Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 januari 2018

Av Malin wiper - 16 januari 2018 15:00


                   


 


Jag har sett en film på SVT play som heter "Det Vita Folket" ett drama, mystery, sci-fi från 2015. För regin står Lisa Aschan. Jag har en tendens att se filmer som jag får mardrömmar av men jag kan inte låta bli när det handlar om nåt som är aktuellt och berör. Skådespelarna i filmen gör sina rollkaraktärer så suveränt bra så det känns så verkligt. I rollerna ser vi: Vera Vitali, Pernilla August, Issaka Sawadogo, Aliette Opheim, Emil Almén, Bahador Foladi mfl

 

            

 

Alex grips på gatan utanför mataffären och förs till ett underjordiskt fängelse där människor hålls inlåsta i väntan på deportation. På enheten är Viktoria chef och styr med järnhand. Från sekunden Alex anländer är hon fast besluten att rymma. Kosta vad det kosta vill.                   

 

Denna film gav då mig klaustrofobi och skräckkänslor av att kunna vara i samma situation och bli inlåst längre tid utan att gjort nåt brott annat än att inte klara av att återvända till ett land där hemskheter väntar en. Vi har ju redan nu ställen i Sverige där folk är förvarade längre tider tills beslut om utvisning eller att dom får stanna här. Den här filmen visar vad som kan hända i framtiden och den är inte så långt borta. Det skruvade slutet hade jag inte väntat mig men jag vill inte berätta mer om nån vill se filmen. Jag blev väldigt påverkad och berörd av filmen

 

Jag ger filmen 4 fotbojor i betyg av 5 möjliga 

 

         

    

 Trailern till filmen

 

I dag vill jag inte gå ut för det är snöblandat regn och blåser för fullt. Vi fixar hemma och sätter om lite blommor och jag har en jättetvätt att stryka och min man lagar mat varje dag medans jag sköter disken och plockar undan. Bra fördelning enligt mig..  . Vi har halmörkt hela dagarna för det är så disigt och man börjar känna längtan efter blå himmel med stjärnor, måne och sol. Sköt om er och ha en fin tisdag

 


#SVT #Folket #Lisa #Skådespelarna #Klaustrofobi #Snöblandat

Av Malin wiper - 16 januari 2018 10:00



Vi såg för ett tag sen att det fanns en gammal Folkets Park i Kobäck. Vi åkte in på den vägen en dag för att kolla upp.               


    

Precis som i Hallstahammar har dom kvar sin gamla ingång och sånt gillas. Det var tyvärr stängt så jag kunde inte gå in och fota men det skall jag göra när dom öppnar. Kul när det får finnas kvar lite från förr så inte all historia suddas ut och bara finns att läsas om i böcker. Jag har själv haft mycket roligt under min tonårstid på Folkets Park i Sundsvall. Jag har dansat till många popband där med kompisar och även roat mig runt parken där det fanns allt som tillhör en Folkets Park när det gällde att roa sig på den tiden. Det blev en festlig mötesplats för alla åldrar

 

Klicka här för att se vad parken används till varje onsdag på sommare. Klicka här för att se en av byggnaderna i parken                     

 


 

Det finns minst 2 såna här runda byggnader vad jag kunde se. Jag tror dom kallades "Rotundor"                  


 

På väg hem igen. Sen jag blev utbränd och fick rådet att både fota och åka omkring och njuta av allt som finns utefter vägarna och även åka in på småvägar och kolla runt så har det hjälpt mig mycket att komma tillbaka till en normal tillvaro under åren som gått. Det är verkligen mindfulness (leva i nuet). När man fotar så ser man sig omkring mycket mer och upptäcker detaljer på ett annat sätt än förut.               

 

   

En bänk stod där så skyddad av en klippvägg i snövädret nere vid vårt fina Skantzen i Hallsta

 

   

Nu önskar jag er en härlig tidsdag med denna rödvita blomma från Åsby Hem & Trädgård

 

     

Tommy Emmanuelspelar här tillsammans med Pedro Javier González låten Sultans.

 

Tommy Emmanuel föddes 1955 i New South Wales och är en australiensk gitarrist, känd för sin komplicerade plockstil, sina energiska scenframträdanden och för att använda gitarren för varierande, rytmiska slagverkseffekter. Klicka här för att höra honom spela Over The Rainbow. Han spelar ofta ihop med andra gitarrister och ibland sångare. En musiker med stor variation 

           

 

Pedro Javier González föddes 1962 i Barcelona och är en spansk flamenco, jazz och klassisk gitarrist, kompositör och skivproducent. 

 

 


#Folkets #Kolbäck #Byggnader #Mindfulness #Åsby #Tommy #Pedro

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards