Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2017

Av Malin wiper - 21 april 2017 06:34

  

I går 10.00 passade vi på att besöka Åsby Hem & Trädgård. Vi köpte 4 st nya blommor och sen några blomprydander. Sen besökte vi deras fina café för att ta lite matiga smörgåsar istället för lunch . Klicka här för att komma in på deras facebook

 

  

Min man tog en fantastisk räksmörgås som dom är kända för. Det är så mycket på smörgåsen så man ser inte brödet. Dessutom är det ost på också. Räkorna är urgoda, fräscha och handskalade

 

                 

 

 

Själv valde jag grillad smörgås med ost och skinka på surdegsbröd. Sen var dom fint skurna i trekanter. Till detta en sallad och deras egna rhode islandsås. Allt var så supergott och dom har rätt många olika sorters bröd och fyllningar.               

 

   

När vi gick omkring så såg vi massor av inredning som dessa som är lite åt det surrealistiska hållet och jättehäftiga. Blomvaser och krukor          

 

   

Lite mer i samma stil 

 

  

Man törs ju nästan inte gå dit för det är så mycket man vill ha. Dessa koppar som man kan ha till både te, kaffe eller annat. Dom föll mig i smaken, så häftiga

 

   

Lite mer surrealism. Dom mindre framför den större är så gulliga och roliga så man blir glad 

 

 

I dag vaknade vi redan 06.00 och kunde inte sova längre. Nu är klockan närmare 07.00 och solen tittar fram. I dag skall vi baka lite mer, min man skall städa bilen för den skall in för byte av lambda sond. Sen skall jag ner till Fitness Center och lämna en blankett som jag fyllt i för att börja där så fort som möjligt.  

 

 

I går letade jag efter lite avslappningsmusik på Youtube och hittade det ovan. Första delen är bara lugn musik till vackra bilder och då gör jag mina avslappningsövningar som jag lärt mig förut. Andra delen av klippet så kommer en röst in då och då för att hjälpa till med andningen. Innan det klippet dyker upp får man vänta en stund tills den delen kommer fram. Det fokuserar på just andningen och att bara slappna av i den och inte tänka på nåt annat. Det skall jag använda mig av varje dag. Nu önskar jag er en behaglig och avslappnad dag        

 

 

 

#Åsby #Räksmörgås #Grillad #Inredning #Surrealistiska #Koppar #Gulliga #Avslappningsmusik 

 

Av Malin wiper - 20 april 2017 20:00

                                         


                 


I dag fyller Björn Skifs 70 år men han känns som en ung kille fortfarande. Han har sin fantastiska röst i behåll och är ute och showar för fullt. Jag har alltid gillat Björn Skifs ända sen han var med i Blåblus. Dessutom har han en humoristisk ådra och varit med i flera filmer. Jag uppskattar hans integritet för varför måste man veta allt om artisterna

 

Klicka här för att se dom filmer han varit med i

 


Här kommer en favorit i repris som visar hans humor och jag gillar dessutom låten. Härligt, härligt men farligt farligt

 

 

Tradera

 

                                                                                           

 



Björn Skifs är så mångsidig. Här med en finstämd Håll mitt hjärta

 

                                                              

 

 


#Björn Härligt #Håll 

Av Malin wiper - 20 april 2017 18:30

  

Då hade dan ätligen kommit då vi fick besök av min blogg och fb vän Lillemor och hennes man. Jag tror att hon och jag känt varandra på nätet i ca 6-7 år. Dom var på väg med sin husbil till Lillemors dotter och gjorde en mellanlandning hos oss. Här sitter vi nu i köket och fikar på både små smörgåsar, Pärontårta och hallongrottor. 

 

                                             


Gyertyak


 

Vi fick denna jättefina ljuslykta av dom. Vi har gjort oss av med så mycket så det var verkligen en passande present. 


  

Här ser ni våra gäster som var ett jättetrevligt och gulligt par. Det kändes inte som det var första gången vi träffades utan som om vi hade känt varandra längre. Det flöt på så bra och vi trivdes verkligen med sällskapet. 

                                    


  

Efter ett tag gick vi in till vardagsrummet och satt oss och pratade vidare. Dom stannade inte så länge för dom hade många mil framför sig innan dom var framme. När vi åker upp till Norrland nästa gång så skall vi titta in till dom. Paret har ett jättefint hus på landet och en övernattningsstuga                    


  

Se så avslappnade vi är


  

Sen följde vi med dom till husbilen för att vinka av. Kolla in Lillemors häftiga jacka som var lite annorlunda. Hon har varit både lärare och rektor

 

Husbilssommar med Ola Florhed 2014


Dom hade en jättefin husbil och vi skulle själva vilja ha en sån och åka omkring i

 

               

                                                       Presentmarknaden  

    

  

 Vad härligt det känns när man träffat så trevliga människor och fått umgås en stund. Dom hade även två fina goa hundar med sig men jag fick ingen bra bild. Dom heter Elvis och Noël och är shih tzu.  

 

Tack för en härligt stund i trevligt sällskap..    

 

On The Road Again - Glen Campbell and Willie Nelson (1982) - HD [Original]. Ha nu en skön kväll kära läsare. Är det nån av er som har en husbil? Ni får gärna skriva en kommentar och berätta om er husbil och hur nöjda ni är. Vår dröm är att ha en liten begagnad husbil.

 

 


#Lillemor #Ljuslykta #Par #Vardagsrummet #Avslappnade #Husbilen #Glen #Willie

Av Malin wiper - 19 april 2017 08:15

   

God morgon! hoppas er natt varit sömnrik. Vi vaknade 06.00 i morse och kunde inte somna om. Just nu håller min man på att rensa avloppet under badkaret. Det har kommit en massa vatten ut på golvet då vi duschat så vi har fått torka upp varje gång. Nu gjorde han slag i saken och det fanns så mycket hår i avloppet så jag höll på att spy när han visade upp allt i en skål...  . Medans jag skrivit detta inlägg så har min man duschat och efter hans rensning så får vi inte ut nåt vatten på golvet.  I dag blir det mest inomhussysslor. Städning, strykning och lite annat. Det går ju inte att springa ute och roa sig hur länge som helst för det faller ju ihop hemma då..  . Solen skiner och det är lite varmare så våren närmar sig långsamt.

 

                                            

 

Jag har massor att skriva om och även flera restaurangtips men jag blir bara stressad just nu när jag tänker på det så jag skriver om det längre fram. Har som sagt fått en liten "dipp" i bloggandet men rätt som det är så kommer lusten tillbaka.

 

                                                        

 

Jag brukar undvika att lyssna på nyheterna före frukost för det är bara jämmer och elände och nu med dessa högervindar som blåser runt om i världen. Sossarna har gått mer åt höger och Vänsterpartiet känns mer som dom gamla Socialdemokraterna

 

   

I går fick vi upp två av dom tavlorna vi köpte på Konst och Kulturrundan. Så nu är denna vägg nästan helt fylld. Den längst till höger som är fotokonst av Sandra Åkerblom passade jättebra in till där och den avlånga av Karin Koskinen på andra sidan           


 

   

Den här som Karin Koskinen målat känns så öm och kärleksfull mitt i den karga bakgrunden. Det känns så då vi har sån oro i världen men ändå kan godheten, hjälpsamheten och medmänskligheten komma fram då det krisar

 

   

Jag fick denna rävfigur från filmen "Zootropolis" av min son. Den filmen såg vi hos honom för ett tag sen i 3D och jag gillar verkligen räven som hade ett sånt härligt uttryck. Min son har köpt denna till halva priset, annars är filmfigurer som är avbildade rätt dyra. Jag blev jätteglad och letar nu en plats där den kommer att passa in. Klicka här för att se vad jag skrivit om filmen. Jag skulle kunna se om filmen flera gånger för man hinner inte med att upptäcka allt på en gång. Fantastiska animeringar. Dessutom hade filmen ett budskap                                    

 

Sarah Dawn Finer med Moving on. Live efter terrorattacken i Stockholm. Nu önskar jag er en härlig vårdag. Sköt om er..  

 

                                       

 

 

 

 


#Högervindar #Karin #Konst #Zootropolis #Sarah

Av Malin wiper - 18 april 2017 14:45

I dag var det dags att klippa sig och jag valde samma frisering som min man var så nöjd med. Nämligen Hårstudio Professional i centrala Hallstahammar.  


Klicka här för att se när min man var dit och klippte sig 


  

Min man gick ut i centrum och kollade men sen kom han till friseringen och satt sig och väntade . I dag hade dom även Drop In men jag hade beställt tid i förväg. Mr T kom i samtal med en kvinna som skulle klippa sig efter mig. Sen kom det in flera till så både herrfrisören och damfrisören hade fullt upp. Det är en vänlig, behaglig och trivsam stämning. 

 

 

Tänk att jag inte frågade hon som klippte mig vad hon heter. Kan inte hitta hennes namn på deras sida och dom har ingen facebook. Hon visade sig vara jätteduktig och klippte håret lite rundat och stylade sen jättesnyggt och fluffigt. Dessutom tunnade hon ur håret lite också för det behövdes. Jag klippte mig bara 2 cm för jag vill ha lite längre hår känner jag

 

                                   


Scissors necklace


   

Jag gillar att håret blev lite busigt. Jag har ju haft en jättebra frisör i många år så jag är glad att jag nu också hittat en som jag också är nöjd med


     

Här var det dags för lite spray så frisören håller sig på plats         


  

Här en bild på vart jag satt och det är luftigt och rymligt

 

  

Nu hade jag slut på alla produkter från min förra frisering så det var dags att köpa nya. Hade köpt stylingen förut då dom hade "Tjejkväll i centrum". Nu köpte jag till både shampoo och balsam. Helt ekologiskt och det luktar nästan ingenting och jag kände direkt att jag tålde dessa produkter. Köper nästan alltid hos frisering för dom  räcker längre och är bättre och nu när dom tar in ekologiska och medlen är utan parabener och annat gift så väljer jag att köpa på frisering


Märket heter Milk Shake . Visserligen är det yoghurt och annat i produkterna men dom går inte att dricka...  trots namnet                     

 

Scorpions med Ruby Tuesday. Vi är så trötta nu så det blir ingen städning som vi tänkt utan vi har en slödag och kör igång i morgon. Jag har även fått en liten "dip" vad gäller bloggandet just Har svårt att orka med och att även få till inlägg. Det upplever dom flesta som bloggar nån gång emellanåt. Solen skiner men det är bara några grader varmt. Ha en fortsatt skön dag

 

                                

 

 

#Hårstudio #Drop #Spray #Fluffigt #Milk #Scorpions

 

Av Malin wiper - 18 april 2017 07:30



                                             

 


Vi såg 3D film hos min son i söndags. Det blev Rouge One A Star Wars Story från 2016. För regin står Gareth Edwards. I rollerna ser vi: Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk, Donnie Yen, Wen Jiang, Ben Mendelsohn, Guy Henry, Forest Whitaker, Riz Ahmed, Mads Mikkelsen, Jimmy Smits, Genevieve O'Reilly mfl. Det som slog mig var att det bara var två kvinnliga huvudroller, det gillas inte. Michael Giacchino har trätt in som ny kompositör i denna film och det gör han bra tycker jag

 

                 

 

Från Lucasfilm kommer den första av de Star Wars fristående filmer ”Rogue One: A Star Wars Story”, en helt ny episkt äventyr. I en tid av konflikt, en grupp av osannolika hjältar band tillsammans på ett uppdrag att stjäla planerna till Dödsstjärnan, Empire ultimata vapen av förstörelse. Denna nyckelhändelse i Star Wars tidslinje sammanför vanliga människor som väljer att göra extraordinära saker, och därigenom bli en del av något större än de själva.

 

 


                                                          

Jag är så förvånad över mig själv för jag börjar bli ett "Star Wars fan"   . Nu har jag sett flera filmer hos min son och jag slås av att så många kända skådespelare är med och att dom är suveränt bra i sina roller. Jag blir även imponerad av alla otroliga animeringar som måste ha tagit ohyggligt lång tid att få till. Det finns både action, spänning, humor och annat i dessa filmer så dom känns inte långtråkiga och sega. Sen dom som står för kostym och smink, wow! så tidskrävande. Jag har ju en favoritrobot BB8 men nu har jag fått ytterligare en K2 SO. Klicka här för att se roboten på Youtube

 

Jag kan inte annat än ge den 4 robotar av 5 möjliga i betyg

 

       



 


Här ser ni 3D glasögonen vi hade på oss

 




                                       

 


#Rouge #Wars #Gareth #Animeringar #Roboten #Glasögonen

Av Malin wiper - 17 april 2017 14:00

                                                          


  

I går då vi var till min son så åkte vi ner till Enköpings hamn där det finns både Café och fågelliv mm.  Klicka här för att komma in på Hamncaféet i Enköping                                           

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev 2016 om hamnen i Enköping    


  

Den som gapar efter mycket...........                                  


  

Det blåste rätt mycket som synes på skrattmåsen     


  

En skrattmås-unge stod där på bryggan och såg så mjuklurvig ut 


  

Från sidan 


  

Två i fas. Jag fick en känsla av pingviner   

 


Skrattmås kommer mig osökt att tänka på låten "Den skrattande Polisen" med Ove Flodin. Den spelades under senare delen på 1950-talet då jag var barn.

 

Ove Flodin föddes redan 1916, han dog 1982. Han var en svensk sångare och skådespelare.             


  

Så skönt att bara stå där och blicka ut över vattnet och låta sig värmas av solen


En andhona hade burrat upp sig där hon låg på stenarna 

 

  

   

Min son har en massa tuffa solglasögon. Han saknar att ha segelbåt för som han säger: en gång på sjön, alltid på sjön. Klicka här för att se hans sista segelbåt..  

 

 

                                    


 



#Hamn #Skrattmås #Bryggan #Pingviner #Skrattande #Ove #Andhona #Solglasögon   

Av Malin wiper - 17 april 2017 08:45



  

När vi var till min son i går så såg vi en Chevrolet Bel Air från 1957. Jag blir lika glad och faschinerad varje gång jag ser en sån här tjusig veteranbil. Dom livar upp stadsbilden.


  

Man hittar alltid fantastiska detaljer på såna här bilar, sånt man inte ser numera. Nutidens bilar är anpassad till dagens trafikläge, snabb, snabbara, snabbast..  


Klicka här för att se några såna bilar som är till salu

 


Lika tjusig framtill


  

Vilka linjer, däcken är alltid i toppform också


  

För att inte tala om billyktorna som har snygga former. Jag har svårt för att sitta kvar i bilen när jag ser veteranbilar

 


På agendan står i dag: toning av mitt hår, sätta upp två tavlor vi köpt och nu fått hämta hos konstnärerna i samhället. Vi skall även sätta upp en ljusslinga i koppar över vårt sovrumsfönster och balkong. Vi vill inte ha gardiner där för ljuset är helt underbart från fönstren. Det är dessutom en tjock balk som skjuter ut så skall man ha gardin så kommer det se konstigt ut. Bättre då att fixa till nåt annat som ger effekt och känsla. Vi sov lite för länge så jag vet inte om jag kan komma in nåt mer på bloggen i dag. Jag är egentligen inte klar med inläggen från Konst och Kulturrundan än men vet inte om eller när dom kommer in. Jag önskar jag er nu en härlig annandag påsk

 

Little Richard med Lucille som är en av dom låtarna som snurrade sig varm på skivtallrikarna 1957. Little Richard föddes 1932 i Macon Georgia och han är nu 84 år gammal. Han har varit aktiv sen 1948 och det står på wikipedia att han är så fortfarande. Han är både rockartist, sångare och pianist.


#Chevrolet #Detaljer #Framtill #Linjer #Toning #Little


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards