Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 mars 2019

Av Malin wiper - 29 mars 2019 18:00


                      

 

Häromdan testade vi luchmaten på Hallsta Café & Restaurang. Min man började med en salladstallrik. Den bestod av bönor, majs, kryddad dressing, obergineröra, coleslawe och ett gott bröd. Salladen var väldigt syrlig, kryddig bönsallad och godare än dom flesta min man smakat. Sibas man är kock så han lagar maten.

 

 

Lunchrätten var grillad mör fläskfilé med två ordentliga bitar som var grillade. Bulgur med bönor, linser, morötter och till detta en mild krämig tzatsiki. Köttet var helt underbart och även dom andra tillbehören. Det var nog en av dom godaste lunchrätter vi ätit. Det kändes som en riktig lyxrestaurang.

 

                                      


                                                                                         Nordiska Galleriet

 

Snyggt upplagt också så ögat får sitt


 

Efter maten kunde vi inte låta bli att testa dom annorlunda godbitarna som består av dadlar, nötter, choklad och andra nyttigheter. Ovanpå var strött malda pistagenötter. Längst ut nån slags glasyr men den var lite för söt för mig så jag åt den bruna delen. Får inte i mig lika mycket numera heller                                                


 

Tänk att dadlar, nötter och lite annat kan bli så otroligt gott. Annorlunda, nyttig och rolig godbit. Efter detta var vi mätta och nöjda ända fram till en lätt middag vi lagade till hemma. Dadlarna i dessa godsaker kommer från Medelhavsområdet         


 

Vi har träffat en kvinna där på cafét som bott i Hallstahammar hela sitt liv. När hennes mamma var ung så kryllade det av Konditorier i samhället och hon berättade att det var bostäder i centrum men när dom sen skulle bygga ett nytt centrum så fick folk flytta ut. Det var tydligen stor uppståndelse när Konsumhuset blev till som senare blev Coop. Önskade att jag tagit med mig block och penna som jag glömde att lägga in i kameraväskan. Det är så kul att samtala med henne. 


     

Despacito (piano cover) Peter Benche. Han är en ungersk pianist, kompositör och musikproducent. Peter har haft stora framgångar med sina pianoarrangemang.

 

Hoppas ni får en kväll som även går i musikens teckenanimated-piano-image-0074Kram på er

 

#Hallsta #Fläskfilé #Dadlar #Peter

Av Malin wiper - 29 mars 2019 13:00


                      


  

I går promenerade vi tillbaka till Bilskrot Hallstahammar Bildemontering. Vi hade glömt ett papper som måste till för att kunna skrota bilen. Det är en lång sträcka väg innan vi kommer till lite kortare avsnitt. Tack och lov så var det vårväder men jag hade lite besvär med kroppen i början men sen lugnade det ner sig. Det är ca 3 km till skroten från oss.


 

Vi gick förbi Ställverksbygget och där händer det en del och dom har fått upp byggställningar på ena långsidan


  

Ett företag som heter Jomå Svets AB håller till i detta hus vi gick förbi 

               

En öppen dörr och en bänk i solskenet fanns att skåda lite längre in på området

  

  

Ett av mina favoritobjekt dök upp. Jag måste köpa mig ett halsband med ett traktorhänge så småningom. Det finns många att välja på

 

                                    


                                                                                          Kiola Design

 


Tänk att det även finns en hästhage mellan alla företag. Dessa två hästar stod och samtalade med varandra och såg ut att kramas. Jag fick zooma i blindo för solen var så skarp


 

Det fanns rätt många hästar där

 

 

En stor fin skylt visade ett företag som heter Swetex Städprodukter och en annan firma som heter Miab Mark & Infra AB


 

Tittade in på ett område genom den öppna grinden och såg detta långa ekipage

 

 

En uppsjö av däck 


 

Sen var vi då äntligen framme vid Bilskroten Hallstahammar Bildemotering AB


  

Där fanns det verkligen många reservdelar såsom däck, fälgar, gamla bilradios mm              


      

Massor av däck till försäljning


 

Så här ser det ut från Skrotens ingång där bilar som skall skrotas står. Till vänster jobbas det för fullt för att demontera bilarna. Sen fotade jag inte mer men killen som vi pratat med och gjort upp med är supertrevlig. Dom har fått bra betyg på nätet av dom som köper reservdelar där. Bra att vi har en skrot här i Hallsta så man slipper åka in till Västerås. Nu är vi billösa men inte rådlösa så det är bara att anpassa sig tills vi förhoppningsvis har en bil igen. Det går ju även att hyra bil då man känner att det behövs

 

Nu hänger helgen på låset och vill släppas in och jag hoppas ni alla får en helg som ni njuter av. 

 

                   animated-weekend-image-0036

 

                     



#Bildemotering #Ställverksbygget #Jomå #Hästhage #Swetex #Däck

Av Malin wiper - 29 mars 2019 07:30

 

En dag då vi var ute och promenerade så gick vi in på Håkans Hembageri för min man ville ha lite matbröd. Jag äter ju mest fullkornskex med pålägg numera så det är bara när jag är ute och fikar som jag tar smörgås. Min man äter för det mesta hårt bröd men ibland vill han ta upp nån skiva mjukt bröd från frysen


 

Här står vi framför disken och kollar ut över godsakerna


 

Kolla in vilka häftiga dammsugare. Killen som vi handlade av är så trevlig och hjälpsam

 

               vacuum cleaners - GIFMANIA               vacuum cleaners - GIFMANIA               vacuum cleaners - GIFMANIA


 

Dom hade avlånga mjuka kakor i formar som såg jättegoda ut. Här ser man den i genomskärning. Vi köpte med oss en hem för att frysa in och ta en smal bit nån gång då vi vill ha nåt extra. Dom innehåller hallon, blåbär, mandelmassa och lite annat. 

 

 

Innan vi frös in kakan så skar vi två tunna skivor/man och  testade kakan med lite kaffe. Jag kan varmt rekommendera denna godbit som var full av smaker och inte alls så söt som man kan tro. Jag fick inget sockersug och då är det bra råvaror. Det som är så härligt när man dragit ner på socker är att man kan ta lite kaffebröd ibland utan att man sen vill ha mer. 


 

Lite matbröd i korgar. Vi köpte ett bröd som vi även fick skivat och min man frös in brödet men jag hann inte fota. Brödet innehåller nötter, frön och rostad havre. Sen köpte han ett mer kompakt bröd lite kavringliknande man det hann jag inte heller fota innan han frös in det


 

Dessa ser lite intressanta ut så jag skall köpa några nästa gång vi går dit


 

Smarriga bullar

 

                                           


                                                                                   Target

 

Dom har även läckra tårtdekorationer här i form av ett elegant brudpar. Man får lite känslan av Hollywood "filmstjärnor" längre tillbaka i tiden. Nu har det ju även kommit ut dekorationer för samkönade par och det tycker jag är på tiden. Tack snälla du som servade oss för att jag får fota

 

                                               

                                                         Lyckasmedmat 

       

Tim Hawkins med Inappropriate Wedding songs. Han har både humor och sjunger bra. Kul klipp för alla bröllopslåtar jag kunde hitta vår så sockersöta så jag blev "översötad"..  . Tim Hawkins är en amerikansk komiker, låtskrivare och sångare

 

 

Dom har massor av tårtdekorationer för tårtor som har med barnfödslar, dop och annat att göra med också. Här ett exempel. Nu är det ju inte bara dop eller namngivning utan "babyshower". Det måste vara dyrt numera för allt skall firas och det hittas på nytt hela tiden. Själv har jag aldrig haft möhippa och min son är inte döpt. Jag ville att hans skulle få välja detta med dop själv och då kunna byta namn om han inte var nöjd med sitt. Jag blev inte döpt själv och det var bra för jag bytte ju namn när jag var 15 år. 

 

 

Dom har inte bara tårtor på beställning utan även massor av läckra smörgåstårtor. Ja! då var det fredag igen och veckorna bara rusar iväg. Det har varit riktigt vårväder och vi får väl hoppas på att helgen går i samma tecken. Dom långa promenaderna gör att vi börjar må bättre i hela kroppen och det känns skönt. Ha nu en skön och njutningsfull dag.  


#Håkans #Dammsugare #Kakan #Tårtdekorationer #Tim

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards