Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 februari 2016

Av Malin wiper - 2 februari 2016 13:00

  

Jag har hittat denna lampa för endast 25 kr på Sam Hjälp. Märket är Eglo som är ett Österrikiskt företag som startades 1969. Jag har skrivit till företaget och frågat vad lampan har kostat förut. Den ser ut som ny och glaset är tjockt, den lyser jättesnyggt där den nu fått plats i köksfönstret. Jag har aldrig sett en sån förut 

 

Att den kommer från Österrike ger mig nostalgiska känslor eftersom en av mina vänner från skoltiden kom därifrån. Hon dog tyvärr endast 40 år gammal. Ibland åkte hon och hennes familj på semester till Österrike och då skickade hon så fina vykort. Vi umgicks lite efter skolan också då jag som 17-åring jobbade ett tag i Stockholm på Postbanken, girobokföringen.             

 

 

Då hade dom flyttat till Nyköping och vi träffades både i Stockholm och i Nyköping under den tiden. Vi hade jättekul och gick på många mysiga klubbar i gamla stan. Hos henne hade dom också en klubb vi besökte. Hon lämnade efter sig sambo och två små flickor. Det känns så sorgligt. Hennes mamma arbetade på EPA som var ett av dom första varuhusen i Sundsvall där vi växte upp. Konstigt att man aldrig frågade om nåt på den tiden för det hade varit roligt att få veta när hon och hennes föräldrar flyttade till Sundsvall.

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Monica sa själv att det var otroligt vackert där. Dom hade släktingar dom hälsade på har jag för mig

 


Österrikes alla bidrag i Melodifestivalen från 1957-2013 


 

 #Eglo #Lampa #Sam #Österrike #Monica #Klubbar #Melodifestivalen

Av Malin wiper - 2 februari 2016 08:05


  

Sist vi var till Sam Hjälp i Huskvarna så såg vi denna gamla telefon som även verkade vara som nån slags mindre växel. Det var så mycket folk sist så man kunde knappt ta sig fram.    



  

Den kostade 400 kr och här ser man den upptill, med några knappar att trycka in


  

Upptill på framsidan. Jag har aldrig sett en liknande telefon och som ni ser står det namn på vänster sida och siffror


  

En sån här har jag däremot sett och den får man ge endast 30 kr för hos Sam Hjälp. Gråa och svarta var mer vanliga än röda. Det var en konstig känsla att hålla i luren efter alla dessa år.           


 


Vi tog en fika på Sam Hjälps lilla fina cafédel. Dom hade jättegoda hembakta smörgåsar. Billigt är det också 


  

Ett bord från 1950-talet som endast kostar 150 kr. Tänk så tidlöst och smäckert det ser ut


   


God morgon kära läsare. I dag är det flera varmgrader och den lilla snön som kom i går är spårlöst borta. I dag känns det nästan som att jag vill gå till gymmet igen för kroppen blir så levande. Bara att gå på gåbandet ger så mycket och A-G och jag har kommit en bit på vägen. Sitter här i morgonrocken och kom upp lite senare i dag. Jag skall försöka ta en promenad på förmiddagen. Skall  hålla mig borta från nyheterna tills jag kommer hem för det är mest jämmer och elände. Det känns som det håller på att gå åt helsike för hela världen, man känner oro och rädsla. Nu önskar jag er en härlig tisdag. Sköt om er

 

 

                                      

 

 

 

 

 #Sam #Telefon #Röd #Smörgåsar #Bord #Varmgrader

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards