Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 mars 2019

Av Malin wiper - 6 mars 2019 13:00

 

                                           Spaarvarkens - GIFMANIA

 

När jag som ung flicka fick höra ”Den som är satt i skuld är inte fri” så tyckte jag det var mossigt och gammaldags. Jag tyckte att man behöver ju grejorna nu och levde i stunden och man ville ju hänga med. Man ser inte riktigt konsekvenserna av beslut när man är ung och mina föräldrar var såna som inte sparade utan levde upp sina pengar men dom fick ju en rejäl pension. Den som inte har ett sparat kapital får begränsad valfrihet och missar ofta stora och små fynd som dyker upp under livet och drabbas hårdare av de bakslag som alltid inträffar. Som ung kan man jobba extra för att kunna köpa viktiga saker eller betala plötsliga utgifter. När man passerat 50 är det inte lika lätt. Så här i efterskott inser jag att en sparad tusenlapp i månaden från 20 års ålder hade gett mig ett bättre liv med mycket mindre stress och oro. 

 

                animated-dividing-line-image-0140


Under livets gång kommer det tillfällen när det blir nödvändigt att låna. Det kan vara en stor tandläkarutgift, skador på hus eller annan egendom, sjukdomar eller olyckor i släkt eller familj eller andra akuta situationer. Då är det viktigt att man har is i magen, man vill ju helst ha lägsta möjliga ränta och minsta möjliga avgifter. På internet finns flera aktörer som ger en möjlighet att jämföra olika bankers erbjudanden. Det är viktigt att möjligheten till lån finns om man verkligen behöver en summa på direkten och vet att lönen snart kommer. Dock ska man vara väldigt varsam när det kommer till att lån och endast låna om det verkligen behövs. 

 

#Aktörer

Av Malin wiper - 6 mars 2019 07:15

 

I går hade vi hela baksätet i  bilen full av påsar och saker som vi åkte iväg med till Ankis Fyndbod Loppis. Det kändes så befriande och nu börjar det bli lagom med saker i skåpen. Det är bara min mans kontor som måste rensas och det är inte lite han samlat på sig. 

 

 

Jag letade bland gamla smycken och hittade detta halsband från 1980-talet. Det gör jag mig inte av med än om jag inte använder halsbandet numera. Det är ett minne från den tiden och jag fick det av en kille som var förtjust i mig. Han ville att vi skulle bli ihop men jag kände inte likadant men vi blev vänner istället och vi arbetade ideellt i en förening under en period i livet.

 

                                     


                                                                                  Fruugo 

 

Så här ser det ut nedtill  riktigt rejält och det har hållit sig så fint under alla åren som gått. Det är hårt plast med lite tyngd i sig

 

 

Sen hittade jag dessa örhängen som jag också sparat från 1980-talet. Jag gjorde hål i öronen redan då jag var 11 år men dessa är clips men jag köpte dom ändå och det fanns rätt mycket av såna också på den tiden. Dom var inte så tunga men för tunga för att hänga i hål. Vi var ute några stycken i Göteborg där jag bodde då och befann oss på en restaurang med pub och dansgolv. Jag satt i baren en stund och drack ett glas vitt vin då en kille slog sig ner och pratade med mig. Han var jättetrevlig och han berömde mina läckra örhängen..  Nu blir jag så full i skratt för nu tycker man dom ser märkliga ut. Jag vet att jag hade en fin blus som var lite i guld, brunt och nån annan färg och en svart snäv kjol. Sen hade jag långt hår men rätt mycket uppklippt och rätt mycket längre baktill och  jag hade min naturliga hårfärg mörkaste brunt nästan mot svart. Sen hade vi alla som jag var där med jättekul och på den tiden dansade man och umgicks tjejer och killar så ingen satt och såg sport på storbilds TV.

                                         

 

Jag hade inte tänkt skriva nåt om allt detta men det bara rann ur mig då jag såg smyckena. Det är så många minnen som kommer upp och jag slås av hur roligt det var på den tiden utan datorer och mobiltelefon. Man umgicks, festade och hade kul.  

 

 

Jag tar även med detta hårspänne som jag sparat sen 1991 då min man och jag gifte oss. Innan vi gifte oss så besökte jag en frisering som fick fixa mitt hår, sminka mig och dom hade detta spänne till försäljning som jag bad dom sätta i mitt hår. Jag hade halva håret uppsatt. 

 

   

Så här såg håret i baktill då spännet var fastsatt. Bilden blev inte bra för mycket blänk men man ser på ett ungefär hur det ser ut

 

    

Tänk vad man tyckte man var häftig då man hade ett sånt här smycke fastsatt längst upp på örat. Man liksom klämde fast det och dom fanns i så många material och utförande så det var bara att välja. Detta hade jag också på mig ibland under 1980-talet och jag hade även ett i silver med mönster. I detta är det röda rubiner satta på silverstomme och det har jag också fått som present. Helt plötsligt börjar jag undra om det är värt nåt för det ser jättefint ut och har hållit sig så snyggt genom åren.

 

 

                       animated-jeweler-image-0005                                                        animated-jeweler-image-0005


      

Plötsligt kom jag att tänka på denna låt Diamonds and Rust med en av mina första ungdomsidoler Joan Baez. Hon har en fantastiskt vacker röst och hon sjunger denna låt så man får gåshud. En snygg liveverson från 1978

 

Ha nu en skön onsdag kära ni som tittar in. Det glädjer mig mycket..  


#Ankis #Halsband #Örhängen #Örat #Joan

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards