Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 mars 2017

Av Malin wiper - 17 mars 2017 19:15

  

Min man och jag kunde naturligtvis inte hålla oss hemma i går utan åkte in till Västerås för att göra några ärenden. När man går in genom denna dörr så öppnar sig en värld av nostalgi och tillbakablickar. Skriver om Skivbörsen först som ligger en trappa ner. På markplan ligger Global Living Interiör & Konditori som var så häftigt och populärt och hade musikunderhållning mitt på dan. Det var svårt att fota där eftersom det var packat med folk överallt.             


  

Trappan ner till Skivbörsen var bara den en sevärdhet i form av en lång gitarrhals


  

gitarrhalsen avlsutas med stämskruvar som man kliver ner på när trappen tar slut


  

Här ser ni killen som driver butiken.  


  

Det är så kul att dessa skivbutiker är på modet igen och här ser man CD-skivor av alla de slag från många tidsperioder. Det känns som en tidsresa när man går där och kollar in olika perioder i musiklivet. Igenkänning överallt och man blir lycklig och nostalgisk         


  

LP Vinylavdelningen där det fanns mycket att välja på. Det var dessutom så snyggt och pyntat med både affisher, neonljus, klocka med neonljus mm. Det fanns allt från Jazz, blues, pop, rock punk, you name it. Taket med sin rundel och spotlights blev en snygg effekt            


  

Lite gammal rekvisita  

 

  

Det fanns även en hel hylla med gamla böcker från olika tidsperioder. Här en bok när The Beatles träffade Maharishi i Indien. Klicka här för att läsa lite om denna bok            

 

    

Min man bläddrar på och jag sa till honom att hitta nåt han verkligen gillade för då kunde vi sätta in skivan i en LP ram och ha på en vägg. Vi ångrar att vi gjorde oss av med vår lilla skivspelare för ett antal år sedan. Det blir ett helt annat ljud och liv i musiken när man spelar en vinylskiva                          

 

   

Mr T valde en vinyl med David Allan Coe som är en av hans favoriter.        

 

   

Dom hade ett helt glasskåp fullt med muggar som hade motiv av musiker och vi kunde inte motstå att köpa varsin. Min man valde denna med motiv av John Lennon. Han skall ha sina pennor mm i denna på sitt skrivbord

 


John Lennon med Mind Games. Jag saknar John & George och nu finns det bara två Beatlar kvar..  

 

   

Jag valde en mugg med The Beatles i lite blåtonad färg. Nu har jag den på mitt datorbord.           


 

Skriver om själva Konditoriet och interiörsaker i ett annat inlägg. I dag när vi kom hem fick vi upp ännu mer på väggarna trots att vi gjorde en liten utflykt. Det börjar likna nåt i vardagsrummet nu men vi kan inte göra mer förrens min man rensar upp resten av sina saker från datorhörnan. I helgen får vi även upp köksgadinen som min man skall sätta öljetter i. Hoppas ni får den fredagskväll ni önskar. Själva är vi så trötta nu så det blir bara tv och lite musiklyssning             

 



#Skivbörsen #Gitarrhals #Killen #Vinylavdelningen #Rekvisita #David #John #Muggar #Beatles

Av Malin wiper - 17 mars 2017 14:00


                               


 


Jag har sett en film på Netflix som heter Nise The Heart of Madness som är ett drama, history från 2015. Filmen har verklighetsbakgrund och är regisserad av Roberto Berliner. I rollerna ser vi Julio Adriao, Flavio Bauraqui, Fabricio Boliveira, Fernando Eiras, Glória Pires

 

                                           



Året är 1944 i Brasilien och till mentalsjukhuset anländer den kvinnliga läkaren Nise de Silveira. På "Sinnessjukhus" som dom hette då började dom använd så kallade botemedlet elchocker och loboltomi. Nise de Silveira kommer med nya teorier och behandlar patienterna som mänskliga varelser. Genom ett konstprogram på terapin där patienterna bedöms som helt hopplösa av hennes manliga kollegor lyckas hon plocka fram det undermedvetna och ingjuter självförtroende hos de intagna

 

Detta är en stark film som är svår att se eftersom den har verklighetsbakgrund. Bara att få se hur psykiskt sjuka personer blev behandlade förr är hjärtskärande. Hur man såg på dessa personer som fick utstå så mycket elände. Jag trodde inte att jag skulle klara av att se filmen men jag vet ju med facit i handen att det gick till på det sättet förr. Dom flesta blev instängda hela livet och ingen gjorde nåt för att hjälpa dessa människor utan dom sågs på som ohyra och blev även försöksdjur till läkarna där dom tog till metoder som var rena rama tortyren. Precis som om dom inte skulle känna nån smärta. Jag häpnar även av skådespelarna i denna film som lagt ner sin själ för att göra ett trovärdigt jobb och det lyckades dom med över förväntan

 

                                            

 

Jag grät rätt mycket under filmen men den var även intressant eftersom den kvinnliga läkaren förespråkade andra metoder och det gjorde att många av dom fick ett värdigare liv och kunde utveckla förmågor i och med målandets konst mm. Deras självförtroende ökade och dom fick känna på att få kärlek och beröm. Förut bodde dom så uselt och deras kläder var skitiga och dom gick bara omkring som osaliga andar. Jag tror att det var sju resor värre än dom kunde visa i filmen. Beundrar denna kvinna som hade ett känsloliv och rättpatos som förbarmade sig över sina olyckssystrar/bröder. Det var en fröjd att följa utvecklingen och se att dom sjuka även fick lyssna på musik och dansa. Göra allt som alla andra i samhället fick. Flera kunde även flytta ut från instutionen

 

Klicka här för att läsa om Nise da Silveira som är den verkliga personen bakom filmen. Hon föddes 1905 och dog 1999 94 år gammal. Härligt att det funnits och finns såna personer som kan göra skillnad.

 

Jag kan inte annat än ge denna film 5 målarpaletter av 5 möjliga i betyg

 

         

 

       

 

 


#Nise #Sinnessjukhus #Konstprogram

Av Malin wiper - 17 mars 2017 08:00


  

I går hade jag turen att få fixera blicken på denna urtjusiga motorcykel i blå metallic som lyste som en juvel där den stod. Det är en Triumph Rocket lll. Mannen som äger motorcykeln talade om att den hade 11 år (2006) på nacken och han fixade med den själv i sitt lilla garage. Jag fick lov att fota den och det uppskattar jag         



  

Här ser man verkligen hur det glänser och märkesskylten är ursnygg. Triumph Rocket lll är en trecylindrig motorcykel och den har högsta slagvolymen av alla serietillverkade motorcyklar. Orginalmodellen släpptes 2004 och har fortsatt att produceras med endast små modifikationer annat än att kulörerna på motorn ändrades från silver till svart 2005                                   

 


   

Ja, vad säger man? wow!               

 

      


    

Även snyggt motivlackat                         


  

Dom silvriga pedalerna           


 

På ena sidan en stor fin praktisk väska

 

David Allan Coe med panheads forever. 

 

 

I dag fortsätter vi fixa i vardagsrummet för vi fick i går upp både tv, klocka och tavlor i sovrummet. Jag hade nästan fått sluta med värktabletter men nu har det börjat krångla igen i ländryggen och man blir så less. Tur att det finns icegelépåsar. Jag har varit ute och kollat på butiker för att hitta en mindre kylväska som man kan ta med sig till ex bio, konserter mm, där det ryms ett isblock och en kylgelépåse. Då blir det lättare för mig att gå ut och roa mig. Jag har inte hittat nån sån liten kylväska än men är det nån som har nåt förslag så är jag tacksam. Kanske ni vet nåt ställe som säljer såna. Den jag har nu är lite klumpig att ta med sig ut för att roa sig och man vill ju kunna sitta några timmar. Hoppas ni har en fin fredag att se fram emot. Ha det toppen..           

 

 



#Triumph #Motorcykel #David #Kylväska

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards