Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 januari 2019

Apoteket Hjärtat i Hallstahammar, Bettskena och Dentist Song

Av Malin wiper - 8 januari 2019 08:00


 

CNN Style   


Just nu funkar min kropp rätt bra efter alla härliga promenader men nu har jag fått besvär från munnen igen och vaknade en dag med smärta i käken och värst på höger sida underkäken längst in. Jag har varit fri från detta i minst en månad nu. Jag känner att det är tandgnissel igen och att jag biter ihop tänderna på natten eftersom jag vaknar utan att vara utvilad. Knäppandet i käken är inte tillbaka tack och lov. Fast denna gång har jag så ont så jag har fått ta Iprem 3 gånger/dag. Jag skall till Tandhygenisten 5 februari och då skall jag rådfråga honom. Tyvärr kostar bettskenor hos tandläkare flera tusen kronor och det har vi inte råd med efter allt som gått sönder för oss. Jag gick därför till Apoteket Hjärtat här i Hallsta och frågade en ur personalen ang bettskena. Dom hade en modell för 285 kr som jag köpte för att testa. Dom är väldigt vänliga och hjälpsamma på vårt Apotek och det känns tryggt.

 

 

Så här ser förpackningen ut för bettskenan. Den kommer från Ekulf NightGuard.  Mina tänder är lite nedslitna efter att jag säkert gnisslat tänder lite till och från i många år. Jag tror det beror på stress när det gäller mig för när jag mår bra och allt funkar så vaknar jag pigg på mornarna. Jag har har känt mig lite stressad på senaste tiden och vill mer än jag orkar. Jag skall testa bettskenan i natt och se om det fungerar för jag vill inte vakna med samma smärta i munnen som jag gjort dom sista dagarna. Bettskena skall värmas och formas efter tänderna. Min man säger att jag även börjat snarka och det har jag inte gjort förut. Det är nog därför jag har ont i halsen då jag vaknar. Vikten måste ner både för detta och knät. Vi promenerar varje dag nu och det hoppas jag gör nytta i längden

 

 

På grund av detta så äter vi nu olika soppor ett tag framöver. Min man hängde på också så här ser ni när vi äter spenatsoppa med ägghalvor. 

 

   

Tandrötterna blir irriterade av detta gnissel så förutom att jag borstar tänderna som vanligt noga morgon och kväll så använder jag mig av TP Gingival Gel, man sätter lite på en mellanrumsborste och använder mellan tanden/tänderna som är påverkade av gnisslandet. Gelén förhindrar också karies. Jag har använt sånt till och från i flera år men inte regelbundet utan bara när det behövts. Det är ett litet tips till er. 

 

                       animated-dentist-image-0007                  animated-dentist-image-0007                 animated-dentist-image-0007                  animated-dentist-image-0007

 

Tyvärr kommer Foltandvården att höja sin taxa med 20% och det gör att vi får ännu ett mer utpräglat klassamhälle. Det finns inte pengar i kassan med en borgerlig budget och då får inte Folktandvården bidrag så det är det är inte Folktandvårdens fel. Det kommer att träda i kraft redan nu i januari. Inte undra på att man ligger och gnisslar tänder på nätterna. 

 

     

The Dentist Song 

 

       

Med denna häftiga animering från Vicke önskar jag er en härlig tisdag. Det är svårare än man tror att animera. Vicke har ju lärt ut detta flera gånger och jag testade en gång att få en varg att le och det tog lång tid och flera manövrar att få till. Jag har inte det rätta tålamodet men gillar verkligen animerade bilder och även filmer. 

 

 

#Bettskena #Gingival #Dentist #Vicke

 
 
Vicke

Vicke

8 januari 2019 08:33

Jag hoppas att det löser sig med dina tänder o spenatsoppa med ägg går inte av för hackor. Ha en fin dag nu

http://vickesblandning.heymo.se

Malin wiper

8 januari 2019 09:18

I dag är jag lite bättre i munnen trots att jag inte testat bettskenan än så jag har nog inte gnisslat tänder i natt. Spenatsoppa är verkligen gott.

Ha en fin dag själv
kram
Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

8 januari 2019 08:43

Du är ju duktig som bara den vad gäller animering. Själv har jag inte ens försökt att få till det ens. Men man vet ju aldrig vad som faller mig in, mitt i allt.
Lycka till med bettskena, hoppas du får lindring av den och slipper tänka på det mycket dyrare alternativet. Soppan ser jättegod ut!
Här blir det mycket svamprätter ett tag framöver. Vi äter vad vi har plockat från naturen, mycket fibrer och nyttiga mineraler.
Ha en fin tisdag Malin!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

8 januari 2019 09:19

Vicke är verkligen ett proffs på detta. Det krävs tid och tålamod. Tack snälla du jag är lite bättre i dag trots att jag inte hunnit använda den än. Gruvar mig

Härligt med svamprätter och kunna plocka från naturen. Våra kroppar klarar inte det längre

Ha en fin tisdag själv Karin
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards