Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2015

Av Malin wiper - 19 december 2015 16:45

                   


  

Mr T gör ett gästinlägg: I Jönköping finns det en delikatessbutik med mycket italienskt som även serverar kaffe och mat. Den heter Rekohörnan och allt är ekologiskt och av hög kvalitet. Det går inte att sätta in länken till deras facebook för det funkar inte. 


 

Det finns två barbord att slå sig ned vid, Man sitter skönt och kan se ut på människor som kommer och går.

 

Vi bestämde oss för att ta en kopp kaffe och en smörgås var. Det blev såna här fina surdegsbröd men dessa var inte sega som många kan bli utan frasig och lätt att tugga igenom och smaken var helt fantastisk. Smörgåsarna var lätt uppvärmda lite med ljuvlig ost emellan.



Min hustru hade denna ekologiska Oppunda kittost mellan brödhalvorna och jag fick provsmaka, fantastiskt god. Den kommer från Jürs  mejeri i Flen. Vi har ju bott 8 år i Katrineholm så Flen är bekant för oss och vi åkte ofta dit. Osten går lika bra att äta kall som varm men man skall inte smälta den helt utan tuggytan skall vara kvar. Vi fick gåshud båda två när vi åt våra smörgåsar. Jag tog Sörmländsk ädelost (blå mögel) från samma mejeri och den var alldeles enastående god.


      

Jag köpte med mig en bit för att njuta av hemma


  

Vi fick fantastisk service och tips osaltade chips, kryddor choklad och annat. Här ser ni Christina Odén som driver butiken tillsammans med sin man Petter. Klicka här för att se vad det står att läsa om dom i Jönkpings Posten. Klicka här för att se vad det står på en annan sida om paret             

 

  

Soppa blir ett måste nästa gång.

 

Annorlunda detaljer i inredningen ger en skön välkomnande känsla, det märks att det lagts ner omsorg på detta.


  

Intressanta ekologiska choklader lockade


  

Ovanliga tesorter i fina plåtburkar.

 

  

Mycket goda kryddblandningar.


  

Vi köpte med oss hem bland annat denna mörka choklad som håller 71 %cacaohalt


   

 


#Rekohörnan #Ekologiskt #Smörgås #Kittost #Christina #Choklader #Tesorter #Kryddblandningar #Glass

 

Av Malin wiper - 19 december 2015 08:00


       

                                                                                         


Klickbilder på några gånger jag, jag och min man suttit på bänken som då var röd. Efter min utbrändhet så upptäckte jag allt runt mig på ett annat sätt och matade änder och svanar i flera år och började sen fota och röra mig mer i naturen. Jag tog till mig mindfulness (leva i nuet). Det finns många fler minnen därifrån men dom får inte plats                    

 

   

Billy Stewart med Sitting In the park. Billy Stewart föddes 1937 i Washington D.C Han dog redan 1970 endast 32 år gammal i en trafikolycka. Han var en amerikansk sångare och musiker (piano). Under 1960-talet hade han några hitar på R&B-listan.      

 

   

Bild på bänken 20 oktober 2012 då bänken blev utsatt för skadegörelse och hamnade i sjön. Jag mejlade då till kommunens tekniska nämnd och talade om vad som hänt  

 

  

Bara stommen fanns kvar men tack och lov så restaurerades bänken och den står ännu kvar


Hoppas ni har en fin helg att se fram emot så här före julafton som i år infaller på en torsdag, tiden rusar iväg nu och jag antar att många känner sig stressade. Bäst är att skala av julen lite och bara njuta men det är lättare sagt än gjort för många. Sköt om er och ha en fin helg

 

                                      

 

 




 



Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om en familj i Vaggeryd som pyntat sitt hus med 5.600 lampor. 

 

 

#filmsnutt #Ingelund #Bänken #Minnen #Billy #Skadegörelse #Stommen #Vaggerydstorget

 

Av Malin wiper - 18 december 2015 07:45

  

Här följer lite bilder på vad jag ser när jag promenerar i "Vår lilla stad". Vantar och handskar finns det gott om på buskar, på marken och andra ställen

  

Så fiffigt med en ljusslinga (julgransljus) runt ett smidesstaket                  


  

Här har ett känt proffs satt sin prägel


  

Även här


  

En svart katt satt och spejade

         


  

Över järnvägen mot nya mål 


I dag skall jag bara ta det lugnt och ta några kortare promenader. Jag har köpt julkort som skulle ha skickats för länge sen men inte blivit gjort så i dag måste jag ta tag i detta. Nu kommer dom inte att hinna fram till julafton och det känns tråkigt. Härhemma blir inte mycket gjort och att baka går inte just nu för jag har svårt att stå stilla på samma ställe. Tur att vi inte skulle åka iväg nåt i jul för det hade aldrig gått men till mamma måste vi försöka ta oss än om jag måste ut och promenera några gånger utefter vägen. På julafton har vi blivit bjudna på jullunch och sen skall min man göra nåt han engagerats för. 


                       


Nu önskar jag er en härlig fredag och helg mina kära läsare som kommer in till mig och förgyller min dag.                     

 



                                                

Klicka här för att komma in på Maypels blogg för att kolla in hennes roliga julkalender och även få tips på annat inför julen. Jag har själv hittat två recept jag skall testa och även ett julpyssel. 


 

#Promenerar #Handskar #Ljusslinga #Proffs #Katt #Ländryggen   

Av Malin wiper - 17 december 2015 18:00


Hej på er!. Jag vill inte ha lika långa inlägg som förut så jag delar upp lite. Vi köpte dessa julprydnader för ett tag sen på Jul-Ljus som säkert är julgransprydnader och lite annorlunda. Vi har ingen julgran så vi har satt upp dom i dörröppningen till köket från hallen. Dom kostade inte många kronor men är lite egna.       


  

I den ena mobilen sitter en tomte 


  

I den andra sitter en flygare          

 

   

Dom har även ett litet rum med prisnedsatta saker och där hittade vi denna fågelmobil för endast 10 kr. Den rör sig och snurrar lite lätt av värmen från elementet. Vi har satt den i vardagsrumsfönstret.        

 

 

Här i detta filmklipp syns det hur den snurrar                      

 

 

#Jul #Tomte #Flygare #Mobil  

Av Malin wiper - 17 december 2015 11:30


  

Sist vi var till Gym Plus i måndags så blev det bara gåbandet på grund av min rygg. A-G kunde göra mer så hon både cyklade och använde maskinen i källaren. För mig blir det endast gåbandet ett tag framöver eftersom jag inte kom ner på roddmaskinen, bollen gick inte heller. Jag sätter ihop 2-3 gånger jag varit på gymmet i detta inlägg så underlättar det. 



 

Physigraph

 

  

Julfint på gymmet


  

In mot träningsmaskinerna. För mig har det blivit en livsnödvändighet med gymmet. Bra både för kropp och själ. En bonus är ju att det även är roligt


   

A-G så smidig på gåbandet i dag torsdag. Jag var bättre och mer rörlig i dag så jag kunde även värma upp på roddmaskinen. Inte 11 minuter men 5 minuter och det räckte.                  

 

   

Jag kunde även använda trampmaskinen som  är bra för fettförbränning. Använder mig av Iprem och Alvedon 2 gånger/dag och det gör att jag kan träna fast i lagom dos

 

   

Här tränar A-G på en maskin som är bra för ryggen, jag har själv haft den från början men nacken gillar den inte så jag avvaktar tills vidare.

 

   

Vi var ner till källaren också där A-G tränar på en maskin och vi har även bollövningarna. Jag kunde inte sitta på bollen sist men nu gick det bra men inte med den liggande övningen. Huvudsaken är att man kan göra nåt och uppehålla funktionerna

 

   

Hanteluppsättning i nedre våningen

 


Leo Rojas med El Condor Pasa. Skönt efter träning. Leo Rojas född 1984 är en panflöjtspelare från Ecuador. Han vann den femte upplagan av tv-serien The super Talent 

 

   

Efterråt gick vi över till Ritz för vår sedvanliga belöning..  . Vi delade på en smörgås som vanligt.




                            

 

 

#Gym #Julfint #Gåband #Roddmaskin #Källaren #Leo #Ritz

Av Malin wiper - 17 december 2015 07:00

 


Acleja Blomsterhandel säljer just nu en jättefin bok som ser lite "Elsa Beskow" ut vid en snabb titt men sen ser man att den har ett eget uttryck och känns modern. Boken heter "Välkommen hem-en julsaga" av Täpp Lars Arnesson. Illustrationerna är gjorda av  Joakim Depui

 

                                       

 


Klicka här för en presentation av boken som tar upp ett ämne som verkligen är aktuellt i dagens samhällsläge. Klicka här för att läsa en recension över boken. Klicka här för att se vart ni också kan köpa boken

 

                                    

 

 

#Acleja #Täpp #Välkommen



Av Malin wiper - 16 december 2015 15:27

        

Själv sover jag inte så bra just nu när ryggen krånglar. Jag promenerar rätt mycket men i dag gick jag lite för långt så ländryggen sa nej men nacken och skulderblad gillade det till tusen. En sak har jag upptäckt och det är att konditionen har blivit så mycket bättre sen jag började på Gym Plus. Jag blir inte trött i benen längre, det är verkligen skillnad. Min man har så mycket att göra så han har inte tid att gästblogga mer just nu. Jag hankar på och tar en sak i taget                                          

 

 

         

 

   

Min första promenad började utefter järnvägen och där stod ett lok med massor av godsvagnar stilla så jag kunde fota graffitin som var sparyat på nästan alla vagnar       


 

   

 

 

 

   



  

 

   

     

 

 

 

      

 

     

     

  

Klicka här för att se legal graffiti som Jönköpings Energi beställde

 

 

#Promenerar #Järnvägen #Graffiti

Av Malin wiper - 16 december 2015 07:45

    

Malin här! Jag promenerar mycket nu och det känns att det gör nytta. Först promeneraden i går gick ner till centrum där jag gick omkring och kollade runt. Jag är lite bättre men jag måste ta Alvedon och Ipren några gånger/dag. 


Här går jag förbi vår lilla fina brandstation                 

 

    

En ölflaska låg slängd bredvid ett träd. När man är ute och går och ser sig omkring så upptäcker man hur nedskräpat det är lite överallt. Det fanns inte på kartan för ett antal år sedan och jag är uppfostrad själv med att man inte får slänga nåt annat än i papperskorgar eller ta med sig skräpet hem           



  

Jag var ute rätt tidigt innan butikerna hade öppnat och dimman låg som en rock över "Vår lilla stad" 

 


Ett dansnummer till låten A Foggy Day. Han som sjunger är Michael Bublé


  

En tomte kravlar sig upp på stuprännan. Roligt inslag på ett hus i centrum


Tänk att dom hann lägga den nya stenbeläggningen innan snön kom. Nu var det uppsatta flera små julgranar längs butikssidorna


  

Det vita huset till vänster skall rivas så det arbetas för fullt.


Tror ni inte att jag blev sugen på en kopp kaffe innan jag gick vidare..  Jag fick två runda kuddar att sitta på så det funkade bra. Intog kaffet på Jonssons Konditori


  

Lite fina marsipangodis fanns att köpa.  


 


    

På hemvägen gick jag förbi vårt fina och levande Folkets Hus och dess bio. Vi hade tänkt gå på den nya Star Wars filmen men nu vet jag inte om jag hinner bli så bra i ryggen så jag kan sitta flera timmar i sträck, typiskt                

 

 

 

#Promenad #Dimma #Brandstation #Ölflaska #Tomte #Stenbeläggningen #Tomte #Marsipangodis #Folkets 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards