Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 augusti 2017

Av Malin wiper - 24 augusti 2017 16:00


I morse då jag vaknade så hade jag sån värk från höger sida baken ner mot knät på utsidan av benet. Det molde som tandvärk hela tiden och inget hjälpte så jag förstod att detta inte kom från ländryggen för det var nåt helt nytt som jag inte känt förut. Det började några dagar tidigare så jag var tvungen att gå på värktabletter men jag kände att nåt var galet. Min man kollade runt på nätet efter kiroprator medans jag försökte stå ut med värken och kände mig smått chokad. Det var inte bara molande utan inslag av bränningar och myrkrypningar också. Kiropraktorn här i samhället hade ingen tid förrän 12 september så min man hittade Larssons Kiropraktik & Hälsocenter i Köping. Kiropraktorn heter Malin Larsson och jag ringde dit men det går även att boka över nätet. Jag hade sån tur så hon hade några tider i dag och fick då komma dit 11.00


 


Jag var i så dålig form så jag tog inte så många bilder men här ser ni en figur som hängde från taket i väntrummet och så kände jag mig just då, upphängd och nedsläppt.   Tänk er att det moler som tandvärk hela tiden ner i benet. Malin Larsson visade sig vara en jättetrevlig och proffsig tjej som tog tid på sig att ta reda på alla fakta innan hon började behandla. Det var fräscht och snyggt så man kände sig jättetrygg och bekväm där och jag hade läst på nätet att hon fått bra betyg och omdömen.

 

                                                 

 

   

Här ser ni fina proffsiga Kiropraktor Malin Larsson  


  

Hon sa att det inte var ländryggen det var fel på nu utan jag hade dysfunktion i bäckenleden som då påverkar rumpmuskeln. Det blir som en hård kaka inuti  och när hon kollade både min rygg och mitt knä så hade ryggen nedtill blivit lite sned och hon såg att mitt knä även var påverkat. Jag har ju en broskfraktur i vänster knä efter en olycka för 26 år sedan och den gick inte att operera utan dom gick in och tog bort löst brosk bara. Jag hade tydligen spänt upp baken för att skydda knät när jag ansträngt mig på gymmet.             

 

 

Jag fick lägga mig ner på rygg för att först bli undersökt hur rörlighet och reflexer fungerade. Det var hur bra som helst och hon sa även att jag  inte har nåt diskbråck. Jag fick sen lägga mig på magen och hon la under en dropplatta som ger manupelationsbehandling på både höger och vänster sida på magen. Sen tryckte hon ner min kropp så det klickade till och så gjorde hon en lång stund tills det var klart och då stabiliserade ryggen upp sig 


 


Efter det så ville hon ge mig en nålbehandlig där det var hårt under huden på vänster sida om baken. Det var inte akupunktur utan en annan behandling som löser upp. Det var inte så behagligt och stack till rejält men jag är rätt smärttålig och hjälper det så gör man allt för att klara av saker och få må bättre. Sen visade hon övningar jag skulle göra på en av maskinerna på gymmet som kommer att stärka upp muskler och senor vid knäna och dom skall jag att utföra varje gång på gymmet. Jag skulle inte gå på gymmet förrän om några dagar sa hon men jag kan promenera bara inte för långt

 

Nålarna heter Hegu Dry Needles. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om dropplatta 


  

Kiropraktorn var så skicklig så när jag sen gick upp från britsen och satt mig på stolen igen för att disskutera nya tider så var värken helt borta i benet. Inte bara det utan jag blev så klar i huvudet och positiv och kände livsglädjen komma åter och det onda och jobbiga försvann. Jag är så tacksam och glad att jag hittade till denna kiropraktik.  Nu har jag tid dit igen torsdag 31 augusti kl 11.00 Jag måste nog gå dit några gånger till för både behandling och uppföljning. Vi har ju bara 2 mil till Köping så det funkar bra. Det känns ändå att min bak blivit behadlad för jag har lite ont efter sticken och dropplattorna.  


  

Vi tog en liten promenad in till centrum för att ta en fika och bara slappa ett tag innan vi åkte hem. Det skriver jag om i ett annat inlägg för jag kan inte sitta mer än korta stunder åt gången vid datorn.


Det är väldigt vackert nere vid Köpingsån där man kan gå en strandpromenad och även slå sig ner på bänkar och i små parkoaser. Nu skall jag gå ut en liten promenad och bara andas in den sista sommarbrisen. Ha det nu bra kära läsare och sköt om er

 

Lågmäld, vacker och avslappnande version av Sailing med Sophie Zelmani



#Molande #Larssons #Malin #Rumpmuskel #Nålbehandling #Hegu #Positiv #Livsglädjen #Köpingsån #Sophie

Av Malin wiper - 24 augusti 2017 09:15

 

Förskrivet inlägg av mig Mr T


Mr T recenserar ”Flickan med änglahåret” 2009 av Signhild Hortberg, Piteå.

 

Denna 77 sidor långa, lättlästa biografi handlar om en mor, Lina, född kring förra sekelskiftet och hennes dotter Alice, född för 100 år sedan. Livet under denna tid är hårt för många. När mannen i familjen och storasystern till Alice dör blir livet ännu hårdare. Svält och sorg tär på de som lever vidare. Utsattheten och ångesten följer familjen som kämpar sig framåt i tiden.                          

 

Signhild förmedlar känslorna av ångest och hopp, förtvivlan och kärlek på ett övertygande sätt, lågmält men tydligt. Jag lärde mig en hel del av berättelsen och inser att än idag lever människor runt om på klotet under fattigdomens ok. Jag rekommenderar denna bok för dig som vill förstå livet.

 

Boken kan beställas

 

http://www.bokus.com/bok/9789163355349/flickan-med-anglaharet/

 

kostar 158 kr

 

                                                    

 

 

Påfört i dag:

 

Malin kan inte komma ut på bloggen just nu för hon vaknade med såna akuta smärtor i vänster ben så hon har nu fått tid 11.00 hos en Kiropraktor i Köping. Återkommer så fort hon kan. Ha det bra


#Änglahåret #Flickan #Signhild #Fattigdomens

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards