Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2019

Av Malin wiper - 20 januari 2019 08:00

 

Dom hade så här stora avokado på Matpiraten. Vi la en ovanpå kiwi så ni ser hur stor den är. Har aldrig sett såna och det skall bli spännande att testa.

 

                           animated-avocado-image-0006                                             animated-avocado-image-0006

 

 

Två gulliga tjejer i charken. Svårt ljus att fota i

 

 

Kul bild från charken på två män och en tjej. Hon höll på att skära upp skinka till min man. Mannen med skägg tyckte att dom fått ihop en bra personal som funkade ihop så han var jättenöjd.

 

                       animated-dividing-line-image-0256

 

 

Jag kunde inte låta bli att köpa denna bananformade fickplunta för 129 kr. Banan är ju den frukt jag gillar mest och har den till och med som pålägg. På bananen står: Go Bananas och pluntan är rejäl och har tyngd i sig och en snygg kork. Den skall jag ha på barbordet och fylla den med bananlikör

 

                             animated-banana-image-0003                                     animated-banana-image-0003

 

 

Det fanns även denna fickplunta "Första Hjälpen" med två muggar till.

 

 

Vid en av kassorna hade dom lite roliga saker ex nyckelringar i dödskalleform.

 

 

Min man hittade ett paket med kycklingkorv för endast 10 kr och han tyckte dom var så goda så han vräkte i sig alla i går kväll..  

 

 

Han köpte även en ask musslor i lager från Bornholms. Dom har han inte smakat på än. Vi köpte även öl av två sorter men dom skriver jag om när vi provsmakat. Dom hade även anammas vegetariska rätter i frysdisken och det uppskattas. Sen köpte vi dom gamla vanliga basvarorna. Nu har vi tre toppenbutiker i Hallstahammar och även ett renodlat Café och det bådar gott för framtiden

 

                     animated-cleaning-image-0021                                    animated-cleaning-image-0021                         

 

I dag skall vi inte ut och slarva utan bli hemma och städa och göra lite annat som blivit eftersatt. I helgen har jag pratat med mina två väninnor och det känns kul att vi kan ha kontakt trots långa avstånd nu. Barbro har flyttat igen och bor nu på nedre botten i samma bostadsområde. A-G bor i eget hus med sin man. Nu önskar jag er en vilsam söndag 

 

       

Rock & Roll On the road. Street music of Camden. När jag bodde i Göteborg andra delen av 1970-talet då kryllade det av gatumusikanter men nu gapar det tomt tyvärr. Gatubilden är lite tristare nu. Det höll i sig även under 1980-talet men sen blev det mer tunnsått. I många andra länder finns det kvar. 

 

#Avokado #Charken #Personal #Fickplunta #Dödskalleform #Kycklingkorv #Musslor #Road 

Av Malin wiper - 19 januari 2019 17:15


  

I dag gick vi in till Matpiraten igen för att handla lite mer så vi får frysen full. När vi sen stod i kassakön och skulle betala så träffade vi en jättetrevlig tjej och hennes gulliga dotter. Vi började samtala så tiden i kön kändes mycket kortare. Hon heter Sara Zetterberg och ni ser henne och dottern ovan. Jag har nog aldrig sett en tjej som passar så bra i lila hår som hon. Dottern hade hästsvans och rosa i halva håret, så fin. Sara Zettergren har kommit på sjätte plats i grenen om Sveriges starkaste kvinna.

 

           animated-dividing-line-image-0135                       

 

Klicka här för att komma in på hennes facebook

 

 

Hon går på MD Gym i Hallstahammar  och är i toppform. Hon arbetar som vakt och i dessa tider måste man ha kroppslig styrka då.

 

                                  

Amazon 

 

Här ser ni Sara Zetterberg kämpa med att förflytta ett stort däck. Nu fick jag ännu en chans att skriva om starka tjejer som tar för sig och gör det dom vill. Det har förut bara varit förunnat män. Jag fick bilden av Sara och hon skickade även ett klipp men jag fick inte in det från fb till bloggen så det kommer på fb efter detta inlägg.

 

 

Maritta min fd arbetskamrat var hos Matpiraten i dag också. Till vänster ser ni hennes bästa väninna. Vi fick provsmaka en smörgåstårta som var jättegod. Priset är otroligt med sina 89 kr och den räcker säkert till minst 4 personer. När man tänker på vad en räksmörgås med kaffe kostar så är detta svindlande billigt. Det kommer lite mer bilder från Matpiraten senare och även med det vi köpte där på invigningsdagen 

 

                                     


Lyckas med mat 

              


Lånad bild från vlt när vi blev fotade i går och lite intervjuade ang Hallsta Café & Bar som öppnade i går i ny regi. Vi fanns inte i tidningen utan bara på nättidningen vlt och den måste man betala för på nätet men första månaden är gratis. Det är möjligt att vi kommer in en annan dag i den vanliga papperstidningen också. Journalisten är Magnus Östin. Klicka här för att komma in till mitt Caféinlägg

 

                                      


Dorre

 

Tyvärr så finns det inget ställe att länka till vad gäller Hallsta Café & Bar. Går man in på fb så är det förra ägarens sida och den är inte uppdaterad. Jag skall gå in och fråga nästa gång vart man kan länka. Vi har haft en hektisk dag även i dag för vi kunde inte hålla oss inomhus utan åkte ut och upplevde lite istället. Ha nu en toppenfin kväll och tack för att ni tittar in

 

     

Micke Holm från Talang i går på TV4. Vilken fantastisk sångare. Han hade sån känsla, närvaro och röstkontroll

 

#Matpiraten #Sara #Maritta #vlt #Micke 

Av Malin wiper - 19 januari 2019 10:45

 

Här var vi på väg till invigningen av vår nya butik Matpiraten i går. Det var en hel del folk som samlats utanför strax före 10.00 Nu fanns det bara en ingång men den var så stor så det räcker.

                 

 

Två män (Pirater).  stod innanför dörren och hälsade alla välkomna. Tyvärr så kunde jag inte fota dom på håll för det var så mycket folk bakom mig så bilden blev lite förvrängd. Jag skall ta reda på vem som driver butiken men jag antar att det är dessa två eller nån av dom

 

                                 animated-pirate-image-0046

 

 

Efter några steg så fanns det en frukt och grönsaksavdelning och där var det packat med varor och redan då fullt med folk så jag fick fota denna äppelhög. Bananer fanns det lika mycket av och dom såg  jättefina ut. Skall gå dit en dag då det inte är så mycket folk och handla lite mer än vi gjorde nu

 

 

Sen kom vi fram dit Maritta (Ullared) och just då var en annan man (Pirat) där och lämnade över fläsk till henne. Hon skulle laga till en rätt som hon är jättebra på. 

 

 

Här ser ni Maritta och mig. Vi arbetade på samma arbetsplats SKF i Katrineholm och umgicks ibland på fritiden. Vi hade några gånger förfest hemma hos oss innan vi gick ut på julbord med jobbet eller en pub som fanns då i stan. Vi var ett gäng som träffades  och några gånger var maritta och jag själva ute i centrum och shoppade kläder och annat. Kom ihåg henne som en lättsam, spontan rolig person. Då var vi båda smala och och hade långt mörkt hår. Efter att vi flyttat därifrån och till Vaggeryd så tappade vi kontakten som man ofta gör när man flyttar och saker kommer emellan

 

                            

 

Min man med Maritta och det slår mig hur lång min man är

 

 

Det var en strid ström med unga tjejer som ville ha en selfie med Maritta.

 

 

Vi stod och kollade efter kikärtspasta och hittade ingen och vips dök denna trevliga kille (Pirat) upp och ville hjälpa oss. Det fanns ingen men han skulle undersöka om dom kunde ta hem lite. Alla var så hjälpsamma och det fanns folk överallt som bistod oss alla

 

                                      

 

 

Det var jättestort därinne med långa gångar som var packade med varor 

 

     

Jarrod Radnich spelar här piano och stycket är från filmen Pirates of the Caribbean


  

Ett nytt grepp med skyltar som hänger lite varstans. 

 

 

Vi stod och funderade där dom hade öl och såg ett öl som är tillverkat hos Eskilsuna Ölkultur och ölet heter Hallstahammar Pale Ale. Det fanns inget pris och då dök denna trevliga kille upp (Pirat) som tog reda på detta snabbt som ögat. Jag fotade tjejer/kvinnor också i charken där dom hade massor av provsmakning men bilderna blev inte bra för jag hade så bråttom på grund av folksamlingar. Tar nya bilder senare  


 

Tjejen i kassan var en cool och lugn tjej och så måste man vara för att klara ett sånt jobb. Jag skulle nog bryta ihop med min stressiga personlighet. Tänk er en lång kö och nåt går snett och man måste fixa detta..  Jag skulle nog ha svimmat..  


 

 

Så här såg det ut utanför och på taket vajade vita flaggor med texten Matpiraten. Vi går tillbaka så jag får fota lite mer en tid då det är lagom med folk där för nu blev jag lite utmattad efter två invigningar på raken. Jag visar i nästa inlägg vad vi köpte där denna gång. Gillar butiken, varorna och personalen som var på hugget

 

                  

 

Vi har sovit lite länge i dag och det kändes som det behövdes. Vi har 9 grader kallt och lite mer snö så nu har vintern kommit på allvar. Nu äntligen blev detta inlägg klart och vi skall pyssla lite hemma men sen gå ut en kortare promenad. Vi skulle ha träffat svågern i dag men han hade annat för sig. Min son ser vi inom en snar framtid igen. Ha nu en fin lördag i vinterns tecken

 

Fortsättning följer med vad vi köpte och sen från vlt tidningen vi blev fotad i ang Hallsta Café & Bar på invigningen där. Vi skall köpa tidningen i dag och läsa både om Cafét, Matpiraten och om oss själva

 

 

#Matpiraten #Jarrod #Maritta #Skyltar #Ölkultur #Kassan 

Av Malin wiper - 18 januari 2019 14:32

 

Min man och jag var en halvtimme för tidigt nere i centrum då vi hade tänkt besöka Matpiraten som slog upp sina portar i dag. Då såg vi att Hallsta Café & Bar hade öppnat igen men nu i ny regi. Vi gick in där för att ta en fika innan vi gick över till Matpiraten. Nu kommer det att vara ett renoldlat Café så det blir ingen alkoholförsäljning och inte öppet sent på kvällarna. Vi behöver ett sånt ställe för det finns ju ex "En trappa upp" där dom har pub, restaurang och öppet sent på kvällarna.

 

                           

 

   

Den första vi träffade därinne var Journalisten Magnus Östin som skriver och fotar för VLT (Västmanlnads Läns Tidning). En jättetrevlig och glad man som jag fick fota. Vi var nästan dom första cafégästerna och då frågade han om vi ville vara med på bild i tidningen och han gjorde en liten intervju. Han fotade oss först vid kassan tillsammans med hon som arbetade där och sen fotade han oss vid kaffebordet. Det kommer in i nästa nummer av tidningen. Sen skulle han också iväg till Matpiraten för att göra ett jobb

 

                                                                           

 

 

Här ser ni den gulliga tjejen som jobbar där. Dom hade väldigt fint kaffebröd och serverar även mat. 

                                 

 

Det var helt enkelt mysigt och trivsamt därinne. 

 

      

 

 

Möblerna var omflyttde och det såg så fräscht ut.

 

  

Ännu en del av lokalen. Det slog mig hur varm och mysig en röd färg kan vara när den kombinerar den med andra färgtoner

 

                                        


Rigtig kaffe 

   

Jag valde en äppelmuffins som var rätt stor och en sv dom godaste jag ätit. Jag var mätt i flera timmar efterråt men mådde bra i magen så det var hög kvalitet på godsaken

 

 

Min man beställde en supergod äppelkaka i kopp som han sa var knaprig, mustig, inte så söt och med en god vaniljsås till. Dessutom snyggt serverad.          


    

Efter fikat var det dags att ge sig av till Matpiraton som ligger rätt nära Cafét men dom bilderna är inte klara än så det dröjer lite.

 

Ha nu en fortsatt fin dag....  

 

                                     



     

Teddy Thompson med låten Take Care Of Yourself. Han är en brittisk folkmusiker och rockmusiker. Teddy är son till folk-rock musikern Richard och Linda Thompson och bror till sångaren Kamila Thompson. Han släppte sitt första album år 2000

 

 

 #Hallsta #VLT #Äppelkaka #Teddy

Av Malin wiper - 18 januari 2019 08:45


 

I går vaknade vi till lite mer snö och kallare. Åkte förbi där jag brukar fota bilar och nu såg jag denna lilla bil Smart från 2015 som var lite översnöad. Det var svårt i går att få bort isen från rutorna för det hade först snöat och var kallt och senare på kvällen så regnade det. 

 

     

Let It Snow Tommy Emmanuel med vänner. Jag gillar ju vinter och snö men hade önskat att vi fått mer snö före jul och över julafton och juldagarna. Nu hade det kunnat ebba av lite


 

Den här bilen en Ford från 1959 har jag fotat förut men då stod den på en annan plats. Nu har den hamnat i riktigt vinterväder. Ser att ena sidan fått ditsatt lampor grill och det hade den inte sist jag såg den. Skall bli kul att få se den komplett


 

Här ser man utefter gamla vägen att vi har mer snö


  

Jag har köpt en blus på rea som kostat 400 kr men nu 200 kr på Dea Axelssons. Den ser lite retro ut och är i en rätt tunn skön kvalitet så man kan ha den längre fram i vår och även sommar. Den är mycket snyggare i verkligheten och ser inte så rörig ut som på bilden. Ärmen går en bit nedanför armbågen


 

Det var lite Londondimma häromdan och i dag har vi minus 8 grader och lite mer snö. 



TV tips:

Jag har sett dokumentären om Dagny Carlsson 106 år för ett tag sen. Om jag sätter mig ner nu dör jag på SVT. Hon har ju också sån omedveten humor så man sitter där framför tv:n med ett leende på läpparna. Dokumentären var jättebra och det är så kul att se att det finns liv även efter 100 år om man har tur att få leva så länge. Det gäller även att få vara frisk som Dagny haft tur med. Det är inte alla förunt som dom sa förr. Jag såg även Dagny på Skavlan och man slås av hur spontan och härlig hon är. 

 

Jag gillar även hennes ord: Man får inte gamla till sig. Klicka här för att komma in på hennes blogg

 

       

Den här häftiga animeringen från Vickes blandning passar bra nu. Vi skall nämligen promenera in till centrum och vara med då Matpiraten slår upp sina portar. Önskar er nu en härlig dag

 

 

#Smart #Tommy #Blus #Londondimma #Dagny 

Av Malin wiper - 17 januari 2019 17:15


                                   


 

I dag har vi båda haft en extra bra dag så vi ville bara mysa, gå hand i hand och fika. Vi åkte till Erikslunds Shoppingcenter och fikade på Chantal's Café, Catering & tårtshop. Vi har fikat där en gång förut och blev jättenöjda. Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

  

Här ser ni Fredrik till vänster, Renata till höger och i mitten Åsa. Åsa drev Café Tårtan i Kolbäck förut och vi var ofta dit och fikade. Nu är hon Café-ansvarig på detta café och det var så kul att se henne igen. Det är tre jättetrevliga personer som verkligen är måna om sina kunder. Jag känner att dom har ett bra samarbete sig emellan också. Glada trevliga fina personer.

 

              

 

Klicka här för att se när vi var till Åsas Café Tårtan 13 mars 2018. Nu är det ett annat café i dom lokalerna som heter Café Bella

 

 

 

Min man valde en jättegod smörgås med ost och massor av grönsaker. Brödet hade frön och nyttigheter och han njöt som bara den

 

  

Jag är väldigt förtjust i muffins så jag tog en med blåbär och den var magiskt god.

 

  

Kaffet var också så gott så min man gick och hämtade påtår åt oss.

 

                                             


Prokök 

 

Vi satt i dessa möbler och både soffa och stolar var bekväma och sånt är viktigt när man har dåliga ryggar. 

 

 

Kolla in wienerbröden med jorgubbar på toppen wow!

 

 

Vilka snygga maränger

 

            

 

 

Banankaka med kolafrosting stod där och lockade. Dom hade massor med gott bröd av alla sorter och även massor av kakor att välja på. Tyvärr så är det svårt att fota genom rutor så jag tar bara med dom bästa bilderna. 

 

 

Här ser man att dom har ett långt barbord i mitten av lokalen också. Det är så sobert och trivsamt 

 

                        

 

     

Amy Macdonald med This Is The Life. Hon föddes 1987 i Bishopbriggs nära Glasgow och är en skotsk singer-songwriter 

 

 

                        

 

 

 

#Chantal's #Åsa #Maränger #Amy

Av Malin wiper - 17 januari 2019 09:15


 

Vi var till Ankis Fyndbod Loppis i går för att lämna in några påsar med saker vi rensat ut. Då såg jag denna taxameter av märket Halda som dom ville ha 550 kr för. Jag känner en kvinna som haft taxirörelse och skall mejla henne ang denna. Klicka här för att se stora fina bilder på taxametern. Där såldes den för 450 kr. Denna taxameter är från mitten av 1900-talet. Kul att se nåt man inte sett förut

 

                                         animated-taxi-driver-and-chauffeur-image-0010

 

Klicka här för att komma in på en sida där man får betala 1500 kr för en sån. Priserna varierar väldigt. Klicka här för att se en taxameter som gick för 950 kr och då medföljer en skylt 


 

Detta är baksidan av taxametern.Vad jag kan se på nätet så håller sig priserna mellan 400-1500 kr 

 

                                                 animated-taxi-driver-and-chauffeur-image-0015


 

Från sidan av taxametern. Klicka här för att komma in på PerrasMotorNostalig och se några gamla taxibilar

 

     

Här kommer en avskalad version av Joe Le Taxi 2009 med Vanessa Paradis. Klicka här för att höra orginalversionen med henne

 

                                             


Amazon

 

Anki hade fått in två såna här glasskulpturer i form av Elvis Presley. Det är i pressat glas och priset är 500 kr/st. Dom är väldigt svåra att fota så man får inte fram riktigt på bild hur dom ser ut. Längst ner är Elvis namn ingjutet

 

                                            


Elvis sunglasses

  

Efter det så såg jag en liten tjock tv ca 14 tum som hade lysande gul färg. Det var rätt ovanligt och märket är Kendo. Tänk vad klumpiga tv-apparaterna var förr men det var ju modernt då och dom vi har nu kommer att vara stenåders om några år. Den är lite för klumpig för inredningsdetalj men jag har sett att nån gjort ett barskåp av en tjock tv

 

                    animated-television-image-0025                                       animated-television-image-0025

 

  

Klicka här för att komma in på en sida som heter Tjock TV. Kul att gå omkring och titta på allt som finns. Nu har vi blivit av med massor av saker och nu är det bara min mans kontor som skall gås igenom och rensas.

 

Det var bostadsmöte i går ang stambytet men jag var så trött så min man fick gå ensam dit. Stambytet kanske börjar redan 13 mars och då håller det på tills 26 april. Både badrummet och lilla toaletten repareras så vi får en toalettstol även i badrummet. I lilla toaletten byter dom både tvättställ och toalettstol, golv och målar väggarna. I badrummet blir det helrenoverat och vi får duch istället för badkar. I vardagsrummet byter dom element till ett annat effektivare. I sovrummet skall väggen mot balkongen isoleras. Köket är ju det som påverkas mest och där skall allt bort så vardagsrummet och sovrummet blir packat med saker. Sen skall allt täckas över med plast. Jag kommer inte att klara av att bo kvar så vi har ansökt om evakueringslägenhet. 

 

       

Klicka här för att höra låten Television med Harpo. Här har vi fått snö nu men i går kväll började det regna så det lär nog inte ligga kvar så länge Ha nu en jättefin dag kära ni som tittar in

 

#Taxameter #Vanessa #Glasskulpturer #Kendo 

Av Malin wiper - 16 januari 2019 19:00

  

På fredag 18 januari 10.00 slår portarna upp för Matpiraten och vi hoppas kunna vara där precis då dom öppnar. Det verkar inte som dom kommer att ha två ingångar som Coop Exra hade. Det ser lite igensatt ut så det skall bli spännande att se hur det ser ut inuti och vilka priser dom har. Matpiraten har rönt stora framgångar i Katrineholm och där bodde vi i 8 år på 1990-talet. 

 

                              animated-party-image-0017                                             animated-party-image-0017                                               


     

Här spelar Auckland Symphony Orchestra ledmotivet från filmen Pirates of the Caribbean. Dom gånger jag sett såna här symfoni orkestrar live så har jag haft gåshud över hela kroppen. Det är så mäktigt och jag gillar verkligen filmmusik till tusen. Detta stycke passar ju bra till butikens högtidliga öppnande.  

            

  

Så här såg det ut utanför när Coop Extra hade sin butik där. Nu har det börjat snöa här så vi kan få en riktig vinter nu. 

 

       

Nu önskar jag er en fin kväll. En härlig animering från Vickes Blandning.  

 

 

#Matpiraten #Auckland #Vickes  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards