Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 februari 2016

Av Malin wiper - 9 februari 2016 16:00

  

Wienersemlor hos Ritz Konditori. Tog massor av bilder men det blänkte mer i glasrutan än vanligt så jag fick bara några bilder som gick att använda. När jag tänker på wienersemla så förflyttas jag till tidigt 1970-tal då jag arbetade som kontorist på ett fackföreningskontor. På den tiden hade dom bara semlor just på den rätta dagen och vi blev alltid bjudna på wienersemlor. Det fanns ett ställe i Sundsvall där dom var extra goda och ser ut precis som dessa på Ritz. Jag var yngst på kontoret så jag fick alltid gå iväg och hämta semlorna till oss tre kontorister och Ombudsmannen.                  

 

Jag tror att det var ett konditori några gator från Folkets Hus där fackföreningskontoret fanns på den tiden. Nu ligger Folkets Hus i ett helt nytt hus där dom även har biografer. Bakom vårt Folkets Hus fanns då Chinabiografen. Jag kom ihåg att vi njöt heljdlöst av dessa wienersemlor men många år senare så såg man inte till dom så ofta och då bodde jag i Göteborg. Nu har dom kommit åter under några år och det känns härligt. Vi behövde aldrig ens betala för nåt kaffe, det liksom ingick i jobbet. Jag arbetade där i nästan 7 år innan jag flyttade till Göteborg.

 

   

Här ytterligare en bild på godsakerna. När jag växte upp så kallade man semlor även för "Fettisdagsbulle" För det mesta så la man den i en djup tallrik och hällde på varm mjölk, det var supergott, visste inte att det kallades för "hetvägg". Klicka här för att läsa om semlans historia

 

   

Dom vanliga semlorna är också superfina och jag har hört sägas att dom är jättegoda. När jag åt semla som barn så tog jag alltid bort locket och åt det sist

 

 

   

Numera finns det även osötade, glutenfria och med olika smaksättningar. Sen har vi ju dom nya "Semmelwrap"

 

 

Klicka här för att ta del av Madam Ediths "Semlemuffins" som A-G har testat och säger är supergoda och lite annorlunda

 

 

            

 

 

#Wienersemlor #Ritz #Kontorist #Folkets #Göteborg #Osötade

Av Malin wiper - 9 februari 2016 11:30

  

I lördags så hade vi som sagt en heldag på stan och då passade vi på att äta lite gott På Blåhed Gastronomi som är ett av två delikatesställen vi brukar besöka när vi vill njuta lite extra. Klicka här för att se när vi var dit första gången, då åt vi lunch. Klicka här för att se del 2

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa lite om Blåhed Gastronomi 

 

   

Här ser man en av två tjejer som driver stället med den äran. Man kan välja ut godsaker från deras disk även för att sitta där och äta, inte bara köpa med sig.        

 

 

 

Min man valde detta som är potatiskaka, spenatkaka, baconlindad örtkyckling och kronärtskocka

 

   

Till detta drack min man en lättöl som föll honom i smaken. Den heter Birra Moretti Zero och var fruktigt med en bra humlebeska

 

   

Jag åt inte lika mycket som min man för jag äter lite men ofta nu. Jag tog en kräftbakelse, potatiskaka, gravad lax, romsås och inlagda morötter och gulbeta. Sen fick vi varsin supergod ostbit på tallriken med en balsamvinäger som inte finns att köpa än i alla fall. Den var så otroligt god till osten så man fick gåshud. Den är gjord på druvkärneavkok mm. Hoppas den kommer ut till försäljning.

 

   

Jag kände för ett glas vitt vin och tog ett sött vin som hon rekommenderade. Det var inte alls så sött utan lagomt avvägt och otroligt gott. Det är ett mosel som heter Marimin Gunhäuser Aptsberg. Det skall jag kolla efter på systemet 

 


Som bakgrundsmusik när vi åt spelades musik med Rod Stewart där han tolkade gamla evergreens från American songbook. Det var så lagom ljudnivå också så man kunde njuta av både musik, mat och varandra..  

 

   

Min man njuter av ölen och den fina ljussättningen


 

  

#Blåhed #Potatiskaka #Lax #Vin #Öl #Lyxigt #Rod

 

Av Malin wiper - 9 februari 2016 07:00

            


 


Nu har jag en utlottning av Barbros fina virkade grytlappar. För att vara med i utlottningen behöver ni bara skriva en kommentar att ni vill vara med.  Slutdatum för utlottningen är  måndagen den 15 februari. Jag har haft en sån utlottning förut också, vinsten hamnade nere i Skåne då och hon som vann dom var jättenöjd för dom ser likafina ut efter tvätt. Det är ett dyrt fint garn med lite lyster i.

 

    

 

 

Klicka här för att komma in på förra utlottningen och se dom grytlapparna. Klicka här för att se hur mina grytlappar ser ut.



 


Närbild    


              

Drops design        



                                         

                     

         

#Utlottning #Grytlappar #Barbro

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards