Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2018

Av Malin wiper - 6 juli 2018 10:00


 

Förskrivet tidsinställt inlägg


Efter att vi fikat i tisdags och gått en rundtur utefter Öster Mälarstrand så var det dags för syrran och hennes man att ta sig till Scandic Hotell i Västerås och vi följde med för att kolla hur det såg ut därinne. Dom är intresserade av fotboll så dom ville se matchen. 


 

Syrran hade en jättebra väska med en överdel som är som en stor necessär. Köpt på IKEA, sen hade dom ytterligare en  med stora hjul som dom också köpt på IKEA och den passade oss ypperligt så vi åkte dit i går och den kostade nedsatt endast 119 kr och var stor och rymlig. Klicka här för att se hur den shoppingväskan ser ut, den heter "Knalla"


   

Det var jättesnyggt och fräscht i receptions- och restaurangdelen. Här en vägg med gamla tidningsomslag och även tidningar hängande längst ner på en stång som gick att läsa

 

 

Bakom receptionisterna såg jag denna Esso-gubbe och kunde inte låta bli att fota. Det satt fullt med folk i restaurangen och såg på fotboll och i receptionen var dom jättetrevliga.


 

Syrran och svågern hade råkat illa ut med förra hotellet så till slut blev det som en "Svart" komedi. På Scandic var det tvärtom hur fint som helst. Sängarna var stadiga och av bästa sort. La mig själv för att testa och hade kunnat somna. Det var verkligen fint rum och allt man behövde plus att badrummet var stort och hade en pappeskorg vid tvättstället som var exra hög så man behövde inte ens böja sig ner

 

                                       


ebay

 

Det fanns även en plommonfärgad bäddsoffa som svågern slog sig ner i och kollade på fotbollen. Det går därför att ha fler övernattare i rummet. Ingen bra bild på grund av ljuset

 

                         animated-football-and-soccer-image-0028                                                 animated-football-and-soccer-image-0028


 

Här ser man vad välorganiserad det var utefter väggarna. I möbeln fanns lakan till bäddsoffan och vid skrivbordet satt papper och instruktioner på väggen i fack så inget låg och skräpade. Scandic Hotell verkar vara såna som alltid håller kvaliten

 

                                                       

 

 

Denna häftiga Volvo PV fotade min man i centrala Hallsta

 

     

Jerry Williams med Keep On. Han är så saknad  

 

 

Påfört i dag:

 

Tyvärr fick jag magbesvär i onsdags så vi fick ställa in besöket hos Cruisin' Café i Östanbro och ett annat besök. Vet inte om jag fått i mig nåt olämpligt eller om det var nåt magvirus. Jag är inte bra än men lite bättre så jag kommer in och bloggar så fort jag känner mig bättre. Just nu lever jag på välling och te. Här har vi 21 grader redan på morgonen men jag stannar inne i dag också. Ha en fin fredag och helg kära ni som tittar in

 


#Scandic #Tidningsomslag #Esso #Sängarna #Fotbollen #Bäddsoffan #Volvo #Jerry

Av Malin wiper - 4 juli 2018 14:00

 

En bild på svågern, syster och mig mitt i Hallsta centrum. Det var min man som tog den med sin mobil och det märks att han har en rätt ny mobil nu för bilderna blir bättre. Tyvärr blir jag alltid så stel på bild så jag skulle nästan kunna ta uppdrag som staty..  

 


                                                                    

 

 

Vi åkte vindare in mot Västerås och stannade en stund på Öster Mälarstaden/stranden. Där fikade vi på Öhrmans Konditori & Café och hade utsikt både över färgglada höghus och vattnet med en uppskö av båtar. Jag hade tagit en bild på vad vi åt till kaffet men den har jag tydligen slängt i papperskorgen av misstag. Svågern åt en jättegod napolionbakelse, min man och jag en muffins med äpple och kanel och den var också supergod. Syrran tog bara kaffe. Klicka här för att se vad jag skrev sist vi var dit


 

        

Klickbilder vy inifrån fiket, två smarriga bakelser

 

 

Så här ser det ut emellan Cafét och huset mittemot. Det känns lite som man kommit till Franska rivieran och det var så lagomt varmt och jättelugnt nere vid vattnet. Det lär väl bli en anstormning av folk i helgen

 

                                     

 

        

 

  

Lite mer från sidan

 

                                                 

 

 

Efter det så tog vi en promenad nere vid båtarna på strandpromenaden. Det var magiskt vackert överallt och då får man enérgi

 

    

  

I dag är det solsken, vindstilla och 18 grader men det lär bli varmare. Vi har svårt för att sitta inne just nu än om vi har lite stökigt hemma. Vi åker nog ut igen och tar fika med oss. Hoppas ni som har semester njuter och har det bra. Till alla som tittar in säger jag: Sköt om er och njut av livet som pågår här och nu

 

                                                   

 

 

 

#Hallsta #Öhrmans #Rivieran 


Av Malin wiper - 4 juli 2018 08:00

 

I går fick vi besök av min syster och hennes man. Dom var på bilsemester och kom just då från Askersund och skall tillbringa nån eller några nätter i Västerås innan dom åker vidare. Dom hade kunnat bo hos oss  men syrran har lite svårt att gå upp för så många trapper just nu. 

 

               

 

 

Först guidade vi dom runt i centrum och dom tyckte det var så luftigt och fint. Dessutom är det ett folkvimmer och många sitter både på gräsmattor och bänkar. Min syster köpte en klocka i Centrumhuset Per's Skoservice. Den är lagomt stor men ser större ut på bilden. Det var ett läderband på klockan men syrran ville ha ett med länkar så den trevlige mannen bytte snabbt till ett sånt. Svågern fick tag på stumpor hos Stilmark

 

 

Efter en stund blev vi alla hungriga och lunchtiden infann sig. Då valde vi Pizzeria Skeppet här i Hallstahammar som vi hört skall ha både goda pizzor och annan mat. Vi har ju sett att det alltid varit folk där. Sitter man ute så kör bilar förbi och det dyker upp många fina veteranbilar.

 

                     animated-ship-image-0059                                        animated-ship-image-0059

 

 

Syrran tog en pizza med banan, skinka champinjoner mm. Hon tyckte den var supergod och den såg verkligen fin ut.

 

                                        


Pizza slicer från bw Bookthewish

 

 

Svågern valde snitzel med stekt potatis, bearnaisesås och grönsaker. Han var lika nöjd med sin mat så det var verkligen härligt att sitta där och njuta

 

 

Jag fick en dålig bild på min mans mat men det är en kebabtallrik som också var en höjdare. 

 

 

Själv beställde jag in pasta med kyckling, svamp och en supergod currysås. Det var så gott men jag orkade inte äta upp allt för alla fick vi jättestora portioner.

 

                                              


Joseph Joseph

 

 

Vi satt utomhus och åt för det var så lagomt varmt och svalkade lite. 

 

 

Dessutom var dom som arbetade där jättetrevliga och det är halva nöjet. Det var rent, fräscht, god mat, och trivsamt så vi var supernöjda. Sen hade dom många olika rätter att välja mellan även sallad så det fanns nåt för alla. Kvinnan till vänster kom ut och frågade om det smakade bra, sånt gillas och hon log så vackert.   

 

    

Här passar detta klipp in med Roger Whittaker med The Last Frewell. Pizzerian heter ju skeppet och har en omslagsbild med ett skepp på sin facebook 

 

                                                  animated-ship-image-0031


Efter att ha ätit tog vi en tur runt samhället för att visa slussar och andra smultronställen. Sen hamnade vi i Västerås där dom hade bokat rum på Scandic Hotell. Fast innan dess gjorde vi lite annat som jag skriver om i nästa inlägg. Det har varit en härlig dag och vi har haft roligt och mysigt. Ha nu en skön onsdag i sommarvärmen


#Syster #Centrumhuset #Klocka #Skeppet #Pizza #Snitzel #Kebab #Pasta #Roger

Av Malin wiper - 3 juli 2018 14:00

      

Detta är Bay City Rollers ett band som var populärt då jag var ung. Nu har deras grundare Alan Longmuir en av grundarna gått ur tiden i en ålder av 70 år. Låten heter Bye Bye Baby. Många av ens idoler börjar försvinna både äldre idoler man haft och även yngre och i ens egen ålder. I detta klipp har dom verkligen häftiga och orginella kläder

                                    animated-candle-image-0129 Rest In peace Mr Longmuir

 

 

Alan Longmuir var en skotsk musiker och bas gitarrist  han hans bror Derek Longmuir startade popgruppen Bay City rollers 1970. Derek spelade trummor

 

    

Alan Longmuir då och nu. Klicka här för att se vart jag hittade bilden

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på hela gruppen

 

Ute är det lite mer kvavt i dag och vindstilla. Hoppas det blir åska och regn som lättar upp det lite. Hoppas ni har det bra ni som tittar in.  Det syns att många är lediga nu för vägarna är fulla av bilar och även vid butiker och köpcentrum.

 

#Rollers #Alan 

Av Malin wiper - 3 juli 2018 08:00



                                                 


    

Vi har börjat äta välling eller gröt på morgonen och ibland på kvällen. Det är för att vi skall hålla oss mättare längre och inte äta så mycket mellan målen. Den gröten vi äter är AXA ekologiska fiberhavregryn


 

Till gröten vill jag gärna ha en fin god sylt av bra kvaliet så jag har testat två stycken. Här ser ni den ena som kommer från Torfolk Gård och är en ekologisk delikatess vildhallon med vanilj. Den är kravmärkt och har bärhalt 55%. Både min man och jag tyckte sylten var supergod och man behöver inte ha så mycket på gröten utan bara så den tillför gröten lite mer smak. Vaniljen förhöjer smaken alldeles lagomt mycket. Jag gillar Torfolk gårds produkter och vi köper alltid deras ekologiska rödvinbärsgelé. Klicka här för att se ett klipp med recept på hallongrottor. Det är min favoritkaka. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag bakar hallongrottor efter ett recept jag fått av "Skrivmoster" dom blir alltid goda

 

                                            


Halsband med hallonhänge från Bill Skinner 

 

Sen har vi även testat Frk. Annas blåbärssylt, Svenska vilda blåbär och sylten innehåller 70% frukt och det är helt fantastiskt. Den går även ypperligt bra till både pannkakor, glass och yoghurt. Efter provsmakning så kan jag konstatera att sylten är nåt alldeles extra för man känner verkligen bärsmaken och den är så god så jag förstår att den även passar till glass och andra efterrätter. Den finns också som ekologisk hallonsylt och den har som den andra 70% bärmängd

 

                                                 


Varuhus 1

 

Båda sylterna har vi köpt på City Gross Erikslunds Köpcenter. Vi försöker handla så mycket som möjligt lokalt så vi skall kolla om dessa syltsorter finns även på våra butiker här i Hallsta

 

      

Cornelis Vreeswijk med låten Vildhallon. Han dog redan 1987 och blev bara 50 år gammal

 

Nu önskar jag er alla en dag som "bär" er framåt..animated-raspberry-image-0006

 

 

 

#Torfolk #Annas #Cornelis 


Av Malin wiper - 2 juli 2018 15:00


 

Jag såg en gammal Polar husvagn vid en mack. Det roliga med den var att "Linus på linjen" promenerar på sidan av husvagnen. Vi har haft två husvagnar en gammal och en helt ny men det var inte vår melodi. Vi har inget tålamod att stå på en camping mer än nån dag sen ville vi dra iväg igen. Vi åkte omkring så mycket så vi såg stora delar av Sverige från norr till söder. Skulle vi ha nåt nu så är det husbil. 


               animated-artist-image-0003                                          animated-artist-image-0003                    

 

Linus på linjen är en Italiensk tecknad TV-serie som skapades av Osvaldo Cavandoli. Den började sändas på Italiensk TV 1969. Serien började sändas på Svensk TV 1971. Osvaldo Cavandoli föddes 1920 och dog 2007. Han var en italiensk tecknare som mest är känd för dessa korta serier med Linus på linjen. Han var lite före sin tid för det är så innovativt och häftigt.

 

     

Ett av många klipp från Linus på linjen. Klicka här för att se ett häftigt klipp med Osvaldo Cavandoli tillsammans med hans skapelse Linus 


 

En lastbil vi såg på en gård. Det är en PETERBILT från 1961. Bilen på vänster sida är en CADILLAC DE VILLE från 1959

 

                                                                      


  

Detta är en superfin MORRIS MINOR 2D från 1954


   

Man vet aldrig vad som kommer åkande i motsatt riktning wow!


 

Ser ut som en modernare version av den gamla husvagnen  som kallades för ägget märket var SMV. Klicka här för att komma in på en sida och se massor med SMV gamla husvagnar. Dom är ju så supersnygga. Klicka här för att få en djupare inblick i just dessa SMV husvagnar. Klicka här för att se en häftig gammal husvagn

 

            animated-camper-and-rv-image-0026                                     animated-camper-and-rv-image-0026


 

Röd häftig sportbil vid en utfart

 

I dag har vi varit ute och åkt igen och tagit med oss fika så det blir inget fika på cafén under sommaren utom nån enstaka gång. Jag börjar piggna till av både avslappningsövningar till musik och att njuta i den fina naturen vi har nu. Försöker hålla kroppen igång och i augusti har jag bestämt mig för att gå tillbaka till Fitness Center som har moderna träningsmaskiner och gåband. Jag kan inte vara utan gymmet för det blev en vana och man mår så mycket bättre efter ett pass. Hade mindre ont i kroppen då jag gick där och även på det första gymmet Gym Plus i Vaggeryd tillsammans med min härliga träningskompis och väninna A-G. Ha en fortsatt fin dag

 

     

Min son filmade ytterligare ett klipp från Hallsta Cruising. Detta är utan musik och lite innovativt och annorlunda. Klicka här för att se det förra klippet med hans egen musik till.  Jag filmade ju också en snutt men nästa gång skall jag lära mig att lägga till musik på Youtube.  

 

 

#Polar #Linus #Osvaldo #Peterbilt #Morris #SMV #Sportbil #Hallsta

Av Malin wiper - 2 juli 2018 08:00


 

Jag hittade en tekopp på Myrornas Secon Hand för kanske 1-2 månader sen som kommer från en butik i Göteborg. Under koppen står det Emilie Ek Design. Klicka här för att komma in på butiken i Göteborg. Min bloggläsare Lena i Göteborg har skickat mig några saker därifrån förut så därför kände jag igen designen. Priset som second hand satt på koppen var 16 kr. Klicka här för att komma in på deras hemsida och se koppen som där kostar 169 kr.


      

Klickbilder

      

En kylskåpsmagnet i form av gammal spårvagn som jag fick av Lena och kommer just från den butiken. Den sitter som en fin prydnad på vårt kylskåp  


 

Den kommer nu att bli min favorit tekopp

 

                                         


Homeme


 

Min man hittade sin favorit tekopp också hos Myrornas. Den kostade 15 kr. 

 

                                     


Tesil You från Dimoda

 

     

Vad man kan se under så är den dansk och handmålad och kommer GreenGate Copenhagen och där kostar en liknande i samma form 189 kr så vi gjorde båda fynd den dagen. 

 

         

Afternoon Tea!. Jag har varit på Afternoon Tea en gång och det var på Ritz Konditori i Vaggeryd och det var en njutning. Klicka här för att se ett inlägg då vi var på Ritz afternoon tea


I dag är jag bättre i nacken för jag sitter inte vid datorn lika långa stunder som förut. Vi åkte ut och rörde på oss och sen fixade vi lite hemma som kommit på efterkälken. Vädret skall bli jättevarmt igen men just nu är det alldeles lagomt och lite halvblåsigt. Måndagen är här igen och breder ut sin nya vecka som jag hoppas blir bra för er alla. En del av er har nog semester nu och det har inte varit så här fint väder under en sån lång period på flera år som nu

 

                                     

 

 

#Myrornas #Emilie #Spårvagn #GreenGate #Afternoon 

   

Av Malin wiper - 1 juli 2018 17:15


 

I dag tog vi fika med oss och åkte ner till Skantzsjön. Det var en del folk där som satt på bänkarna och även fågellivet var livat. Både änder och kanadagäss ligger utefter vägen och är inte alls rädd för varken människor eller bilister.

 

 

Vi satt ut våra campingstolar och bord på en lång brygga med utsikt över den vackra sjön. Både stolar och bord går att fälla ihop och är lätta att ta med sig i bilen.

 

                                         


Termosen Astrid från Kaffelunden

 

 

Stolarna köpte vi på second hand för endast 40 kr/st för nåt år sedan. Dom är i modell som regissörsstol och kan ha hört till husvagn/husbil av märket "Solifer" som står på stolsryggarna . Jag skulle tro att dom är från 1980-talet men kan inte hitta dom på nätet. 

 

    

Denna bänk sitter på en höjd där man ser utöver vattnet med en härlig svindlande känsla. Fick låna en bild från min man som han tagit med mobilen. Vi har båda lyckats få tag på varsin begagnad mobil som är mycket nyare och bättre än våra förra. Så nu är vi uppdaterade och slipper vänta tills nästa år med att köpa nya mobiler. 

 

                                                         


ebay

   

 

En traktor vi mötte på en liten väg som hade en höbal framtill. Jag tyckte jag såg en person med behållare på ryggen bakom traktorn..  när jag förstorade bilden så var det bara en postlåda med tegeltak

 

 

Ytterligare en som vi såg på en gård

 

 

Graffiti håller sig inte bara till städer utan har även blivit en syn på landsbygden. Här målat på en litet förrådshus

 

         

Häftigt!. Ha en fortsatt mysig söndag kära ni som tittar in

 

                                                       


 


  #Skantzsjön #Campingstolar #Bordet #Traktor #Graffiti

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards