Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2018

Av Malin wiper - 6 januari 2018 11:30


 

Så här såg det ut utefter den gamla vägen mot Västerås i går. Det regnade och vägen var dyblöt och dom höll på med gatuarbeten. Det var så bra skyltat och sånt uppskattas. Vi vaknade så sent i dag och när vi tittade ut var det lite snö och solen bröt fram och hör och häpna minus 6 grader. Jag håller på att ta bort julsakerna nu så ordningen blir återställd. Jag har nu i två dagar gått igenom lådor och skåp men det är mycket kvar att göra. När vi flyttade hit så blev det inslängt lite huller om buller i överskåpen så det är på tiden att snygga till lite. Kommer in igen så fort jag hinner och har nåt att förmedla

 

Klicka här för att se häftiga paraplyställ i form av gummistövlar. Tyvärr är dom svindyra

 

                                      

 

   

Så här höstvackert var det för några veckor sen när vi åkte på gamla vägen som har blivit en favorit. Mindre stress, vackra vyer och inga bilköer. 

 

 

 

7 januari förra året såg det ut så här utanför vårt förra bostadsområde. Det var från baksidan av huset där vi hade balkongen. Det är nu drygt 10 månader sen vi flyttade därifrån.           

 

        

I Vaggeryds centrum såg det ut så här 12 januari 2017. Ha en fin lördag och tack för att ni tittade in.

 

 

 

                           

 


Det vackra soundtracket till filmen The Piano från 1993. Komponerat av Michael Nyman

 

 

                        

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se vad som händer i min förra kommun

 


 

 #Vägen #Regnade #Mellansnacka #Bostadsområde #Vaggeryds #Piano 

Av Malin wiper - 5 januari 2018 19:00


 

Såg att Johannes Brost dött och det känns jättetråkigt än om man visste att han var sjuk så hoppades man ändå att det skulle gå bra till slut. Han blev ju bara 71 år och det är ingen ålder numera. Det är så många skådespelare och musiker som gått ur tiden dom sista åren så det börjar kännas lite tomt än om det finns återväxt så saknar man sina favoriter. Klicka här för att läsa lite mer                             

 

Jag kom ihåg då han spelade Joker i tv-serien Rederiet från 1992-2002 och jag tycker han gjorde en jättebra rolltolkning full av humor. Det var en serie som många följde och den blev mäkta populär. Sen tycker jag att han har blivit ännu bättre med åren och kunde även spela seriösa rollkaraktärer. Han var son till författaren Sven Forssell och skådespelerskan Gudrun Brost. Hans halvbror musikern Tomas Forssel är själv far till Gry Forssell. Johannes Brost har fyra barn

                   

                                                                               


  

Han fick en Guldbagge för bästa manliga huvudroll för  sin rolltolkning i filmen Avalon. Kom ihåg när han var med i "Stjärnorna på slottet". Han hade många strängar på sin lyra med både teater, film, revy, buskis, underhållningsprogram mm. Klicka här för att se ett hyllningsklipp 

 

  


Eva Rydberg berättar om Johannes Brost 

 

 

 

 


#Johannes #Skådespelare #Rederiet #Guldbagge #Eva


Av Malin wiper - 5 januari 2018 14:45


  

Jag hittade ett fantastiskt bra recept på morotsbiffar hos Jenny's Matblogg.


                                        4 personer


                                 1 förpackning halloumi
                                 250 gram morötter
                                  1/2 tsk salt
                                  2 ekologiska ägg
                                  1 dl ströbröd
                                  chiliflakes
                                  smör till stekning

 

                                  Gör så här: 


Riv ner osten i en bunke, riv morötterna på en tallrik.
Vänd sedan ner i skålen.Knäck ner äggen och rör ner ströbröd, smaka av med ev lite salt & lite chiliflakes. Låt stå i fem minuter.


Forma sedan till 4 biffar, och stek dem klara i smör.

 

I Jenny's recept så serverades morotsbiffarna med potatismos

 

                                  

Kök etcetra

 

 

 

Här har vi knådat ihop några morotsbiffar och det blev sammanlagt 8 st i den storleken vi ville ha dom i. 

 

                                                  


DS deco Soon

 

 

 

Vi använde oss av ekologisk Halloumi från  Fontana. Den köpte vi på vårt Lidl

 

 

 

Vi hade en tesked chiliflakes i smeten och det blev lagomt för oss. 

 

 

Så här fina blev morotsbiffarna med en härlig stekyta och dom var så otroligt goda så vi tog 3 st/man. Till detta hade vi buljongkokt skivad potatis (ekologisk buljong), min mans goda purjolökssås och lite ekologisk vinbärsgelé från Torfolks Gård. Dricka till blev en Melleruds alkoholfria pilsner

 

                                                                            

 

Kan varmt rekommendera dessa morotsbiffar. Klicka  här för att se fler bra vegestariska recept hos Jenny's Matblogg. Jag/vi kommer att tillaga fler recept från hennes toppensida. Vi äter mer och mer vegetariskt för det är även gott numera. Fast är vi bortbjudna eller bjuder hem folk så lagar vi vanlig mat så vi är inga helvegetarianer för vi äter lax, kassler och även kyckling ibland.

 

 

                                     

 

    


Joni Mitchell med Big Yellow Taxi 

 

 

#Morotsbiffar #Jenny's #Halloumi #Flakes #Joni 

 

Av Malin wiper - 5 januari 2018 09:30



 


Nu blev jag orolig för det är brist på Levaxin på apoteken och det känns skrämmande. Vi som går på Levaxin är inte prioriterade och det forskas inte fram nya alternativ och får vi inte vårt levaxin så får vi en dålig livskvalitet.  Jag har 50 mikrogram och det råder mindre brist på den dosen men det finns dom som går på ända upp till 500 mikrogram. Jag får inte ut mer nu förrens 3 mars så det känns oroligt. På grund av tumören jag fick i vänstra sköldkörteln så gick jag på för låg hormonhalt i många år och det gjorde att flera år av mitt liv blev sämre och jag var trött nästan jämt men dom hittade inga fel förrens jag såg knölen på halsen. Jag är nästan 100% säker på att jag fick detta i och med att jag arbetade i mögelhus i 5 år. Det är skrämmande för det är ett livsviktigt hormon och vi är 80% kvinnor som tar detta. Jag har själv haft levaxin i ca 2 år ett tag efter min operation då den högra friska sköldkörteln inte orkade helt få upp hormonvärdet.

 

Klicka här för att läsa om detta i Aftonbladet.  

 

 

 

Häftig YodaEko i Västerås som är byggd av lego. Jag längtar till att se den senaste Star Warsfilmen Episod III The Last Jedi. Min son har sett den 2 gånger på bio..   

 

    

Trailern


            


Jag gillar egentligen inte pekpinnar och att nån skall bestämma över mig vad jag skall tänka och tycka, men dessa punkter som jag fått i ett mejl från min bloggläsare Lena tycker jag innehåller kloka ord som känns peppande. I dag vaknade vi till snöblandat regn och jag har fått mycket gjort hemma dom senaste dagarna men nu känner jag av ryggen så i dag får det bli en utedag. Sköt om er och ha en fin trettondagsafton..    

 

 

 

#Levaxin #Sköldkörteln #Yoda #Punkter

 

Av Malin wiper - 4 januari 2018 14:15


         

Detta är en intensivtoning från Lóreal som jag använt i ca 2 år och jag är jättenöjd med färgen som är guldblond med lite röda stråk. Nr är 8304 Sunny Honey. Den har varit så populär så jag har fått köpa flera paket åt gången och ibland är den helt slut. Nu har dom helt plötsligt tagit ur den ur sortimentet och det finns ingen annan som är som denna. Varför kan dom inte ta bort nån annan färg som inte går åt och det finns hur många blonda färger som helst men ingen som nr 8304

 

                                            


JW Collection 

       

Då valde jag en annan färg som såg lite lik ut men den är lite mer askblond och inte så mycket guldigt rött. Nr 801 satinblond. Det var ingen höjdare för nu sitter jag här med en hårfärg som känns avslagen askgrå istället för guldblond. Jag köpte även två andra nyanser men hur skall man tordas testa?.

           


Handfaste

 

   

På annandagen åkte vi in till Åhlens i Västerås. Jag rådfrågade en personal där och hon tyckte också att det var galet att min färg hade utgått. Hon tipsade mig om färgen ovan som är caramel blond och ser mörkare ut på bilden än den är och har nr 834. Jag köpte den för att testan och min man sa att han kunde blanda i nån av dom ljusare färgerna så det inte blir så rött

 

                   

Handfaste
 

       

Redneck Woman med Gretchen Wilson. Hon är en amerikansk låtskrivare och countryartist

 

        hangers - GIFMANIA           hangers - GIFMANIA      

 

Just nu ägnar jag andra dagen åt att städa i garderober och andra skåp. Det går inte så fort för jag måste vila mellan momenten på grund av nacke och ländrygg. Jag har fått bort ytterligare en påse till second hand och det lär bli fler. Ändå har vi mindre saker än många andra på grund av att vi flyttat så mycket. Vi har ju bara ett kallföråd på balkongen så det ryms inte så mycket utan man får lägga saker i garderober och överskåp. Nu skall jag fortsätta med garderoberna i hallen där det ligger flera plastlådor med lösa bilder som sen skall scannas in efter albumen är klara. Ha en fortsatt fin dag 

 

 

 

#Intensivtoning #Honey #Askblond #Åhlens #Mörkare #Gretchen #Garderober

Av Malin wiper - 4 januari 2018 10:15


 

Vi åkte ner till Skantzsjön en dag och jag fotade lite för att få en bild till min nya header så här efter nyår. Det såg verkligen lite vintrigare ut där med isen som låg och blänkte


  

Under vår och sommar sitter många på dom snyggt utplacerade bänkarna. Bara myser eller har med sig medhavd fika och bara kolla ut över vattnet och få den dagliga avslappningen som så väl behövs i ett stressat samhälle

 

 


Förra året då vi flyttade hit hann vi inte göra allt för vi hade fullt upp med att göra iordning lägenheten. Fast vi har nog ändå inte gjort så mycket på ett år som vi gjort här när det gäller nöjen också. Hallstaparken har fått igång oss och det var en upplevelse att gå på vuxendisco där Clabbe var DJ. Nu har vi landat och känner oss inbodda och hemma i den nya kommunen. Ändå glömmer jag inte åren i Vaggeryd för vi bodde där i 17 år och det är det näst längsta jag bott någonstans. 

 

                                         


  

Fortsätter man promenera på gångvägen så kommer man bort till både museum och sommarcafén. Där ligger också Skantzen Brukshotell där dom även har underhållning av kända artister. Klicka här för att se när jag fotade några av Skantzens slussar. Klicka här för att se Kanalmuséet Skantzen              

 

   

Vi tog en fika på Hallsta Café & Bar en dag och då gick min man iväg utan kryckan då vi fikat klart. Här ser ni en gullig kvinna ur personalen som fick springa efter oss med kryckan..  . Det har faktiskt hänt några gånger och det har sett så kul ut.. 

 

   

Nu sjunger den fina granen i Hallsta centrum på sista versen. Vi plockar nog inte ner julen förrens på söndag. Det lyser fortfarande i många fönster här i samhället. Vi har samma gråa och trista väder som dom sista dagarna och termometern står på plus 2 grader. Nu skall jag fortsätta att rensa och städa i skåp så vi bara får plats med det som behövs. Önskar er en givande och härlig torsdag. Tack för att ni tittar in..        


 

                                       


      

Frank Sinatra med For Once In my Life

 


#Skantzsjön #Bänkarna #Lägenheten #Museum #Hallsta #Kryckan #Granen #Frank

Av Malin wiper - 3 januari 2018 16:15



På Nyårsafton åkte vi även till en av hamnarna i Västerås där jag inte bara fotade änder utan lite båtar också. Kolla in båten som fått namnet "Garbo" efter skådespelerskan Greta Garbo gissar jag

 

   

Unforgettable Greta Garbo. Klicka här för att läsa lite mer om Greta Garbo


  

Nu är det trångt bland båtarna som är inträngda lite överallt. Det dröjer däremot inte länge förrens det sjuder av liv inför vår och sommar              

 

 

Utefter en brygga stod folk och fiskade och det var både barn och vuxna. 

 

           animated-fishing-image-0080

 

   

Detta ser ut som ett fyrtorn men inne huserar en firma och längst upp kan man se en stor kristallkrona

 

  

Segelbåtar tryggt uppallade            

 

  

 

 

En katt bland hermelinerna. Motorbåt bland segelbåtar

 

                

 

       


  

Denna silo skall tydligen rivas och ge plats för fler bostäder. Det tycker jag är tragiskt för den skulle kunna få andra funktioner ex vandrarhem, bostäder, nöjespalats mm. Den borde vara K-märkt i alla fall i min värld. Snart ser vi bara höga tråkiga hus tätt, tätt intill varandra. Dyra att bo i och jag blir själv yr i huvudet av alla intryck när jag går bland dom nya husen. Varför måste det byggas så mycket i stadskärnorna numera. Det finns ju tomter utanför städerna, en stad skall ha lite luft och rymd runt stadkärnan. Som det är nu så ökar stressen, folkmängden och trafiken. Det blir snart som i USA då folk sitter i långa köer utefter vägarna. 

                    

 

Klicka här för att se vad som skrivs om Silons framtid. Jag fotade från bilen i en rondell men skall gå ur och fota den ordentligt nästa gång. Klicka här för att se ett annat reportage ang silon som där det tycks lika som mig. Silon är verkligen ett fint riktmärke och så speciell 

 

       

Jag kom inte ut nåt i dag men det gjorde att jag fick lite fixat hemma. Både städade och rensade ur mina byrålådor. Snyggade också till på mitt datorbord för det är så pass litet så det blir stökigt rätt snabbt. Nu skall jag börja med överskåpen för att rensa bort lite mer och även få bättre ordning på det vi skall ha kvar. Vi har rensat och fixat vid varje flytt men ändå är det saker kvar som bara ligger och skräpar. Det är en frihetskänsla att ha lagomt mycket saker. Sen har jag pratat med min ungdomsväninna Anki och vi har alltid många samtalsämnen. Har även pratat med A-G och det är så kul att vi kan hålla kontakt. Ha en fortsatt fin onsdag kära läsare, ha det bra

 

 

                                              

 


#Nyårsafton #Garbo #Båtarna #Fyrtorn #Segelbåtar #Motorbåt #Silo #Funktioner

Av Malin wiper - 3 januari 2018 09:30


  

Så här fullt hade vi på vårt brickbord på julafton. Det är svårt att fota detta bord för det ser så smalt och litet ut på bilder. Vi köpte det på en second hand i Jönköping för några år sedan och vi har det som ett barbord. Det är roligt att ha lite vin hemma än om man inte dricker mer än nåt glas då och då. Det är kul om nån vill ha lite vin till maten och dom vi känner har inga problem. Jag själv drack alkoholfri öl från Mellerud som är min favorit. 

 

        

Bild 2-4 är från vår förra lägenhet. Vi köpte brickbordet 24 januari 2016 på Bra & Begagnat i Jönköping

 

 

En gammal resväska går det utmärkt att göra barskåp av. Även som till höer ett toalettskåp. Klicka här för att se vart jag hittade bilden

 

   

Innan vi köpte brickbordet så hade vi detta bakom min mans kontor 5 december 2015. Det har även stått på balkongen och i "Likörhörnan" på vår första lägenhet efter huset. Mycket vatten har runnit under broarna sen vi bodde i vårt egna hus. Lampan som står i mitten har en discolampa i sig som jag fick av min son för några år sedan. Klicka här för att se när det stod på balkongen och sen i likörhörnan.

 

Klicka här för att se lite hur det såg ut i vårt kök när vi flyttade från vårt hus till en lägenhet på Storgatan i Vaggeryd. 

 

                                    


Home & Design

 

   

Lite av julklapparna vi gav varandra på julafton. Det var en salig blandning med allt från böcker, teknik, smycken och roliga saker.

 

Tack för att ni tittar in och ha en skön dag..  

 

       

Jerry Lee Lewis med låten Drinki'n Wine      


#Brickbord #Fazer #Begagnat #Resväska #Likörhörnan #Julklapparna #Jerry

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards