Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 februari 2017

Av Malin wiper - 18 februari 2017 16:00


  

I går gick vi sista gången till vårt fina trevliga Preem för att ta oss lite mat. Vi har lagt ner matlagningen nu för spisen är rengjord och klar inför flyttstädningen


  

Dom hade fantastiskt goda pannkakor med sylt och grädde. Min man tog 3 st och jag nöjde mig med 2 st för jag blir mätt fort nu. Jag har gått ner några kilon men det är bara jag som ser det på kläderna och handtagen i midjan har blivit mindre. Jag går sakta men säkert ner i vikt nu när sötsuget är borta och jag inte ens äter smörgåsar. Jag orkade inte äta upp all grädde och sylt så det fick min man som en bonus..  Han går ner snabbare än mig för han har ingen sköldkörtelsjukdom    

 

           


  

Vi tog även varsitt glas nypressad juice fixad på macken, underbart god och vitaminrik. Dom är så otroligt trevliga dom som arbetar där så det är ett nöje att gå in på macken. Jag tog en bild på tre av dom som var där men den blev så usel så jag kunde inte sätta in den. Kameran jag har som reserv nu gillar jag inte.          

 

  

Sen åkte vi vidare till Syntema Happy Homes för att köpa spackel så vi kan sätta igen alla spikhål i lägenheten innan vi flyttar. Det är också en jättefin butik med bra service. Klicka här för att se vad jag skrev sist vi var dit

 

        

Klickbilder på lite fina tapeter

 

   

Utställningsbås för att få en uppfattning om hur en tapet ser ut

 

   

Snygga armband hos Jennys Inredning              

 

    

En buddha-groda hos Jennys                  

 


Nu kommer jag inte att sätta in nåt nytt vad gäller bio eller andra nöjen i denna bloggs högra menysida. Jag startar en ny så fort vi fått ordning i vår nya lägenhet. Denna blogg kommer att finnas kvar ett bra tag ändå. Jag kommer att ha en länk till min nya blogg när det är dags. Nu kommer jag inte in förrens ländryggen känns bättre för jag måste vara lite bättre tills på tisdag. Sköt om er och ha det så bra..   




#Preem #Pannkakor #Syntema #Jennys 

Av Malin wiper - 18 februari 2017 10:15

 


Vi var bjudna på kaffekalas hos Mimmi och Lasse i går. Mimmi drev Mimmis Magasin i många år som vi har fått njuta av och hon utvecklade rörelsen till att ha "Stickcafé" där man hade turen att träffa nya vänner och njuta av trevligt sällskap och kaffe med dopp. När vi kom till Vaggeryd för 17 år sedan så var Mimmi och hennes mamma ägare tillsammans av Mimmis Magasin men då fanns det garner, tyger med tillbehör som såldes men sen utökade Mimmi med inredning också. Tyvärr är Mimmis mamma och pappa borta sen några år.

 

                          


 


Deras lägenhet i deras eget hus är så fin och så snyggt pyntad så man skulle kunna göra ett inredningsreportage där. Det måste ses för mina bilder blev inte bra med lilla reservkameran. Dom har dessutom flera fina uteplatser och rymden i lägenheten är enorm med öppna stora ytor. Vi satt flera timmar vid kaffebordet och myste och pratade minnen

 

              


 


Mimmi hade bakat allt bröd och det var njutbart gott och helt glutenfritt. Jag åt kaffebröd för första gången på 2 månader men fick inget sockersug så nu vet jag att jag kan äta sånt när vi blir bortbjudna men inte varje dag. Sen tog Mimmi fram en liten glutenfri tårta med choklad, nötter mm som också var supergod

 

   


   


I det stora rummet där vi satt och drack kaffe hade dom en enormt stor tavla på väggen som drog till sig våra blickar för den var full av liv och känsla

 

    


     


Överallt var det små vrår med möbler, utsmyckningar och som här två avlånga speglar med guldramar som gav ännu mer rymd. Det märks att hon är en fantastiskt skicklig på heminredning. Dom hyr ut några lägenheter i huset också. Vi fick möjlighet att flytta in i en när vi sålde huset men tiden passade inte in och det var synd för lägenheterna är så fina med stora kök och burspråk, fräscha och med bra ventilation.

 

                        


 


Sen gick vi in i deras andra vardagsrum som var ännu större än kaffe/matrummet. Där satt vi bekvämt i Swedese Nova möbler och jag önskar jag kunde visa allt för det är så otroligt fint, mysigt och trivsamt där. Mimmi och Lasse är så lättsamma och trevliga att umgås med. Tack för presentkortet på en blomma som vi skall köpa till nya lägenheten, även det fina du skrev och sa.

 

                  


 


I alla fönster var det så pyntat, snyggt och estetiskt      


 


Dom hade tre höga bokyhllor med glasdörrar fyllda av intressanta och fina saker. Bland annat handsnidade rådjur som hade sån känsla. Även Jenny Nyströmtomtar på en hel hylla

 

                                          


  


Sen dessa träsnidade hästar som var så uttrycksfulla      

 


   


När vi såg denna fotölj som det fanns två av och soffor i samma serie så blev vi lite ställda. Fotöljerna ser precis likadana ut som våra gula fotöljer i vardagsrummet, förutom färgen. Då visade det sig att dessa kommer från Swedese Nova kvalitetsmöbler. På nätet kostar dom 7-8000 kr nya men 2000/st begagnade. Vi köpte våra på Sam Hjälp för 100 kr/st. Sofforna var fasta och sköna men jag satt ändå för många timmar så i dag är det is och värktabletter som gäller. Får skylla mig själv.

 

             


Klicka här för att se exakt likadana på nätet med det typiska skinninslaget framtill på armstöden. Våra är kanske äldre eftersom det är en annan typ av tyg och den gula färgen. Klicka här för att se en annan sort som inte har skinnklädsel på handtagen. Klicka här för att se en annan form på Swedese Nova. Klicka här för att se en ljusblå variant

 

        

Klickbilder 

 

Så här ser våra gula Swedese Nova ut. Bild 1 där dom stod på Sam Hjälp second hand och bara kostade 100 kr/st. Jag har ju förstått att det är kvalitetsfotöljer eftersom man sitter så otroligt bra i dom. Tack vare Mimmis och Lasses möbler så vet vi äntligen märket. Dom börjar bli lite dammiga och har fått några fläckar så vi kommer nog att kosta på att lämna in dom på rengöring, gult drar ju till sig smutsen lättare

 

 

 

I går ringde en man från Media Markt upp mig ang min nya kamera som är inlämnad för lagning. Försäkringen täcker skadan men dom sa att det var en massa smuts och damm i kameran som gjorde att bilderna inte blev helt klara. Vill jag ha den rengjord så kostar det 350 kr och det kunde jag inte säga nej till eftersom jag vill ha så fina bilder som möjligt. Mr T har fullt upp nu med att köra bort dom sista möblerna till Frejas bod. Sen måste vi fortsätta att packa men jag kan bara korta stunder sen måste jag lägga på is på ländryggen. Nu önskar jag er en jättefin lördag

 

  

 

 #Kaffekalas #Mimmi #Lägenhet #Glutenfritt #Tavla #Speglar #Vardagsrum #Rådjur #Hästar #Swdese

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards