Öppen Ridå

Alla inlägg den 19 mars 2019

Av Malin wiper - 19 mars 2019 19:00


  

Här följer lite blandade bilder från bygget jag följer på Södra Nibble. Det skall bli ett ställverk med generatorer för ABB. Häromdan då det regnade stod en lastbil där för att lasta av gods

 

                    animated-truck-image-0020                                       animated-truck-image-0020


 

Det jobbas för fullt

 

                           


                                            Briklas

 

Nu börjar det likan nåt och en långsida har fått väggar och öppningar


 

Nu är hela denna sida uppbyggd och det börjar gå undan nu. När vi inte har bilen längre så får jag ta en långpromenad dit och fota

 

 

 

 

På håll från en av ställverkets framsida

 

                    animated-construction-worker-image-0064                          animated-construction-worker-image-0064                         animated-construction-worker-image-0064

 

 

Jag fotade genom en öppning i staketnätet och såg denna trätrapp som byggts upp. 


 

Här står ett betongblock lutad mot staketet som sen skall lyftast upp och placeras på rätt ställe så småningom

 

                                       


  

Fler betongblock i väntan på att placeras ut.


Klicka här för att se del 1. Klicka här för att se del två av bygget. Klicka här för att se del 3 av bygget 

 

     

Kip Moore med On the case. Kip Moore är en amerikansk Countrymusiker och låtskrivare. Hans debutalbum Up All Night, släpptes 24 april 2012 och var det mest sålda debutalbumet av en man 2012 och 2013. 

 

              

 

I morgon tar jag en bloggfri dag och återkommer på torsdag. Tack för att ni tittat in till mig. Sänder en stor varm kram

 

 

#Ställverk #Kip

Av Malin wiper - 19 mars 2019 14:15



 

Vi åkte ner till Håkans Hembageri i går för att både handla matbröd och fota. Det är toppen att Hallsta har ett hembageri och mycket annat som man inte är van vid på mindre orter

 

                                                      animated-baker-image-0025 


 

Den trevliga killen lät mig fota en semla utanför disken. Wienersemlor var rätt nytt då jag var 19 år och arbetade på kontor 6 år i Sundsvall där jag växte upp. Jag var yngst så jag fick alltid gå ut och köpa kaffebröd eller smörgåsar. Vi som arbetade på fackföreningskontoret behövde aldrig betala för kaffebröd för det ingick i jobbet. Wienersemlorna handlade vi från ett Konditori som låg en bit från Folkets Hus där kontoret låg på den tiden. Första gången jag åt wienersemlor så var jag såld, tyckte dom var supergoda. 

 

Klicka här för att komma in på Pallas Konditori som var det vi handlade wienersemlor från tidigt 1970-tal. Numera är det ett snyggt retrocafé 


 

Numera kan semlor se ut på många olika vis och här ser ni en. Den påminner lite om en kanelbulle. Tyvärr äter vi inte sötsaker sen en tid tillbaka men att njuta av bakverken på håll går ju bra. När jag var barn så åt man semlan i en djup tallrik med varm mjölk

 

                                    


                                                                                                       Becca Design

 

Jag fick fota dom som jobbar på bageriet och även ägarparet. Jag är nästan säker på att ägarparet är nr 1 och nr 3 på bilden från vänster. Ett trevligt gäng som jag önskar lycka till!

 

Klicka här för att se vad jag skrev i går om bageriet


 

Vi köpte ett jättegott bröd i går som är ett bondbröd och smakade lite fruktigt och god brödsmak med lite havrekänsla. Här ser ni min mans smörgås med pålägg av olika tunna korvskivor som han köpt på vårt Lidl

 

                                 


                                                                        Cervera 

 

Såna här parisare har funnits ända sen jag var barn men numera är dom lite uppdaterade . Gillar hur dom lagt fyllningen. Tyvärr hade jag lite för bråttomt när jag fotade så bilderna är inte så bra som jag hade velat ha dom och ljuset krävde mer inställning. Får fota mer nån annan gång då vi åker dit för att köpa bröd. Dom har även jättefina färdiga smörgåsar att ta med. Sen kan man beställa både vanliga tårtor och smörgåstårtor

 

                                  

                                                                          Marchon

 

I dag har vi fått lite vårkänsla ute med sol, lagom vind och några plusgrader. Det är jättevackert ute så vi åkte iväg med bilen för att se oss omkring. Vi börjar båda att må lite bättre för vi har vilat så mycket som möjligt så i morgon är det dags för gymmet igen. Ha nu en fortsatt fin tisdag

 

     

John Fogerty & Bruce Springsteen med Fortunate Son. Min man och jag har sett John Fogerty live på Johanneshov i Stockholm. Syrran och svågern var med oss och det var en upplevelse. Det slutet av 1990-talet

 

#Håkans #Wienersemlor #Ägarparet #Bondbröd #John

Av Malin wiper - 19 mars 2019 07:45



 

Eftersom både jag och min man reagerar på Comfort sköljmedel så kan vi inte använda tvättstugan som hör till där vi tillfälligt bor under stambytet. Det är därför vi har egen tvättmaskin i badrummet för att slippa få en allérgireaktion varje gång. Nu måste vi vara utan i 6 veckor och det gör att vi får tvätta det vi kan för hand. Lakan och handdukar har vi i några veckor så vi klarar oss. Vi använder sällan sköljmedel utan bara på sånt som är statiskt och då blir det ett miljövänligt parfymfritt sköljmedel. 


Fast nästa gång vi skall använda sköljmedel då skall vi ta till oss tipset som Keiju skrev i en kommentar. Klicka här för att ta del av hennes tips

 

                                           animated-washing-and-laundry-image-0008

 

 

Vi köpte ett flytande tvättmedel som heter Sensitive Colour White och det funkar jättebra att tvätta för hand med. Det är både parfymfritt och svanenmärkt. Vi köpte det på Hemköp i Kolbäck då vi tog en tur dit för ett tag sen

 

                                                  

 

Det blir lite primitivt i dessa veckor och det får man stå ut med. Mitt skadade knä som jag även har lindrig artros i har mått bra av att gå i dessa fyra långa trappor. Det är som om knäna stärkts och trappstegen är så bra avvägda så jag tar mig upp rätt snabbt. Min man åker hiss men jag är inte långt efter honom när vi skall upp. Klicka här för att se coola hissar som fortfarande är i bruk. En sån hiss hade dom på Postbanken girobokföringen i Stockholm då jag arbetade där en tid då jag var endast 17 år gammal. Jag gillar ju inte att åka hiss efter några jobbiga upplevelser men den var öppen och man kom snabbt upp så jag var inte lika rädd att åka i en sån. 

 

     

I morse fick jag lite vårkänsla när jag slog upp mina gröna. Solen sken in och det var ljust så vi trodde klockan var minst 09.00 men den var bara 06.45 och vi var så klarvakna så vi steg upp och nu har vi en lång dag framför oss. Detta timelapseklipp passar ypperligt. Det ser ut att vara lite frost på tak och mark så det är nog inte så varmt. Kollade på nätet och det var minus 5 i natt och nu nollgradigt. Nu mina kära läsare hoppas jag ni alla får en dag som blir så bra som möjligt. Kram på er..



                                     


Vi var in till Håkans Hembageri i går. Dom har nya ägare och jag fick fota lite men bilderna är inte klar än för jag hade lite annat att skriva om först. Inlägget kommer in senare i dag



#Tvättmedel #Knä #Timelapse

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards