Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 augusti 2018

Av Malin wiper - 21 augusti 2018 17:30

  

I centrum för några dagar sen såg jag denna denna MERCEDES BENZ 300 D från 1979. Den hade en sollucka på taket

 

 

Lite mer från sidan. Den var lite silvergrå med lite stänk av blått. När vi bodde i Katrineholm och skulle köpa en ny bil så höll vi på att köpa en sån bil men en svart. Det blev en begagnad BMW röd BMW istället och den var bra att dra våra husvagnar med men sen blev den för dyr då vi köpte hus. Vi sålde både den och vår sista helt nya husvagn för att ägna oss åt huset istället

   

    

En cykel jag fotade i Jönköping när vi bodde i Småland. Nu har vi bott här i 1,5 år. Cykeln var så snyggt guldfärgad

 

                        

 

    

Här en annan cykel jag fotat för några år sedan som också är lite extra

 

 

Hallstahammars snyggaste rondell med sina cyklar som lyser upp

 

         

Detta blev en salig blandning och ett extra inlägg. Med det önskar jag er en underbar kväll 

 

     

Katie Melua med Closest Thing To Crazy 

 

 

Åsby

 

 

#Mercedes #Guldfärgad #Cykel #Rondell #Katie

Av Malin wiper - 21 augusti 2018 13:00


                animated-number-image-0177


 

Här följer lite fler bilder från då vi var till Medeltidsbyn i Frösåkara Brygga. Ytterligare en sten med hällsristningar som kunde ses i byn

 

Klicka här för att se del 1


 

Vi fortsatte att promenera från centrum av byn till en brygga där man går ut och sen får man detta i synfältet. Ett jättestort vikingaskepp och lite mindre träbåtar i vikingastil. 

 

                       animated-middle-ages-image-0032                                            animated-middle-ages-image-0032


 

Min man och hans bror gick upp på trästegen till det stora skeppet och Mr T tog denna bild. Jag kunde inte gå upp på skeppet på grund av mitt onda knä men nästa gång vi åker dit så skall jag förhoppningsvis vara bättre.

 

 

En bild min man tog från insidan av vikingaskeppet. Det var inte lätt att fota på grund av att solen låg åt fel fotohåll.

 

                            animated-middle-ages-image-0002                                                  animated-middle-ages-image-0002  


 

En galjonsfigur på aktern


 

Två kanoner


  

Jag tog en detaljbild inuti en av båtarna och det luktar svagt av kära runt medeltida hamnen

 

 

Runt vikingaskeppet låg roddbåtar i vikingastuk och guppade i vattnet så fint


I centrala delen av medeltidabyn står det uppställda såna här båtar i olika storlekar, färger och former. Runt dessa bänkplatser där folk kan sitta och ta in stämningen


 

Ytterligare en av dom fina båtarna.


 

Vid bordet sitter en kvinna och en man som snidade i relief  vikingaskepp och annat

 

 

Här ser man vikingaskeppet som mannen snidat in så snyggt. Han och kvinnan var så skickliga så skickliga

 

                                             


Slöjd detaljer

 

En av dom snidade konstverken som även fått färg

 

I dag har vi varit ute på promenad också och skall så göra så ofta som möjligt. Jag går inte till gymmet förräns på torsdag för jag vill mjukstarta med en gång denna veckan och sen bygga på. Tills dess promenerar jag och gör övningar för min knäskada.  Solen skiner men det är inte lika varmt som förut, tack och lov. 

 

     

Alan Stivell med Ar Voraerion. Han är en av dom jag lyssnade på i slutet av 1970-talet och jag tror jag har en LP skiva med honom kvar. Alan Stivell föddes 1944 i Riom, Auvergne, Frankrike. Han är en harpist och sångare från Bretagne. Han fick den keltiska musiken att bli populär igen under 1970-talet och även för harpa. Klicka här för att höra ett nyare klipp med honom där han sjunger tillsammans med en sångerska



#Medeltidsbyn #Vikingaskepp #Insidan #Galjonsfigur #Kanoner #Båtar #Snidade #Alan

Av Malin wiper - 21 augusti 2018 07:45

              


 

I lördags åkte vi även iväg till en medeltida by som heter Frösåkers Brygga Vikingabyn och det ligger inte så långt ifrån Västerås. När man närmar sig stället så dyker ett stort Vikingaskepp upp i synfältet från bilen. 

 

Frösåkers brygga är en turistattraktion med ett maritimt museum "Västerås historisk skeppsmuseum", beläget ca två mil öster om Västerås. Här finns också som sagt en vikingaby med Gudagott Matkulturakademin. Klicka här för att läsa mer

 

                    animated-ship-image-0021                        animated-ship-image-0021        



 

Det första man ser när man kommer in i byn är denna medeltidsliknande byggnad. Jag tror det är viktigt att vi kan vår historia och förstår att vi inte har varit ensamma här på jorden och att allt utvecklats hela tiden på gott och ont. Det kändes verkligen som man kom in i en annan tid då man gick omkring där. Det blir inte samma känsla när man går omkring och tittar på medeltida saker på ett museum utan att som här få uppleva det så här verkligt blir mer realistiskt och upplevelserikt

 

 

Ett tält där dom har återskapat hur det kunde se ut där folk sov.


  

Duktiga konstnärer har återkskapat och gjort egna hällristningar på stenar


 

Rustningar hänger på stolpar på flera ställen och man känner tidens tand som ett vingslag


             animated-middle-ages-image-0109                                                        animated-middle-ages-image-0109 


 

Två stycken "medeltida" män jobbar i smedjan så som dom gjorde på den tiden i byarna. Det var väldigt intressant

                                         

Mr T filmade inne i smedjan där vikingamännen arbetade för fullt 


 

En jättefin hund kom lunkande förbi mig och den var så lugn och cool. Efter ett tag kom en medeltida klädd kvinna och satt ett kraftigt repkoppel om hunden. 


  

Lite gamla medeltida tält var uppsatta på flera ställen och man kunde om man ville gå in och kolla runt


   

Här är själva centrum med huset längst fram där man kan köpa sig lite kaffe och glass. Till höger ser man lite av smedjan

 

 

Jag lånade en bild av min man där man ser att dom byggt upp en båt och använder den som sandlåda för barn. Det var några barn som satt där och lekte när vi kom dit. Sen har dom skapat hästar i trä som står lite utspridda

 

Fortsättning följer med del 2................................

 

      

Hobbit- Misty Mountains Cold. Önskar er nu en upplevelserik dag.. 

 

 

#Frösåkers #Vikingaskepp #Skeppsmuseum #Historia #Tält #Hällristningar #Rustningar #Smedjan #Hund #Båtar #Tält #Sandlåda #Hobbit

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards