Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 februari 2019

Av Malin wiper - 10 februari 2019 14:00

  

Vi hämtade upp min svåger i går och sen åkte vi till Öhrmans konditori & Café och tog en fika. Det är alltid ombonat och mysigt där

 

Klicka här för att se när vi var dit sist               


 

Svågern tog en varm smörgås med sallad och han tyckte det smakade bra. Bilden på våra smörgåsar blev så dålig så jag fick inte till dom. Jag åt en leverpastejsmörgås och min man en ostbagel med ost och skinka. Allt smakade bra


 

Det fanns flera olika sorters semlor där och flera av dom har jag aldrig sett förut. Detta är en nutellasemla men det blir inte jämt bra när man skall fota genom glas

                                  

  

Kanelsemlor


 

Wienersemlor. Såna fanns när jag var ung också men såg inte ut som dessa. När jag arbetade på ett och samma kontor i över 6 år så behövde vi aldrig betala för kaffebrödet som fanns på kafferasten. Jag var yngst så jag fick alltid gå ut och köpa det bröd vi villa ha eller smörgåsar. När det blev semledags en gång/år på den tiden så tog jag ofta en winersemla för dom var ännu godare än dom vanliga då.

 

                                     


När jag var barn så åt man semla i djup tallrik med varm mjölk.

 

  

Sist men inte minst vaniljsemlor. 


 

Min mans bror Mr J hade köpt sig en snygg shoppingvagn hos Claes Ohlsson. Det regnade så mycket så jag kunde inte fota så mycket som jag hade velat. Det kändes inte heller som det lockade med långpromenad                        



     

Foy Vance med Make It Rain. Vilken häftig bluesig röst han har. Han är en nordirsk irländsk musiker och låtskrivare. Jag fick ett dejavu att jag haft inne honom i min blogg några gånger förut.


 

Vi åkte till Stadsmissionens second hand för att kolla lite. Såg dessa stapelbara stolar som det fanns 12 st av. Dom såg helt nya ut och såna är ju bra för stora lokaler. Dom kostade 80 kr/st och det blir 960 kr för allihopa. Det regnade och blåste så i stället för att promenera ute så promenerade vi genom Erikslunds Shoppingcenter. Nu skiner solen här och vi tog oss ut efter lunchen eftersom vi gjort så mycket hemma på morgonen. Vi har fått igång energin för att göra sånt som blivit eftersatt på sista tiden. Nu önskar jag er en fortsatt fin söndag

 

               

Animerad av Vicke   

 

#Öhrmans #Semlor #Shoppingvagn #Foy #Stadsmissionen

Av Malin wiper - 10 februari 2019 08:45

  

Nu har vi plussgrader och snön smälter och det känns lite halt. Temperaturen går så upp och ner nu så man vet aldrig vad man skall vakna till. Häromdan städade jag bort en massa böcker och annat i vårt glasskåp där vi både har böcker, prydnadssaker och glas. Jag vill ha utrensat lite mer före stambytet så man sen kommer hem till en fräsch lägenhet och slipper tänka på sånt. Eftersom vi inte har nåt riktigt förråd i källaren utan bara ett kallförråd på balkongen så har vi fått lägga in saker i överskåp och garderoberna är även överfulla. Nu vill vi ha så lite som möjligt om det skulle hända nåt.

 

 

Jag såg denna gamla skrivmaskin på Myrornas i Västerås sist. Den kostade 99 kr och är av märket "antares" Har aldrig hört talsa om det märket

 

Klicka här för att komma in på tradera där en sån finna. Jag har letat efter information ang detta märke men inte hittat mer. 

 

            


Klicka här för att se vart jag hittat denna bild där dom använt tangenter från gamla skrivmaskiner och gjort smycken av 

 

 

En stor gammal plåtburk fanns på deras retro-avdelning. Det måste vara en höjdare för den kostar 239 kr. Käller's Prima Karameller. Klicka här för att komma in på en sida och läsa historien över Käller's karameller

 

                    animated-candy-and-sweets-image-0022

 

Klicka här för att komma in på tradera där utropspriset för en sån här burk är 395 kr

 

 

Ett segelfartyg jag såg på herravdelningen och det var inneslutet i en genomskinlig plastkartong. Tänker alltid på sonen då jag ser segelbåtar. Nu är han på gång igen och vill så småningom ut och segla igen. En gång seglare alltid seglare verkar det som. Hans pappa var likadan fast han gick över från segelbåtar till skärmflygning dom sista åren. 

 

     

Whitesnake med Sailing Ship. Whitesnake är ett brittiskt hådrockband som bildades 1977 i London. Initiativtagare till gruppen var förre Deep Purple-sångaren David Coverdale. Bandet hade sin storhetstid under 1980-talet och var till en början mest populära i Europa och Japan. Whitesnake har sålt över 100 miljoner skivor

 

  

En färgstark tavla med segelbåtar som motiv. Priset var satt till 99 kr

 

 

Här kommer en av deras deras dekorationer dom visar upp på hyllor högt upp på väggarna. Dom sätter ihop allt så fantasifullt och så det passar ihop.

 

                       

Jag tycker att Melodifestivalen är bedrövligt tråkig, skränig och humorfri i år. Manuset för dom fyra programledarna är under all kritik. Om mobbning och åldersdiskriminering är humor då har det spårat ur helt. Visst kan man skoja om mycket men då skall det göras på ett proffsigare sätt. Dessutom är låtarna så tråkiga så jag började titta på på Qx Gaygalan istället där man verkligen blir underhållen. Både av musik, humor, glädje, feststämning och Babben Larsson som programledare var mitt i prick

 

  

Ha nu en skön, lång och vilsam söndag. 

 

                                                 I världen är du bara någon…..
                                                 …..men för någon är du världen.

                                                             By Ellie

 

 

#Myrornas #Skrivmaskin #Plåtburk #Segelfartyg #Whitesnake #Detkorationer Qx

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards