Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 maj 2016

Av Malin wiper - 11 maj 2016 18:00

   

Här följer lite saker jag sett på second hand den sista tiden. En dammsugare av märket Volta för 950 kr stod där och lyste upp på Erikshjälpens ena "Nostalgihörna" i Jönköping. Det är sällan man ser såna gamla väl bibehållna dammsugare på second hand. Vad jag kan se på google så är den från 1940-talet                                      

                         


  

I deras andra nostalgihörna såg jag en vevgrammofon med fack för stenkakor. Den vill dom ha 700 kr för. Grammofonen är endast för 78-varvs stenkakor    


  

Läckert grön stol med fina linjer och lite sammetsyta. Den får man ge 125 kr för.            

 

  

I deras nostalgihörna fanns även detta rostiga tuffa skåp att skåda. Lite industridesign men i orginal som säkert använts på en industri, känner igen stuket. Inuti finns det hyllor och en låda upptill. Det får man ge 550 kr för. 

 

  

Min man håller upp en slips som fanns att skåda i nostalgihörnan på Erikshjälpen i Huskvarna. Ingen risk att man inte syns i denna.    


     

När jag såg denna korta knytblus i nostalgihörnan blev jag verkligen nostalgisk. Jag har haft en likadan modell men i annat tyg och mönster. Då visade man inte magen utan blusen gick ner till midjan.

 

           


  

Blev lite full i skratt när jag såg dessa likörglas med flaska som hade motiv av Groucho Marx. Det är en amerikansk skådespelare och komiker känd som en av Bröderna Marx. Han föddes 1890 på Upper East Side på Manhattan. Han dog 1977 i Los Angeles

En scen ur filmen "At the circus" där Groucho Marx sjunger Lydia the Tattooed lady      

 

  

Kylväska a'la 1970-talet i nostalgihörnan. Läckert mönster på locket

Även lite plastkoppar och andra tillbehör för camping fanns att skåda. Njut och ha en skön kväll kära läsare. Tack för att ni tittar in till mig..   

                          

 

 

#Dammsugare #Erikshjälpen #Vevgrammofon #Grön #Skåp #Slips #Soffa #Knytblus #Marx #Kylväska

   

Av Malin wiper - 11 maj 2016 12:15

  

I går överraskade min man mig med en bukett rosor han köpt på ICA Supermarket...  Han är en pärla min man och har i alla år vi varit gifta överraskat mig då jag minst anat det. Han är min själsfrände och stora kärlek. Rosorna var jättevackra       

 

   

Det jag gillade också var att buketten var en "Röda Korset bukett" där 5 kr går till Röda Korsets hjälpverksamhet för att hjälpa folk i nöd        

 

Arja Saijonmaa med Miljoner rosor 

 

   

Min man ringde mig från arbetet vid 09.00-tiden för att fråga om jag ville fika med honom på Ritz Konditori då han hade kafferast. Det ville jag gärna så vi satt oss ute med kaffe och en bagel som vi delade på. Dom är jättegoda med härlig fyllning av skinka, ost, grönsaker mm. Vädret är lite svalare nu och det känns bra för i går var det lite för varmt och vindstilla. Vi satt där och njöt en stund, pratade och såg på folklivet. På uteserveringen var det fullt med folk som bara såg ut att njuta

 

  

Nu är det glasstider hos Ritz och här ser ni vad kulglassen kostar.              

 

   

Fina lockande bakelser stod på parad för att bli valda..  

 

   

Även en tårta  som pockade på uppmärksamhet...                          

 

   

För att inte tala om denna tårta där man fick inblick i dess innehåll av hallonmousse..  

 

 

 


#Rosor #ICA #Röda #Arja  #Ritz #Hallonmousse

Av Malin wiper - 11 maj 2016 07:16




 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om insamlingen 1 maj till "Cancerfonden" i Vaggeryd. Det var Anna Munkstierna som höll i insamlingen i år. Hon driver även Butiken Koola Kidz. Där klickar ni er vidare till JP där Anna blivit intervjuad. Anna berättade för ett tag sen på nätet att hon fått en knöl i bröstet och väntade på besked. Jag blev jätteglad och lättad att höra att hon nu fått ett positivt besked att knölen är godartad..  Klicka här för att komma in på ett av inläggen jag skrev om "Tillsammans mot cancer" där Anna är med

 

        

 

 

Ang min utlottning så skickar jag priserna till er så fort som möjligt. I går ringde min läkare ang mitt sista sköldkörtelprov och det hade blivit lite sämre än första gången. TSH värdet var 3,4 och får vara högst 4,0. Första gången hade jag 3,1 så han frågade hur jag mådde och då sa jag att jag inte går ner i vikt hur jag än kämpar.  Han sa då att med min diagnos så är det svårt att gå ner i vikt. Då gick jag in på nätet och läste om just detta och dom rekommenderade numera att värdet skall vara på 2,5 högst för då alstrar sköldkörteln mer hormoner och det är bättre för kroppen. Efter att ha läst lite mer vad man kan råka ut för när sköldkörteln alstrar för lite hormoner så skall jag beställa en tid hos läkare för att rådfråga ang detta, för en del symptom stämmer in på mig.

 

TSH - högst 2,5 (Inte uppåt 3-4 som vissa har som normalvärde, anser doktor Bo Wikland.)

 

                    

 

Känner ju att jag har mindre enérgi och blir lättare ledsen och rörd. Dessutom har jag tid nästa vecka hos kirurgen för den lilla bullen på halsens ärr som inte går bort. Jag vet hur dom som får ett tumörbesked känner för dom visste inte om jag hade godartad tumör eller elakartad förrens dom opererat. Så jag gick i 8 månader med en oro. Då var sköldkörteln väldigt stor enlig kirurgen så jag  hade svårt att andas. Förr var inte väntetiderna så långa som dom är nu och då är det risk för komplikationer som det jag fick med rösten. Gick  hos en Logoped ett antal gånger. Det måste bli fler folk i vården inte mindre så köerna blir kortare. Det är inhumant som det är nu.

 

                               

 

Nu önskar jag er en underbar dag, solen fortsätter att lysa över oss

 

 

 

#Vaggerydstorget #Cancerfonden #Anna #Koola #Sköldkörteln

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards