Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2016

Av Malin wiper - 15 januari 2016 09:00

        

  

Den här tavlan ovanför sängen är ett verk av Kessler Art. Vi köpte den för några år sedan på Röda Korsets second hand. Vi fick den för ca 60 kr. När jag gick ut då på nätet så får man ge från 350 kr och uppåt för hans konst. Dessutom är det en av dom större tavlorna så vi gjorde ett fynd. Vänster sida fjärilspresent från A-G. Höger sida drömfångare från Annelie           

 

 

Klicka här för att komma in på Kessler Art. Konstnären heter Daniel Patrick Kessler och bor i Washington D.C  Klicka här för att se tavlan på Amazon och kolla in priset. Klicka här för att komma in på en sida där just våran tavla kostar 900 kr, det var skillnad på dom 60 kr vi gett.

 

   

För ett tag sen dök vi på två tavlor till  men i mindre modell av samma konstnär. Dom hittade vi på Erikshjälpen i Jönköping för endast 25 kr/st och dom är snyggt inramade med riktig tjock passerpartout. Den ena har kattmotiv

 

  

Den andra föreställer en hund. Dom är mycket finare och färgstarkare i verkligheten            


  

Nu ser det ut så här. Vi vill ha lite mer stilrent i hallen för det började bli för mycket på väggarna. På bilden ser det ut som tavlorna hänger för högt men så är inte fallet. Det är alltid jag som får bestämma höjd och vart saker skall sitta på väggarna för det har jag mer känsla för än min man, fast då har han många saker som jag inte är bra på alls. Tyvärr så passade inte fjärilen jag fick av A-G in till dessa tavlor så vi hände den på väggen i sovrummet istället. Se första bilden i inlägg 

 

            

Bild nr 1 fjärilen jag fick från A-G. På bild nr 2 ser man hur vi hade det när vi var nyinflyttade. Bild 3 min man och jag i gammaldags kläder på Liseberg nån gång på 1990-talet 

 

Påfört i dag fredag:

 

Jag sätter in lite förskrivna tidsinställda inlägg eftersom jag har fått besvär med magen så jag håller på att kurera mig. Det kan bero på att magen är irriterad av den starka hostmedicinen jag måst ta en period och även värktabletter för ländryggen. Ha en skön helg och sköt om er                       

   


#Kessler #Röda #Daniel #Erikshjälpen #Hund #Stilrent #Fjäril      

Av Malin wiper - 13 januari 2016 19:00


        

I dag såg jag på fb att Sven Wollter fyller 82 år. Jag gillar honom både som skådespelare och sångare. Klicka här för att läsa om allt han har medverkat i. Sven Wollter föddes i Göteborg. Jag har sett honom live en gång och det var i Göteborg på Stadsteatern där han spelade i "Sommargäster" av Maxim Gorkij

 

 

                  

 

  

Efter teaterföreställningen så gick jag och min killkompis till sceningången bakom teatern för att försöka få varsin autograf. Här ser ni min. Jag fick även av några till som var med i föreställningen. Jag kom ihåg att han var väldigt trevlig och tillmötesgående och hans ögon var som djupa brunnar..    

          

 

Jag kan inte låta bli att sätta in denna låt med honom än om jag haft den inne förut.  Nån sorts man. Annars brukar man ju höra denna låt med Leonard Cohen, han blir 81 år i år. Klicka här för att höra den versionen. Sven Wollter har en magisk och karismatisk utstrålning, det har jag alltid tyckt. Jag delar en del av hans politiska åsikter. Jag vill ha ett fredlig, rättvist och vänligt samhälle där alla har samma rättigheter och där ingår även jämnställdhet mm. 

 

   

Klicka här för att se ett klipp från filmen "Om kärlek" där Sven var med. Ledmotivet sjungs av Susanne Alfengren & Michael Rickfors. Klicka här för att se en scen från filmen. Klicka här för att höra Sven läsa ur en bok

 


Sven Wollter i en scen från filmen "Mannen från Mallorca". Sen får man inte glömma Raskens som är en av mina favoritserier med honom. Klicka här för att se ett klipp

 

 

 

   

 

 

#Sven #Fyller #Leonard #Om #Susanne #Michael #Mannen

 

Av Malin wiper - 13 januari 2016 13:30

I dag var det dags att klippa håret hos Sandra på Salong Hon & Han Frisör Interiör. Jag blev så paff när jag kom in dit för dom har gjort om helt. Det var snyggt förut också men nu var det ännu finare. Förut var väntrummet vid ingången nu är det där man klippte sig förut. Kolla in det häftiga draperiet med belysning ovan. Det är sån behaglig sober färg och kvalite i både siden och sammet. Det ser ut som en ridå och det tilltalar mig som gillar film. Kändes som man satt där och väntade på att gå in i en teatersalong, bio eller konsert. Det var många höga gröna växter runtom i lokalerna också som förhöjde stämningen.


  

I väntrummet hade dom nu en liten caféliknande hörna med belysning under hyllan som gör att det blir ännu mysigare

 

  

Dom hade ävan en ny reception som var jättefin och dessa blommor stod framför


  

Här ser ni fina, ärtiga och glada Sandra som driver stället så skickligt.


 

Där väntrummet var förut har nu friseringen plats och allt är utbytt mot höga stapelskåp där dom lägger undan grejer i lämpliga lådor, så hela vägen upp är tydligen utrymmen. Jag gillar träslaget på skåpen som minner om 1960-talets sobra period men i uppdaterad form


  

En kund som klippte sig när jag kom hade denna läckra halsduk hängande i väntrummet. Tyckte den var så snygg så jag fotade den


Mitt hår blev lite rödblont när jag själv tonade det före klippningen, här ser man hur mycket hår som jag blev av med. Bild 2 tofsar på dom fina draperierna som hängde i den breda öppningen till väntrummet. Bild 3 vi kunder fick en present i form av en plåtkorg, schampoo och balsam bara för att dom gjort om på salongen...  


  

Sandra stylade mitt hår också så lockarna kom fram och som vanligt behövdes det tunnas ut lite. Jag är jättenöjd och har lite längre hår nu än för några år sedan då jag klippte mig lite kortare. Roligt att förändra sig lite


  

Gjorde sen montage i svart/vitt av Sandra och mig. Här ser man Sandra fixa i dom höga skåpen. Det blev en härlig stund på salongen, så skönt att få bli ompysslad lite


     

Här vinkar jag åt er kära läsare och önskar er en fortsatt fin dag



#Salong #Interiör #Väntrummet #Draperiet #Teatersalong #Caféliknande #Reception #Sandra #Stapelskåp #Stylade #Vinkar


Av Malin wiper - 12 januari 2016 18:00

  

Detta är ett inlägg som jag skulle ha satt in före jul  då vi var tillbaka till Miss Elsas kvalitets second hand i Jönköping. Det är alltid så roligt att gå in där för man kan få tag på saker som håller hög kvalitet till bra priser. Dom har stor åtgång och det lämnas in hela tiden så det fylls på.


  

En klänning som ser ser rätt bekväm ut trots draperingen nedanför bysten. Lite annorlunda med lång ärm till ens sån klänning men den ser ut att vara i ett mjukt tunnt material


  

Jag är inte mycket för spets, blommor eller krås på kläder men denna blus har både det strama och lite vågiga med flera lager nedtill så den blir både tuff och soft


  

En fuskpäls-jacka som ser ut som persian. Min mamma ärvde en persianpäls en gång men den var så tung och otymplig så man såg sällan henne bära pälsen. Denna är lättburen och väger inte mycket

 

   

Väl bibehållna kängor

 

  

Höga, spetsiga lackskor i skylten


  

En del av lokalen, det finns hur mycket som helst att välja på inte bara kläder utan mycket annat också


  

En mockakappa som minner mig om 1970-talets hippies 


Jag önskar att jag hade kvar lite från den tiden i form av häftiga affiscer, moccaklänning med fransar, pannband, smycken och lite annat, men man bara levde i nuet då och tänkte inte framåt. Jag hade en del kvar när vi bodde i Katrineholm men det blev stulet när vi hade inbrott i källaren


     

En märklig sko med fredsmärken mitt i klacken. 


 

 

#Elsas #Jönköping #Second 

Av Malin wiper - 12 januari 2016 16:00

                      


 



Vi har hittat ytterligare en Alkoholfri öl som vi testat. Den heter Störtebeker 1402. Ölen är kravmärkt och den har fått bra betyg i en del tester. Vi har två favoriter sen förut och nu sällar sig denna till dessa. Färgen är lite mörkare gul och för mig fanns det en liten parfymig blomsmak och lite stickande bubblor i kolsyran. Det var även lite citrussmak och honung tyckte både min man och jag. Den har lite mer beska i eftersmaken än dom andra ölsorterna vi testat.

 

               

 

Klicka här för att se vilken öl vi har på första plats. Sen kommer ölet ovan tätt efter. Vi har även testat Carlsbergs alkoholfria och Clausthaler som är klart godkända. Vi har även testat sorter som smakat lite medicinskt och det funkar inte. Klicka här för att se en lyxig flasköppnare


 


Jag trodde aldrig i min fantasi att man kunde få fram alkoholfria ölsorter, det känns fantastiskt när man bara vill ha en öl men inte alkoholen. Än om jag också kan ta en öl med alkohol men det är bra med alternativ. 


Pink Cadillac med Jerry Lee Lewis & Bruce Springsteen. I klippet ser man både bilder och en animerad filmsekvens

 

                                     

 

I dag har jag bara ägnat mig åt hemmet och det tar tid eftersom jag inte kan göra allt på en gång som innan jag fick besvär med ländryggen. Har nu lärt mig att ta en sak i taget men det är svårt när man varit som ett yrväder förut. Nu måste jag vila mellan momenten men jag har i alla fall dammat i sovrummet, diskat och strykit lite tvätt. Min man har fixat till lunchen i form av en fisksoppa som han är haj på. I morgon har jag fått tid till frissan 09.30 och det är tur för det är så långt och ostyrigt. Har inte kunnat gå förut eftersom jag fick hostattacker men nu börjar det lugna ner sig.  Hoppas ni haft en fin dag hittills och får en skön kväll...    

 

  

 

#öltipset #Störtebeker #Alkoholfri #Cadillack #Jerry #Bruce


Av Malin wiper - 12 januari 2016 08:30


 

City Skor här i Vaggeryd hade 5-års Jubileum i går med en massa erbjudanden. Tyvärr orkade jag mig inte ner till centrum men bad min man ta några bilder efter sitt arbete. Jag blir alldeles ställd när jag tänker på hur fort tiden går, trodde inte att dom funnits så länge. Jag skall själv ta en tur dit nån dag och kolla lite. Jag har köpt alla skor hos dom och är jättenöjd. Nästan alla väskor jag äger har jag också köpt där. Dom har ju även annat såsom paraplyer, strumpor, skovårdsprodukter, vantar, handskar, halsdukar, mössor mm. 

 

      

Fantastiska fårskinnstofflor som värmer kalla fötter. Dom kommer från Shepherd och är av hög kvalitet

 

 

Här ett fyndbord med massor att välja på av alla de sorters skor, boots, promenadskor, gummistövlar, vårskor och inneskor  

   

Här har han tagit en bild av en halv Rebecka..  sätter in den ändå.          

 

 

   

Dom har även riktiga skinnväskor och såna här väskvagnar med snygga färger och mönster. Såna har funnits ett tag och hette förr "dramaten" då var dom inte så läckra som nu utan enfärgade eller anonymt mönstrade. Det har hänt mycket sen jag arbetade på skobutik.             

 

   

Lite fler väskor och små läckra resväskor för barn. Jag skall kolla efter en sprotväska där för att ha till gymmet. Behöver ett fack för vattenflaskan och innerskor, jag vill ha en lagomt stor och smidig. Vet att dom haft/har såna där snygga pumaväskor och lite annat.

 

      

Det finns även mycket att välja på för herrar så min man har också köpt alla sina skor där.                

 

 

   

 

 


Hoppas butiken får finnas kvar många år för det finns ett sånt bra urval, nåt till alla och dessutom en fin stämning inne i den snygga butiken. Well done..  

 

 

       


#City #Jubileum #Vaggeryd

Av Malin wiper - 11 januari 2016 15:00

             



 

När vi ändå befann oss på Torpa i lördags så tog vi en fika på Sandéns Konditori som ligger i ett otroligt fint stenhus. Gillar även den gröna färgen. Underbart att såna fina stenhus bevaras och sköts om så dom kan få vara kvar som en del i stadsbilden som ständigt förändras. Att vandra runt bland Torpas fina stenbyggnader är en lisa för själen. 

 

             


Klicka här för att se vad jag skrev 10 maj 2015. Klicka här för att se vilket bra betyg dom fått på Cafekartan


  

En ingång från sidan där det även finns en stor uteservering

 

  

Kolla in den böjda neonskylten som har fått sitta kvar, tack för det.

 

               


  

Även neonskylten över huvudingången har fått sitta kvar som ett vackert blickfång

 

                         


  

Det är mysigt att sitta därinne också. Vi tog varsin smörgås med ost och skinka som tjejen gjorde iordning medans vi väntade. Därför blev dom så härligt frasiga  

 


En jättesemla i blickfånget

 

    

Kolla in dom "Franska balkongerna". Jag bodde i en lägenhet i Göteborg några år som hade just en fransk balkong.


   

Don Reno med Coffee Cup. Don Reno var en amerikansk bluegrass musiker som mest var känd för sitt banjospelande. Han samarbetade med Red Smily, och senare gitarristan Bill Harrell. Han dog 1984 i en ålder av 57 år


#Torpa #Sandéns #Stenhus #Neonskylten #Smörgås #Jättesemla #Don

Av Malin wiper - 11 januari 2016 08:38


Nu  har ytterligare en sångare gått ur tiden. David Bowie  har dött i cancer 69 år gammal. det känns sorgligt att så många gått ur tiden. Jäkla cancer som tar vart tredje liv. Finns det liv på mars tro?

 

 

                                                

                Best animations

 

          

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

David Bowie föddes i Brixton i London. Han var både sångare, musiker, låtskrivare och skådespelare. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa en recension av hans nya album "Blackstar" som blev hans 25:e album som släpptes 8 januari. Han har fått 4+ för albumet i betyg. Klicka här för att se vad Kulturnyheterna skriver. Jag har inte följt hans karriär slaviskt men jag har lyssnat på många av hans låtar och även sett filmer han medverkat i. Han hade en magisk utstrålning och skaparkraft. Låten jag satt in är den mest kända och min egen favorit. Klicka här för att ta del i allt han medverkat i vad gäller filmer, serier mm

 

 

                                                          

  

       

 

 #David #Mars #Blackstar

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards