Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 februari 2019

Av Malin wiper - 26 februari 2019 19:00

 

I morgon drar jag på kapellet och tar en bloggfri dag. Vi ses igen på torsdag så ha det så bra och tack för att ni tittade in

 

    

Xavier Rudd med Follow The Sun. Han är en australiensk sångare, låtskrivare och multiinstrumentalist.

 

                                         


                                                                               Aspire Gear

 

  

#Bloggfri #Xavier

Av Malin wiper - 26 februari 2019 13:30


 

Här har jag fått en annan vinkel av husbygget jag följer på Södra Nibble. Det ser ut ännu mer som ett fängelse från vägen mot Västerås. Jag har inte haft möjlighet att fråga vad det kommer att bli när det är färdigt ännu


 

En av byggnadsarbetarna  

 

                                                     animated-construction-worker-image-0034


En sak som slår mig när jag letar animeringar är att det knappt finns några kvinnor när det gäller manliga yrken. Väldigt få män när det gäller sk kvinnliga yrken. Det tänker jag också på då jag går förbi en leksaksavdelning. På tjejernas är det typiskt kvinnligt med strykjärn, dockor och allt som rör ett hem. För mig är det en tillbakagång och ännu mer märkligt för mig som hade jämnställda föräldrar. 

 

 

 

När jag var barn så minns jag att jag hade ca 2-3 dockor men inte samtidigt för jag var inte så intresserad utan tyckte om att rita och leka ute och jag hade speciellt en kille jag lekte med på gården. och sen när jag fick min son så var det jätteroligt att få bygga lego med honom. I min drömvärld så skall allt blandas på samma avdelning för killar och tjejer. Jag var ju så förbaskad över att tjejer inte fick ha träslöjd när jag fick i skolan. Vi skulle ha syslöjd så jag stod där och kollade in när killarna snickrade och tyckte det var orättvist. Alla tjejer och killar är inte stöpta i samma ram

 

 

Den bästa och roligaste utbildning jag gått på där var jag ensam kvinna. Jag blev behandlad som en i gänget och vi hade jättekul och lärde oss mycket och hjälptes åt. Den tiden glömmer jag aldrig och undrar vart alla tog vägen sen. Nu var det ca 25 år sedan så det var ett tag sen och vi försvann åt olika håll 

 

                                                   


   

 

Sen kollade jag in lite bilar mot bilprovningen och här en picup som jag inte sett förut. Den skall nog rustas upp. Gamla veteranbilar blev jag intresserad av när jag var 14-15 år då Anki och jag kollade in raggarbilar i Sundsvalls centrum då dom körde runt i raggarsvängen. Då fanns inga gågator utan det kördes runt torget. Jag har även gillat arbetsfordon men innan nätet så pratade man inte så mycket som nu om allting och sig själv speciellt.


 

En bil som stod utanför en verkstad

 

     

Magnetisk nyckelhållare i form av tunga från Cadeaus.be

                             


  

En skåpbil med en ovanlig dekal. Kaffekompaniet miko

 

                    animated-coffee-machine-image-0022                         animated-coffee-machine-image-0022                        animated-coffee-machine-image-0022                               

 

Nu kör jag vidare än om lasset blivit lite tyngre att bära efter bilfiaskot..  

 

  

Nedskräpningen blir bara värre och värre. Det pratas mer och mer om miljön men det händer inte mycket. Jag fick lära mig från tidig ålder att inte skräpa ner och det har suttit som ett smäck i hjärnkontoret sen dess. 

 

    

 

Ha nu en fin och ljus dag kära ni som tittar in. Solen skiner och snön lyser med sin frånvaro och vi vi hade 6 grader varmt i morse och nu är det stigit mer

 

     

 

#Nibble #Byggnadsarbetarna #Bilar #Bilfiaskot

Av Malin wiper - 26 februari 2019 08:00

 

När vi flyttade hit till Hallstahammar för 2 år sedan så tvärdog vår röda Suzuki wagon R+ mitt i en rondell då det var värsta rusningstrafiken. Det var bara att bärga den till skroten så vi fick inte ett öre för bilen. Då hittade vi samma bilmärke men denna på bilden som vi var till biltvätten med i dag före bilbesiktningen.

 

             

Bilen köpte vi på en bilfirma för 15.000 kr för 1,5 år sedan. Nu har vi betalt klart den efter 1,5 år och det kändes så bra än om vi har kostat på den lika mycket sen vi köpte den så vi är ändå inte skuldfria än. Dagen före besiktningen kände jag på mig att nåt skulle hända och jag sa till min man att jag känner att den inte går igenom besiktningen. Jag hade rätt och trots att vi lagat så mycket på den dessa 1,5 år så är det fel på 5 saker och att åtgärda detta har vi inte råd med eftersom vi kostat på den så mycket redan. Min man och jag blev jätteledsna och chockade 

 

Vi skall städa ur den nu och försöka sälja den för några tusen för det finns säkert nån som kan åtgärda dessa fel och det är ingen förmögenhet som vill till men vi är så ansträngda ekonomiskt nu eftersom tvättmaskinen för ett tag sen gick sönder också och vi var tvungna att köpa en ny och lite annat vi råkat ut för. Vi får köra bilen en månad till men sen är det stopp och ombesiktning om vi inte gjort oss av med den innan dess

 

    animated-dividing-line-image-0019

 

Vi tänker vara utan bil tills vi är helt skuldfria och under tiden skall vi hyra bil nån gång ibland och resten av tiden får vi åka buss eller tåg. Det känns inget vidare för man är så mycket friare när man har bil och kan åka ut och njuta av naturen men nöden har ingen lag. Det som känns värst är att vi bara har haft bilen i 1,5 år och lagt ner 30.000 och sen är vi ändå utan nu

 

   animated-dividing-line-image-0214

 

Jag grät en skvätt men vid såna här krissituationer så blir jag fokuserad och känner att vi får göra det bästa av situationen. Vi är lite stirriga nu och undrar varför vi har sån otur.

 

Nu blir det mer promenader och vi börjar på gymmet i dag. I går hade vi för mycket att göra.

 

      

Gary B.B Coleman med The Sky Is Crying. Han var en amerikansk soul blues gitarrist, sångare, låtskrivare och musikproducent. Han producerade och gav ut flera album fram till sin död 1994

 

Nu är det bara att ta nya tag och hoppas denna dag blir bra för både oss och er alla som tittar in. Kram på er 

 

 

#Bilbesiktningen #Gary

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards