Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 januari 2017

Av Malin wiper - 4 januari 2017 19:00

 

I går kom min man på att man även kan använda squash-skivor som smörgås och inte bara banan. Han la på en skinkskiva, minimalt med senat, keso, tomat och på toppen hackade valnötter. Det skall jag själv testa också. Vi åt inte en enda smörgås i går men blev mycket mättare på detta och kände inget sug direkt som efter matbröd                          


  

Jag fixade till små bananminisar till kaffet på eftermiddagen. En halv delad banan med skinka, tomat, keso och valnötter. Vi kommer att variera detta med andra magra pålägg. På bilderna ser allt större ut eftersom det är närbilder

 

Jag kommer inte att varken väga mig eller mäta med måttband för man ser på kläderna om man går ner. Om jag nu lyckas gå ner så kan jag använda måttbandet senare. Har tagit mitt midjemått nu så jag kan jämföra.     

 

   

Nu har vi äntligen fått lite snö men det är inte mycket.

 

  

Min man och jag har städat ut julen för gott och det känns bra men det blev rätt rörigt och vi hittade inte dom vanlig sakerna på en gång men till slut så hittade vi allt.  

 

 

The Banana Boat Song med Jovi Barboza & Coral Cocamar . Annars är denna låt mest känd med Harry Belafonte men den har jag haft inne i bloggen förut                         

 


#Squash #Bananminisar #Snö #Julen #Jovi


Av Malin wiper - 4 januari 2017 13:30

Vi kom så tidigt i går till Skillingaryd så vi gick in på Teds Smörgåsbutik för att ta oss en fika     

 

Klicka här för att se vilka bra betyg Teds fått på populära  cafeer. Klicka här för att se lite av deras luncher och catering. Klicka här för att läsa en artikel om Ted Engdahl i VN.se


  

Vi tog varsin smörgås god smörgås med ost och skinka. Hädanefter äter jag bara smörgås när jag och A-G har varit på gymmet. Så jag kan inte gå ut och fika lika mycket på bra länge men då sparar jag lite pengar istället. Jag kommer nog att få abstinens ett tag. Det var bara vi som satt där och det beror på att det brukar vara så efter jul och nyårshelgen lite överallt. Det har nog gått åt mycket pengar till julklappar och julmat.  


  

Ted var inte där just då utan en annan kock som också var trevlig och uppmärksam och vi fick ett trevligt samtal med honom


  

Det var lite svårt att fota men jag fick med ett av borden. Det är lite olika ställen att sitta på och stolarna är bekväma och det är viktigt för mig numera när jag fått detta ländryggselände. 

 

 

                                           


 

Han hade börjat plocka fram sallad till kommande lunch               


Klicka här för att se deras öppettider och vad veckans lunch består av


  

Sen fotade jag några gamla charmiga dörrar i ett gammalt hus som ger känsla. Tankarna kommer hur det såg ut när det var nybyggt och vilka som bodde där och hur det såg ut i omgivningen på den tiden. Det känns lite magiskt    

 

 

This Old House med STUART HAMBLEN. Stuart Hamblen föddes 1908, och blev en av amerikansk radions första cowboy sångar 1926. Han gick sen vidare som sångar, skådespelare, radioprogramledare och låtskrivare. Efter det blev han kristen och en supporter för nykterhetsrörelsen. Han är mest känd för denna låt. Han dog 1989   


  

En dörr som går in till en juvelerarbutik och man blir ju bara så lyrisk av det tidstypiska tyget i dörrspegeln


  

Ytterligare en fantastisk dörr med inramning. Synd att huset börjar bli lite för slitet                          

 

 


#Ted #Smörgås #Dörrar #Stuart

 

Av Malin wiper - 4 januari 2017 08:00


  

I går hade jag tid hos Kiropraktor Michael Scher som håller till på Lusthuset i Skillingaryd. Det var ett återbesök efter flera månader. Han sa att  det är vänster sida nedanför midjan som är mest påverkad men han behövde inte göra bindvävsmassage utan letade upp dom ömma punkterna och använde bara nån form av tror jag massagehammare.  Han tyckte det var bra att jag gick på gymmet och att jag måste gå på gym livet ut. Det han ville att jag skulle tillägga i träningen är TRX band så jag måste fråga Mikael på Gym Plus om dom har såna. Då tränas musklerna upp runt baken så ländryggen blir mindre påverkad. Jag blir aldrig lika dålig som jag var första gången jag besökte Kiropraktorn. Är så tacksam för att han sa till mig att gå på gym och promenera för det har givit större livskvalitet

 

                                    



   

Dom hade gjort så fint i väntrummet med julgran och annat

 

Jag sa att jag ville gå ner i vikt och då sa han att bara 10 kilos viktnedgång ger stort resultat och ländryggen tar mindre stryk. Jag sa till honom att jag har problem med att jag äter för mycket smörgåsar och han sa då att det är förödande för inflammation. Jag har nu bestämt mig för att när jag är hemma och skall fika så skall jag dela en banan och ha som smörgås med ev lite skinka, keso och tomat, sen kan man variera lite. Jag har gjort så förr och gått ner flera kilon. Sen är det havredryck som gäller som ett av mellanmålen eller kvällsmål. Den tar också ner inflammationen.                   

 

När jag gick ut från behandlingsrummet så var det som att gå på moln, man blir ju så lycklig. 

 

   

I går eftermiddag åt jag då mina första banansmörgåsar till en kopp Rooibos te. Jag lade tunna skivor med skinka på tre bananlängder, på toppen keso och en tomatklyfta. Man kan variera med att ha avokadoskivor och på toppen hackade valnötter. Det går att variera hur mycket som helst och jag blev lagomt mätt och belåten. Nu kommer jag att bli rätt tråkig ett tag framöver men det finns ingen genväg



     

Michael Scher är även en fantastisk konstnär och har emellanåt utställningar. Här är en av hans färgstarka verk.  


Klicka här för att se vad jag skrev sist jag var till honom

 

 

                                     

 

#Michael #Lusthuset #Banan #Konstnär

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards