Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 maj 2016

Erikshjälpen i Jönköping och Huskvarna, nostalgi

Av Malin wiper - 11 maj 2016 18:00

   

Här följer lite saker jag sett på second hand den sista tiden. En dammsugare av märket Volta för 950 kr stod där och lyste upp på Erikshjälpens ena "Nostalgihörna" i Jönköping. Det är sällan man ser såna gamla väl bibehållna dammsugare på second hand. Vad jag kan se på google så är den från 1940-talet                                      

                         


  

I deras andra nostalgihörna såg jag en vevgrammofon med fack för stenkakor. Den vill dom ha 700 kr för. Grammofonen är endast för 78-varvs stenkakor    


  

Läckert grön stol med fina linjer och lite sammetsyta. Den får man ge 125 kr för.            

 

  

I deras nostalgihörna fanns även detta rostiga tuffa skåp att skåda. Lite industridesign men i orginal som säkert använts på en industri, känner igen stuket. Inuti finns det hyllor och en låda upptill. Det får man ge 550 kr för. 

 

  

Min man håller upp en slips som fanns att skåda i nostalgihörnan på Erikshjälpen i Huskvarna. Ingen risk att man inte syns i denna.    


     

När jag såg denna korta knytblus i nostalgihörnan blev jag verkligen nostalgisk. Jag har haft en likadan modell men i annat tyg och mönster. Då visade man inte magen utan blusen gick ner till midjan.

 

           


  

Blev lite full i skratt när jag såg dessa likörglas med flaska som hade motiv av Groucho Marx. Det är en amerikansk skådespelare och komiker känd som en av Bröderna Marx. Han föddes 1890 på Upper East Side på Manhattan. Han dog 1977 i Los Angeles

En scen ur filmen "At the circus" där Groucho Marx sjunger Lydia the Tattooed lady      

 

  

Kylväska a'la 1970-talet i nostalgihörnan. Läckert mönster på locket

Även lite plastkoppar och andra tillbehör för camping fanns att skåda. Njut och ha en skön kväll kära läsare. Tack för att ni tittar in till mig..   

                          

 

 

#Dammsugare #Erikshjälpen #Vevgrammofon #Grön #Skåp #Slips #Soffa #Knytblus #Marx #Kylväska

   

 
 
Ingen bild

Lena

11 maj 2016 20:29

Det finns mycket fint på sekondhand😀 men vi beställde en ny bäddsoffa från trademax. Vi Tog en med divan. Beställde i söndags och den ska levereras på fredag. Det är snabba ryck😁😀

Malin wiper

13 maj 2016 10:23

Det var en snabb leverans och så snyggt med en bäddsoffa som är en divan. Skall kolla in den sajten

Sent svar på grund av nackbesvär

Ha en skön fredag
kramar från
Malin

 
Maya

Maya

12 maj 2016 13:03

Kul med lite retro. Har kvar mina föräldrars campinggrejor från 70-talet (plastgrejor till husvagnen i backelit) och mina morföräldrars tält från 70-talet. Allt i bra skick, mer kvalitet på den tiden antar jag. Och det är mest för minnenas skull, vi har ju ingen husvagn (även om det vore kul att ha) och dessutom har jag inte mycket kvar från min barndom.

Nu har jag förresten lagt upp ett blogginlägg igen, hoppas kunna lägga upp fler inom kort. Haft en lång bloggpaus, som jag förklarat varför. Hoppas få tillbaka mina läsare hehe :D

Kram från ett soligt varmt norr :)

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

13 maj 2016 10:26

Häftigt att du har kvar sånt från dina föräldrars saker. Jag har inget kvar och det har inte mina föräldrar heller. Det var lite mer slit och släng och många flyttningar gör att man inte heller kan ta med sig saker

Jag har haft två husvagnar en gammal och en helt ny.

Jag kommer in på din blogg så fort jag kan. Har besvär med nacken så jag kan inte sitta så länge

Du har då inte mist mig som läsare utan jag brukar gå in och kolla

Ha nu en skön fredag och helg
kramar från
Malin

 
Liten Uggla

Liten Uggla

14 maj 2016 12:38

Retro är kul! En sådan där dammsugare hade mina morföräldrar, minns den sen jag var liten. Nu blev jag nostalgisk :-) Hoppas att din nacke är lite bättre och att ni har en fin lördag! Kramisar! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

14 maj 2016 15:12

Då förstår jag att du blev nostalgisk. Min mormor och morfar hade nog en liknande men inte mina föräldrar. Dom hade en sån som såg ut som en kvast med en tygpåse på mitten

Nacken är lite bättre nu men jag kan bara sitta korta stunder vid datorn så det blir inte lika många inlägg

Ha en fin lördag själv vännen
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards