Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 januari 2017

Av Malin wiper - 1 januari 2017 19:30


I dag har vi börjat banta..      men det skar sig när vi åkte in till Jönköping. Vi trodde allt var stängt på nyårsdagen. Då dök vi på Coffeehouse By George nere vid Munksjön där dom byggt upp ännu ett rätt nytt område. Vi sa till varandra att det är ju inte måndag än..  

 

Jag tog en belgisk bit chokladtårta som smakade ljuvligt. Jag har ju rötter i Belgien på pappas sida..  .

 

                         

 

 

Min man tog pecanötpaj som han sa var fantastiskt god. Vi satt där och bara myste och tog in stämningen medans vi långsamt likt en "sengångare" åt våra godsaker     

 


   


När vi gick in dit så var det så snyggt och mysigt med högt i tak, spotlights och lite industristil som var blandat med flera andra stillar men ändå gick så fint ihop. Jag kunde inte fota som jag ville eftersom det satt mycket folk där. Dessutom var hon som tog betalt jättetrevlig, sånt gillas. Klicka här för att se vad som stod i JP när dom öppnade Cafét på Atollen


 

Fotade några godsaker i disken


 


Ja vad säger man?..                                                                          

               


  

Dessa såg helt fantastiska ut och annorlunda  


 

För att kunna fota dessa bakelser så fick jag gå på kortsidan för att få en bild


  

Här står lite andra möbler och även soffor och fotöljer


  

När man kommer in ser man denna möbelgrupp och en rolig häftig lampa. Dom har blandat många material och det gör att det blir spänning och känsla. Det fanns en mysfaktor därinne som gjorde att man trivdes och satt lite längre. Gissar att dom hande nån dämpning av ljud också för det var så behagligt och man hörde knappt dom andra kaffegästerna  

                                         


  

Utanför Cafét ser det ut så här och man har utsikt över Munksjön

 

 

Nu önskar jag er en skön och avslappnad kväll

 

 

Vackert finstämt med Joaquin Rodrigo. Joaquin Rodrigo föddes 1901 i Sagunto, provinsen Valencia. Han dog 1999 i Madrid. Han var en spansk kompositör och klassiskt skolad pianovirtuos. Han skrev bland annat Concierto de Aranjuez, en konsert för gitarr och orkester som blivit ett av gitarrepertoarens främsta storverk      


#Coffeehouse #Belgisk #Bord #Godsaker #Möbelgrupp #Munksjön #Joaquin

Av Malin wiper - 1 januari 2017 14:00

             


 

Sonen hade en hel hög med filmer som vi skulle titta på och detta är den andra i högen som heter Midnight Special. För regin står Jeff Nichols och filmen är ett drama, äventyr och mysterium från 2016. I rollerna ser vi: Michael Shannon

Joel Edgerton , Kirsten Dunst, Adam Driver, Jaeden Lieberher, Sam Shepard, Bill Camp, Scott Haze, Paul Sparks mfl 

             

 

 

 

Alton Meyer är en pojke till skillnad från alla andra i världen med bisarrt kraftfulla förmågor och konstiga svagheter. Mitt i natten åker hans far bort med honom från den isolerade kult som praktiskt taget dyrkar honom och är fast beslutna att återfå honom till varje pris. Samtidigt har Alton förmågor uppmärksammats av den amerikanska regeringen som väl och de är lika insisterar på att få till botten med detta mysterium. Vad som börjar som en flykt från religiösa extremister utvecklas till en människojakt. Pappan Roy gör allt för att rädda sin son.

 

                     

 

Vi alla tre tyckte filmen var otroligt spännande och gripande dramathriller. Klicka här för att komma in på MovieZine och läsa en recension om filmen. Jag tycker likadant men skriver inget mer för den skall ses. Jag hade inte läst nåt om filmen innan och det ger en större upplevelse.

 

Filmen får  4 magiska simglasögon i betyg av 5 möjliga. Pendlade mellan 4 och 5

 

       

 

          

                 



#Midnight #Jeff #Mysterium

Av Malin wiper - 1 januari 2017 08:00

                                    



Nu har vi fått ett nytt år anno 2017..  sen vi kom hem från  vår julresa så har det varit otroligt lungt i samhället inte en enda smällare förrens klockan var nästan 19.00 i går, sen avstannade det igen.

 

                                                                                                  

 

 

 

Jag blev så pass bra i ländryggen så vi kunde ta en tur i centrum på eftermiddagen. Vi hamnade till slut på Preem där vi tog en fika med cappuccino och ett jättegott wienerbrödliknande sak som smakade ljuvligt. Detta är vår sista njutning, hoppas jag för nu är det svångremmen som gäller. 

 

   

Klockan 20.00 tog jag ett glas vin och min man en öl. Jag hade en liten flaska sen förut av det vita goda vinet Casillero Del Diablo. Det har legat i kylskåpet flera veckor. Dessa vinglas som är handmålade av en kompis till syrran är det extra gott att dricka i på julen. Jag får en viss känsla när jag ser dom. Kom ihåg en jul då jag var ca 10 år och tittade upp mot himlen som var magiskt och stjärnklar. Dessa glas får fram detta minne, jag tyckte det var så vackert.       

 

 

 


Sen kom då tolvslaget och vi drack endast ett alkoholfritt cider med päronsmak som vi köpt på vårt Coop. Det är Kiviks Herrgårds päroncider. Champagneglasen är också handmålade av samma tjej. Fick dom av min syster och svåger då jag fyllde 50 år, plus en karaff.  Vi gillade päroncidern och flaskan var snyggt formad så den såg festlig ut

 

 

 

                                                     

 

 

 

Här ser ni min nya nostalgikalender för år 2017 som jag köpt av två fina pojkar. Det är tredje året i rad som jag har en sån kalender och jag gillar den till tusen 

 

     

 

Samma killar fick vi denna julklapp av. Kan man bli annat än rörd och glad...   

 

 

 

Äntligen fick jag bläddra fram Januari 2017 och vad hittar vi då där, jo en babyreklam för en tvål som gick under namnet "Sana Barntvål" som är från 1950-talet

 

   

 

Nu hoppas jag ni alla får en fin början på 2017. Jag blir lite rörd varje gång vi byter år och trots krämpor så känner jag mig priviligerad som fått leva så länge och inte haft livshotande sjukdomar. Jag blir så ledsen att unga personer mitt uppe i livet med familj och allt drabbas av cancer och andra sjukdomar. Jag får leva med min älskade vid min sida förhoppningsvis resten av livet. Stor varm kram till er alla..  

 


Winter wonderland med Tony Bennett har jag haft inne dom sista jularna och detta är inget undantag. Den ger sån känsla och både han och orkestern är i toppform. Tony är 90 år och still going strong så åldern har ingen betydelse alls så länge man orkar hålla igång och får vara frisk.

 

           

 

#Preem #Casillero #Päroncider #Nostalgikalender #Tony

Av Malin wiper - 1 januari 2017 00:00

     


Gott Nytt år! önskar jag er alla med hopp om att 2017 skall bli ett bra år än om jag vet att varje år händer nåt som man inte räknat med. Världsläget är ju inte det bästa men finns det hopp så finns det liv. Själv har jag börjat leva för dagen och blickar inte så långt framåt längre. 

 

 

 

Eftersom min ländrygg nu är rätt dålig igen så köpte vi hem mat från Nha-Trang för att njuta av på lunchen. I kväll åt vi bara lite småplock och njöt av till lite bakgrundsmusik. Vi skulle ha åkt ut en sväng men jag har svårt för att sitta längre stunder just nu, men det blev en tur ner till centrum senare på dagen. Min man tog en mixgrill som är otroligt god. Den innehåller lamracks, grillade räkor, köttfärsbiff, grillad kyckling, tre sorters dip och potatisklyftor, plus en brödskiva     

 

 

 

Själv tog jag kyckling grillspett som är min favorit. Till detta sallad, ris och en underbar jordnötssås. Till maten drack vi lättöl och satt och reflekterade över året som gått. Mamma gick bort och även syrrans två katter och det känns så tomt och sorgligt

 

                                                                         

 

 

 

Vi satt i köket och åt för det är mysigare där när man bara är två.

 

                         



Min önskan är fred på jorden men det kommer aldrig att ske så länge det finns maktgalna personer som inte bryr sig. Jag kan aldrig förstå detta med krig och elände när vi skulle kunna ha det så bra. Jag kanske låter naiv men det är så jag känner. Snällhet och omtänksamhet är nåt jag värderar högt. Kan aldrig förstå att man vill skada nån med ord som sårar. Jag känner stor lycka när jag möter vänlighet. Jag hoppas på många saker för den yngre generationen som växer upp nu men det känns lite hopplöst men det kanske växer fram en ny proteströrelse. Det ser fint ut på ytan men under ytan bubblar det vilt. 

 


ABBA med Happy New Year.  

 

 


#Gott #Fred #ABBA

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards