Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 februari 2017

Stig Grybe och Lars-Erik Berenett har gått ur tiden

Av Malin wiper - 7 februari 2017 13:00

Här kommer ett inlägg som jag skrivit innan jag blev så här dålig. Annars har jag inget att förmedla just nu så bloggen blir inte uppdaterad som förut. När vi sen skall flytta så kommer jag att ta ett blogguppehåll för jag orkar inte både flytta och blogga. Innan min utbrändhet och andra skador så hade jag nog som er andra ändå varit uppkopplad hela tiden men jag har den hårda vägen lärt mig att det inte funkar längre. Ha det bra kära läsare..  

               


Nu har ytterligare två duktiga skådespelare gått ur tiden. Den första är Stig Grybe som även var en fantastisk komiker. Honom såg man på tv mycket när jag växte upp. Han föddes 1928 i Stockholm. Stig Grybe blev 88 år gammal. Stig Grybe utbildade sig vid Calle Flygares Teaterskola i Stockholm. Han har varit med i  Knäppupp 1961, och slog igenom i rollen som "Ante Nordlund från Mosebacken" 1957. Han har funnits med ända sen min barndom och jag har för mig att mina föräldrar gillade honom.

 

              

 

Stig Grybe var bosatt i Gävle från september 2013 fram till sin död. Han sommarpratade i Sveriges Radio P1 31 juli 2015. Han var son till urmakare Erik Grybe och Hilma Näsström. Stig Grybe har en son Stefan Grybe som varit barnskådespelare och dottern Isabella Grybe, programledare på SVT. Klicka här för att läsa lite mer om honom

 

 

         


 

              

 


Sen har vi Lars-Erik Berenett som föddes 1942 i Skellefteå. Han blev bara 74 år och det är ingen ålder numera. Jag gillade verkligen hans rolltolkningar. Han växte upp i Uppsala och arbetade en tid i en skivbutik. Han har även varit till sjöss. Han har också studerat vid Calle flygares teaterskoa och vid scenskolan i Göteborg 1964-1967. Efter det var han på Göteborgs stadsteater där han blev kvar till 1983. Filmdebuten gjordes i Vilgot Sjömans Klänningen (1964). Han är mest känd för rollen som den temperamentsfulla polisen Roland Hassel i tolv filmer 1986-1992, samt 2000 och 2012. Berenett var gift med Evabritt Strandberg 1971-1976 med vilken han fick sonen Matti Berenett. Efter det var han sambo med Maria Kulle med vilken han fick en son. Jag träffade Maria Kulle på Helsingborgs Stadsteater då dom hade öppet hus i början av 2000-talet. Hon var jättetrevlig och skrev en autograf till mig 

 

     

 


 

 

                                                    

 

                                       



#Grybe #Berenett

 

 
 
Annelie

Annelie

8 februari 2017 07:51

Ja fyyyy,,, nu är det några på raken som gått ur tiden.

Hoppas att ni piggnat på liiite i alla fall.

Tänker på dig.. // Kramar om Annelie <3

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 februari 2017 09:38

Verkligen! Jag är nu feberfri men yr, trött, hosta och ländryggsbesvär på grund av att jag inte kunnat röra mig som förut

Tack vännen det värmer

Ha en fin dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards