Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2016

Samhällsklimatet!

Av Malin wiper - 25 oktober 2016 08:45

 


God Morgon kära läsare. Klockan är 07.30 och det är mörkt fortfarande men jag kan inte ligga längre utan måste upp och följa mitt schema. Nu när löven faller av träden blir det kalt men nåt hände i går som gör att man ändå är glad att man får uppleva saker ett tag till. Vi håller våra tummar hårt för att allt skall gå bra. Livet är skört och blir ännu skörare ju äldre man blir.

 

                   

 

I går var vi båda så rastlösa så vi åkte iväg till Jönköping för att komma hemifrån. Vi hade visserligen ärenden till Ö & B för att köpa Zendium classic tandkräm som är billigare där. Då kan man hamstra 10 st på en gång. Tyvärr fanns det inte classic så vi kom hem tomhänta. Vi åkte även till Kapris restaurang för att äta deras lunch och det skriver jag om i ett annat inlägg. Sist vi var dit så var vi så sena så vi hann inte äta mat. Klicka här för att se vad jag skrev då                          

 

Samhällsklimatet har blivit hårt för dom utsatta, ta bara detta med barnen som får indragen assistans fast dom behöver hjälp dygnet runt, så kallt och grymt. Deras föräldrar får kämpa och blir vad jag tror utbrända till slut. Jag är själv uppvuxen med ett skyddssystem som gjorde att man slapp vara orolig jämt och då var sjukdom nåt som man inte själv kunde rå för. Numera blir man straffad med mindre inkomst och sjukdom graderas i hur många sjukdagar man får ha, precis som att man skulle ha en knapp att trycka på. 

 

När jag var ung hade vi 100% i vår egen sjukpenning vi avstått lön till och man kunde vara hemma tills man blev frisk. I dag måste folk gå tillbaka till sina jobb än  om dom inte hunnit bli friska. I längden blir det många följdsjukdomar och utmattning. Vart har våra pengar tagit vägen? jag har ju mina misstankar. Jag träffar folk ute rätt ofta nu som får kämpa mot Försäkringskassan och ser hur det sliter. Sen känns det som vi inte har nån ledning längre från politikerna utan allt har fallit som ett korthus. Det är inte roligt att bli gammal men när jag ser vad som händer nu så är jag glad att jag växt upp i den tiden jag levt i från barn till vuxen, än om det inte alltid varit en dans på rosor men man har ändå haft ett skyddsnät. 

 

Klicka här för att ta del av ett klipp från Försäkringskassan som är skamligt. Den går ut på att alla skall arbeta hur dåliga dom än är. Det finns inga anpassade arbeten längre och får man skador så flyttas man till andra arbeten och det horribla är att det kan vara ett städjobb till följd av att man blir så dålig till slut så livskvaliten sjunkit som en sjunkbomb.

 

    


Det som byggds upp rivs ner. Strindbergs citat "Det är synd om människorna" passar in i dagenserklighet

 

 

 

 

#Samhällsklimatet #Försäkringskassan #Korthus


 
 
Ingen bild

Pea

25 oktober 2016 09:17

Håller med dej om att samhällsklimatet har hårdnat. Känns som att mycket av det vi kämpat för bara försvann. Jag har det som förr hette sjukpension och den är verkligen liten. Dessutom sänktes den för för några år sedan. Hade jag bott själv hade jag inte klarat mej! Allt var inte bättre förr, men mycket vara det!
Ha en bra dag! Kram ❤️

Malin wiper

25 oktober 2016 10:15

Precis så är det. Jag skulle inte heller klara mig utan min man nu när jag fått en liten skamlig pension efter att ha arbetat heltid hela livet. Fast jag har även haft förtidspension som dig men den var större än nu för jag hade ett manligt yrke och arbetade ständig natt dom sista åren.

Skamligt att din förtidspension sänktes. Håller verkligen med om dina slutord.

Ha en fin dag själv
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards