Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 juni 2016

Av Malin wiper - 27 juni 2016 18:00

                          


 


Hos min son såg vi denna film som heter "The Walk" från 2015 som har verklighetsbakgrund. Det är ett drama, äventyr, biography. För regin står Robert Zemeckis. I rollerna ser vi Joseph Gordon-Levitt, Guillaume Baillargeon, Emilie Leclerc, Marc Trafford, Inka Malovic mfl

 

   

 

Före filmen laddade min son upp bordet med 3D glasögon,  3 chailatte, likör och varsin kaka, en fattades på tallriken för den var redan tagen av en glupsk person...  

 

 

En scen ur filmen

 

       

Endast en man har lyckats gå på lina mellan de två World Trade Center-tornen. Hans namn var Philippe Petit, en fransk lindansare, och det hela ägde rum den 7 augusti 1974. Philippe Petit lever fortfarande och är 66 år gammal. Han var med och hjälpte till vid filminspelningen. Klicka här för att se ett klipp då han gick på lina mellan tornen

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Philippe Petit och läsa lite mer

 

 

   

 

Denna film är en riktig nagelbitare och är man det minsta höjdrädd så blir det jobbigt men så vackert att se i 3D. Jag fick titta bort flera gånger för jag fick streck i magen av höjden. Fast jag tvingade mig att kolla för det var helt otroligt hur realistiskt och vackert dom gjorde scenerna. Skådespelaren Joseph Gordon-Hevitt som spelade huvudrollen var helt makalöst bra som lindansare. Min son min man och jag njöt av filmen och tyckte även den var jättespännande och poetisk.

 

Av mig får filmen 4 lindansare i betyg av 5 möjliga

 

 

              

 

    


  Trailern till filmen



#Walk #Drama #Robert #Joseph

Av Malin wiper - 27 juni 2016 11:45

               


Detta är en VW Kleinbuss 221 från 1973 som vi såg på en parkering vid en mack då vi stannade till en stund när vi var på vår semesterresa. Lite luggsliten men jättefin ändå. Roligt skrivet på bakrutan "Gillar du stora rattar, kör buss"... 



                                           
  


  

Tyvärr är klottret på väggar och andra ställen värre norrut. Vi såg massor av boningshus som hade hemska klotter lite överallt. Inte roligt för det kostar, men det säger mycket om samhällsklimatet     


  

Vi åkte in i Katrineholm på en nostalgitripp och såg dessa fina hus med  snygga mönster i olika färger. Vi bodde i Katrineholm i 8 år.


  

Riktigt vackert utefter en väg med berg på sidorna


  

Kul när det händer nåt som fångar ens uppmärksamhet. Freedom at my feet, text på bilens baksida

 

Så passande med Freedom At My Feet Dance Crew                      


  

Här befinner vi oss alla tre i Västerås och det finns mycket vackert att upptäcka där när man parkerar bilen och promenerar omkring

 

 

Västerås! 


  

Västmanlands Teater bakom grönskan

 


  

Vacker utsikt över ån och snygga hus på sidorna. Till vänster ett idylliskt café vi fikat på några gånger genom åren. Numera har dom byggt ut uteplatsen


  

Såna här skulpturer ser man över hela stan i olika färger och former. Det heter Rådjuret Råmeo och är designat av John Fredriksson & Billie Henning. Klicka här för att läsa om dessa skulpturer

 

   

Ytterligare en i samlingen  

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa lite vad som händer i vår kommun och även kolla in bloggar som är representerade där mm      

 

 


  
#Kleinbuss #Klottret #Katrineholm #Feet #Crew #Västmanlands #Idylliskt #Råmeo

Av Malin wiper - 27 juni 2016 07:00



                                                                   


 


Jag har sett en film på Netflix som heter "The Fundamentals Of Caring", ett drama från 2016 i regi av Bob Burnett  I rollerna ser vi Paul Rudd, Craig Roberts, Selena Gomez, Megan Furguson det är dom fyra som det mesta kretsar kring men vill ni se vilka fler som är med så klicka här Filmen är baserad på en bok med samma namn från 2012. Boken är skriven av Jonathan Evison   


 

     

 

En 18-årig med muskeldystrofi (Craig Roberts) åker iväg på en  resa med sin vårdgivare (Paul Rudd), och paret lära sig om livet från de människor de möter på vägen. Filmen fick sin världspremiär 2016 på Sundance Film Festival

 

 

           

 

Filmen föll mig verkligen i smaken på grund av både bra skådespel och själva ämnet. Den berörde, hade även lite svart humor och kändes aldrig som den kom av sig utan flöt på. Både Craig Roberts och Paul Rudd spelade sina roller med inlevesle och känsla, det kändes äkta. Fast Craig Roberts var ett snäpp bättre för han hade extra mycket att ge så bara hans ögon strålade ut vad han kände i hopplöshet och saknad av att vara frisk och kunna göra allt som andra kan. En längtan i hans minspel som berörde mig djupt. Att en sån ung kille redan kan förmedla så mycket redan gör att han nog är en av dom kommande stora skådespelaren i framtiden

 

 

Jag ger filmen 4  i betyg av 5 möjliga

 

 

 Trailern till filmen. Nästa film jag skriver om såg jag hos min son och det är en riktig "nagelbitare" med sann bakgrund

 

 

#Caring #Drama #Bob #Craig #Paul


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards