Kan inte dricka kaffe just nu utan det blir bara svagt te och vatten. Tråkigt för jag ville så gärna träffa min son så vi kunde umgås några timmar men vad gör man?. Det var som att kroppen sa ifrån. Nästa helg är han upptagen så vi får vänta 2 veckor innan vi kan träffas 

 

 

Jag var en dag på parkeringen där jag brukar fota häftiga bilar och då åkte en kille förbi och drog ner bilrutan och sa: du får gärna öppna dörren på Mustangen och fota inuti. Wow! tänkte jag. Så snällt av honom och bilen var öppen. Det var svårt att fota inuti så jag fick bara en bild på ratten och panelen. Klicka här för att se vilken bil den tillhör. Jag börjar nog bli lite bekant där på parkeringen eftersom jag så ofta åker in där och kollar runt..  

 

                                  

Trend Shop

 

I natt har det regnat för fullt och det har smattrat på alla fönsterbleck och det är ingen höjdare för en högkänslig. Tack och lov så gav regnet upp och det blev tyst. I dag skall vi ta en promenad ner till centrum som ligger väldigt nära evakueringslägenheten. Min mage är lite bättre för jag äter Omeprazol och mat som inte stör magen. Min mans antibiotikakur börjar verka så han är inte irriterad i tarmfickorna utan det gick tillbaka. Alltid nåt positivt att glädja sig åt. Nu önskar jag er en härlig början på veckan


                   animated-hammer-image-0021

Sportkedjan XXL bojkottar jag nu efter att ha läst om hur dom behandlar sina anställda. Klicka här för att läsa i Aftonbladet. Heders åt tjejen som sa ifrån och även sa upp sig. Det är skamligt hur dom beter sig mot personalen, dom borde skämmas och finns det inget sunt förnuft längre och medmänsklighet. Undrar om dom är med i facket? det är man tvungen till för att få hjälp när sånt här händer. Tyvärr är facket lite utarmat och fungerar inte så bra som förr. Sen är det rätt dyrt att vara med. Jag antar att det är slavar och lydiga marionetter såna företag vill ha. Jag trodde först det var ett dåligt skämt och blev lite full i skratt men det fastanade i halsen när jag läste vidare

 

     

I går kollade jag lite på Stjärnornas Stjärna på TV4 och den jag tyckte gjorde bäst ifrån sig var Andreas Weise i hårdrockstemat. Han hade närvaro, röst och han kändes så säker. Dessutom har han sån timing och gjorde ett nummer där han lyfte publiken. Annars är han ju lite mer åt Frank Sinatra hållet 



#Håkans #Ratt  #XXL #Andreas

Av Malin wiper - 17 mars 2019 14:00

 

Skådespelaren Roland Hedlund har dött och det i en ålder av 85 år och det känns så sorgligt. Jag tycker han var en jättebra skådespelare med utstrålning och närvaro. Roland Hedlund föddes i Kågedalen Västerbotten i Skellefteå landsdistrikt.  Jag gillade hans röst med norrländsk brytning och nu är det så många som gått bort så det börjar kännas lite tomt. Inte bara 80-90-åringar utan även yngre skådespelare, sångare och andra. Jag känner ju till dom flesta skådespelare från förr eftersom jag redan som barn lyssnade på radioteater innan tv fanns. Mina föräldrar skaffade tv rätt snabbt när den kom och jag var då ca 12 år.

 

                        animated-film-camera-image-0032                                        animated-film-camera-image-0032


Efter folkskolan så arbetade Roland Hedlund inom en massa yrken såsom springschas, affärsbiträde, lastkarl och på en gummifabrik. I samband med sin värnplikt 1954-1956 började han ta lektioner för Willy Kolblanck. Sen började han turnera i Finland med Landsteatern och 1957-1963 var han engagerad vid Åby Svenska Teater. Sen återvände han till Göteborgs Stadsteater där han verkade 1963-1967. Mellan 1994 och 1997 var han chef för Västerbottenteatern. Detta är bara ett litet axplock av vad han gjort i sitt liv. Han spelade även uppgiven polis i Kjell Sundvalls Jägarna (1996)

 

              


Han vann 1969 en Guldbagge för sin roll i Bo Widerbergs film Ådalen 31. Han var under åren 1964-1978 gift med skådespelaren  Lisa Bergström. Klicka här för att se allt han medverkat i

 

     



                       animated-film-camera-image-0028

 

 

#Roland #Jägarna

Av Malin wiper - 17 mars 2019 08:00

 

Jag är så faschinerad av denna barntraktor som befinner sig på olika ställen på gården i vårt rätta bostadsområde. Ibland står den framför en container och nu har den en kälke på släp. Det bär iväg till min son i dag men i går trodde jag inte att jag skulle kunna åka för jag hade magkatarrkänslor men tog en Omeprasol och drack bara vatten och te resten av dan så nu är jag bättre. 


 

I går var vi in till Åsby Hem & Trädgård där jag fotade lite och dom har massor av gosedjur


 

Prydnadshundar på rad


 

Våriga krukor 

         

 

Rosa och lila i kombination


  

Blomkrukor på en hög pall i blad och blomsterhavet

 

                   

 

 

 

                           animated-dividing-line-image-0190


 

 

  

Ha nu en skön och vilsam söndag i vårt varierande väder som påminner om aprilväder

 

     

Last of the Mohicans (Guitar instrumental) med. Ledmotivet till filmen "Last of the Mohicans". Tyvärr får jag inte fram vem gitarristen är

 

                        animated-indian-and-redskin-image-0063                                 animated-indian-and-redskin-image-0063


#Åsby #Mohicans

Av Malin wiper - 16 mars 2019 19:00


     

Rebecca Ferguson med Teach Me How To Be Loved. Härlig röst att lyssna till på en lördagskväll. Hon är en brittisk singer-songwriter som kom på andra plats i The X Factor 2010

 

                      animated-love-image-0022                                        animated-love-image-0022

 

Här blir det inga utsvävningar för vi är för trötta efter allt som hänt. Nu skall vi bara landa i allt detta och försöka se tiden an tills vi kommer hem till vår egen lägenhet igen. Vi har ännu närmare till centrum nu och det känns toppen när vi skall ner och handla. Det blir till att kolla på lite serier och kanske nån film.  Önskar er alla en härlig lördagskväll 

 

                                                


                                                                                               Eva Solo 

 

 #Rebecca

Av Malin wiper - 16 mars 2019 14:00


 

Vi försöker att åka ut lite på vägarna innan vi mister bilen. Det kommer att bli jättejobbigt att vara utan bil men vi inser att vi först måste få bort det vi lånat och bilen kostade oss 30.000 på bara 1,5 år så vi har lite otur. När sen laptopen gick ur tiden, och även kamera och tvättmaskin började krångla då var smärtgränsen nådd. Vi var helt skuldfria då vi flyttade hit för 2 år sedan. Vi hoppas kunna köpa en ny bil så småningom

 

                                    


 

Detta är första fikat vi intog i ersättningslägenheten. Vi satt i köket och drack kaffe i koppar som ingick i lägenheten och äppelmuffins från City Gross Erikslund

 

                                         

                                                                                           Leilas 

 

Matpiraten hade dom såna här fina bröd i snäckform för endast 10 kr/st.

         

 

 

En av två hästar i en hage som jag fick i blickfånget

  

Smedja eller ladugård

 

På en grind satt en silhuett i form av en motorcykel  som är gjord i laserskärning från Lindströms Laserskärning

 

     

Johnny Cash med Bobber Shopper ride music

 

Nu har vi ett problem kvar och det är att få ut alla bilder ur min gamla laptop och även annat som är viktigt. Vi skall söka i lägenheten efter en hårddisk som vi kan föra över allt på och köra in i denna dator. Jag har tagit en del nya bilder men inte fått in dom än i datorn. I morgon planerar vi att åka till min son i Enköping. Vi skall äta ute, åka omkring lite och sen se film hos sonen. Det kan bli skönt att komma bort lite. Nu önskar jag er en njutningsfull lördag gott folk

 

 


 

 

#Vägarna #Äppelmuffins #Hästar #Ladugård #Motorcykel #Johnny

Av Malin wiper - 16 mars 2019 08:45


  

Nu har Jag köpt en ny laptop av märket Lenova Legion som är speldator därför mer kraft. Jag hann skriva några rader men sen funkade inte vår routern vi köpt för att användas dessa 6 veckor i ersättningslägenheten. Vi fick åka tillbaka dit vi köpte den och dom undersökte och gjorde en reset och till slut började den fungera så jag hoppas vi inte får mer otur nu för vi är helt slut båda två.

 

    

Datorn är snabb med en härlig skärm med hög upplösning och en i5 processor. Jag är jättenöjd hittills och så länge routern fungerar så är det bra. Händer nåt mer så skall vi få den utbytt för jag vet inte hur man skall stå ut i 6 veckor utan vara ute på nätet för mobilen är ingen höjdare att surfa på jag vill ha en rejäl skärm. Jag har inte kommit igång riktigt än för jag håller på att lära mig ett nytt fotoprogram och det är så rörigt motför den versionen av photoshop jag hade i min förra dator. Jag köpte datorn på Media Markt och killen som heter Ulf var trevlig och proffsig. Han guidade oss runt i laptop djungeln

 

                                          animated-laptop-and-notebook-image-0015

 

Nu har vi legat 4 nätter i evakueringslägenheten och det har gått rätt bra än om det känns ovant. I dag skall vi hämta lite mer kläder och saker i vår lägenhet och hantverkarna är nog inte där på helger. Jag känner mig jättestressad av detta med datorkrånglet som hållit på i 4 dagar så jag hoppas vi får lite lugn och ro gällande datorerna

 

 

Så här hade vi fått till det i sovrummet innan vi lämnade lägenheten inför stambytet. Vi frågade hantverkarna om dom var nöjda med hur vi plockat bort möbler och dom hade aldrig sett nåt bättre så det kändes bra. Vi gjorde precis som det stod på papperet vi fick och där fanns en ritning också på hur det skulle se ut. Sen la vi plast över alla möbler, tavlor mm.

 

 

Så här ser det ut i vardagsrummet då vi lagt på plast. Där skall endast elementet bytas ut och bli större men det dammar ändå från allt dom håller på med i resten av lägenheten. 

 

                        animated-flower-image-0019                                                         animated-flower-image-0019

 

 

En bild jag tog från vår gård där en container står och framför gullig trampbil. Med den önskar jag er en underbar helg och stort tack för att ni tittat in trots att jag inte haft mycket att bjuda på under rådande omständigheter. Känns som jag är på väg ut på banan igen. Varm kram till er alla

 

     

M People med Movin' on Up. Jag kommer in på era bloggar så fort jag hinner.  

 

 

#Lenova #Stambytet #Vardagsrummet #People 

Av Malin wiper - 15 mars 2019 18:00

       

Hela mitt vuxna liv har Vinylskivan funnits i mitt liv. LP, EP och Singlar var formaten som var aktuella. Ofta höll man reda på artisterna, producenterna, låtskrivarna och skivbolaget. Albumomslaget var viktigt och många av de som utformade dessa var konstnärer eller blev senare konstnärer. Det var viktigt att skivan syntes i mängden och uttryckte något om artisterna eller musiken.

 

                       

 

Idag spelas kanske inte skivorna men många sätter in omslagen i ramar och bakom glas. Form och färg varierar enormt, från bombastiskt till närmast beige diffust. Gamla läskedrycksbackar användes som förvaring och på festerna stod man och bläddrade skivorna medan man diskuterade artister och omslag. Innan man spelade skivorna drog man runt en sammetsborste för att få bort damm som ju hördes som knaster.

 

                       

 

Helt har ju inte Vinylskivan försvunnit, det nyproduceras faktiskt en hel del. Indien hör till de länder som producerar mycket vinyl. Många av skivorna har inget samlarvärde idag men vissa går för stora pengar. Etiopisk jazz hör till samlartoppen, vem kunde ana detta? Ett nytt svenskt bolag har börjat trycka ut vinylskivor och jag började fundera på vilka tryckerier i Sverige som tryckte albumomslagen och vad de sysslar med nu. Det var inte mycket jag kunde hitta om tryckerierna och vad jag kunde se fanns ingen information på omslagen heller.   

 

Det jag hittade var tryckeri Stockholm   i vars historia albumtryck var en stor produkt. Detta tryckeri är idag ett fullservicetryckeri. Jag gillar deras storformatsbanderoller.

 

          

 

#Vinylskivan

Av Malin wiper - 14 mars 2019 15:53


 

God morgon! Vi vaknade redan 06.00 och kunde inte somna om. Vi har många punkter att avverka i dag och nu sitter jag igen med vår reserv laptop som är så långsam så jag blir galen. Den nya laptopen kom i går men jag är inte nöjd med upplevelsen av skärmen. Det var en stum död bild utan levande färger och ändå skulle denn HP vara bäst i test och var även nedsatt i pris 3000 kr. I dag skall vi retunera laptopen och jag får tillbaka pengarna så jag kan köpa en annan. Jag hade själv velat köpa en på nån av butikerna på Erikslund så man har det lättare om det uppstår nåt fel men min man sa att jag fick mer för pengarna med denna HP. Jag är van vid min dator som varit superbra med extra bra ljud, bild och filmfunktioner. Det är en Thoshiba som kostade 11.000 kr då jag köpte den men fick den för 9000 på grund av att den varit ett utställningsex. Min man säger att han skall försöka installera om den så vi kan ha den till reserv-laptop.

 

                            


Jag kommer inte att kunna gå in på era bloggar förrän jag har en bra installerad dator eftersom det tar sån tid med denna laptop och den ibland börjar krångla. Detta känns inte roligt och jag är så nervös nu men min man säger att vi kan åka och kolla på en annan laptop i dag så förhoppningsvis hittar jag en som passar mina behov.

 

                               


Min man hade tid på Vårdcentralen i går eftersom han fått inflammerade tarmfickor "Divertikulit". Läkaren som heter Ahmed Lutfi var helt fantastisk som person, sympatisk, positiv, kompetent, lyssnande och supertrevlig. Vi hörde sen att han var väldigt omtyckt. Läkaren tyckte att det var bra att min man kom in i tid så det gick att stoppa förloppet. Han går nu på antibiotika. Jag har själv varit och tagit ett sköldkörtelprov häromdan för jag känner att nåt är galet med hormonerna.


Vi har nollgradigt, dimmigt och regntungt här. Nu orkar jag inte skriva mer på denna laptop för man blir helt slut av hur långsamt det går och jag får ont i armarna av att använda pekplattan. Jag orkar inte sätta in nåt musikklipp förren jag blivit med ny dator. Det tar även för lång tid att länka till ställen så med detta gnäll så önskar jag er en skön fredag och även en njutningsfull helg. Så fort jag är inkopplad på en ny laptop så sätter jag igång igen som vanligt.

 

 

 

 




#Laptop #Läkare

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards