Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 juni 2017

Sopsortering och en frisby

Av Malin wiper - 5 juni 2017 09:30

 


När vi flyttade in i denna lägenhet så låg det en hög med såna här papperspåsar i skåpet under diskbänken. Då förstod vi att dom hade sopsortering i bostadsområdet och det tycker jag är toppen för det är i sista minuten att tänka på miljön. "Alla bäckar små" som det heter

 

 

 

Vi köpte en liten avlång hink med tätslutande lock som passar perfekt till dessa påsar. Sen har vi även köpt hinkar till flaskor och plastförpackningar. Det blir mycket att hålla reda på och pyssla med så vi skall skaffa en slags träbänk i köket med lock. Där kan vi ha både flaskor, plast, kartonger och pappersinsamling. Bänken skall vara så hög så vi även kan sitta på den. Då får man bort allt sånt som inte är matrester. Nu har vi kassar som står och hinkar och det ser inte snyggt ut. 

 

                      

 

När jag sen går ut med hinken med matrester dit man slänger allt så upptäcker jag att vi är dom enda som slänger komposten och då börjar man undra: vad är det frågan om?. Är det ingen mer som bryr sig? hur fördummade har vi blivit egentligen om vi inte tänker efter och förstår vad som håller på att hända med vår jord. Det känns som nån slags låt gå mentalitet och det skrämmer mig. För att inte tala om USA där dom nu går ur miljöprogrammet...  .Numera då vi har sån tillgång till information i och med Internet så verkar  inte budskapet komma fram ändå. Då kan man ju tycka att vi också skall strunta i detta men det kan jag inte för det känns helt fel så vi fortsätter att lägga våra matrester i den avsedda soptunnan och det andra i sina tunnor. 

 

                 recycling symbols - GIFMANIA                        recycling symbols - GIFMANIA                           recycling symbols - GIFMANIA         

 

 

 

Min man är den som fått gå ut och handla eftersom han är friskare än mig. Han kom hem med en stor rund form med avlånga små tomater. Dom var jättegoda men inte ekologiska och det brukar vi köpa annars. Se fortsättning nedan

 

                        recycling symbols - GIFMANIA                                              recycling symbols - GIFMANIA                               

 

 

 

Det visade sig att underdelen är av tjock hård plast i form av en frisby så den går att återanvända och ha roligt med i sommar. Inte för att jag tror att vi skall ut och slänga frisby..  men den går ju att ge bort eller att ha som ett brödfat på utflykt el dyl

 

                                                

 


Åkattraktion i form av en gigantisk frisbee

 

I dag är det första dan jag kan sitta vid datorn utan huvudvärk. Så fort jag hostat eller snutit mig så har jag fått ont i pannan och det har dunkat och gått ner i ansiktet på vänster sida. I dag har huvudvärken helt försvunnit och en del beror nog också på att det varit så tryckande ute och nu fick vi regn. Inget roligt uppvaknande i går med det som hände i London. Det var ju inte så länge sen sist och man undrar vad som komma skall nästa gång. Känner verkligen med dom drabbade och deras familjer, vilket trauma och det är verkligen en orolig tid vi lever i nu. Jag tror det är många saker som skall till för att få grepp om detta.

 

Vet inte om jag kommer ut nåt i dag heller när det nu gått 11 dagar i husarrest..   Hoppas ni har en fin vecka att se fram emot än om vädret är lite upp och ner. Sköt om er. 

 

                                          

 

 

#Papperspåsar #Sopsortering #Hink #Frisby #London

 
 
Annelie

Annelie

6 juni 2017 06:14

Ååååå,,, verkligen en karusell i min smak. :o))

Mmm, detta med London,, det är inte klokt, jag blir såå förskräckt och ledsen, varför finns dessa idioterna..??

Vi har också en ganska å stor sopsortering, vi har också dessa pappåsarna, men vi får inte slänga blommor och jord i våran.
Sedan har vi ett större kärl med en plastpåse, där slängs blommor, blomjord, kuvert, större plastpåsar osv.
Det andra stora kärlet vi har, slänger vi allt som ska sorteras i soprummet, som hårdplast, glasburkar, glasflaskor, metall osv.
Dessa 3 kärlen har vi under vår diskbänk. Vi har någon liknade hink till vår pappåse.
Tror inte det är många som sorterar här heller, många slänger nog det mesta i de stora kärlen.

Kramar om Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

6 juni 2017 10:02

Tyvärr kan jag inte åka karuseller numera efter min nackskada. Jag älskade virvelvinden ;)

Ja du det har blivit en hemsk värld när det inte går att stoppa terror. Det är rena hjärntvätten och måste stävjas tidigt. Det är trist att inte folk sopsorterar när det kan rädda världen

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards