Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 februari 2017

Av Malin wiper - 26 februari 2017 18:30


  

Här åkte vi in på Erikslunds shoppingcenter i lördags tillsammans med min mans bror för att kolla runt och köpa lite som fattades                    


   

I förrgår när vi åkte en sväng till IKEA igen så köpte vi två såna här hängare som dom fått in ett tillfälligt parti av. En skall vi ha i badrummet och hänga handdukar på och en skall hänga i köket med diskhandukar mm. Vi tyckte dom hade lite kul formade hängare. Dom hade även funnits i puderrosa men dom var helt slut. Jag blev glatt överraskad av IKEA som här tycks ha obegränsat med personal. Dom fanns överallt och så fort man såg frågande ut så kom dom leende mot en och frågade om man behövde hjälp..  man behövde aldrig gå och leta efter nån att fråga för dom var så på hugget. Sen har dom Restaurangen på övre våningen och cafét en trappa ner, det gillar jag. Det är ett jättestort shoppincenter detta Erikslund och jag har varit dit förut så allt är inte nytt för mig.                                 

 

   

Jag hade tänkt köpa ett lite avlångt modernt laptopbord men valde detta istället som är lite mindre och då får vi plats med en byrå till vänster om bordet. Bordet är lite vit/gråbetsat så ådringen syns lite snyggt och det finns tre hyllor där jag skall sätta in korgar i rätt storlek så jag kan få in alla laddningssladdar, extern hårddisk och annat som jag inte vill ha uppe på bordet. Sen har jag ha en lampa som jag hade på förra bordet och lite annat. Min man har fått mitt gamla bord som passar honom bättre eftersom han kräver ett större bord till sin dator. Nu har vi stommen sen gäller det att få tag på alla saker i kartongerna som står inne i vardagsrummet så vi kan pynta

 

   

Vi hade två såna här hyllor sen förut men nu köpte vi till ytterligare en så vi har tre utefter väggen framför sängen. Jag gillar dessa förvaringsskåp som har olika storlek på plastlådorna. I en har jag sånt som är tvättat och skall strykas. Min man och jag har en var sen delar vi på den tredje. Uppepå skall jag ställa smyckeskrin, foton och lite prydnadssaker. Vi har köpt dessa hyllor på barnavdelningen men dom passar även för vuxna..  Jag har även min plattång och blås i en av lådorna så man får undan saker            

 

  

Nu har vi även fått upp vår kristallplafond i sovrumstaket. Den har följt med oss ett antal år och lyser behagligt så vi behåller den för vi kan ju inte byta ut allt   

 

                          lámparas de araña - GIFMANIA  

 


The Real Group med Kristallen den fina. Det är en låt jag själv sjöng till gitarr i mitt flickrum för många långa år sedan.  . Jag kunde dom viktigaste accorden och sjöng bättre än jag spelade..  . Jag hade en vinröd aukustisk gitarr i ett antal år sen vet jag inte vart den tog vägen.

 

   

Hur kunde jag gå och köpa en väggklocka när vi hade denna sen förut?. Den ser ju väldigt retro ut och passar ypperligt i köket. Dessutom är den helt tystgående och märket är "Segnale" den är också köpt på second hand och är lite roligare. Förut hade vi den ovanför tv:n i vardagsrummet men där kan vi sätta en annan tystgående klocka som vi köpte på Wahlgrens Ur & Guld för några år sedan.    

 

  

Så här ser den ut från sidan med sina dubbla tjocka glasskivor med fasningar längst ut. Vi skall köpa en förvaringshylla mot en vägg i köket och kanske hitta nån liten hylla att sätta ovanför där man kan ha receptböcker, lampa mm. Vi skall kolla när vi är ute och ser oss omkring och rätt som det är så dyker det upp nåt. På ena sidan om hyllan skall vi då ha 3D tavlorna med veteranbilar på så det blir lite färgstarkt och roligt. Klicka här för att se en annan klocka från serien "Segnale". Just vår klocka går inte att hitta tyvärr

 

Solen fortsätter att skina över oss och det börjar kännas lite vår i luften trots lite snö på marken. I dag var det en slödag med bara lite montering mm. Vi har hittat en bilverkstad alldeles bredvid oss som fått bästa betyg så vi skall ringa dit ang bilen. Sen skall vi fixa härhemma så vi får lite mer klart och får upp lite mer från kartongerna. Ha nu en skön kväll ni som tittar in. 

 

 


#IKEA #Hängare #Laptopbord #Hyllor #Kristallkrona #Real #Väggklocka 

Av Malin wiper - 26 februari 2017 14:00


  

I går var vi även på Butiksloppis utanför Västerås Hälla Köpcentrum. Det var jättestort och tog tid att gå igenom


  

Man fick gå mellan såna här hyllor och det var många gångar innan man kom till slutet. Dom sålde helt oanvända blomkrukor för 10 kr/st så vi köpte så vi har hela vardagrumsfönstret klart nu. Får visa sen när jag packat upp dom. 


  

En fin bricka med tre porslinsskålar att lägga sill i   


  

En träskylt i retromodell         


     

Skor att användas av den vågade. En del saker var alldeles för dyra där men det fanns även sånt som var billigt men bra                                         


  

Detta ser ut som lite 1970-talet. Kulans askkopp i förgrunden och sen lite köksprylar som såg helt oanvända ut. Tyvärr var priset rätt högt                


  

En gammal röd telefon och två modell äldre termosar. Termosarna var rätt dyra men i god form  


  

En ännu äldre telefon som var före min tid till och med..                      


Jag saknar dom gamla telefonkioskerna, det känns nostalgi nu. Känns som allt gått så fort i utvecklingen dom senaste åren och dom bara försvann utan att man hann med. Klicka här för att höra hur det kunde låta i dom gamla telefonkioskerna. Klicka här för att höra låten "I en ensam telefonkiosk"


  

En dalahäst som man fick ge 150 kr för


  

På slutet fick min man agera modell för en rolig hundmössa med tunga..      




#Butiksloppis #Hälla #Hyllor #Porslinsskålar #Klocka #Träskylt #Skor #Kulans #Funkis #Parfymflaska #Bordslampa #Termosar #Lonka #Telefon #Dalahäst #Hundmössa 

Av Malin wiper - 26 februari 2017 09:30


  

I går mötte vi upp min mans bror i Västerås och han föreslog ett Café dit vi inte varit förut och han sa att det var upprustat nyligen. Det heter Öhrmans Konditori & Cafe.


   Janne tog en jättestor avlång räksmörgås som säkert ersatt både frukost, brusch och lunch..  . Han njöt av smörgåsen som smakade lika bra som den såg ut. Det var fullpackat med folk i den trivsamma cafélokalen så jag kunde inte fota invändigt.                   


  

Min man tog en kalspaderbulle som han tyckte var jättegod. Jag tog en sockerfri smördeg med äpple och kanel som också var jättegod. Äpplet och kanelen satt smak till kakan 


  

Sen promenerade vi omkring lite på stora torget och där finns denna skulptur som föreställer 6 män som cyklar till sitt arbete. Skulpturen heter Aseaströmmen och är en skulptur gjord av Beng-Göran Broström.

 

  

Vi gick även förbi denna läckra gula vägg som såg ut att vara komponerad av mosaik  


  

En skölpadda dök upp mitt framför oss på en gågata framför en markfontän. Skulpturen heter "Leos Sköldpadda med vattenlek". Den står på Sigmatorget och är gjord i brons 2012. Konstnären är Mats Åberg


med vattenlek. Mats Åberg. Brons, 2012. Sigmatorget Västerås.                          


  

När pelare i alla former dyker upp då måste jag fota. Jag vet inte varför jag gillar pelare och allrabäst dom runda

 


  

Här gick vi förbi gatubelysning som var färgstark och annorlunda med sina gula färg. Jag kollade lite på Melodifestivalen i går och klart bäst tycker jag var Jon Henrik Fjällgren och Aninia. Det fanns magi, melodi och bra röster i numret. Tyvärr finns inte klippet tillgängligt på Youtube än.  

 


I dag sov vi ända till 08.00 och solen skiner men det är svinkallt ute. Vi skall sätta ihop en hylla i dag som vi köpte på IKEA i går. Sen skall vi sätta upp en hängare i badrummet och en i köket. Vi tar en sak i taget. Tyvärr har vi lite otur igen med bilen. Helt plötsligt började det dunka från motorn och det bådar inte gott. Vi har kostat på den en mindre förmögenhet dom sista två åren så nu trodde vi allt var frid och fröjd. Vi har fått höra att motorn är i toppform men det kan vara nåt litet fel bara eller att is eller nåt annat kommit in och skramlat. Vi kan inte åka ut i dag på grund av detta utan måste kontakta en verkstad i morgon. Alltid är det nåt men ingen idé att ta ut eländet i förskott. Nu önskar jag er en vilsam och skön söndag. kram från Malin      

                                


       

#Öhrmans #Räksmörgås #Kalspaderbulle #Skulptur #Vägg #Sköldpadda #Pelare #Grafitti #Ply #Gatubelysning    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards