Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2016

Erikshjälpen second hand i Jönköping och Huskvarna

Av Malin wiper - 3 augusti 2016 13:00


  

Här följer en salig blandning av second hand från dom sista gångerna vi var till Erikshjälpen i Huskvarna. Kolla in villken snygg kobra telefon i en färg jag aldrig sett förut. Priset är ca 255 kr och det är superbilligt för en sån väl bibehållen kobra

 

  

En låg pall i 1950-1960-talssil fanns att skåda i Erikshjälpen i Jönköpings "nostalgihörna". Priset är 125 kr  

 

                


  

Gammal fotölj i deras rosa hörna 


  

Stora rymliga koffertar och en gammal ca 1980-tals-lampskärm. När vi gick ut därifrån så såg jag en kille som köpt en av dessa väskor. 


  

Gick sen över till avdelningen för tavlor och ramar. Där såg jag detta mästerverk som jag blev förtjust i..  men tyvärr hade jag inte tillräckligt med pengar så jag hade bara råd att titta och förundras..   av dess strålglans..    

               


     

  

Inte nog med detta utan självaste "kungen" dök upp också med sin krona och royalblå tröja.. visste inte att han gick på second hand..   (kronan finns/fanns på barnavdelningen)..  

 

Elvis Presley med  King Creole, så passande 


  

Räknemaskin, modell äldre från Facit. En sån fast en svart hade vi på kontoret jag arbetade på i Sundsvall. Fast vi använde den aldrig för Facit hade kommit ut med modernare räknemaskiner för länge sen. Jag var kontorist i 7 år men före det hade jag även erfarenhet från telefonväxel, resevdelslager och andra kontor. Jag började arbeta tidigt på ferier och efter att jag gått ut handelslinjen.              

 

När jag var ca 14- 15 år arbetade jag på skobutik både skollov och vid andra tillfällen. Jag skulle egentligen bara arbeta på lagret men jag var rätt framåt så till slut stod jag ute i butiken och fick även ta betalt. På den tiden skulle man hjälpa varje kund med att visa upp skorna och det på ett speciellt vis genom att hålla den i höger handflata och liksom vinkal upp handen. Man var med kunden hela vägen så skyddsstrumpor fick man också sätta på och ge tips och råd. Numera vill man gå omkring själv och kolla men har alltid nån att fråga så det är mer avslappnat och bättre nu. Nu fick jag ett déjá vu, har nog skrivit om detta förut...  Har man bloggat länge så kan det bli kaka på kaka..   



#Erikshjälpen #Kobra #Pall #Stapelbara #Koffertar #Stol #Tavlor #Kungen #Elvis #Helios #Facit #Slipsar #Soffor

 
 
Annelie

Annelie

5 augusti 2016 21:24

Haha...Vad denna soffa sååå mjuk..?? "ser den inte ut att vara"
Förstår du föll för denna tavla med en man som motiv. ❤

Roligt att gå tillbaka-tankar ibland.

Kramar Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

6 augusti 2016 14:19

Den var mjukare än den såg ut så han sjönk ner. Ja du man får spexa lite också när man dyker på saker på second hand ;)

Kramar

 
Monica

Monica

7 augusti 2016 09:46

Ni är ju för härliga och det är så kul att ni kan bjuda på er själva. Din blogg är så underhållande och bra. Man får ofta lära sig nåt nytt och gillar ditt sätt att skriva och alla fina bilder. Var intressant att veta vad du jobbat med i ungdomen, jag började också jobba tidigt som tolvåring med försäljning efter skolan och på helger. Är glad man provat på många olika jobb genom åren som gjort att man fått erfarenhet inom många områden 😃 Kram

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 augusti 2016 13:23

Du är väl för gullig Monica. Tusen tack för dina fina ord. Du är så bra själv på att blogga och du är en jättefin person som jag alltid gillat och jag är så glad att jag fått följa din blogg och dig på fb i ett antal år nu.

Vad kul att du också började arbeta tidigt. Pappa jobbade på ett ställe där jag fick hjälpa till att servera kaffe mm. Det var jättekul.

Det är verkligen bra att få erfarenhet och testa många saker i livet

Ha en underbar dag du fina blogg och fb vän
kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards