Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2017

Av Malin wiper - 6 maj 2017 16:30



 


Vi har haft min son hos oss och även min mans bror. Här i vardagsrummet låg min son på en sån där madrass som pumpas upp elektriskt. Jag har inte kunnat vara ute på nätet på hela dan i går eftersom det var fel hos vår internetleverantör både här, i Eskilstuna och Västerås.         

 

 

 

Min mans bror låg i köket bakom köksbordet på likadan madrass. Tyvärr så gnekar det i madrasserna när man vänder sig så det känns som det där roliga klippet då Benny Hill besöker sina svärföräldrar första gången och har på sig en skinnkostym..  . Tyvärr har det klippet tagits bort på Youtube på grund av upphovsrättsliga skäl tyvärr. Det är så otroligt kul för så fort han rör sig i skinnkostymen så låter den..  

 

 

 

Här började vi vår lilla förfest med kaffe, små kex med olika osta, vin och öl. Jag drack ett glas vitt vin, min man öl, min svåger öl och min son rött vin. Efter det skulle vi iväg till Hallstaparken för att se Stand Up. Vin, öl och mattips kommer senare.

 

   

Sonen tittar upp.

 

   

Jag, svågern och sonen     

 

   

Sen var det då dags att ge sig av till Hallstaparken och det var ca 25 grader varmt i solen så vi behövde inga jackor. Min son fotade mig när jag stod i porten också men den har han i sin 3D kamera så den får jag senare. Nu fick vi promenera dit för första gången men det är inte så långt  

 

 

 

 

Vi gick förbi Saras Livs som inte ligger så långt från oss. Vi måste gå in och kolla nästa gång hur

det ser ut och handla lite. Eftersom det är en stad vi bor i nu än om liten så är det alltid folk ute på kvällarna också. Det finns ju lite restauranger och annat som är öppet

 

 

 

Så var vi då framme vid Hallstaparken på den sidan man går in när det är Stand Up och annat i en lite mindre skala. När vi såg Clabbe så går man in på motsatta sidan där den stora scenen finns. Vi är så mycket i farten nu så jag hinner inte med bloggen riktigt. Det tar längre tid innan jag får in inlägg men dom kommer in så småningom och får stå på kö..  . I dag har det varit kallare men nu kom solen fram igen. Mr C och Mr J har nu åkt hem med bussen mot Västerås. Vi har haft det jättebra, kul och mysigt tillsammans. Ha nu en skön kväll kära läsare. Kram från Malin 

 

Nästa inlägg handlar om när vi var inne på parken för att äta och se Stand Up.  

 

Aurea med Okay Alright

 

 

#Vardagsrummet #Madrass #Förfest #Sonen #Svågern #Hallstaparken #Saras #Inlägg #Aurea

 

Av Malin wiper - 5 maj 2017 09:00



 


När Barbro var och hälsade på oss så gick vi in på Garnstugan här i Hallstahammar. Hon ville kolla på garn eftersom hon virkar så mycket och det är kul att gå in på olika butiker. Det var jättefint därinne. Läste på deras hemsida att dom även har stickcafé och firar just nu 6 år i Hallsta 


Klicka här för att komma in på deras facebook 

 

 

 

Här ser ni min man stå och kolla in nåt. Jag kunde inte ta nån bild utanför butiken eftersom solen sken rakt på.

 

 

 

Hon som driver stället hade hängt upp lite garner så fiffigt på ett snöre så man kunde se dom bättre.               

 

  

 

Behöver man nål, tråd, tillbehör och knappar så finns det också där. Härligt att ha en sån butik i centrum

 

 

 

Vilka fina mysiga barntofflor som fanns uppstickade att beskåda. Jag glömde att fota garnet som Barbro köpte. Hon virkar ju grytlappar och är även bra på att sticka

 

 

 

Rolig upphängning

 

 

 

Min man och jag beställde varsina såna här stickade sockar. Fick inte fram riktigt hur fint garnet är i färgkombinationen. Jag är mer frusen nu sen hormonbalansen ligger mer rätt. Dom är inte så tjocka som man är van vid och det passar oss perfekt. Bra att ha i stövlar på höst och vinter också. Dom skall stickas upp så vi får hämta dom efter sommaren. Vi tog i olika färger 

               

 

 

 

Lite glittrigt garn

 

                                              




   

Dom säljer lite annat också som här tekannor, burkar mm.              

 

 

 

Jag köpte mig ett etui med sysaker som är bra att ha med på resa. Det finns i flera färger och är jätteläckert. Ser ut som en liten miniväska

 

 

 

Så här ser det ut inuti. Gillar att nålarna har stora huvuden och att det finns allt man behöver. 

 

Vet inte hur mycket jag hinner blogga i dag för vi skall städa, handla och förbereda oss för att gå ut och roa oss i kväll. Sonen och min mans bror kommer lite senare på eftermiddagen. Ha nu en skön och mysig fredag.   

 

 

 


#Garnstugan #Fiffigt #Tillbehör #Barntofflor #Upphängning #Stickade #Glittrigt #Tekannor #Etui


Av Malin wiper - 4 maj 2017 13:30



 


Min man och jag promenerade ner till centrum i dag för att handla lite tills vi får gäster i morgon. Jag hade besvär med ländryggen igen på morgonen men när vi gått en stund så blev jag mycket bättre. Vädret var helt underbart och allt börjar bli grönt och det blommar i rabatterna lite överallt. Vi skall testa nu hur vi klarar oss utan bil och fundera på alternativ. Jag skulle ha börjat gå på gymmet denna veckan men jag börjar på måndag istället och går sen regelbundet

 

                                                               

 

 


The Lovin'Spoonful med Summer In the city. Dom är en amerikansk pop och rockgrupp som bildades 1965 i New York City. Klicka här för att se deras greatest hits 

 

 

 

Vi promenerade förbi samhällets Loppis "Mälar Second hand". Så fint det är utanför med lite sommarmöbler mm.

 

                                                         

 

 

 

Kolla hissbilen som liksom hänger i luften. Vi gick även in på Hallstahem som är vårt bostadsbolag. Där sa vi upp vår parkeringsplats för det är 3 månaders uppsägning. Fast jag tror vi blir av med den tidigare för många vill ha egen parkeringsplats men det finns inte så många. 

 

 

 

När vi handlat klart på ICA så såg vi att vi glömt köpa två varor och då befann vi oss i närheten av Lidl så min man gick in dit och handlade medans jag slog mig ner på denna bänk. Det finns massor av bänkar och fina platser här och folk sitter lite överallt. Kul att bänkarna verkligen används. Jag hade tänkt fota lite blommor men solen sken på varenda blomrabatt så jag får göra det en annan gång.

 

                                                             

 

 

 

När vi sen kom hem så låg detta fina vykort i brevlådan. Det var från min bloggläsare Lena i Göteborg. Hon hade varit nere till haga och promenerat och jag blir så nostalgisk eftersom jag bott i Göteborg och ofta varit till Haga. Jag som skulle skicka ett kort till henne från Hallstahammar men inte blivit av än..  

 

                                          

 

Vi mådde jättebra när vi kom hem och jag fick sån enérgi så jag började städa ur ett skåp som vi skall använda som skafferi. Vi kommer nog att klara oss utan bil ett tag och då får vi pengar över som vi skall spara så vi kan köpa en begagnad bil längre fram. Får vi spader så hyr vi en bil på "Rent a Wreck" där dom hyr ut äldre bilar som är upprustade. Då blir det mycket billigare

 

 

 

Jag hade glömt att vända blad i min nostalgikalender, nu blev det gjort så rätt månad är framme. Denna gång en nostalgibild på Ekströms snabb nypon soppa. Nyponsoppa serverades i mitt barndomshem ofta så det är verkligen nostalgi. Antingen åt man den kall eller lite varm. Den finns numera också men nu i många olika varianter såsom sockerfri, Klassiskkallvispad mm. När man fick mandelbeskvier i sin nyponsoppa som barn blev man lyrisk och njöt extra mycket

 

 

                              


 

Klicka här för att läsa om företaget Ekströms historia. Klicka här för att komma in på en nostalgiblog. Klicka här för att se en test av färdiga vaniljsåser. Där kom Ekströms bra till. Njut och ha det bra kära läsare..               

 

  

 


#Promenerade #Spoonful #Ländryggen #Loppis #Hänger #Bänk #Vykort #Nostalgikalender

Av Malin wiper - 4 maj 2017 08:30



 



Min man och jag åt vegetariskt i går. Vi köpte lite olika sorters frysta rätter när min son var till oss sist för han är vegetarian. Dessa blev kvar i fyrsen och  det är "Grillade fileér" från Hälsans kök. Fileérna skall stekas 5-6 minuter på vardera sida eller värmas i mikron ca 10 minuter. Vi stekte dom 4 filéerna som fanns i paketet. Jag kommer att lägga upp ett lager med vegetariska recept än om vi har en hel del så behövs det nåt nytt. Klicka här för att se vad vi bjöd på för vegetarisk alternativ när min son var här med sina vänner 28 mars

 

 

                               


Multi tool



Vi stekte alla fyra men orkade bara 1,5/person. Till biffen hade vi buljongkokta grönsaker och potatis i bitar. Som sås stekt purjolök som jag sen hällde grädde över och kokade tills den blev krämig. Fileérna var rätt goda men vi fick krydda upp dom lite efterråt med salt och svartpeppar.

 

 


Som extra tillbehör öppnade vi en burk röd vinbärsgelé vi köpt på Saluhallen Slakteriet i Västerås. Den är hemkokt från Syltkrukan och smakade otroligt gott i sin milda behagliga smak.      


 


Jag hittade detta recept på nätet som vi skall tillaga på lördag lunch då min son och min mans bror legat över här. Dom kommer på fredag eftermiddag och sen skall vi på Stand Up Hallstaparken 19.30 och där äta buffé innan föreställningen. Sen ligger dom över och vi skall se en film som min son har med sig och till lunchen denna vegetariska Lasagne. Hinner inte testa den innan så jag hoppas den blir god. Klicka här för att se en annan vegetarisk lasagne som jag brukar laga till. Klicka här för att ta del av ett recept på rotfruktsplättar som inte bara passar till kassler utan vegetariska biffar mm och är jättegoda   

     

 

                       


Heritage

 


Här ett klipp med Isak Jansson som är en av dom som uppträder på Stand Up Hallstaparken i morgon fredag

 

Nu har vi torsdag igen och helgen står för dörren. Vädret är ju toppen just nu så det känns härligt och det börjar spricka ut löv från träden. Nu skall vi göra iorning oss för att ta en promenad ner till centrum och handla hem lite tills i morgon då vi får gäster. Hoppas ni har en fin torsdag och helg att se fram emot. Tack ni som tittar in till mig. Kram från Malin

 

          

 



#Hälsans #Syltkrukan #Lasagne #Isak


Av Malin wiper - 3 maj 2017 13:30

  


I dag har min man åkt iväg med bussen till Nyströms Bilar för att anlita skroten som finns i närheten för att få bort vår bil från parkeringen. Nyströms Bilar har varit så trevliga att ha att göra med. Tur att vi har många bussturer så det blir inte så långa väntetider. Jag vaknade med ångest i morse på grund av detta med bilen för det känns som att kasta sig ut i det okända. Dessutom har jag ju mina ryggproblem och måste släpa med mig både kylväska och ländryggsdyna. Vi har haft bil sen vi träffades för 26 år sedan så det blir en omställning. Vi hade inte reparerat bilen för så mycket pengar om vi vetat detta för då hade vi kunnat köpa en likadan begagnad som gått färre mil för pengarna. Det är lätt att vara efterklok.

 

                                                    

 

Vi åkte buss hem sist då vi lämnade tillbaka hyrbilen. Då såg vi att det var säkerhetsbälten vid stolarna och vi tog på dom direkt. Såg att många inte gjorde det och innan chauffören startade bussen så meddelade han passagerarna att alla bör ha bälten på efter dom olyckor som hänt den sista tiden. Nån hade roat sig sen förut med att låsa bältena så chauffören sa att han skulle hjälpa passagerarna om dom var svåra att få på dom. Härligt att chauffören engagerade sig i detta..         

 

 

 

Jag har i alla fall hittat en liten kylväska på Dollar Store. Den rymmer två icegelépåsar och ett kylblock. Tar man en kylgelépåse med sig så ryms även 2 smörgåsar som vi kan ta med oss när vi fikar ute i naturen. Vi har en större storlek på kylväska också när vi även behöver ha lite dricka med oss

 

 

 

Nu blir det till att slå sig ner på många bänkar när vi väntar på buss eller är ute och går. Det som känns så jobbigt är att med bil har man en annan frihet och kan åka ut på nåt fint ställe och ha med oss fika. Nu krävs mer planering så vi känner oss lite panikslagna. Jag kommer att gå ut och fota mer nu och ta tid på mig när jag fotar för jag har för bråttomt jämt. Utbilda mig mer på kameran för det finns så många funktioner på denna som är den dyraste jag haft hittills. Kameran har en zoom på 30 x                    

 

Supernova Sightseeing med Water en låt min son komponerat till vackra bilder. Vid 11.00 tiden var det 11 grader varmt i skuggan hos oss. Njut och ha det bra            

 

 

#Kylväska #Bussturer #Bänkar #Supernova 

Av Malin wiper - 3 maj 2017 08:15



Nyströms Bilar ringde till oss i går eftermiddag och meddelade att huvuddatorn lagt av i vår Suzuki Wagon R+  så det är ingen idé att laga för det kostar jättemycket och vi har redan lagt ner så mycket pengar på bilen. På grund av att huvuddatorn lagt av så går den inte att sälja heller så vi skall prata med en skrot i närheten som hämtar upp bilen gratis och skrotar den. Till bilfirman som kollade upp bilen får vi betala 1500 kr. Det känns jättesorgligt för vi har blivit så bortskämda och beroende av att ha bil. Vi hade en likadan Suzuki från början men en gul som vi också var så nöjda med. Denna röda har nu gått 18.000 mil så det är inte undra på att den lagt av. 

           

 

Vi har inte råd att köpa en ny bil och en begagnad litar jag inte på för då kanske vi har sån otur så den börjar krångla direkt. Därför har vi bestämt oss för att ligga lågt ett tag och hyra bil när vi så behöver och i vanliga fall ta bussen. Vi har nog åkt omkring för mycket så nu kan vi promenera omkring och se på omgivningarna runt om i Hallstahammar. Min man funderar på att köpa en cykel men det kan inte jag på grund av nacke och ländrygg. Jag fick sälja min cykel för ett antal år sedan i Vaggeryd. Vi har ju flyttat och det har kostat med allt som vi även skaffat nytt men nu blev smärtgränsen nådd.

 

 

Vi känner oss ändå så ledsna och sorgsna över detta för vi har trivts så bra med bilen som varit så hög och lätt att komma in i och den är mycket större invändigt än man tror när man ser den på utsidan...    och den har varit så billig i drift utom dom två sista åren

 

                                                                  

 


Gladys Knight & The Pips med So Sad the song. Gladys Knight & The Pips var en R&B/soulgrupp från Atlanta i Georgia som var aktiva från 1953 till 1989. Dom hade en rad hitsinglar mellan 1967 och 1975. Dom invaldes i Rock and Roll Hall of Fame 1966. 

 

 

                                              

 

                       


Avslutar med en rolig/tragisk bild jag fått över mejl av min bloggläsare Lena

 

 

#Nyströms #Suzuki #Sorgsna #Gladys


Av Malin wiper - 2 maj 2017 16:15

 

Jag hade tid på vår Vårdcentral för ett tag sen för att ta sköldkörtelprov (TSH). Vårdcentralen ligger väldigt centralt och bra. Det är en väldigt stor Vårdcentral och man  tar en kölapp och sen vänta man. När ens nummer dyker upp så ställer man sig på en linje så öppnas dörren automatiskt till kassan. Efter det blir man upplyst vart man ska och sen togs provet väldigt bra av sköterskan så jag kände ingenting

 

                                       


Efter en vecka fick jag svar och då hade det gått ner från 2,8 till 2,7 men jag har legat på 1,8 och då mådde jag som bäst. Har nu beställt tid hos läkare för att rådfråga om jag kan höja dosen lite och sen få ta ett nytt prov. TSH skall vara från 0,4-2,5 så mitt ligger lite högt. Fast för nåt år sedan var det uppe i 4,3 och då orkade jag ingenting och var nedstämd så att få en passande nivå på detta gör att man mår så mycket bättre.

 


 

Jag är så ovan vid att ha tabletter man skall ta varje dag så jag har svårt att komma ihåg fast jag köpt en dosett..  Det är ju bara en liten vit tablett men ändå är det så ovant så jag måste lägga fram dosetten på matbordet. Min man har ju hur mycket som helst han skall stoppa i sig varje dag men håller ändå reda på sina. Klicka här för att se vad jag har för dosett. Klicka här för att se en bra tablettdelare som vi även har. Klicka här för att se en annan. 

 

                                  

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna dosett med alarmfunktion



 


Här ser ni min man gå mot parkeringen då jag var klar på Vårdcentralen och bakom parkeringen ligger vårt centrum med många butiker av olika slag           

 



Anastacia med Sick and tired

 

 



#Vårdcentralen #TSH #Dosett #Anastacia

Av Malin wiper - 2 maj 2017 11:15



  

I torsdags kom Barbro med Swebus och vi hämtade henne i regnet.

 

                                City Buses - GIFMANIA

 

 


Jag fick en läcker tygkasse av Barbro som en av hennes väninnas barnbarn sytt. Det är rött snyggt foder inuti och den är så välsydd. På ena sidan Elvis, Grace Kelly, James Dean och Frank Sinatra. Alla dessa är tidlösa skådespelare och sångare

 

           

             Grace Kelly


 


På den andra sidan väskan kan man även se Marilyn Monroe och Audrey Hepburn. Stilikoner som aldrig verkar gå ur tiden. 


 


Min man fick en bunt med inspelningsbara CD-skivor. Barbro hade även virkat fler grytlappar som vi fick till vår uppsatta stång ovanför diskbänken. Dom är så välgjorda i ett fint lite glansigt garn. Tusen tack!

 


Vi åt olika mat och här fixade vi till laxfilé i fiskkryddad sås från Madam Ediths fina receptsamling. Klicka här för att komma in på Madam Ediths nya sida


 


En dag tog vi en fika på Åsby Hem & Trädgård för att visa Barbro runt på det fantastiska stället. Vi tog alla tre en färsk smakrik tekaka med en otroligt god ost och lite olika grönsaker


 


En annan dag fikade vi på Systrarna Eriksson i Gallerian Västerås. Vi hann med att njuta både hemma och utomhus              

 

 


En annan dag tog vi en fika på Erikslunds Shoppingcenter hos IKEAS fantastiskt fina fik. Vi gick runt där och visade Barbro och bara myste. Vi har även varit ute och åkt runt lite överallt men jag får inte med allt.


 

 

Lite spex har även hunnits med. Här försöker min man skrämma oss med en mask från Dollar Store


 


En annan dag kände han för lite William Shakespeare "Att vara eller inte vara" från Hamlet. Det med en döskalle från Eko (Samma som Ekohallen) som hade nyinvigning. 

 


Ett roligt klipp med Galenskaparna


 


Lite vin hann vi också njuta av på kvällarna. Mest blev det vitt som vi gillar bäst allihopa. Mitt sötsug är tillbaka så i dag blir det till att lida igenom dagen så jag får en början på det jag påbörjade för några månader sen. Jag har ändå inte gått upp i vikt och det på grund av att vi rört oss så mycket. Det enda som blir är att man samlar på sig lite vatten men det går bort efter några dagar utan sött.


 


Vi såg detta järnlock inbakad i en kullestensgata i Västerås i form av en gammal femöring

 

                                      


I dag vaknade vi 10.30 och blev helt ställda..  Vi behövde väl sova ut lite för annars brukar vi vakna jättetidigt sen vi flyttade till Hallstahammar och denna lägenhet. Vi hann inte se nån demonstration i går men jag hörde Jonas Sjöstedts tal i repris på morgonen. Det känns som vänstern är de nya Socialdemokraterna för jag gillade det han sa som verkligen var självklarheter. Solen skiner och just nu är det 10 grader varmt. Nu tar vi det lugnt men senare i dag går vi nog ut på en promenad. Jag skulle ha gått till gymmet första dan i dag men när jag vaknade så sent så ställde jag in. Får gå i morgon istället och sen regelbundet. Hoppas ni alla haft en fin Valborgshelg. Önskar er en skön vårdag i solens tecken

 



Summer Wind med  Frank Sinatra

 


#Swebus #Tygkasse #Marilyn #Grytlappar #Laxfilé #Åsby #Systrarna #IKEA #Mask #Eko #Galenskaparna #Vin #Femöring #Frank



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Maj 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards