Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 mars 2017

Av Malin wiper - 3 mars 2017 18:45

  

Nu har vi fått upp lite tavlor över datorbordet och byrån.  I morgon skall min man dra ledningar så jag kan sitta vid datorbordet, äntligen!


  

Över datorbordet har jag satt två inramade LP vinyl skivor och den till höger med Del Shannon och den till vänster med Clark Terrys Big Bad Band. Clark Terry med sitt band såg jag live på Konserthuset i Göteborg i slutet av 1970-talet. Jag sprang omkring för att få skivan signerad av hela bandet men det fattas några. Sen har jag särskilda autografer av Clark Terry då jag sprang på honom innan konserten. Han är tyvärr borta nu men var en otroligt trevlig man som såg så fräsch och sund ut. Han blev 94 år. Han var mån om sina fans och skrev autografer med ett leende på läpparna. Del Shannon dog redan 1990 endast 55 år gammal. Klicka här för att höra en av hans stora hits

 

                                 

 

Clark Terry med storband on the tonight show. Klicka här för att se hans autograf och läsa i ett inlägg jag skrivit om honom         


  

Denna tavla är målad av Sixten Wahlgren som min pappa kände. Han hade målaratelje i ett hus där pappa arbetade på 1960-talet och in bit in på  1970-talet. Han träffade under den tiden många konstnärer som hade utställning i huset och både fick och köpte tavlor billigt av dom. Vi barn har fått några stycken var och denna har följt mig många år nu. Tyvärr var jag tvungen att byta ramen för den var så sliten och höll på att falla sönder tyvärr. Jag tycker den passar ypperligt över byrån och den föreställer en fiskare i Italien så jag antar han varit dit och målat         

 

Klicka här för att se en av Sixten Wahlgrens tavlor på Stockholms Auktionsverk. Klicka här för att se Sixten Wahlgrens stilleben. Vad jag kan se så dog han 1976


  

Nu har vi även satt upp en tavla ovanför vårt förvaringsskåp framför sängen. Jag har pyntat lite provisoriskt tills vi hittar alla saker

 

                                              


    


Tavlan har vi fått av min kusin som bor i Helsingborg. Hans pappa (Hugo) har målat den så han var en duktig konstnär som hann måla många tavlor under sitt liv och i olika stilar. Vi skall så småningom rama in tavlan som nu bara sitter runt en ram. Jag tycker den är fantastiskt fin och jag tror att han målade den i Portugal                                   

 

Nu önskar jag er en jättefin och härlig fredagskväll. Min man ligger och läser en bok och snart skall jag också lägga mig men läsa en tidning jag köpte i dag. Så här blir det lugna gatan  

 


#Tavlor #Shannon #Clark #Kusin

Av Malin wiper - 3 mars 2017 14:45

  

Jag har varit ute och fotat Hammarteatern här i Hallstahammar. Det är en kul byggnad som känns lite "Funkis". En sak förstår jag inte hur kommer dom ut utan dörr för att sätta ut flaggorna?. Antar att dom kör dit en billift när flaggorna skall upp för det syns ingen dörr

 

Klicka här för att komma in på Hammarteaterns facebook. Klicka här för att läsa om "Hammarteatern" som är en ideéll förening. Klicka här för att se vilket bra betyg teatern fått

 

                                                                 

Teater spot

 

  

Framför teatern så ser man Thore Skogmans plats

 

Ett klipp från Hammarteatern. Klicka här för att höra en av skådespelarna sjunga och det jättebra 

 

                                                            

 

   

Det är såna härliga skrymslen och vrår i huset så man blir faschinerad                      

 

   

Den gula dörren med runt fönster är tydligen ingången till teatern.              

 

   

Här ser man vänster sida på byggnaden där dom tre höga fönstren visar vilka föreställningar dom visar                            

 

  

Från en annan vinkel. Går man upp för trappen och sen vänder sig om så ser man hela centrumgatan

 

          


Ambassador                                 

              

   

En bild frång andra långsidan mot vägen

 

                          

 

   

Fönstren på nära håll. Vi skall gå och se föreställningar så fort vi kommit i ordning lite mer och då hoppas jag på att jag får fota liten inne också.

 

                                      

 

  

Det är så kul med såna här arkitektoniska hus som är tidlösa. Vi har många nöjen att se fram emot i vår. 

 

                                           

 


 

#Hammarteatern #Thore #Ingången #Arkitektoniska


Av Malin wiper - 3 mars 2017 09:00

  

En dag gick vi båda ut i centrum för att kolla butiker och annat. Här dyker vi på Apoteket hjärtat och går in för att hämta ut mer medicin till både min man och mig. Det var ett jättefint och mysigt apotek och vänlig stämning. Min värkmedicin fanns inte inne men kom hem redan dan efter så jag kunde hämta den då. Ländryggsvärken fortsätter men i mindre skala så jag tror den är på väg bort. Sover så gott i nya sängen  och man riktigt slappnar av när man ligger i en bra säng. Den är mediumhård                


  

Vi var in i denna butik som heter Sedaro, dom säljer tyger, möbler, gardiner, lampor, vaxdukar mm. Vi köpte en vaxduk som vi skall ha till vardags på köksbordet men den är så genomskinlig med bara lite mönster i så den var svår att fota.  


  

Sen har vi då Mälar Second hand dit vi varit en gång och då köpte vi en glasburk för höga köksredskap. Vi köpte även den röda klockan som vi upptäckte att vi redan hade en passande men vi kan ju ge bort den vi köpte. Där har även min man köpt 3D tavlorna med motiv av veteranbilar när han var och kollade lägenheten

 

Öppettiderna är:

Måndag-fredag 10-18

Lördag 10-14

 

   

Vi köpte en helt ny våg för endast 90 kr. Vi behövde den för att väga ett paket som vi skulle skicka med Schenker men den är snygg i badrummet också som går i blått

 

                                                                 


  

Det finns även ett systembolag i centrum som ser jättefräscht ut


  

Olika ölsorter och i mitten en likör som heter Amarula. Vi dricker så sällan men nån gång kan det vara gott och har man inga problem med alkoholen så tycker jag inte att man måste avstå helt. Sen finns det ju alkoholfria alternativ både vad gäller öl, vin och annat. Jag gillar alkoholfritt öl som numera smakar som vanligt öl. Vi köpte även några flaskor vin. Nu går jag på värktabletter och då utsätter jag inte kroppen för alkohol Det kommer att ta tid att få ordning på allt i lägenheten för vardagsrummet är fullt av kartonger men vi fick ju bort några häromdan och jag ser fram emot att få sitta vid mitt daorbord så min man skall koppla in allt så fort det går         

 

   

Så här ser det ut mot en vägg i sovrummet nu. Jag skall bara hitta i nån kartong lampan som skall stå på bordet och lite annat. Klicka här för att se datorbordet "Brusali". Klicka här för att se byrå "Brusali". Det ser lite vitt och tråkigt ut på bilden men det kommer upp tavlor och annat så fort vi hinner. Klicka här för att se "Brusali" högskåp som jag tycker är rätt snyggt. Jag hade tänkt ha en helt annan stil men föll för detta ändå eftersom det var så snyggt laserat och ser lite gråvitt ut. Även att båda rymdes mot denna vägg. När jag var ung och arbetade som kontorist ett antal år så trodde man inte i sin vildaste fantasi att alla så småningom skulle ha ett kontor hemma..  

 

                                                

 

Nu skall min man åka till verkstan med bilen för att få oljebyte och även bytt filter. I natt har det snöat så nu känns vårkänslorna som bortblåsta. Jag skall röja i vardagsrummet så mycket jag kan men måste vila mellan varvern på grund av ländryggen. Vi skall även promenera in till centrum för jag vill fota den fina teaterbyggnaden i och med att jag fått tillbaka min nya kamera från reparation. Ha nu en skön fredag så här inför helgen. Kram på er..  

 

En låt i repris med Chris Rea Looking for the summer

 

 

 

#Centrum #Apoteket #Sedaro #Mälar #Systembolag #Viner #Öl #Chris

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards