Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 mars 2016

Av Malin wiper - 2 mars 2016 18:00

 



Dessa urgoda rotfruktsplättar som ingår i vårt viktminskningsprogram skall jag nu skriva ner åt er mina kära bloggläsare. Dom kan ätas som ett tillbehör till många maträtter. Det behövs verkligen ingen plättlagg för dom rinner inte ut på det viset och dom skall bara stekas på lagom värme i 2 minuter på varje sida. Det blir massor av plättar  för två personer men dom är inte mäktiga så man får i sig allt. 


Rotfruktsplättar till 2 personer:

 


120 g palsternacka

150 g morot

40 g purjolök

4 msk maizena (röres ut med lite av mjölken)

2 ägg

1 dl mellanmjölk

100 g keso

200 g bräckt kassler

 

Riv morot och palsternacka på rivjärnets grövre sida, finstrimla purjolöken. Blanda sen dom rivna morötterna, palsternackan och purjolöken. Vispa sen ihop övriga ingredienser och häll över och blanda ihop

 

Klicka sen ut i en stekpanna eller använd plättlagg. Lagom temperatur på plattan. 

 

 

Vill man ändå använda plättlagg så såg jag denna som kommer från lyckasmedmat. Den ser lite högre ut i kanterna där man gräddar


 


Här har inte alla rotfruktsplättar fått plats så vi fick ta lite i sänder. Vi har tunnskivat kasslern med vår skärmaskin och det tycker vi blir godare än om skivorna är för tjocka. Om man så vill så kan man blanda ihop en liten sallad också.

 



Vad passar väl inte bättre än låten "Plättlaggen" här med Barbercue..  


 


Ibland får man ta efterrätt i denna kost vi äter och en av dom är: 1 persika med 50 g vispad grädde för 2 personer. Ibland tar vi päronhalvor istället för att få lite variation.  Vi har lite spader i dag och undrar hur man skall få i sig ett mål till i dag med massor av grönsaker..  magen har börjat strejka men vi kan inte ge upp nu utan får ta lite mindre mat till middagen än om man skall hålla sig till schemat.

 

                  

Spisa ::nu 

 

 


#Rotfruktsplättar #Kasslern #Persika #Grädde

Av Malin wiper - 2 mars 2016 13:00

          


  

För ett tag sen så gick vi in och åt på Hot & Gott som är en thailändsk restaurang som hållit sin höga kvalitet sen vi första gången åt där 2010. Många som bor i närheten tar take away och jag förstår dom. Det är även mysigt och ombonat därinne och personalen är vänlig och hjälpsam. Klicka här för att se deras lunchmeny. Klicka här för att komma in på deras facebook                   


 


Eftersom vi nu går på mindre kolhydratsintag så uteslöt vi både ris och nudlar. Här ser ni min mans rätt som är tofu med wokgrönsaker och en av dom starkare såserna för sånt kan man välja. Maten är alltid snyggt upplagd så ögat får sitt också 


  

Kolla in vilken vacker rosdekoration dom gjort av morot


  

Jag tog min favorit som är kycklingspett i jordnötssås och till det wokgrönsaker och annan sallad 


  

Min ros var vit tillverkad av en annan grönsak


  

Alltid fint på borden

       

Klickbilder. Vi blev jättemätta trots att vi avstår en del kolhydrater och jag tog minimalt med sås på tallriken. Sen uppskattas att dom har tandpetare på borden            



Klicka här för att se vad jag skrev 16 januari 2015 om restaurangen. Klicka här för att se vad jag skrev 5 juni 2011. Klicka här för att se vad jag skrev 6 januari 2011. Klicka här för att se när vi var dit första gången 10 april 2010 

 

 

Klicka Här för att se ett roligt klipp på blommor

 

 

#Hot #Tofu #Kycklingspett

Av Malin wiper - 2 mars 2016 09:00


  

Då var det dags för en liten gissningstävling hos mig igen. Fodralet på bilden köpte jag på en second hand för ett tag sen och har även haft med som gissning på min "Tjejkväll", måtten på fodralet är 24x18,5 cm. Nu kan ni gissa vad som döljer sig i detta fodral. Ni får gissa hur många gånger som helst, det är bara att skriva en kommentar. Får jag inte in några rätta svar inom några dagar så får ni en ledtråd. Ni behöver inte ha nån blogg för att vara med utan alla är välkomna.

 

OBS! Jag publicerar inte era gissningar förrens tävlingen är slut

 

Den som svarar rätt först vinner priset nedan:  

 

  

Priset är denna frostade glaslykta för vämeljus men den går även att ha som en liten blomkruka eller till en sommarbukett.  Den är 12,5 cm hög och 10,5 i omkrets. I dekoren är den genomskinlig och ännu snyggare i verkligheten. Den är köpt på Acleja blomsterhandel och nyinkommen för vår och sommar. Ett andra pris kan också bli aktuellt men det blir en överraskning senare, jag gillar att improvisera och även överraska med tillbehör         

 

      

 

 

Så passande med Blackbird framfört av Paul McCartney

 

 

                

                      Amazon

 

 

 

#Gissningstävling #Glaslykta #Acleja #Paul


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards