Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 januari 2018

Ingvar Kamprad!

Av Malin wiper - 29 januari 2018 08:00


  

Min man ropade från sin datorplats i vardagsrummet att Ingvar Kamprad IKEA:s grundare gått ur tiden. Jag tänkte på honom häromdagen. Han blev 91 år gammal och vad mycket han betytt för mig och många andra vad gäller billig men funtionell inredning. Ingvar Kamprad åkte dessutom till alla IKEA runt om i både Sverige och världen för att kolla så allt såg bra ut och att personalen hade det bra också. Han var väldigt noga och medveten och det måste till för att kunna bygga upp nåt sånt stort och världsomspänt som IKEA. 

       

                   

 

Han har betytt mycket i mitt liv i och med att jag köpte dom första möblerna på IKEA i Sundsvall. Jag var nyseparerad och hade inga möbler och i och med IKEA så hade jag råd att köpa dom allra nödvändigaste. Man har haft möjlighet att byta möbler och inte dras med samma hela livet. Dessutom uppskattar jag både deras restaurang och Café där man kan äta mat billigt med bra råvaror. IKEA:s café på Erikslund har dessutom mycket av ekologiskt kaffebröd och det uppskattas. Man kan fika 2 personer för endast 50 kr och personalen där är supertrevliga.

 

    


Första IKEA katalogen kom ut 1951 så det var ett tag sen nu. Klicka här för att läsa om Ingvar Kamprad. Klicka här för att komma in på ett fotogalleri. Klicka här för att komma in på IKEA Museum i Älmhult. Klicka här för att läsa i Smålandsposten. 

 

            

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Ingvar Kamprad.  Klicka här för att se IKEA katalogers omslag från 1951-2015 

 

 

Jag hittade två gamla bilder i ett album från en lägenhet jag bodde i då jag separerat från min första man. Tyvärr är bilderna så illa åtgångna så jag fick be min man rädda två stycken men ändå gick det inte att få till. Möblerna på bilden köpte jag på IKEA ca 1974, två fotöljer och en dubbel som fick fungera som soffa. Även den röda taklampan är från IKEA. Stålrörsmöbler var väldigt populära på 1970-talet och dessa var i knallröda men ser vinröda ut på bilden. Kolla in askkoppen "Kulan" på bordet. Jag har aldrig rökt men det tillhörde att man hade askkopp eftersom många rökte på den tiden. Jag hade satt en liten plåtbricka med blockljus med hjärtan. 

 

  

Den blå sängen fungerade både som extrasäng och extrasoffa. Jag hade köpt både sängen och kuddarna på IKEA. Jag hade en tvårummare så jag antar att jag hade en IKEA säng där också. Klädde sängen med blått överdrag. Färgerna stämmer inte alls på grund av bildernas dåliga kvalitet. Det var populärt ett tag med bilder som hade en yta så man kunde torka av dom. Rumsbordet var också från IKEA ett sånt där vitt med hjul, skåp och några hyllor. Ha en fin början på en helt ny fräsch vecka

 

                                                 


#Ingvar #IKEA #Katalogen #Stålrörsmöbler #Extrasoffa

 
 
Solen

Solen

29 januari 2018 12:45

Ja, han har verkligen betytt mycket för Sverige på alla möjliga sätt. Undra vem som blir det nya Kamprad om 5-10 år. :-)

http://https://thegrid.ai/solsemester

Malin wiper

29 januari 2018 13:46

Håller med! Jag såg en dokumentär om honom och äldsta sonen har tagit över rodret mer och mer. Det återstår att se vem som vill vara ansiktet utåt.

Tack för att du tittade in

Ha en skön början på veckan
Hälsning
Malin

 
Ingen bild

Paula

29 januari 2018 13:07

Finns nog inte många i Sverige som INTE har köpt något på Ikea. Vi brukar titta på "Ullared" på kanal5, och Morgan sa någon gång att han aldrig varit på ett IKEA-varuhus, det måste vara unikt ;))
Roligt med länken till Ikea-kataloger!

Ha en bra.
Kram <3

Malin wiper

29 januari 2018 13:47

Alla har nog nåt hemma från IKEA som du skriver. Då är nog Morgan en av dom få ;). Kul att du gillar länken. Önskar att man sparat några kataloger från förr

Ha en fin dag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards