Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 december 2017

Julbordet Panacotta kakor tomten och Bobby Helms

Av Malin wiper - 26 december 2017 12:45


 

Nu har vi avnjutit julafton och juldagen och jag önskar er alla en God Fortsättning på julen. Denna bild tog min son med en ny kamera som heter SID Weeview  3D anpassad för Headset. Vet inte hur många sorters kameror han har nu men det är ett antal.  Här avnjuter vi sill och lax med tillbehör. Min mans egeninlagda sill och två sillsorter vi köpte på Saluhallen i Västerås som var supergoda. Ägghalvor med Saluhallens underbara västkustsallad fanns också på julbordet.

 

                                                                       

 

   

Vi hade en glansig röd duk på bordet och vitt porslin med silverkanter. Vid glasen hade jag figurer som höll i placeringskort med våra ansikten.             


  

Janssons frestelse åt vi flera timmar senare eftersom vi blev så mätta. Vi misslyckades med köttbullarna men vi åt ju även gravad lax och skinka mm så vi blev verkligen mätta                              

 

 

Sen bjöd vi på min pannacotta efter ett recept från min svägerska i Piteå. Jag värmde upp lite hallonsylt som vi slevade över. Jag hade en pepparkaksform i form av en bil så jag bakade kakor med en deg som skulle kavlas ut och sen stansade jag ut bilar. Ringlade sen ut smält choklad över. Dom blev jättegoda. Klicka här för att få receptet på pannacottan. Det skall egentligen vara hjortronsylt till men det går lika bra med hallonsylt och även en klick grädde      


Receptet på kakorna kommer i ett annat inlägg

 

   

När min son och min mans bror dök upp så drack vi först lite glögg med olika nötter, torkad frukt och russin

 

   

Sen var det då dags för julklappsutdelning och i år var det min son som fick agera tomte. I detta inlägg ryms inget mer så jag återkommer. 

 

                                                          

 

    


Bobby Helms med Jingle Bells Rock. Bobby Helms föddes 1933 och dog 1997 i en ålder av 63 år. Han var en amerikansk countrysångare. 1957 framförde han denna låt med stor framgång. Andra hitlåtar med honom är Fraulein och My special angel

 

 

                animated-christmas-bell-image-0171               animated-christmas-bell-image-0171    

 

Vi hade tänkt åka ut en sväng men kände att vi inte orkade utan nu tar vi det lugnt och bara gör det vi känner för. Vi skjutsade hem min son och min mans bror i går eftermiddag så dom låg över en natt. Vädret är verkligen inte jullikt och i går morse var det frost men bara några timmar senare så regnade det för fullt. Sköt om er och ha det jättebra



#Julafton #Sill #Porslin #Jansson #Pannacotta #Kakor #Glögg #Julklappsutdelning #Bobby

 
 
Ingen bild

Lena

27 december 2017 14:58

Vad blev det för smak på sillinläggningen? Jag gjorde en egen italiensk sill. Med vilök,oregano och soltorkade tomater..så god! Själva röran( utan sillen) är jättegod på torsk/lax och även i färs till köttbullar/pannbiff. Kram på er❤💕

Malin wiper

27 december 2017 15:15

Min man säger att det var vanlig inlagd sill. Jag sätter in receptet senare. Vi köpte sen en jättegod senapssill och skärgårdssill på Saluhallen som var magiskt god.

Det låter jättegott det du lagt in så det skall jag berätta för min man som gillar att lägga in sill. Tack för tipset snälla du


Bra att man även kan använda röran till annat.

God fortsättning på julen. kram från
Malin

 
Ingen bild

Lena

27 december 2017 16:00

Sök på italiensk sill så får du receptet, ett tips jag fick för ett par år sen abg jansson är att ta kalles kaviar i, blir jättegott. Jag blandar kaviaren med grädden och häller på. Lite goda tips😜❤

Malin wiper

27 december 2017 16:23

Vad bra då skall jag googla. Vilka bra tips. Tack snälla Lena

kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards