Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2018

Av Malin wiper - 20 september 2018 08:45


  

I går morse lämnade min man in bilen på verkstan och vi fick tillbaka den samma dag. Bilverksatan heter Hallsta Bilrekond & Bilservice.  En bild från framsidan av bilverkstan där man kör in. Bilmekanikerna där är så effektiva, noggranna, snabba och har stor omsorg om bilar och kunder. Dom upptäckte att vi även måste byta växellådsvajer och det är därför växlarna är så tröga, styrlederna måste också bytas. Vi är lite besvikna på stället där vi köpte bilen för dom hade lagt på 5000 kr för att bilen var så felfri och mycket var utbytt. Vi har sen dess fått reparera bilen för nästan samma summa vi köpte den för och det var ju bara drygt ett år sen. Inte undra på att vår buffert håller på att ta slut. Tack och lov så har vi snart betalt bort bilen. 

 

                              animated-vw-beetle-image-0025          animated-vw-beetle-image-0025          animated-vw-beetle-image-0025          animated-vw-beetle-image-0025


     

En VW KOMBI från 1975 som min man fotade för några år sedan på Riksettanrallyt i Småland. Det regnade för fullt den dan. Får ta till lite gammal skåpmat i brist på annat. Det ser ut som det regnat i natt och vi har just nu 14 grader och nu kom solen fram  


                                           

Cool Stuff

 

Jag har i alla fall bestämt mig för att röra mig så mycket det går och i går rensade jag i köksskåp men bara så högt som jag når för jag varken kan eller törs stå på nån stege nu. Min man tog dom övre hyllorna. Sen har jag suttit korta stunder vid datorn, läst en bok och sett på film. Övningarna jag fått utövade jag på förmiddagen. Jag sköter disken efter maten för att få stå upprätt en stund men ibland måste jag dela upp allt jag håller på med och sen vila en stund. Att inte ens kunna gå ut på en promenad känns deprimerade.

 

Vårdcentralen ringde nyss och jag fick en tid 14.00 och det känns bra. Vi åker ut en sväng för jag står inte ut med denna husarrest längre. Hoppas ni får en fin torsdag så här före en helg igen!!!!

 

     

Passenger med Golden Leaves feat Palatine String Quartet         

 

#Bilrekond #Kombi #Skyltar #Köksskåp #Vårdcentralen #Passenger

Av Malin wiper - 19 september 2018 18:00


 

Nu var jag mogen att läsa en bok och det blev Flickan med änglahåret av Signhild Hortberg som är min bloggvän. Det märks att hon är poet också när man läser boken och även det suveränt skrivna förordet till boken. Jag har aldrig sträckläst en bok förut men det gjorde jag nu eftersom jag  inte kunde slita mig från boken och på slutet satt jag med tårar i ögonen av detta livsöde som påverkade mig och berörde alla känslor. Jag kunde inte ens ta en kaffepaus utan måste följa detta livsöde till slutet. 

 

                               

 Handlingen:

 

Denna 77 sidor långa, lättlästa biografi handlar om en mor, Lina, född kring förra sekelskiftet och hennes dotter Alice, född för 100 år sedan. Livet under denna tid är hårt för många. När mannen i familjen och storasystern till Alice dör blir livet ännu hårdare. Svält och sorg tär på de som lever vidare. Utsattheten och ångesten följer familjen som kämpar sig framåt i tiden.

 

                                   

 

Jag har lätt för att leva mig in i människoöden som jag ofta tagit del av genom biografiska filmer men att läsa en bok och kunna leva sig in i en text som jag gjorde nu blev jag väldigt förvånad över. Boken grep tag i mig och det kändes nästan som man stod på sidan om och betraktade allt som hände. Jag gillade också att det var stor text i boken och lite mellanslag för sånt gör att det blir mer lättläst. Signhild är otroligt bra på att förmedla sin text så man blir berörd. Den är en tankeställare för oss som inte behövt kämpa så mycket i livet och alltid haft mat på bordet, Ja! allt man tar för givet

 

Jag kan varmt rekommendera er att läsa denna bok

 

Klicka här för att läsa om boken på Boksidan. Klicka här för att komma in på en sida där man kan köpa boken. Klicka här för att se vad min man skrev i sin recension 2017

 

                           

 


En skön kväll önskar jag er och varför inte med en bra bok    

   

 

#Flickan #Signhild 

Av Malin wiper - 19 september 2018 12:00


    


Det finns en sida på nätet som heter: Boka bord direkt och där kan man boka bord utan bokningsavgift. Klicka här för att läsa lite mer ang detta. Detta är en ny tjänst som jag inte haft vetskap om förut. Jag dök på i och med en kontakt. Det är en lättmanövrerad sida där man bara klickar sig fram och får all information. 

 

                        animated-restaurant-image-0009                                                   animated-restaurant-image-0009                                                                    

 

Det finns ju också restauranger där man beställer in maten med sin mobil genom en app så allt förändras. Min son har varit på en sån restaurang och han tyckte det var stressande eftersom man måste tima beställningarn. Klicka här för att se vilken restaurang sonen var på. Maten var i alla fall god

 

    

Jag dök på ett klipp från min barndomsstad Sundsvall. Tobias Larsson uppträder på Restaurang Brandstationen. Den låg inte långt ifrån där jag bodde på W:6 Köpmangatan med mina föräldrar. Visste inte att det numera är restaurang där. Jättekul att dom bevarar den fina gamla brandstationen. Klicka här för att se lite gamla bilder från brandstationen. Klicka här för att se en nyare bild av brandstationen

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild som föreställer en del av restaurangen Brandstationen. Kul att dom behållit så mycket från orginalet med tegel och annat

 

                            animated-fire-brigade-and-fire-department-image-0126


#Bord #App #Brandstationen #Tobias

Av Malin wiper - 19 september 2018 07:30

     

Här kommer lite fler bilder från Åsby Hem & Trädgård. Naturligtvis måste vi spexa lite också när man ser såna här djurhuvuden som är till för att hänga på vägg. Min man utropade: Haj på er!


      

Jag valde en isbjörn som huvud


  

Gorillan är nu tillbaka från sin efterfest och han/hon har fått tillbaka rösten. Min man filmade en snutt för jag kan inte stå så länge. Klicka här för att se vad jag skrev sist vi var dit. Nu har gorillan fått en krona på huvudet också. Dom är så påhittiga på Åsby och man upptäcker nya saker varje gång och dom får till allt så estetiskt


 

En av flera papegojor dom hängt i taket som en ursnygg dekoration.

 

En vit tiger har också tillkommit bland grönskan på en höjd och den har också ett läta om man hör när man går förbi. Idel överraskningar när man promenerar runt på Åsby. 

 

      

Joe Bonamassa med Tiger in Your Tank. Han är född 1977 i New York, USA och är en amerikansk sångare, kompositör och bluesrockgitarrist

 

 

En zebra var placerad bland höga bladväxter


  

Väggdekorationer i massor för barnrummen. Jag är glad att jag ändå kunde ta mig en bit och vila emellan för jag blir som sagt så rastlös

 

               animated-elephant-image-0341                                    animated-elephant-image-0341


    

Såg denna häftiga ställning för koppar och annat som man kan hänga upp i köket, arbetsplatsen mm

 

Slut för denna gång... Ha en härlig onsdag och tack för att ni tittade in  

 

 

#Åsby #Haj #Isbjörn #Gorilla #Papegojor #Tiger #Joe #Zebra #Ställning

Av Malin wiper - 18 september 2018 13:00

 

Pixaby  

                           

Jag tittade på Hellenius Hörna i går på grund av att Björn skifs var med. Efter ett tag började jag må illa för han blev utsatt för åldersterror på bästa sändningstid. Allt i intervjuerna handlade om hans ålder. Jag trodde det bara var vi kvinnor som blir utsatta för sånt. Det är skämmigt att han inte fick normala frågor utan blev påmind om sin ålder hela tiden och det på ett väldigt förnedrande sätt i många frågor. Det känns som man tillhör nåt folkslag som står utanför allt. Där sitter proffiga fina, ungdomliga Björn Skifs och måste stå ut med dessa frågor och jag kan se på honom att det blir tröttsamt. Vem som än blir drabbad av detta så är det inte Okay men nu blev det ännu mer uppenbart i och med TV

 

Klicka här för att se programmet på TV4 play

 

      

Favoritklipp i repris med Björn Skifs och musikervänner

 

 

Redan kl 08.00 hade jag tid hos Fysioterapeuten Elisabeth Axelsson. Hon undersökte mig väldigt noggrannt och trodde det berodde på artros i knät och jag fick 3 övningar som jag skall göra hemma 1 gång/dag och 10 gånger. Hon ville ändå att jag skulle beställa tid hos läkare för röntgenundersökning så jag ringde direkt när jag kom hem. Dom skall ringa upp mig på torsdag och då får jag en akuttid. Jag fick göra övningarna hos henne och när jag gick därifrån så gick jag bättre och kunde dessutom promenera till bilen och från bilen till portuppgången. Sen kom det tillbaka lite i knävecket som en stöt och nypande känsla. Vilade ett tag och blev lite bättre. Hon sa att hon inte kunde garantera att jag blev helt bra men sista utvägen är operation. Om jag blir bättre så kan jag gå till gymmet och bara använda gåbandet men med lägre hastighet. Nu har jag en ny tid hos henne nästa måndag. Jag är nöjd med besöket för hon var både trevlig och skicklig

 

Nu önskar jag er en fortsatt fin dag animated-rose-image-0128

 

 

#Hellenius #Björn #Fysioterapeuten


Av Malin wiper - 18 september 2018 06:45


 

I går åkte vi till Åsby Hem & Trädgård som inte ligger så långt ifrån oss. Vi tog oss en fika först på deras fina Café och kunde inte motstå dessa muffins som var en av dom godaste vi ätit. Smakade kardemumma och hade nån slags vaniljkväm med citronsmak i mitten. Jag fick inte i mig hela så Mr T fick en längre njutning..  

 

 

Det är så snyggt på deras Café och detta är inte enda fikalokalen utan man kan sitta på tre olika ställen. I och med mitt knä så går jag och sätter mig och min man får servera. Tur att man är två så man kan hjälpa varandra då nåt händer.

 

                                                                                                       

 

 

Jag visste inte om jag skulle kunna gå runt och fota lite men det funkade ett tag men sen fick jag stå stilla en stund. Jag går som en snigel nu. Här ser ni en del av deras klädavdelning där det kommit in lite nytt inför hösten

 

 

Detta är ett paraply från Carolina Gynning.

 

 

Jätteläckra pannband med pärlor och stenar som gnistrar. Dom finns i lite olika färger. Jag gillar pannband och dessa kostar 99 kr

 

  

även denna mössa med tofs har fått glimmande dekorationer. Den finns också i flera färger. Glömde kolla priset

 

        

 

 

Det är inne i höst och vinter med lite maffiga örhängen som glittrar. Här ett par från deras smyckeavdelning

 

 

Vill man ha mindre örhängen så finns det också som här i stjärnor och löv

 

 

Kolla in vilken häftig inredningsdetalj på ett bord fullt med blommor och annat. Den har formen av en gammal dykarhjälm

 

                                           

 

 

Blandad kompott med höstkänsla. Jag fotade även blommor och annat men det kommer in i ett annat inlägg. Det tar lite tid att få bilderna klara i fotoprogrammet

 

                           

 

      

Marc Broussard med låten Edge of Heaven. Ännu en sångare med känsla och bra röst. han föddes 1982 och är en amerikansk sångare & songwriter. Hans stil är "Bayou Soul", en blandning av funk, blues, R&B, rock och pop. 

 

 

 Önskar er en toppendag kära läsare.  

 

                                            animated-flower-image-0261

 

                                   

#Åsby #Muffins #Klädavdelning #Paraply #Pannband #Mössa #Örhängen #Dykarhjälm #Höstkänsla #Marc  

Av Malin wiper - 17 september 2018 18:00


 

Vi har rätt mycket av ringduvor på gården och jag tycker dom är jättefina. Jag tänker alltid på "Peace" när jag ser en duva. Klicka här för att se vad jag skrev om en upplevelse när jag såg en duva i ett träd vid vår balkong. 

 

                                       

 

     

Patrice med Dove of Peace. Reggae och rap med text som berör och är ständigt aktuell. Hela hans namn är Patrice-Bart Williams. Han föddes 1979 i Westfaten och är en tysk sångare, låtskrivare, musikproducent och filmskapare. Han började skriva egna låtar redan vid 12 års ålder. Önskar er en kväll i fredens tecken

 

                                   


Zazzle 

 

#Ringduva #Patrice

Av Malin wiper - 17 september 2018 13:15


 

Ytterligare en bild på mig och min son då han var liten. Den är lite otydlig så den har skadats av tidens tand. Dom flesta bilderna har suttit i fotoalbum och då klarar dom sig bättre och nu har jag skannat in alla bilder så dom finns bevarade. Jag blir rörd av bilder på honom och mig. Han var så söt och lite busig men inte hela tiden. Min sons favoritsagofigur var Bjönen Paddington  som sen kom ut som tv-serie och även gjordes film. Jag fick läsa ur dessa böcker för honom innan han somnade på kvällarna

 

Klicka här för att se förra inlägget med fler minnesbilder

                                      

 

     

Jag lovade att visa vad jag äter för det mesta till kaffet hemma. Jag använder mig av Kornmo fullkornskex  som är dom jag tål bäst och dom är inte söta så dom ger inget sockersug. Sen lägger jag på bananskivor som är skivade på längden. Ovanpå detta lite jordnötssmör och på toppen hampafrön. Det smakar jättebra och man får mättnadskänsla länge och det är nyttigt. Även magen gillar denna kombination. Banan går ju även att ha på mjukt eller hårt bröd 

 

    

Ytterligare en bil jag fotade i Småland för några år sedan. Jag ser skillnad på bilderna då och nu för jag beskar dom inte lika bra då som nu. Bilen är en CHEVROLET CORVETTE från 1959

 

  

Dom flesta blommor dog ut på vår balkong i sommar till skillnad från förra året. Denna pelargon och två till klarde sig och är så fina så min man tar in dom sen och klipper ner så dom får vila tills nästa år. Nu skall det ju bli en värmeböja hörde jag häromdan så vi får se om vi får 27 grader igen,phu!. 


                                                                                                 

Nu är jag så glad för i morgon är det dags att gå till Fysioterapeuten. Sen blir det nog remiss till röntgen och sen får man se vad som händer. Att vänta på saker är väldigt svårt för mig för jag blir så rastlös. I dag åker vi ut en lite sväng också så man får se lite folk och känna att man lever. Vi kommer ju inte långt med bilen som på onsdag skall in på verkstan. Jag antar att dom gör klar den samma dag för det är ju inga stora reparationer utan bara byte av hjullager, olja upp den tröga växellådan, oljebyte och sen binda upp avgasröret som för andra gången slitit sig.

 

                   

Nu önskar jag er en fortsatt fin början på veckan med denna bild jag lånat av Vicke som jag känt på nätet i många år. Han är skicklig även på animeringar och har haft en egen animeringssida där jag fick låna bilder. Sen har han haft flera bloggar och nu finns han på fb. Jag tror jag stötte på honom på nätet första gånen 2004 eller lite senare. Han har även fixat animerade headers till min blogg flera gånger. Tyvärr kan jag inte återanvända dom för det var andra mått på bloggen från början så dom blir för korta 

 

      

Senabo Sey med låten Poetic. Jag får gåshud och blir jätterörd av hennes fantastiska röst och känsla. 

 

#Son #Kornmo #Bananskivor #Chevrolet #Pelargon #Senabo    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards