Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2019

Av Malin wiper - 8 januari 2019 08:00


 

CNN Style   


Just nu funkar min kropp rätt bra efter alla härliga promenader men nu har jag fått besvär från munnen igen och vaknade en dag med smärta i käken och värst på höger sida underkäken längst in. Jag har varit fri från detta i minst en månad nu. Jag känner att det är tandgnissel igen och att jag biter ihop tänderna på natten eftersom jag vaknar utan att vara utvilad. Knäppandet i käken är inte tillbaka tack och lov. Fast denna gång har jag så ont så jag har fått ta Iprem 3 gånger/dag. Jag skall till Tandhygenisten 5 februari och då skall jag rådfråga honom. Tyvärr kostar bettskenor hos tandläkare flera tusen kronor och det har vi inte råd med efter allt som gått sönder för oss. Jag gick därför till Apoteket Hjärtat här i Hallsta och frågade en ur personalen ang bettskena. Dom hade en modell för 285 kr som jag köpte för att testa. Dom är väldigt vänliga och hjälpsamma på vårt Apotek och det känns tryggt.

 

 

Så här ser förpackningen ut för bettskenan. Den kommer från Ekulf NightGuard.  Mina tänder är lite nedslitna efter att jag säkert gnisslat tänder lite till och från i många år. Jag tror det beror på stress när det gäller mig för när jag mår bra och allt funkar så vaknar jag pigg på mornarna. Jag har har känt mig lite stressad på senaste tiden och vill mer än jag orkar. Jag skall testa bettskenan i natt och se om det fungerar för jag vill inte vakna med samma smärta i munnen som jag gjort dom sista dagarna. Bettskena skall värmas och formas efter tänderna. Min man säger att jag även börjat snarka och det har jag inte gjort förut. Det är nog därför jag har ont i halsen då jag vaknar. Vikten måste ner både för detta och knät. Vi promenerar varje dag nu och det hoppas jag gör nytta i längden

 

 

På grund av detta så äter vi nu olika soppor ett tag framöver. Min man hängde på också så här ser ni när vi äter spenatsoppa med ägghalvor. 

 

   

Tandrötterna blir irriterade av detta gnissel så förutom att jag borstar tänderna som vanligt noga morgon och kväll så använder jag mig av TP Gingival Gel, man sätter lite på en mellanrumsborste och använder mellan tanden/tänderna som är påverkade av gnisslandet. Gelén förhindrar också karies. Jag har använt sånt till och från i flera år men inte regelbundet utan bara när det behövts. Det är ett litet tips till er. 

 

                       animated-dentist-image-0007                  animated-dentist-image-0007                 animated-dentist-image-0007                  animated-dentist-image-0007

 

Tyvärr kommer Foltandvården att höja sin taxa med 20% och det gör att vi får ännu ett mer utpräglat klassamhälle. Det finns inte pengar i kassan med en borgerlig budget och då får inte Folktandvården bidrag så det är det är inte Folktandvårdens fel. Det kommer att träda i kraft redan nu i januari. Inte undra på att man ligger och gnisslar tänder på nätterna. 

 

     

The Dentist Song 

 

       

Med denna häftiga animering från Vicke önskar jag er en härlig tisdag. Det är svårare än man tror att animera. Vicke har ju lärt ut detta flera gånger och jag testade en gång att få en varg att le och det tog lång tid och flera manövrar att få till. Jag har inte det rätta tålamodet men gillar verkligen animerade bilder och även filmer. 

 

 

#Bettskena #Gingival #Dentist #Vicke

Av Malin wiper - 6 januari 2019 19:00


     

Min son skickade en länk till en trailer på en ny film. Holmes And Watson. På det temat har det gjorts massor av filmer och även tv-serier. När jag ser trailern så vet jag inte om jag är intresserad för jag gillar inte "snubbel" komedier. Den gick upp på biograferna 2 januari 2019.

 

                       animated-detective-image-0053 

 

 

En fråga från läsare: 

 

Jag har fått en fråga som lyder: hur gör du dina headers?. Jag fotar mina headers själv och fixar till måttet och annat i photoshop. Ibland har jag infogat andra bilder i mina header ex julkula och då tar jag in den bilden i headern genom att göra en del manövrar jag lärt mig i fotoshop.  Bredden på headern är 950 pixlar bred här på bloggplatsen. Mitt namn finns att se på mina headers längst ner till höger i liten text. Här kommer ett exempel:

 

 

En header jag hade förra vintern. Jag har fotat bilden nere vid Skantzsjön och sen infogade jag  en lykta som jag satt efter bloggens namn "Öppen Ridå". Jag har lärt mig eftersom att göra så mycket som möjligt själv och det är min man som utbildat mig. Tack för att jag fick en fråga..  

 

                                     

 

 

Serier jag följer just nu:

 

Just nu följer jag flera serier på tv och en av dom är Scott & Bailey som jag ser på SVT play. Det är så uppfriskande med en serie där kvinnor får spela huvudrollen som deckare och även få bete sig som en del manliga deckare har gjort i många såna serier genom åren. Vi behöver såna karaktärer också när det gäller kvinnor. Dessutom är alla i serien bra skådespelare.

 

       

Rachel and Janet "By your side"     

 

Jag brukar också se dokumentärer på SVT play bland annat en med Elvis Presley The Searchers

 

I morgon har jag en bloggfri dag. Jag har minst två saker på agendan som tar lite tid. Vi ses igen på tisdag. Önskar er alla en fin början på nya veckan.

 

                              

 

Annelie "Mitt Nya Liv" Jag la in en kommentar men så fort jag skall publicera den så försvinner rutan längst upp. Vet inte varför det blir så och det gör att jag bara kan läsa din blogg men inte kommentera tyvärr. 

 

 

#Holmes #Headers #Scott 

Av Malin wiper - 6 januari 2019 13:00

 

Trots att vi har köpstopp just nu så kunde jag inte låta bli att köpa denna traktormodell hos Hallsta Loppis. Jag är ju så förtjust i traktorer. Det är en Boliden Munktell 470 Bison från 1964. Jag fick ge 100 kr för den. När jag letar på nätet så kostar denna modell från 145-225 och den finns även på tradera           

                      


 

Sedd från andra sidan

 

    

 

Jag känner igen modellen då vi varit ute och åkt på många småvägar och alla har inte helt nya traktorer. En del har även sparat gamla modeller för att rusta upp


 

Den fick en egen plats i en av "Tändarsamlingens" hyllor. Det som står på vänster sida är cigarrettändare. Nu har jag lagomt många tändare kvar från min samling. Om det blir nån fler så måste det vara nån speciell och inte för stor. Jag har även kvar lite ute i förrådet men resten har jag gett bort. Jag är egentligen ingen samlare för så fort det blir för mycket så känns det inte bra. Jag vill ha ordning och kontroll. När jag träffade min man för 28 år sedan så samlade jag på porslinsskrin med lock. Sen gick det snabbt överstyr och jag kände mig fångad så jag har bara några skrin kvar och resten gjorde jag nåldynor av. 

 

 

Han som driver loppiset har även ett glasskåp fullt med modellbilar. Den man ser i förgrunden är en Chevrolet Impala från 1958. Den fotade ägaren åt mig


 

Ytterligare några av olika modeller 


  


 

Jag antar att detta är en läcker bensindunk som stod bland andra saker på ett bord


 

En skyddshjälm i litet format som jag också köpte. Det står ABB Motors på hjälmen så jag antar att det varit en reklamsak från deras företag i Västerås                               


 

Vänder man på den så ser man att det är en flasköppnare. Nu står den på vårt barbord 

 

     

Hej på er! Ha en fortsatt bra dag

 


#Loppis #Traktormodell #Bolinder #Modellbilar #Bensindunk #Skyddshjälm #ABB

Av Malin wiper - 6 januari 2019 08:00

 

I går på vår promenad genom centrum så gick vi in på Hallsta Loppis dit vi inte varit på ett tag.


 

Det finns hur mycket som helst där av allt möjligt så det tar lite tid att ta sig igenom alla gångar. Han som driver stället är jättetrevlig, vänlig och hjälpsam


  

Jättefina såsskålar fanns det två stycken av. Kom inte ihåg om det stod Gustavsberg eller Höganäs under skålarna

 

Det finns massor av olika klockor och här en rolig med blyertspennor runtom där suddgummit pekar utåt


   

Sen såg jag en häftig skokartong som såg retro ut med roliga tecknade djur

 

                                              animated-fox-image-0090


 

Det visade sig vara babyskor i kartongen. 

 

                   animated-baby-image-0026                         animated-baby-image-0026


 

Det fanns ytterligare en skokartong och det är sko från AB Pax Skoindrustri och den heter Pajas. Jag känner igen märket

 

                                         


DHgate.com

 

Det var även babyskor i denna kartong


 

När jag såg denna tropikhjälm så blev jag nostalgisk.  En sån hade min pappa på sig när det var maskerad på en av hans arbetsplatser. Det finns en bild på honom där han står med sina arbetskamrater och alla är utklädda.


 

Det finns massor av såna här retro plåtskyltar och mycket mer på Loppisen. 


 

Sen hade han fått hem såna här läckra paraplyer som är dubbla i tyget så dom är mer hållbara än vanliga. Dessutom hade insidan jättefina mönster. Här ett som har påfågelmönster


Det fälls  upp på ett speciellt vis så här filmade jag detta då ägaren visade hur det gick till. Ett sånt paraply kostar 250 kr . Nu önskar jag er en fin söndag


     

Detroit Cobras It's Raining. Gillar sångerskans röst. Dom är ett garagerockband från Detroit, USA som bildades 1996 av gitarristen Steve Shaw. Förutom honom bestod gruppen då av Rachel Nagy (sång), Mary Ramirez (gitarr), Jeff Meier (bas) och Vic Hill (trummor). 1997 släppte dom sin första singel, Village of Love

 

                  animated-snake-image-0077                                      animated-snake-image-0077


Fortsättning följer i nästa inlägg.................................... 

 

 

#Loppis #Gustavsbergs #Skylt #Klocka #Skokartong #Tropikhjälm #Plåtskyltar #Paraplyer #Detroit 

Av Malin wiper - 5 januari 2019 13:00


 

Syrrans och svågerns katt Stilton fortsätter med sina kartongäventyr. Klicka här för att se hans förra äventyr

 

                                           animated-cat-image-0151                  


 

Blir det bra så här?


 

Nej! nu gömmer jag mig inne i kartongen 


 

Varför inte använda sig av lite pappersremsor också? ett nytt kattmode måntro

 

 

Mössen är stora i år..  

 

                               animated-cat-image-0166                                             animated-cat-image-0166

 

     

Det finns en ost som heter "Stilton". Bilden ovan hittade jag på sidan Smak för Mat

 

 

Denna burk som innehållit Stiltonost köpte jag för många år sedan på second hand. Klicka här för att läsa lite mer om Stiltonost som är en blåmögelost från England.

 

 

Sen tillverkade jag en nåldyna i locket och la sysaker i burken. Den gav jag så småningom bort. Jag tillverkade många nåldynor av alla möjliga slag ett tag och blev nästan som besatt så jag lessnade till slut. 

 

Klicka här för att se när jag gjorde en nåldyna i en makrillburk. Klicka här för att se en nåldynekopp jag tillverkade 2011. Jag köpte kopparna på second hand och även skedar och andra dekorationer. Klicka här för att se lite fler nåldynor. Ha det bra och njut av helgen. 

 

     

Al Stewart med The Year Of The Cat. Al Stewart föddes 1945 och är en brittisk musiker och låtskrivare. Han är mest känd för just denna låt från 1976, producerad av Alan Parsons. Han flyttade till USA 1977 

 

#Kartongäventyr #Pappersremsor #Stiltonost #Al

Av Malin wiper - 5 januari 2019 08:00


 

I går hade vi en jättefin himmel också så jag tittar alltid upp efter att ha flyttat till Västmanland. Min son var faschinerad av vår himmel i julas. I går regnade det och var rätt grått ute. Vi är inte i så bra form så vi tar det lugnt och promenerar så mycket som möjligt. 

 

  

Detta är  Hallstahammars Modellflygklubb. Tur att jag har en bra zoom på kameran för den ligger en bit bort. Jag har fotat byggnaden i alla årstider och även då det varit dimmigt så jag skall sätta ihop ett bildspel så småningom.

 

                           animated-aeroplane-image-0023                                           animated-aeroplane-image-0023


     

Jag hittade ett klipp från Modellflygklubben

 

 

Jag gillar ICA Matkassens gran som har dessa pepparkaksgubbar/gummor hängande så fint bredvid annat. Det är så härligt att man med små medel som lite hårt papp och färg kan få till det så bra

 

 

Sist jag var in till Ohlssons Tyger på Erikslund så tittade jag upp mot väggen och såg dessa tre tygbalar. En men mönster av Musse Pigg och den längst till vänster Mimmi Pigg 

                             


                                                                         animated-mickey-mouse-and-minnie-mouse-image-0381


 

På en annan hylla såg jag dessa fina kuddar med fågelmotiv


      

Det är otroligt att en 12-åring kan buktala som Darci Lynne. Här ett klipp från flera av hennes framträdanden. Att buktala är svårt men att buksjunga är ännu mer avancerat. Nu är hon 14 år. Klicka här för att läsa lite mer om henne 

 

                                       


Önskar er en fin lördag med både vila och roligheter. Vi vet inte vad dagen för med sig så det får bli ett blankt papper som sen fylls i under dagen.

 

#Himmel #Modellflygklubb #Pepparkaksgubbar #Ohlssons #Musse #Darci

Av Malin wiper - 4 januari 2019 16:00


 

Vi åkte förbi Quality Cars här i Hallstahammar för det brukar stå både veteranbilar och andra läckra bilar på deras parkering. Här tittar jag in genom en dörr in till firman. Jag skall nog fråga nån gång om jag får fota därinne

 

 

Nu såg jag en AUTOFAB från 2015 stå där utanför. Den var så snygg och sportig så jag kunde inte låta bli att fota. Det kom en kille ut som jobbade där så jag frågade om jag fick fota och det gick jättebra. Jag döljer alltid numerplåten i fotoprogrammet

 

 

Från sidan där man ser man ett synligt kraftfullt avgasrör. Bilen har vit bred rand både baktill och fram på motorhuven

 

                           animated-car-image-0256                                     animated-car-image-0256


   

Klicka här för att läsa om karossen

 

Klicka här för att se vad jag såg för bil senast på deras parkering

 

     

 

Snygg ratt och växelspak med vit knopp

 

                   animated-key-image-0014          animated-key-image-0014          animated-key-image-0014

 

  

Framifrån 

 

             animated-car-image-0434           animated-car-image-0434           animated-car-image-0434           animated-car-image-0434  

        

Hugo Barriol med låten On The Road. Take It easy on the road folks. 

 

#Autofab #Quality #Hugo

Av Malin wiper - 4 januari 2019 08:00

  

Fotade lite för några dagar sen hos Åsby Hem & Trädgård. Nu kan man köpa hem en krokodil och ha som inredningsdetalja på golvet. Då gäller det att ha stora ytor för krokodilerna är inga miniatyrer utan kräver sin plats. Kan nog funka på en stor uteplats också eller vid en en fontän

 

Detta får mig osökt tänka på filmen Crocodile Dundee från 1986

 

     

Crocodile Dundee 11 /Wild one. Han som sjunger heter  Christopher Otcasek

 

 

Vill man ha nåt mindre så finns elefanter i olika storlekar

 

                                      

                              animated-elephant-image-0390                                            animated-elephant-image-0390                                

 

 

Eller varför inte en svan som var nedsatt med halva priset. Jag tyckte det stod 350 kr under och då blir det 175 kr.

 

 

Framför deras önskebrunn kunde man se denna soffa med bland annat en kudde med ormmotiv

 

 

Jag såg dessa svarta blomkrukor i olika storlekar som jag inte sett där förut. Det är så häftigt med såna här tredimentionella mönster. Dom har nåt likanande i vitt också

 

 

Nyhemkommen grå pälbeströdd halvpolo. Finns även i svart

 

           


 

Den 30 april 2018 köpte jag denna lilla skrivmaskin med en kaktus på Åsby Hem & Trädgård för att ha på mitt skrivbord/datorbord. Den tyckte jag passade bra eftersom jag arbetade på kontor i 7 år i början av 1970-talet. Att skriva på skrivmaskin var det bästa jag visste och innan dess gick jag handelslinjen på skolan och lärde mig grunderna så jag hade fingersättningen klar då datorerna gjorde sitt intåg. Jag är supersnabb på tangenterna fortfarande. 

 

 

 

Nu är kaktusen död och jag ville inte sätta i nån ny blomma och då kom jag på att jag kan ha den som "visitkortsförvaring". Det blev ju riktigt häftigt och i min kameraväska har jag en visitkortsållare jag har med mig ständigt. Ormen på mina visitkort har en vän till min syster fixat och det är många år sedan men jag vill inte ha nåt annat utan den är så häftig. Får jag välja så är jag hellre en huggorm än en ödla..  

 

 

På Åsby har dom hur många sorters kaktusar som helst. Här lite mindre sorter men många. Med denna bild önskar jag er en så behaglig dag som möjligt

 

#Åsby #Crocodile #Elefanter #Svan #Orm #Skrivmaskin #Kaktusar

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards