Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 februari 2016

Av Malin wiper - 28 februari 2016 19:15


En dag då vi var till Jönköping så blev vi så kaffesugna så vi gick in på Rekohörnan för att förlusta oss med supergott kaffe som heter Single Estate från Mexiko, det fick jag reda på genom en kommentar, kaffet är också ekologiskt. Spårbar till producenten och självklart ekologisk och en liten kaka av ekologiskt slag. När Petter Odén som med sin fru driver stället, ställde fram denna bricka (serveringsfat ca 50-60-tal) i rostfritt stål så blev vi lyriska. En sån skulle man vilja ha, den var så kraftfull. Han sa att brickan följde med när dom flyttade in i butikslokalen. Sen dess har vi kollat på alla second hand om vi kunnat se en liknande men ingen har dykt upp än och skulle det finnas nån så köps den nog direkt

 

Klicka här för att se vad jag skrev sist om Rekohörnan   

   

Min blick föll helt plötsligt på två hus utanför som stod rätt nära varandra. Det till vänster är ett fint parkeringshus där vi brukar stå ibland. Sen detta hus mittemot med sina balkonger utstickande från en utskjutande vägg. Det blev lite hypnotiskt där man satt med sitt kaffe

 

   

Ekologiskt från havet kunde ses i delikatessdisken

 

   

Vi passade även på att köpa vår favoritkrydda som höll på att ta slut hemma. Vi kan inte vara utan den nu för den förhöjer smaken på maten. Passar till fisk, kyckling och pasta. Det är verkligen en gourmékrydda och att den är ekologisk gör inte saken sämre. Priset är rätt högt med sina 99 kr men då räcker kryddan längre och burken är mycket större än en vanlig kryddburk. Den kommer från Herbaria, det finns massor av olika sorters kryddblandningar i denna serien. Inuti finns även ett kyddlock med knopp på som man bara lyfter upp och det skyddar kryddan ytterligare. Jag träffade härliga Anita på Erikshjälpen i lördags och hon var intresserad av denna krydda så jag lägger ut burken så hon kan se. Hon arbetade förut på nu nedlagda Jonsons Konditori. 

  

I dag har vi verkligen varit slöa förutom att städa köket. Jag skulle ha tonat håret i dag men väntar tills i morgon för jag har drabbats av latmasken. Det är så skönt att bara kolla på en film och bara vara. Min man är inte lika slö för han håller på att fixa med en dator så den skall fungera fullt ut, tur att man har en tekniker när det uppstår nåt fel. 

    Latmasken önskar er en slö och slapp söndagskväll

 

 

#Rekohörnan #Kaffe #Brickan #Hypnosiskt #Havet #Herbaria #Anita


Av Malin wiper - 28 februari 2016 13:00

          


Det blir ingen reparation av köket  eftersom hyresvärden inte har tid just nu och vi har oss själv att skylla som inte tog reparationen när vi flyttade in. Då hade jag just gått igenom en operation och hade ingen ork. Vi får i alla fall en bättre spis där ugnen fungerar. Den vi har nu har lagt av vad gäller ugnen så det går inte att baka och laga mat i den. Det kanske är lika bra att det inte blev nån reparation för vi har andra planer. Vi fixar till köket lite själva så det ser lite fräschare ut. Vi har bytt knoppar på överskåpen och vi har så det räcker till nederkåpen också. Sen kan vi slipa och måla lite på luckorna. Det värsta är att bänkarna är för låga för våran längd så vi har fått ta till specialåtgärder för att vi båda skall kunna fixa mat och diska utan att få ont. Min man har ju bara några månader kvar att arbeta och därför håller vi på att ta en del beslut som rör framtiden. Så länge man lever så har man en framtid

 

 

                                 

                                   Animatesimage 

 

Nu skiner solen och man blir varm och glad. I dag har vi städat köket så det är fint när hyresvädens ena son kommer med spisen, han kom precis när vi var färdiga och spisen är ett snäpp modernare och bättre än den förra. Vi har varit ute så mycket på galej nu så en innedag är inte fel så vi kan fixa lite hemma också. Fast innerst inne skulle jag nu vilja vara ute och åka i en husbil och bara vara fri och åka vart man ville. Vet ju att det finns dom som inte har tak över huvudet så man får vara tacksam men man kan ju ändå få drömma lite. Klicka här för att se en häftig lösning på motor home 

 

Best Hippie Songs Of All Time     



#Spis #Husbil #Hippie

Av Malin wiper - 28 februari 2016 09:00

  

I går åkte vi in till Jönköping igen och då gick vi runt på olika second hand. När jag såg nallen i clubfotöljen så tänkte jag på min bloggvän Stevie som inte finns bland oss längre, han var samlare av nallar så det blev som ett signum. Han är så otroligt saknad inte bara av mig utan alla sina vänner i blogg och fb världen. Det känns så tomt utan honom här på nätet. Då var vi på Sam Hjälp dit vi åkte först. Vi skulle även ha varit ute  och promenerat men vi blev för trötta och solen var så stark så det var svårt att fota ute 


  

På Sam Hjälp hade det kommit in flera olika symaskiner och detta var den som såg som  bäst ut. Märket är "Ladystar" och den fick man ge 500 kr för. Sen vi flyttade till denna lägenhet så har jag knappt sytt på min maskin så nån reserv behövs inte. Jag har tappat lusten helt för att sy och även göra andra hobbyarbeten.


  

Hittade denna tröja på Sam Hjälp för 60 kr. Den såg helt ny ut. Jag är väldigt förtjust i just detta mönster som jag har på flera andra tröjor fast andra färger.


  

Dom börjar sätta ihop en liten nostalgihörna även på Sam Hjälp. En gammal bärkasse i tidens mönster i förgrunden.

  

När jag såg den här kjolen så blev jag lite nostalgisk för kjolar med såna här veck var väldigt moderna för ett antal år sedan och jag hade flera stycken i olika färger. Kom ihåg att det var lite bökigt när man skulle tvätta dom för vecken skulle strykas efterråt. Den hängde i Erikshjälpens nostalgihörna   


  

En låda för en trumma


  

Byrå med stor spegel som ser ut som en pigtittare


  

Klockan till höger köpte jag häromdan på Koola Kidz. Den till vänster hittade jag på Bra & Begagnat för endast 70 kr och den var helt ny med lite gummerat band. Till saken hör att två av mina gamla klockor gått ur tiden, lite för tidigt. Klockan från Koola Kidz kostade 200 kr, klicka här för att komma in på en sida där samma sorts klocka kostar mycket mer                               


  

Jag har otroligt smala handleder så även fast jag tog på innersta hålet så får jag göra ytterligare ett. Tala om opropotionerlig

Hoppas ni får en lång skön söndag i vilans och mysets tecken

 


  #Sam #Nallen #Symaskin #Tröja #Nostalgihörna #Erikshjälpen #Top #Trumma #Byrå #Begagnat #Klocka

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards