Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2016

Av Malin wiper - 19 februari 2016 12:00

                   



 


För ett tag sen såg jag filmen Hallam Foe  som är ett brittiskt drama från 2007 i regi av David Mackenzie. Filmen är baserad på en roman skriven av Peter Jinks. Manuset är skrivet av Ed Whitmore och David Mackenzie. Filmen hade premiär på filmfestivalen i Berlin den 16 februari 2007. Filmen tävlade om Guldbjörnen för bästa film. I Storbritannien släpptes filmen31 augusti 2007 och i USA 5 september 2008

 

I rollerna ser vi: Jamie Bell, Ruth Milne, John Paul Lawler, Claire Forlani, Lucy Holt, Chiarán Hinds, Malcolm Shields, mfl

 

 

                              

AB Ilmonte

 

 

 

 

 

Hallam Foe är en tonårspojke som är en ensamvarg och lever på sin fars stora gård i närheten av Peebles. Hans hobby är att spionera på folk från sitt träd hus. Hallam är övertygad om att hans styvmor (Verity) är ansvarig för hans mors död genom drunkning två år tidigar. Hallams syster lämnar hemmet för att gå på universitet och det står klart att Verity och deras far vill att Hallam går vidare i livet. Hallam lämnar sitt föräldrarhm för att undkomma sin styvmor, och reser till Edingurgh

 

 

Jag håller med Rotten Tomatoes om att det är en film som har en väl avvägd balans mellan det mörka och drömmande. En berättelse med fantasi och bett, dessutom välspelad med en bra skådespelarkår. Den tog då tag i mig  så jag ger den 3,5  trädkojor i betyg av 5 möjliga

 

 

            

 

 

 


#Hallam #Drama

Av Malin wiper - 19 februari 2016 08:13

 

I dag var det svårt att komma ut till er för nätet krånglade och hoppade ur. Jag har fått jobba en stund med datorn med att söka fel, starta om och fixa och trixa. Det är min man som lärt upp mig så jag kan göra en hel del själv. Jag går ständigt på kurs hos honom och det ger resultat.  Sen vi flyttade hit så kan allt helt plötsligt slås ut och ser man på en film så kan den avbrytas så man får börja om, så irriternade. 

                          

Jag har ändå inget att skriva om just nu utom att det känns som att världen är ur led när man är ute och läser på nyheterna. Sånt man inte trodde i sin vildaste fantasi har besannats och det känns som vi lever i "de dummas tidevarv". Politikerna har tappat kontrollen fullständigt och famlar i mörker. Klicka här för att få ett "wake up call", det var som ett knytnävsslag och väldigt dramatiskt så se det på egen risk. Hela klippet bör ses 

     

 

 

  Ta vara på tiden och ha en skön fredag och helg

 

 

 

#Krånglade #Tålamod #Dummas #Politikerna

Av Malin wiper - 18 februari 2016 18:30


  

I går testade vi två nya rätter från vår diet. Denna med stekt kyckling, tomater, broccoli, haricotsverts. Till detta cremé fraiche som vi kryddat med mango curry och den fantastiska kryddan från "Rekohörnan". Allt man äter måste vägas. Mig själv kommer jag inte att väga..      det är måttbandet som gäller, sen ser man på kläderna om man gått 


  

På kvällen åt vi en sallad från dietrecepten och det var inte lite man fick vräka i sig. Den består av blandad sallad, tomater, gurka, ärter, sparris, räkor, tonfisk, ägg och sen en sås på cremé fraiche. Vi satt länge och njöt av denna sallad. Vi åt den kl 18.00 och sen hade vi bara en kopp te lite senare att se fram emot..  

 

  

I dag åt vi ytterligare en ny variant i denna diet. Korv som håller 10-15% fett. Blandade grönsaker, ägg och cremé fraichesås. Egentligen skulle vi även tagit en brödskiva med ost och gurka men vi bytte ut den mot såsen. Nu har jag inte ätit mjukt bröd på 5 dagar och man märker skillnaden för jag känner inget sötsug när jag äter hårt bröd. Till middag skall vi äta stekt lax med tillbehör 

             

                          En fotölj som ger lite korvkänsla..     

 

Just nu är det lite kris igen och man känner sig så märklig och orkeslös så jag kan inte göra nåt i hemmet utan jag gör allt för att inte misslyckas och det blir att se film, dricka te och mycket vatten. Det är en omställning för kroppen som tar tid. Ha nu en fin kväll så här före helgen

 


#Diet #Kyckling #Rekohörnan #Sallad #Räkor  #Korv

Av Malin wiper - 18 februari 2016 13:00





I dag skulle Ted Gärdestad fylla 60 år om han hade levt. Detta är en av mina favoritlåtar med honom. Come give me love. Ted Gärdestad hade en personlig röst och en bra timing. Tråkigt att han inte orkade leva vidare. Jag har många minnen av honom speciellt när han var med i Melodifestivalen med ex låten Satellit från 1979, man satt bänkad framför "tjock-tv:n". Hans låtar lever verkligen vidare och tolkas av många andra artister.

 

 

                                    

 

 

För kärlekens skull har en vacker text och melodi. klicka här för att komma in på en sida och läsa om Ted som led av allvarlig psykisk ohälsa, och vilka hemska konsekvenser det kan få

 

 

                      



#Ted #Come #Melodifestivalen #Kärlekens

Av Malin wiper - 18 februari 2016 07:00

  

Här ser ni Myrna (City Skor) som tar emot sitt pris i min utlottning av Barbros grytlappar. Var ner till hennes skobutik och passade även på att fota lite nytt inför våren. Roligt att du var med i utlottningen

 

 

 

                                         

         

   

Sobra snygga finskor för herrar från Dahlin. Tyg och mocca blandat                              

 

    

Klassiskt fin användbara boots med detaljer. Under skon ett tufft bälte               

 

      

   

Snygg ballerinaskor i två material, beigegul lack på tån och lite kopparglänsande runtom   

 

   

Snygg öppen sko för sköna och festliga sommardagar/kvällar 

 

         


Klickbilder på annat nyhemkommet. Bootsen känner jag igen från slutet av 1960-talet men nu i uppdaterad form. Fjärde bilden en vit försommar- och sommarsko med lite platåliknande sula

 

   

I vår och sommar verkar det vara färgerna, grått, orange/rosa, beige, koppar, vitt som gäller men med inslag av svart och mörkblått. Mocka/lack, glitter och tyg verkar vara en ny trend i kombination. Skorna på bilden känns lite "sköldpadds-imitation i en lite blekrosa färg mot beige/orange. Nu krånglar jag till det..            

                       

 

 

Nyinkommet beige, rosa snyggt skärp. Skärpen har fått en revival på sista tiden och i många olika häftiga utföranden. Dom har även såna med paljetter men dom har jag visat förut.

 

 

         

 

 

#City #Myrna #Pris #Barbro #Grytlappar

Av Malin wiper - 17 februari 2016 18:00

  

Skådespelaren George Gaynes har avlidit i en ålder av 98 år. Han föddes 1917 i Helsingfors i Finland, dog 2016 i Bend i Washington, USA. Han var en skådespelare med ryskt och holländskt påbrå. George Gaynes var mest känd för sin roll som kommendant Eric Lassard i Polisskolan-Filmerna (Police Academy)

 

     

      Best animations

 

Polishögskolan är en serie amerikanska komedifilmer från 1980-talet. Det gjordes 6 filmer. Sen släpptes en nr 7 1994 som heter Uppdrag i Moskva


  

  Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på en lite yngre George Gaynes. Klicka här för att se allt han har medverkat i.          

 


Ett galet klipp man från filmen "Police Academy" med George Gaynes som man då skrattade hejdlöst åt..   Klicka här för att höra soundtracken till filmerna

 

 

         


 

 

#George #Polisskolan

Av Malin wiper - 17 februari 2016 13:00

                    



Om ni befinner er i Enköping så kan jag varmt rekommendera "Sibylla" dit vi gått några gånger då vi hälsat på min son. Det är inte så ofta jag äter snabbmat men på detta stället har dom hållit sin fina kvalitet år ut och år in. Bilderna i detta inlägg är från september 2015 då vi hälsade på Mr C. Det har inte kommit in förrens nu...  


 


Sist tog vi vegetariska hamburgare som var så fräscha och goda så man fick gåshud. Allt på burgarna var perfekt och dom som arbetar där är proffsiga och trevliga mot kunderna. Det kom massor med folk in för att äta lunch och då hade dom ställt fram ett stort plakat på golvet där man fick olika alternativ som såg jättegoda ut


 


Här var jag på väg att hugga in på min vegetariska burgare. Jag är inte så förtjust i vanliga hamburgare så jag brukar ta antingen vegetariska eller kycklingburgare         



 


För att inte tala om deras pommes frites som är gjorda av bästa potatissort och ibland kan det bli en sån här rolig klump som man får sätta tänderna i



    

Deras stolar är färgstarka och borden är fina, och på väggen bakom en snygg målning på filmstjärnan Marilyn Monroe. På väggen till vänster kan man se andra skådespelare inramade.

 


Marilyn Monroe med I Wanna Be Loved By You från filmen "I hetaste laget" (Some like It Hot)

  

 

 

#Enköping #Sibylla #Vegetariska #Marilyn #Hetaste

Av Malin wiper - 17 februari 2016 08:00

Ernst kruka köpt hos Acleja


I går åkte vi både till Jönköping och Norrahammar för lite ärenden. Min bloggläsare Lena som tipsade om Rockies i Norrahammar ville köpa ytterligare en Elvis-scarfs och ha reda på vad mer som finns med Elvismotiv. Klicka här för att se vad jag skrev sist jag var dit om stället. Dom hade inte så mycket kvar av Elvisprylar så jag fotade det som fanns till henne. Sen åkte vi till IKEA och köpte en tv-bänk som syrran och svågern skall ha. Dom håller på att byta ut lite möbler.

 

   

Glasunderlägg med Elvis-motiv 

                 

Sen fanns det Elvis-klocka, glas till nubbe eller likör. Elvisslips i silverfärg, cd-fodral, plånbok, kaffetermosmugg, plånbok, plåtväska och en Kista med Elvismotiv

 



                               Elvis Presley med Bossa Nova Baby  

 

    

 

När vi kom hem var det dags för middag och nu testade vi ett annat recept på vår diet. Lövbiff som man viker och lägger en ädelostbit emellan och sen steker 2 minuter på varje sida. Vår blev ändå lite överstekt så dom var lite sega. Ädelosten var en Dansk ekologisk som vi köpte på vårt Coop, den var jättegod. Sen hade vi ICA:s wokgrönsaker som min mage tål bättre, då kan jag variera med dom och kokta grönsaker 

 

   

Till denna rätt ingick en dessert där man blandar ihop frysta hallon med fil eller naturell yoghurt och sen använder man en stavmixer och då blir det en god smoothie. Blir det för surt så sätter man i lite "stevia".  Nu är vi inne på dag 4 gällande  denna diet och i morgon provar vi en annan rätt. Allt måste vägas men man får äta så mycket så man håller sig mätt till nästa måltid. På eftermiddagen skall jag ner till City Skor till Myrna för att lämna priset hon vann i min utlottning

 

    Nu önskar jag er en härlig onsdag    

 

 

 

#Rockies #Elvismotiv #Lövbiff #Smoothie #Elvis

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards